niedziela, 19 grudnia 2021

Krytycy z Los Angeles wybrali „Drive My Car”

[SEZON NAGRÓD 2021/2022] Krytycy filmowi z Los Angeles ogłosili laureatów swoich dorocznych nagród. Za najlepszy film roku uznano japońskie „Drive My Car”, ale blisko wygranej były też „Psie pazury”.

Nagrody krytyków z Los Angeles przyniosły kilka ciekawych rozstrzygnięć. Simon Rex za „Red Rocket” pokonał Benedicta Cumberbatcha występującego w „Psich pazurach”. Wśród aktorek pierwszoplanowych doceniono Penelope Cruz za „Matki równoległe”. Vincent Lindon za „Titane”, Kodi Smit-McPhee za „Psie pazury” i Ariana DeBose za „West Side Story” zdobyli nagrody za role drugoplanowe. Najlepsza animacja to „Przeżyć”, najlepszy dokument to “Summer of Soul”, a wśród filmów zagranicznych wygrała „Mała Mama”. Kiedyś za drugoplanową rolę nagrodę od tych krytyków zdobyła Agata Kulesza za „Idę”. Nie jest więc tak, że nagrody krytyków z Los Angeles przekładają się bezpośrednio na Oscary, ale trzeba przyznać, że ich wybory są ciekawe. W tym roku mały polski akcent w nagrodach krytyków z L.A. to wyróżnienie dla "Aidy" wśród filmów zagranicznych.

„Drive My Car” to mistrzowska adaptacja prozy Murakamiego w reżyserii Ryûsuke Hamaguchiego, który z impetem wkroczył do grona najważniejszych twórców światowego kina. Po Srebrnym Niedźwiedziu w Berlinie za świetne „W pętli ryzyka i fantazji” ledwie kilka miesięcy później zdobył nagrodę za scenariusz na festiwalu w Cannes. „Drive My Car”, oparte na opowiadaniu ze zbioru „Mężczyźni bez kobiet”, to intymna opowieść o złożonej relacji miłosnej wybitnego aktora i reżysera, z kobietą, która skrywa przed nim wiele tajemnic. To historia o bezwarunkowej akceptacji bliskiej osoby oraz siebie samego i swoich niedoskonałości, jednocześnie piękna i wzruszająca oda do życia. „Drive My Car” jest wnikającym głęboko w nasze emocje kinem drogi, w którym życie odbija się w sztuce – teatrze i literaturze. Dystrybutorem filmu w Polsce będzie Gutek Film, data premiery nie jest jeszcze znana.

 

Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):

 

Best Picture: “Drive My Car”

Runner-up: “The Power of the Dog”

 

Best Director: Jane Campion, “The Power of the Dog”

Runner-up: Ryusuke Hamaguchi, “Drive My Car”

 

Best Actor: Simon Rex, “Red Rocket”

Runner-up: Benedict Cumberbatch, “The Power of the Dog”

 

Best Actress: Penélope Cruz, “Parallel Mothers”

Runner-up: Renate Reinsve, “The Worst Person in the World”

 

Best Supporting Actor: Vincent Lindon, “Titane” and Kodi Smit-McPhee, “The Power of the Dog” (TIE)

 

Best Supporting Actress: Ariana DeBose, “West Side Story”

Runner-up: Aunjanue Ellis, “King Richard”

 

Best Animated Film: “Flee”

Runner-up: “Belle”

 

Best Documentary/Non-Fiction: “Summer of Soul”

Runner-up: “Procession”

 

Best Foreign Language Film: “Petite Maman”

Runner-up: “Quo vadis, Aida?”

 

Best Screenplay: “Drive My Car,” Ryusuke Hamaguchi and Takamasa Oe

Runner-up: “Licorice Pizza,” Paul Thomas Anderson

 

Best Cinematography: “The Power of the Dog,” Ari Wegner

Runner-up: “Dune,” Greig Fraser

 

Best Editing: “Summer of Soul,” Joshua L. Pearson

Runner-up: “Licorice Pizza,” Andy Jurgensen

 

Best Music/Score: “Parallel Mothers,” Alberto Iglesias

Runner-up: “The Power of the Dog” and “Spencer,” Jonny Greenwood

 

Best Production Design: “Barb and Star Go to Vista Del Mar,” Steve Saklad

Runner-up: “Nightmare Alley,” Tamara Deverell

 

New Generation Prize: Shatara Michelle Ford, “Test Pattern” and Tatiana Huezo, “Prayers for the Stolen” (TIE)

 

Douglas Edwards Experimental Film Award: The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)

 

Career Achievement: Mel Brooks

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz