Baz Luhrmann otrzyma w tym roku na EnergaCamerimage Specjalną Nagrodę za Wybitne Osiągnięcia w Reżyserii. W Konkursie Głównym startuje jego „Elvis”, reżyser wraz z autorką zdjęć Mandy Walker pojawią się osobiście w Toruniu.
W oficjalnym komunikacie organizatorów festiwalu przeczytać można:
Przez trzydzieści lat kariery filmowej Baz Luhrmann nakręcił zaledwie sześć pełnych metraży i jeden serial, ale w jego przypadku jakość jest o niebo ważniejsza od ilości. W każdym z nich zachwycił typowo luhrmannowskim amalgamatem dramatu, romansu, muzyki, komedii i intensywnych emocji. Luhrmann zadebiutował w 1992 r. Roztańczonym buntownikiem (zdj. Steve Mason), opierając tę czarującą komedię romantyczną na sztuce, którą napisał osiem lat wcześniej na studiach w National Institute of Dramatic Arts w Sydney. Kolejnym filmem – nakręconymi w 1996 r. Romeo i Julią (ze zdjęciami Donalda McAlpine’a) – Luhrmann ukazał światu swój talent w całej okazałości. Nie tylko udowodnił, że do ekranizacji Szekspira można podchodzić z otwartą głową i eksperymentalnym zacięciem, ale był także w stanie przedstawić ponadczasowe dzieło o tragicznych kochankach młodemu pokoleniu miłośników kina.
Nakręcone w 2001 r. Moulin Rouge (zdj. Donald McAlpine) miało ogromny wpływ na widzów na każdym kontynencie. Błyskotliwy filmowy spektakl osadzony w Paryżu na przełomie XIX i XX wieku zmienił sposób, w jaki wielu z nas postrzegało kino. Luhrmann wykorzystał każde słowo, każdy gest i ruch, każdy utwór musicalowy, żeby podkreślić przewijające się w kadrach uniwersalne prawdy na temat miłości, nienawiści, pasji i wewnętrznej walki, którą wszyscy toczymy, ścierając własne wizje samych siebie z tym, w jaki sposób postrzegają nas inni ludzie. Nakręconą siedem lat później, w 2008 r., Australią (ze zdjęciami Mandy Walker) Luhrmann do pewnego stopnia wskrzesił klasyczny hollywoodzki melodramat, przenosząc akcję do swojej ojczyzny. Natomiast nakręconym w 2013 r. Wielkim Gatsbym (zdj. Simon Duggan) reżyser po raz kolejny udowodnił, że jest mistrzem przetwarzania literackich klasyków na współczesną modłę.
Po Gatsbym Luhrmann wziął wolne od ogromnych kinowych spektakli i poświęcił się w stu procentach realizacji The Get Down (zdj. William Rexer), niemożliwie barwnego i odważnego serialu opowiadającego o narodzinach hip hopu w nowojorskim Bronksie lat 70. XX wieku. W 2022 r. Luhrmann powrócił jednak w wyśmienitej formie do projektów kinowych Elvisem (ze zdjęciami Mandy Walker), fenomenalnie nakręconą filmową biografią Króla Rock And Rolla, która oferuje zarówno wspaniały hołd dla legendarnego muzyka, jak i szereg słodko-gorzkich refleksji na temat jego drogi do sławy i bolesnego upadku z samego szczytu.
Baz Luhrmann to artysta, który w każdy projekt wkłada lata pracy, korzystając z rozmaitych technik filmowych, żeby przenieść swoją wizję na ekran kinowy. To autor w klasycznym rozumieniu tego określenia zaproponowanego lata temu przez francuskich krytyków: bierze udział w podejmowaniu każdej decyzji, od konstruowania scenariuszy po nasycanie każdej sceny, każdego ujęcia, audiowizualną magią. Czujemy się zaszczyceni, że będziemy gościć tak znamienitego twórcę w Toruniu podczas 30. jubileuszowej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE. Jesteśmy pewni, że spotkanie Baza Luhrmanna z naszymi uczestnikami będzie ze wszech miar wyjątkowe.
Tegoroczny festiwal EnergaCamerimage rozpoczyna się już 12 listopada i potrwa do 19 listopada w Toruniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz