[SEZON NAGRÓD 2021/2022] Krytycy filmowi z Los Angeles ogłosili laureatów swoich dorocznych nagród. Za najlepszy film roku uznano japońskie „Drive My Car”, ale blisko wygranej były też „Psie pazury”.
Nagrody krytyków z Los Angeles
przyniosły kilka ciekawych rozstrzygnięć. Simon Rex za „Red Rocket” pokonał
Benedicta Cumberbatcha występującego w „Psich pazurach”. Wśród aktorek
pierwszoplanowych doceniono Penelope Cruz za „Matki równoległe”. Vincent Lindon
za „Titane”, Kodi Smit-McPhee za „Psie pazury” i Ariana DeBose za „West Side
Story” zdobyli nagrody za role drugoplanowe. Najlepsza animacja to „Przeżyć”,
najlepszy dokument to “Summer of Soul”, a wśród filmów zagranicznych wygrała „Mała
Mama”. Kiedyś za drugoplanową rolę nagrodę od tych krytyków zdobyła Agata
Kulesza za „Idę”. Nie jest więc tak, że nagrody krytyków z Los Angeles
przekładają się bezpośrednio na Oscary, ale trzeba przyznać, że ich wybory są
ciekawe. W tym roku mały polski akcent w nagrodach krytyków z L.A. to wyróżnienie dla "Aidy" wśród filmów zagranicznych.
„Drive My Car” to mistrzowska adaptacja prozy Murakamiego w reżyserii Ryûsuke Hamaguchiego, który z impetem wkroczył do grona najważniejszych twórców światowego kina. Po Srebrnym Niedźwiedziu w Berlinie za świetne „W pętli ryzyka i fantazji” ledwie kilka miesięcy później zdobył nagrodę za scenariusz na festiwalu w Cannes. „Drive My Car”, oparte na opowiadaniu ze zbioru „Mężczyźni bez kobiet”, to intymna opowieść o złożonej relacji miłosnej wybitnego aktora i reżysera, z kobietą, która skrywa przed nim wiele tajemnic. To historia o bezwarunkowej akceptacji bliskiej osoby oraz siebie samego i swoich niedoskonałości, jednocześnie piękna i wzruszająca oda do życia. „Drive My Car” jest wnikającym głęboko w nasze emocje kinem drogi, w którym życie odbija się w sztuce – teatrze i literaturze. Dystrybutorem filmu w Polsce będzie Gutek Film, data premiery nie jest jeszcze znana.
Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):
Best Picture: “Drive My Car”
Runner-up: “The Power of the Dog”
Best Director: Jane Campion, “The Power of the Dog”
Runner-up: Ryusuke Hamaguchi, “Drive My Car”
Best Actor: Simon Rex, “Red Rocket”
Runner-up: Benedict Cumberbatch, “The Power of the Dog”
Best Actress: Penélope Cruz, “Parallel Mothers”
Runner-up: Renate Reinsve, “The Worst Person in the World”
Best Supporting Actor: Vincent Lindon, “Titane” and Kodi Smit-McPhee, “The Power of the Dog” (TIE)
Best Supporting Actress: Ariana DeBose, “West Side Story”
Runner-up: Aunjanue Ellis, “King Richard”
Best Animated Film: “Flee”
Runner-up: “Belle”
Best Documentary/Non-Fiction: “Summer of Soul”
Runner-up: “Procession”
Best Foreign Language Film: “Petite Maman”
Runner-up: “Quo vadis, Aida?”
Best Screenplay: “Drive My Car,” Ryusuke Hamaguchi and Takamasa Oe
Runner-up: “Licorice Pizza,” Paul Thomas Anderson
Best Cinematography: “The Power of the Dog,” Ari Wegner
Runner-up: “Dune,” Greig Fraser
Best Editing: “Summer of Soul,” Joshua L. Pearson
Runner-up: “Licorice Pizza,” Andy Jurgensen
Best Music/Score: “Parallel Mothers,” Alberto Iglesias
Runner-up: “The Power of the Dog” and “Spencer,” Jonny Greenwood
Best Production Design: “Barb and Star Go to Vista Del Mar,” Steve Saklad
Runner-up: “Nightmare Alley,” Tamara Deverell
New Generation Prize: Shatara Michelle Ford, “Test Pattern” and Tatiana Huezo, “Prayers for the Stolen” (TIE)
Douglas Edwards Experimental Film Award: The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)
Career Achievement: Mel Brooks
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz