piątek, 3 grudnia 2021

Krytycy z Nowego Jorku typują ciekawie

[SEZON NAGRÓD 2021/2022] Pierwsze z kilku tylko znaczących nagród krytyków filmowych w USA zostały przyznane. Swoich laureatów ogłosili Krytycy z Nowego Jorku, którzy za najlepszy film uznali japoński „Drive My Car”. Nagrody otrzymali też m.in. Jane Campion, Lady Gaga i Janusz Kamiński za zdjęcia do „West Side Story”.

Nie wszystko rozgrywa się wokół Oscarów i bardzo cieszą nieoczywiste w kilku kategoriach wybory krytyków z Nowego Jorku. Nie zmienia to faktu, że kilku kandydatów krytyków z Nowego Jorku znalazło się w orbicie zainteresowania Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Laureat głównej nagrody, japoński „Drive My Car” reprezentuje ten kraj w rywalizacji o Oscara międzynarodowego i zapewne podejmie skuteczną walkę o nominację. „Drive My Car” zdobył nagrodę za scenariusz na festiwalu w Cannes. Film w reżyserii Ryûsuke Hamaguchiego, oparty na opowiadaniu Murakamiego ze zbioru „Mężczyźni bez kobiet”, to intymna opowieść o złożonej relacji miłosnej wybitnego aktora i reżysera z kobietą, która skrywa przed nim wiele tajemnic. Hamaguchi opiera swój film na precyzyjnych dialogach i świetnie narysowanych postaciach. To historia o bezwarunkowej akceptacji bliskiej osoby oraz siebie samego i swoich niedoskonałości, jednocześnie piękna i wzruszająca oda do życia. „Drive My Car” jest wyrafinowanym, Rivette’owskim z ducha kinem drogi, w którym życie odbija się w sztuce – teatrze i literaturze. Hamaguchi zrealizował film spektakularny pod względem długości, lecz cichy i wnikający głęboko w nasze emocje. Dał nam również jedną z najpiękniejszych scen palenia papierosów w historii kina. (Marcin Pieńkowski, Nowe Horyzonty). Ten film w swojej ofercie ma firma Gutek Film, premiera w 2022 roku.

Najwięcej nagród od Krytyków z Nowego Jorku zdobył film „Psie pazury”, za który Jane Campion otrzymała nagrodę w kategorii Najlepsza Reżyseria, a dodatkowo doceniono też Benedicta Cumberbatcha i Kodiego Smita-McPhee za role aktorskie. Ten poruszający film można oglądać obecnie na Netfliksie. Nagrodę za główną rolę wśród kobiet otrzymała Lady Gaga za występ w „Domu Gucci”. Za to bardzo oryginalna jest nagroda za rolę drugoplanową wśród kobiet, którą otrzymała Kathryn Hunter za występ w „Tragedii Makbeta” (zdecydowanie bardzo oryginalna i ciekawa kreacja nie tylko aktorska, ale też mająca coś wspólnego z tańcem nowoczesnym).

Paul Thomas Anderson zdobył nagrodę za scenariusz “Licorice Pizza”, a Maggie Gyllenhaal za debiutancką „Córkę”. Wśród dokumentów wygrał film „Przeżyć”. Najlepsza animacja to “The Mitchells vs. the Machines”, a najlepszy film zagraniczny to “The Worst Person in the World”. Szczególnie cieszy nagroda dla Janusza Kamińskiego za zdjęcia do filmu Stevena Spielberga „West Side Story”.

Przed rokiem Krytycy z Nowego Jorku za najlepszy film uznali "Pierwszą krowę", tak boleśnie pominiętą przez Amerykańską Akademię Filmową, za w latach poprzednich doceniali tytułem najlepszego filmu m.in. "Irlandczyka", "Romę", "Lady Bird", "La La Land", "Carol" i "Boyhood". Jak widać, rzadko ich typy zbieżne są z Akademią.

 

PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH (w oryginale):

 

Best Film: “Drive My Car” (Sideshow and Janus Films)

 

Best Director: Jane Campion, “The Power of the Dog” (Netflix)

 

Best Actor: Benedict Cumberbatch, “The Power of the Dog” (Netflix)

 

Best Actress: Lady Gaga, “House of Gucci” (MGM/United Artists Releasing)

 

Best Supporting Actor: Kodi Smit-McPhee, “The Power of the Dog” (Netflix)

 

Best Supporting Actress: Kathryn Hunter, “The Tragedy of Macbeth” (Apple Original Films/A24)

 

Best Screenplay: Paul Thomas Anderson, “Licorice Pizza” (MGM/United Artists Releasing)

 

Best Animated Film: “The Mitchells vs. the Machines” (Netflix)

 

Best Cinematography: Janusz Kaminski, “West Side Story” (20th Century Studios)

 

Best First Film: Maggie Gyllenhaal, “The Lost Daughter” (Netflix)

 

Best Foreign Language Film: “The Worst Person in the World” (Norway)

 

Best Non-Fiction Film: “Flee” (Neon)

 

Special Award: Maya Cade for the creation of the Black Film Archive

 

Special Award: Diane Weyermann, a posthumous award for supporting daring and impactful filmmaking at Sundance and Participant

 

Special Award: Marshall Fine for his years of service as NYFCC’s general manager and decades on the New York film scene

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz