Polski Instytut Sztuki Filmowej
ma odegrać kluczową rolę w realizacji Planu działania na rzecz rozwoju
polskiej kinematografii. Założenia tej inicjatywy zaprezentowano
przedstawicielom branży filmowej podczas spotkania w Senacie, 18 marca br.,
któremu przewodziła Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska, a uczestniczyli m.in.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska oraz wiceminister
resortu Maciej Wróbel. Polski Instytut Sztuki Filmowej reprezentowała Kamila
Dorbach, zastępca dyrektora.
Wśród głównych tematów, poruszanych na spotkaniu, znalazły się propozycje zmian w zakresie ulg podatkowych. To powszechny za granicą model wsparcia finansowego produkcji audiowizualnych. Obejmuje on możliwość odpisania w wyniku działalności gospodarczej lub zwrotu zapłaconego na terenie danego państwa podatku, po wcześniejszej certyfikacji produkcji pod kątem walorów kulturowych i ekonomicznych. Certyfikację prowadzą wyspecjalizowane instytucje zajmujące się kinematografią, zaś ulgi rozliczane są bezpośrednio z urzędami skarbowymi.
Prace nad przygotowaniem analizy wdrożenia takiego modelu finansowania prowadzi obecnie Polski Instytut Sztuki Filmowej, a projektowane zmiany służyć mają:
- Zwiększeniu stabilności i przewidywalności publicznego finansowania produkcji filmowej i serialowej oraz przyciągania kapitału prywatnego,
- rozwojowi narzędzi wsparcia dystrybucji kinowej dotyczącej polskich tytułów,
- odbudowaniu zaufania widza do polskiego repertuaru filmowego, co doprowadzi do wzrostu widowni w kinach,
- wzmocnieniu infrastruktury kin oraz profesjonalizacji kadr filmowych,
- promowaniu kształcenia, umiejętności i wysokiej jakości miejsc pracy,
- zapewnieniu równości i sprawiedliwości społecznej oraz przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom, takim jak: mobbing, dyskryminacja i korupcja,
- wsparciu działań mających na celu adaptację sektora do innowacji z zachowaniem poszanowania praw własności intelektualnej.
Pierwsza wersja „Planu działań na rzecz rozwoju polskiej kinematografii”, obejmuje takie obszary jak:
- ewaluacja modelu finansowania produkcji filmowych i serialowych,
- prace legislacyjne w obszarze kinematografii,
- działania inwestycyjne, prowadzące do modernizacji infrastruktury przygotowania produkcji i postprodukcji filmowej, szkolnictwa branżowego oraz kin,
- tzw. pakiet działań miękkich, obejmujący m.in. zbliżenie sektorów finansowego i filmowego, intensyfikację zaangażowania TVP, działania z obszaru audience development, programy wspierające dystrybucję polskich filmów, programy szkoleniowe, program wsparcia dla krytyków filmowych, przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i innym niepożądanym zjawiskom oraz większą dostępność materiałów archiwalnych.
Instytucją publiczną w zakresie wsparcia rodzimej kinematografii jest obchodzący w tym roku swoje dwudziestolecie Polski Instytut Sztuki Filmowej. Powołany Ustawą z dn. 30 czerwca 2005 r., odpowiada m.in. za dofinansowywanie przedsięwzięć z zakresu przygotowania projektów filmowych, produkcji filmów, dystrybucji filmów i ich rozpowszechniania, promocję polskiej twórczości filmowej i upowszechnianie kultury filmowej, w tym wsparcie produkcji filmów podejmowanych przez środowiska polonijne.
Warto również przypomnieć, że po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii Instytutu powołana została grupa robocza, w której skład weszli przedstawiciele organizacji branży audiowizualnej. Ich zadaniem będzie opracowanie rozwiązań i założeń Programów Operacyjnych na rok 2026, tak aby jeszcze skuteczniej odpowiadały one na potrzeby środowiska. [źródło pisf.pl]
***
Brzmi poważnie i profesjonalnie, wypatruję przeprowadzenia reform polskiej kinematografii, a potem efektów tych działań. Środowisko potrzebuje nowe i mocnego otwarcia, wiele z założeń przedstawionych w Planie, do tego właśnie prowadzi. Diabeł tkwi w szczegółach...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz