Europejska Akademia Filmowa ogłosiła pierwszą część tytułów, które zabiegać będą o tegoroczne Europejskie Nagrody Filmowe w głównych kategoriach. Wśród 29 tytułów jest jedna polska koprodukcja, „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna. Już ta pierwsza część tytułów pokazuje, jak mocny był to rok w europejskim kinie i jak ciężko będzie polskiemu filmowi przebić się do nominacji.
Europejska Akademia Filmowa przedstawiła pierwszą część produkcji zakwalifikowanych do Europejskich Nagród Filmowych i znalazły się w tym gronie produkcje pokazywane na Sundance, Berlinale, a przede wszystkim w Cannes. Ten ostatni festiwal ma tutaj bardzo silną reprezentację, bowiem znalazły się tutaj, obok naszej „Dziewczyny z igłą”, także m.in. „Rodzaje życzliwości” Yorgosa Lanthimosa, „Emilia Perez” Jacques Audiarda, „The Seed Of The Sacred Fig” Mohammada Rasoulofa, „Grand Tour” Miguela Gomesa, „Armand” Halfdana Ullmanna Tønde czy „The Substance” Coralie Fargeat. Jest też „Bird” Andrei Arnold, „Three Kilometers To The End Of The World” Emanuela Pârvu oraz „Hrabia Monte-Cristo”.
O nagrody powalczy zapewne włoski przebój kinowy (ale też z sukcesem w Polsce), czyli „Jutro będzie nasze”. Mnie cieszy obecność irlandzkiego „Kneecap”, bo to absolutnie jeden z najlepszych filmów w tym roku. Jest ciepło przyjęta na Nowych Horyzontach „Misericordia” i pokazywane tam „Wrócicie do siebie” czy „Milczenie Julie”. Zdecydowanie jest to lista filmów, na które trzeba zwrócić uwagę. Przede wszystkim jest to lista dowodząca, jak silnym dziś jesteśmy filmowym kontynentem.
Aby kwalifikować się do starań o nagrody, filmy musiały mieć swój pierwszy oficjalny pokaz między 1 czerwca 2023 r. a 31 maja 2024 r., a za jego powstanie musi odpowiadać europejski reżyser. Wyjątki obejmują osoby posiadające europejski status uchodźcy lub osoby, które mieszkały w Europie i pracowały w europejskim przemyśle filmowym przez co najmniej pięć kolejnych lat.
W nadchodzącym tygodniu 5000 członków Akademii zacznie oglądać filmy i głosować w różnych kategoriach, w tym film europejski, reżyser, aktorka, aktor i scenariusz, a także europejskie odkrycie i nagroda dla młodej publiczności. Nominacje zostaną ogłoszone 5 listopada. Laureatów Europejskich Nagród Filmowych poznamy 7 grudnia, podczas gali, która odbędzie się w Lucernie w Szwajcarii.
Druga część listy filmów kandydujących do Europejskich Nagród Filmowych 2024 zostanie ogłoszona we wrześniu. Oto pierwsza część produkcji zakwalifikowanych do tych nagród (wersja angielska):
Arcadia (Gre-Bul-US)
Dir. Yorgos Zois
Armand (Nor)
Dir. Halfdan Ullmann Tøndel
Bird (UK)
Dir. Andrea Arnold
Crossing (Swe-Den-Fr-Turk-Geo)
Dir. Levan Akin
Dying (Ger)
Dir. Matthias Glasner
Emilia Perez (Fr)
Dir. Jacques Audiard
Grand Tour (Port-It-Fr)
Dir. Miguel Gomes
Hesitation Wound (Turk)
Dir. Selman Nacar
Julie Keeps Quiet (Bel-Swe)
Dir. Leonardo Van Dijl
Kinds Of Kindness
Dir. Yorgos Lanthimos
Kneecap (Ire-UK)
Dir. Rich Peppiatt
Life (Turk)
Dir. Zeki Demirkubuz
Misericordia (Fr-Sp-Port)
Dir. Alain Guiraudie
Souleymane’s Story (Fr)
Dir. Boris Lojkine
The Count Of Monte-Cristo (Fr)
Dirs. Matthieu Delaporte, Alexandre De La Patellière
The Devil’s Bath (Austria-Ger)
Dirs. Veronika Franz, Severin Fiala
The Girl With The Needle (Den-Pol-Swe)
Dir. Magnus von Horn
The Invisible Fight (Est-Lat-Gre-Fin)
Dir. Rainer Sarnet
The Other Way Around (Sp-Fr)
Dir. Jonás Trueba
The Rye Horn (Sp-Port-Bel)
Dir. Jaione Camborda
The Seed Of The Sacred Fig (Iran-Ger-Fr)
Dir. Mohammad Rasoulof
The Shameless (Fr-Switz-Bul-Tai-Ind)
Dir. Konstantin Bojanov
The Substance (US-UK-Fr)
Dir. Coralie Fargeat
The Village Next To Paradise (Austria-Ger-Fr-Somalia)
Dir. Mo Harawe
There’s Still Tomorrow (It)
Dir. Paola Cortellesi
Three Kilometers To The End Of The World (Rom)
Dir. Emanuel Pârvu
Un Amor (Sp)
Dir. Isabel Coixet
When The Light Breaks (Ice-Neth-Cro-Fr)
Dir. Rúnar Rúnarsson
Without Air (Hun-Rom)
Dir. Katalin Moldovai
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz