Znane są już wyniki XX Konkursu o
Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. To wyróżnienie, które corocznie docenia młodych polskich krytyków filmowych. Warto śledzić teksty tych autorów.
Jury XX Konkursu o Nagrodę im.
Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą młodych krytyków filmowych, w składzie: Darek
Arest, Marek Hendrykowski, Anka Herbut, Błażej Hrapkowicz, Adam Kruk, Artur
Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca),
Magda Sendecka, Krzysztof Świrek, Janusz Zaorski,
po zapoznaniu się z pracami 85
uczestników, na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 2016 r. jednogłośnie postanowiło
przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa
Adama Myjaka oraz 10 000 zł., otrzymuje
GRZEGORZ FORTUNA – za dojrzałość
i polot zgłoszonego zestawu tekstów, który w treści i formie łączy błyskotliwą
refleksję nad fenomenami społecznego odbioru kina ze zdolnością do ironicznego
spojrzenia na krytykę filmową.
II nagroda (ex aequo), każda po
3000 zł.
KLARA CYKORZ (KUKOWSKA) – za
zestaw świetnie napisanych, ryzykownych i dowcipnych tekstów o wyrazistej, choć
nieoczywistej strukturze i świeżym, uwodzącym stylu.
JAKUB POPIELECKI – za odwagę i
umiejętność sięgania po zaskakujące konteksty kulturowe i za znakomity,
zróżnicowany zestaw tekstów, w których rozległe kompetencje spotykają się z
niewzruszoną elegancją stylu.
III nagroda, 1500 zł.
SEBASTIAN SMOLIŃSKI – za
wyjątkowy splot erudycji i wrażliwości, który czyni każdy jego tekst
pasjonującą lekturą i intelektualną przygodą jednocześnie.
Jury postanowiło przyznać
następujące wyróżnienia:
Piotr Czerkawski – za tekst
„Błogosławieni, którzy siedzą – kino Roya Anderssona” –błyskotliwą i
kompleksową analizę uniwersum szwedzkiego reżysera, którą czyta się jednym
tchem, z uśmiechem i ukłonem dla językowych pląsów autora.
Piotr Mirski – za doskonały
stylistycznie i retorycznie tekst o „Wadzie ukrytej”, w którym wpisuje film
Paula Thomasa Andersona w kontekst całej twórczości reżysera, wskazując zarazem
na autorską konsekwencję, jak i ewolucję.
Michał Piepiórka – za świeżość
spojrzenia i inspirującą próbę przewartościowania polskiego kina końca lat 90.
w tekście „Poza dobrem i złem, czyli nikt nie lubi «Poniedziałku»”.
Piotr Pluciński – za brawurowy
esej o twórczości braci Farrellych, ukazujący ich jako mistrzów współczesnej
komedii.
Sebastian Pytel – za wydobycie w
tekście „Martwy piksel” nieoczywistych sensów z
„11 minut” Jerzego
Skolimowskiego.
Jury pragnie podkreślić wysoki
poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu
są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy
z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem
„Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF T-Mobile
Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 25 lipca br. odbędzie się uroczysta
ceremonia wręczenia nagród.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz