wtorek, 23 lipca 2024

Konkurs Główny festiwalu w Wenecji

Organizatorzy 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji ogłosili skład tegorocznego Konkursu Głównego. O Złotego Lwa rywalizować będą m.in. Pedro Almodovar ze swoim pierwszym pełnometrażowym filmem angielskojęzycznym, Gianni Amelio, Luca Guadagnino, Dea Kulumbegashvili, Justin Kurzel, Pablo Larrain, Walter Salles, Athina Rachel Tsangari i Todd Phillips z drugą częścią "Jokera".

Lady Gaga, Joaquin Phoenix, Julianne Moore, Tilda Swinton, Angelina Jolie, Daniel Craig, Adrien Brody, Felicity Jones, Cate Blanchett, George Clooney, Brad Pitt, Monica Bellucci, Michael Keaton i Jenna Ortega to tylko niektóre z gwiazd, które wystąpią w popularnych tytułach, których premiery odbędzie się w Palazzo del Cinema na Lido. Przyjazdu wielu  z nich należy się w Wenecji spodziewać. Bo miejsce to uchodzi, obok Cannes, za jedno z kluczowych wydarzeń na drodze do Oscara i studia nie zamierzają porzucać takiej szansy.

Takim oczywistym kandydatem wydaje się dziś  „Joker: Folie à Deux”, sequel filmu który w 2019 przyniósł reżyserowi Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji. Czy sequel jest równie udany? To samo pytanie pada też w kierunku adaptacji książki Williama S. Burroughsa zatytułowanej „Queer”, którą wyreżyserował Luka Guadagnino, w której Daniel Craig gra alter ego znanego autora kontrkultury, wyrzutka mieszkającego w Meksyku i walczącego z uzależnieniem od heroiny.

W gronie najbardziej oczekiwanych filmów jest też pierwszy pełnometrażowy anglojęzyczny film Pedro Almodóvara, „The Room Next Door”, z udziałem laureatek Oscarów Julianne Moore i Tildy Swinton. Najnowszy film Almodovara jest podobno kontynuacją nakręconych w 2021 roku „Matek równoległych”, które w Wenecji przyniosły nagrodę Penelope Cruz.

W konkursie bierze udział również film Pabla Larraína „Maria”, w którym Angelina Jolie gra rolę słynnej śpiewaczki operowej Marii Callas. Poprzednie dwa filmy biograficzne Larraína, „Spencer” z Kristen Stewart w roli księżnej Diany i „Jackie” z Natalie Portman w roli Jackie Kennedy Onassis, prezentowane były premierowo właśnie w Wenecji.

Na festiwal z nowym filmem powróci Brady Corbet („Vox Lux”), który w filmie „The Brutalist” opowie 30-letnią historię Laszlo Totha, ocalałego z Holocaustu węgierskiego Żyda, słynnego architekta. W tej roli Adrien Brody, któremu partneruje Felicity Jones. Australijczyk Justin Kurzel pokaże w konkursie film „The Order” z Jude’em Law w głównej roli. Jest to historia organizacji białych suprematystów, działających w latach 80. ubiegłego wieku. Holenderska reżyserka Halina Reijn („Bodies, Bodies, Bodies”) zaprezentuje erotyczny thriller „Babygirl” z Nicole Kidman, Antonio Banderasem i Harrisem Dickinsonem.

Po ponad dekadzie swój nowy film zrealizował Walter Salles. Twórca „Dworca Centralnego” ponownie pracować będzie z gwiazdą tamtej produkcji Fernandą Montenegro. Ich wspólny projekt nosi tytuł „I'm Still Here” i jest to prawdziwa historia Eunice Paivy, matki pięciorga dzieci, która zostaje zmuszona do aktywizmu po tym, jak jej mąż został uwięziony przez reżim wojskowy w Brazylii w latach 60. Inny film z Ameryki Łacińskiej to dramat kryminalny Luisa Ortegi „Kill the Jockey” o utalentowanym dżokeju z problemami z uzależnieniem, który wpada w szpony gangstera. Ortega w 2018 roku zaprezentował w Cannes głośnego „Anioła” i jego nowy film ma być kontynuacją tamtej historii. Silną reprezentację na festiwalu będzie miała Francja, ciekawe produkcje wystawiają gospodarze. Nie zabraknie propozycji z Norwegii, filmów z Azji, pojawi się film greckiej reżyserki Athiny Rachel Tsangari (“Attenberg,” “Chevalier”), która nakręciła neo-western zatytułowany „Harvest”. Sporo obiecuję sobie po gruzińskim filmie „April”, którego reżyserką jest Dea Kulumbegashvili.

Nie zabraknie w Wenecji produkcji telewizyjnych. Alfonso Cuaron powraca do Wenecji z serialem Apple TV+ „Disclaimer” z Cate Blanchett i Kevinem Kline’em w rolach głównych. Joe Wright dla Sky Studios zrealizował „M. Son of the Century”, który opowiada historię dojścia Benito Mussoliniego do władzy.

Poza konkursem pokazane zostaną m.in. „Beetlejuice Beetlejuice” Tima Burtona (na otwarcie), „Wolfs” z udziałem George’a Clooneya i Brada Pitta, „Baby Invasion” Harmony Korine’a. Znakomicie prezentuje się program filmów dokumentalnych, a jak zawsze zagadką są propozycje z konkursu Horyzonty.

81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy odbędzie się w Wenecji w dniach 28 sierpnia – 7 września. Poniżej program (wersja angielska)

 

COMPETITION

“The Room Next Door,” Pedro Almodóvar (Spain)

“Campo di Battaglia,” Gianni Amelio (Italy)

“Leurs Enfants Après Eux,” Ludovic Bouckherma, Zoran Boukherma (France) 

“The Brutalist,” Brady Corbet (U.K.)

“The Quiet Son,” Delphine Coulin, Muriel Coulin (France)

“Vermiglio,” Maura Delpero (Italy, France, Belgium)

“Sicilian Letters,” Fabio Grassadonia, Antonio Piazza (Italy, France)

“Queer,” Luca Guadagnino (Italy, U.S.)

“Love,” Dag Johan Haugerud (Norway)

“April,” Dea Kulumbegashvili (Georgia, France, Italy)

“The Order,” Justin Kurzel (Canada)

“Maria,” Pablo Larrain (Italy, Germany)

“Trois Amies,” Emmanuel Mouret (France)

“Kill the Jockey,” Luis Ortega (Argentina, Spain)

“Joker: Folie à Deux,” Todd Phillips (U.S.)

“Babygirl,” Halina Reijn (U.S.)

“I’m Still Here,” Walter Salles (Brazil, France)

“Diva Futura,” Giulia Louise Steigerwalt (Italy)

“Harvest,” Athina Rachel Tsangari (U.K., Germany, Greece, France, U.S.)

“Youth – Homecoming,” Wang Bing (France, Luxembourg, Netherlands)

“Stranger Eyes,” Yeo Siew Hua (Singapore, Taipei, France, U.S.)

 

OUT OF COMPETITION — FICTION

“Beetlejuice Beetlejuice,” Tim Burton (U.S., U.K.) – Opening Film

“L’Orto Americano,” Pupi Avati (Italy) — Closing Film 

“Il Tempo Che Ci Vuole,” Francesca Comencini (Italy, France)

“Phantosmia,” Lav Diaz (Philippines)

“Maldoror,” Fabrice Du Welz (Belgium, France)

“Broken Rage,” Takeshi Kitano (Japan)

“Baby Invasion,” Harmony Korine (U.S.)

“Cloud,” Kurosawa Kiyoshi (Japan)

“Finalement,” Claude Lelouch (France)

“Wolfs,” Jon Watts (U.S.) 

“Se Posso Permettermi Capitolo II,” Marco Bellocchio (Italy)

“Allégorie Citadine,” Alice Rohrwacher, JR (France)

 

OUT OF COMPETITION – SERIES

“Disclaimer,” Alfonso Cuaron (U.K., U.S.)

“The New Years,” Rodrigo Sorogoyen Del Amo, Sandra Romero, David Martín De Los Santos (Spain)

“Families Like Ours,” Thomas Vinterberg (Denmark, France, Sweden, Czech Republic, Norway, Germany)

“M: Son of the Century,” Joe Wright (Italy, France) 

 

OUT OF COMPETITION – NON-FICTION

“Apocalypse in the Tropics,” Petra Costa (Brazil)

“Bestiari, Erbari, Lapidari,” Massimo D’Anolfi, Martina Parenti (Italy, Switzerland)

“Why War,” Amos Gitai (Israel, France)

“2073,” Asif Kapadia (U.K.)

“One to One: John & Yoko,” Kevin Macdonald, Sam Rice Edwards (U.K.)

“Separated,” Errol Morris (U.S., Mexico)

“Israel Palestine on Swedish TV 1958-1989,” Göran Hugo Olsson (Sweden, Finland, Denmark)

“Russians at War,” Anastasia Trofimova (France, Canada)

“Twst/Things We Said Today,” Andrei Ujica (France, Romania)

“Songs of Slow Burning Earth,” Olha Zhurba (Ukraine, Denmark, Sweden)

“Riefenstahl,” Andres Veiel (Germany)

 

OUT OF COMPETITION — SPECIAL SCREENINGS

“Leopardi. Il Poeta Dell’Infinito” (Parts 1 and 2), Sergio Rubini (Italy)

“Master and Commander: The Far Side of the World” (2003), Peter Weir (U.S.)

“Beauty Is Not a Sin,” Nicolas Winding Refn (Italy, Denmark)

 

HORIZONS

“Nonostante,” Valerio Mastandrea (Italy) – Opening Film

“Quiet Life,” Alexandros Avranas (France, Germany, Sweden, Greece, Estonia, Finland 

“Mon Inséparable,” Anne-Sophie Bailly (France)

“Aïcha,” Mehdi Barsaoui (Tunisia, France, Italy, Saudi Arabia, Qatar)

“Happy Holidays,” Scandar Copti (Germany, Italy, Qatar)

“Familia,” Francesco Costabile (Italy)

“One of Those Days When Hemme Dies,” Murat Firatoglu (Turkey)

“Familiar Touch,” Sarah Friedland (U.S.)

“Marco,” Jon Garraño, Aitor Arregi (Spain)

“Carissa,” Jason Jacobs, Devon Delmar (South Africa)

“Wishing on a Star,” Péter Kerekes – Documentary – (Italy, Croatia, Austria, Slovakia, Czech Republic)

“Mistress Dispeller,” – Documentary – Elizabeth Lo (China)

“The New Year That Never Came,” Bogdan Muresanu (Romania, Serbia)

“Pooja, Sir,” Deepak Rauniyar (Nepal, U.S., Norway)

“Of Dogs and Men,” Dani Rosenberg (Israel, Italy)

“Pavements,” Alex Ross Perry (U.S.) 

“Happyend,” Neo Sora (Japan, U.S.)

“L’Attachement,” Carine Tardieu (France, Belgium)

“Diciannove,” Giovanni Tortorici (Italy, U.K.) 

 

HORIZONS EXTRA

“September 5,” Tim Fehlbaum (Germany)

“Vittoria,” Alessandro Cassignoli, Casey Kauffman (Italy)

“Le Mohican,” Frédéric Farrucci (France)

“Seeking Haven for Mr. Rambo,” Khaled Mansour (Egypt, Saudi Arabia)

“La Storia Del Frank e Della Nina,” Paola Randi (Italy, Switzerland)

“The Witness,” Nader Saeivar (Germany, Austria)

“After Party,” Vojtech Strakaty (Czech Republic)

“Edge of Night,” Türker Süer (Germany, Turkey)

“King Ivory,” John Swab (U.S.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz