Stowarzyszenie Nowe Horyzonty przedstawiło swoją ofertę dotyczącą premier kinowych od września 2024 do maja 2025. Program ten łączy najważniejsze filmy ze światowych festiwali z kinem gatunkowym.
Oto lista premier (aktualizacja 1.08.2024)
BESTIA, reż. Bertrand Bonello - premiera 13 września
Świetnie przyjęty na festiwalu w Wenecji, najnowszy film Bertranda Bonello jest inspirowany opowiadaniem Henry’ego Jamesa Bestia w dżungli. Bohater Jamesa żyje w ciągłym strachu przed nieuchronną, trudną do zdefiniowania katastrofą, co izoluje go od innych i zarazem odcina od własnych emocji. Bohaterka Bonello żyje zaś w świecie po katastrofie. Jest rok 2044, kontrolę nad ludźmi sprawuje sztuczna inteligencja, która głosem Xaviera Dolana, współproducenta filmu, namawia Gabrielle (w tej roli Lea Seydoux) by poddała się procedurze eliminacji silnych uczuć, łączących ją z poprzednimi wcieleniami. Odnajdujemy ją w Paryżu w 1910 roku, gdy w pałacowym wnętrzu spotyka Louisa, który przekonuje, że poznali się już wcześniej. Tak zaczyna się – ujęta w hybrydyczną i widowiskową formę melodramatu, science fiction, thrillera i filmu grozy – historia wiecznie niespełnionej miłości i nigdy nieprzezwyciężonego strachu.
DAHOMEJ, reż. Mati Diop - premiera 11 października
Zdobywca Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym festiwalu w Berlinie, nowy film Mati Diop to duchologiczny dokument o powrocie zrabowanych skarbów. 26 obiektów opuszcza paryskie Quai Branly, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Owa podróż to nie tylko wydarzenie wagi symbolicznej i politycznej, ale także rodzaj zmartwychwstania. Dahomej odwraca perspektywę: nie zajmuje się kwestią dekolonizacji zachodnich instytucji, lecz skupia się na tym, co restytucja oznacza dla tych, do których powracają skradzione posągi czy trony.
NIEUMARLI, reż. Thea Hvistendahl - premiera 8 listopada
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Sundance przenosi nas do świata, w którym zmarli powracają, aby przynieść ukojenie bliskim. Fabularny debiut Thei Hvistendahl w wysłużony gatunek tchnie nowe życie, bo czyniąc zombie bohaterami, przekierowuje naszą uwagę z żywych umarłych na martwych żywych. W rolach głównych, znani z Najgorszego człowieka na świecie, Renate Reinsve oraz Anders Danielsen Lie.
Dziki diament - premiera 13 grudnia
Debiut prosto z konkursu głównego tegorocznego festiwalu w Cannes, który kreśli z pasją i rozmachem obraz młodości podporządkowanej dyktaturze wizerunku i cielesności, hiperseksualizacji dziewczyn i kobiet, piękna bez skazy i permanentnej obecności w mediach społecznościowych.
2025
STYCZEŃ
Milczenie Julie - kino poruszające lecz przede wszystkim niezwykle istotne, zadające kluczowe pytania o sens milczenia dziewczyn i kobiet w starciu z wyrachowanym oprawcą. To film, który podejmuje temat zdrowia psychicznego nastolatków, stawiania granic oraz bycia w zgodzie ze sobą. Koproducentką filmu jest Naomi Osaka.
LUTY
Grand Tour - jeden z
najbardziej niezwykłych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes (nagroda za
reżyserię). Kino z duszą, pełne zachwytu nad światem.
MARZEC
Wrócicie do siebie - nagrodzone w Cannes, niezwykle inteligentne kino o związkach i przewrotny hołd oddany klasycznym hollywoodzkim komediom romantycznym.
Bohaterami świetnie napisanego filmu Jonása Trueby są Ale i Alex – para z czternastoletnim stażem, która chce zorganizować imprezę celebrującą koniec ich związku, gdyż według nich lepiej jest świętować rozstania zwiastujące nowe początki niż banalne śluby, które i tak prędzej czy później przyniosą koniec… Dzięki niezwykłej ekranowej chemii Itsaso Arany i Vito Sanza otrzymujemy czuły portret współczesnej pary, wciąż w sobie zakochanej, lecz samotnej, żyjącej niejako oddzielnie. Czy rzeczywiście rozstanie to najlepszy pomysł?
KWIECIEŃ
Tournee Nowe Horyzonty
MAJ
Jak zostałam perliczką - nagroda za reżyserię w sekcji Un Certain Regard na festiwalu w Cannes i najnowsze dzieło ze studia A24. Świeże, mocne, elektryzujące, feministyczne kino rozliczeniowe. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz