OSCARY!
Najważniejsze nagrody filmowe na świecie. Brakuje Wam filmowych
newsów w codziennych wiadomościach mediów informacyjnych? O
Oscarach będą mówili WSZYSCY. Zanim jednak poznamy laureatów,
przed nami 16 stycznia nominacje. Dziś
druga część artykułu poświęcona kategoriom doceniającym
pozostałe
filmy oraz twórców pracujących nad
stroną wizualną i techniczną najlepszych
produkcji 2013 roku.
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Wypatrywaliśmy tutaj „Wałęsy.
Człowieka z nadziei”, ale mimo żarliwych modłów polskiej branży
filmowej magia nazwisk Wajdy i Wałęsy nie przebiła się w
Hollywood. Znamy za to finałową dziewiątkę filmów kandydujących
do nominacji.
Faworyci do nominacji:
Belgia,
W kręgu
miłości,
reż. Felix van Groeningen
Dania,
Polowanie,
reż. Thomas Vinterberg
Włochy,
Wielkie
piękno,
reż. Paolo Sorrentino
I
choć wiele razy faworyci zawodzili w
tej właśnie kategorii,
to wydaje się że obecnie te trzy wspomniane tytuły rozegrają
pomiędzy sobą
rywalizację, już
nawet o samego
Oscara.
Pozostały
dwa miejsca i sześciu kandydatów. Przez ostatnie dni, kiedy
specjalne komitety w Nowym Jorku i Los Angeles oglądały wszystkich
kandydatów, przez media przetaczały
się kampanie
promująca filmy
zagraniczne.
Sony Classic, tak zaprawiony w oscarowych bojach w tej kategorii,
kupił węgierski film i to dobrze wróży na przyszłość temu
tytułowi. Silnego partnera w USA ma Wong Kar-wai, a to przecież
chiński Hongkong, z którym Amerykanie chcą mieć tak dobre
relacje. No i jest jeszcze, jak zawsze nieobliczalna kinematografia
niemiecka. Za
to zaskoczyć
mogą
egzotyczne
Palestyna lub
Kambodża.
Główna
grupa pościgowa:
Hongkong,
The
Grandmaster,
reż. Wong Kar-wai
Węgry,
A nagy
füzet,
reż. Janos Szasz
Niemcy,
Dwa życia,
reż. Georg Maas
Pozostali
kandydaci:
Bośnia
i Herzegowina, Senada,
reż. Danis Tanovic
Kambodża,
L’image
manquante,
reż. Rithy Panh
Palestyna,
Omar,
reż. Hany Abu-Assad
PEŁNOMETRAŻOWY
FILM DOKUMENTALNY
I
tutaj Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła pełną listę filmów
kandydujących do nominacji i późniejszego Oscara
[http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131203.html].
Skupię się na faworytach. Tych jest kilku. Znamy
„Historie
rodzinne”,
wiemy więc jaki to mocny i cenny film. Cały świat zachwycał się
w 2013 roku „Sceną
zbrodni”,
u nas pokazywaną na festiwalach i niedługo wchodzącą do kin.
Trzeci z
mocnych kandydatów
opowiada o wielorybach i to podobno bardzo ważny film.
Faworyci
do nominacji:
Blackfish
Historie
rodzinne
Scena
zbrodni
Pozostali
faworyci są w tym miejscu trudni do wytypowania. Można jednak
wywnioskować, że kilku mocny kandydatów do nominacji jest ciągle
w grze.
Główna
grupa pościgowa:
Tim's
Vermeer
20
Feet from Stardom
The
Armstrong Lie
Dirty
Wars
Pussy
Riot: Modlitwa
punka
DŁUGOMETRAŻOWY
FILM ANIMOWANY
I w tej kategorii Akademia przygotowała skróconą listę kandydatów, ale wytypowanie finałowej piątki może nie być wcale łatwe. Specyfika tej kategorii od lat pokazuje, że członkowie Akademii stawiają tutaj bardziej na animacje tradycyjne i właśnie dlatego filmy z Hollywood nie są tutaj faworyzowane.
Faworyci
do nominacji:
Kraina
lodu
The
Wind Rises
Krudowie
Główna
grupa pościgowa:
Uniwersytet
Potworny
Minionki
rozrabiają
Ernest
& Celestine
Tajemnica
zielonego królestwa
Były
czasy, gdy propozycję Pixara obstawialibyśmy do finałowego Oscara,
a teraz może dla „Uniwersytetu Potwornego” zabraknąć miejsca
pośród nominowanych. Może, choć szczerze w to wątpię. Faworytem
do wygranej jest „Kraina lodu” i tylko najnowsze dzieło mistrza
japońskiej animacji Hayao Miyazakiego (The Wind Rises) może tutaj
namieszać.
REŻYSERIA
Powracamy
do kategorii zawodowych i do nazwisk kojarzonych przez wielbicieli
kina. W tym miejscu zatrzymujemy się przy reżyserach
najważniejszych filmów. Nominacji
będzie tylko pięć.
I można tak założyć, że będzie to piątka reżyserów
najlepszych filmów roku. Obie kategorie
bardzo są ze sobą powiązane i często chodzą w parze. W zeszłym
roku doszło do kuriozalnej
sytuacji kiedy Ben Affleck nie otrzymał nominacji za reżyserię, a
jego „Operacja Argo” otrzymała nagrodę dla najlepszego filmu.
Taka sytuacja już się raczej nie powtórzy.
Faworyci do nominacji:
Alfonso
Cuarón, Grawitacja
Steve
McQueen, Zniewolony. 12 Years a Slave
David
O. Russell, American Hustle
Martin
Scorsese, Wilk z Wall Street
Z
powyższej listy zagrożony może się czuć David O. Russell, wiele
osób nie wierzy też w nominację dla Martina Scorsese. Trzeba
jednak pamiętać, że obaj twórcy mają w Akademii znaczącą
opinię i szczerze wątpię by zabrakło dla nich nominacji. Zaciekła
rywalizacja będzie więc miała miejsce o piąte miejsce. Kandydatów
jest oczywiście kilku, a
najwyżej notowany jest tutaj Paul Greengrass i to jemu zapewne
przypadnie w udziale piąta nominacja.
Payne i bracia
Coen są jednak tuż, tuż za
nim.
Główna grupa pościgowa:
Paul
Greengrass, Kapitan Phillips
Spike
Jonze, Ona
Alexander
Payne, Nebraska
Joel
& Ethan Coen, Co jest grane, Davis?
Woody
Allen, Blue Jasmine
Ron Howard, Wyścig
SCENARIUSZ ORYGINALNY
To jedna z tych kategorii (także scenariusze adaptowane), gdzie zawodowe stowarzyszenie może się rozminąć z gustami członków Akademii. Jest bowiem tak, że stowarzyszenie typuje tylko prace swoich członków oraz przez siebie zaaprobowane. Pomija też scenariusze zagraniczne. Wiele ciekawych scenariuszy w tym sezonie powstało poza strukturami stowarzyszenia. Kandydatów i faworytów mamy pod dostatkiem, można nawet pisać o nadmiernej obfitości w tej kategorii.
Zdecydowani faworyci:
David O. Russell i Eric Singer,
American Hustle
Bob Nelson, Nebraska
Spike Jonze, Ona
Joel & Ethan Coen, Co jest
grane, Davis?
Sprawa otwarta to piąte miejsce na
liście nominowanych, a tutaj największe szanse ma Woody Allen.
Ileż to już razy nowojorski twórca ubiegał się o Oscara w tej
kategorii, kilka razy zdobywając zresztą pozłacaną statuetkę.
Depczą mu jednak po piętach twórcy m.in. mocnego i odważnego
„Witaj w klubie” oraz także opartego na faktach „Fruitvale
Station”. Czy z rozpędu „Grawitacja” zgarnie i tę nominację?
Mam nadzieję, że nie, bo wolę scenariusze „Uciekiniera” czy
„Labiryntu”.
Główna grupa pościgowa
Woody Allen, Blue Jasmine
Craig Borten & Melisa
Wallack, Witaj w klubie
Nicole Holofcener, Ani słowa
więcej
Alfonso Cuaron i Jonas Cuaron,
Grawitacja
Ryan Coogler, Fruitvale Station
Jeff Nichols, Uciekinier
Aaron Guzikowski, Labirynt
Kelly
Marcel, Ratując
pana Banksa
JC
Chandor, All is Lost
Asghar
Farhadi, Przeszłość
Co jest grane, Davis? |
SCENARIUSZ
ADAPTOWANY
I
tutaj mamy kilku zdecydowanych faworytów oraz kilku poważnych
kandydatów. Wydaje się, że wraz z licznymi innymi nominacjami za
scenariusz zostaną docenione „Zniewolony. 12 Years a Slave”,
„Wilk z Wall Street” czy „Kapitan Phillips”, jednak tuż za
nimi kilku silnych konkurentów z „Przed północą” na czele.
Jeżeli zaś
gdzieś dojść ma do niespodzianki, to właśnie w tej kategorii. A
te mogą być udziałem „Życia Adeli” lub „Lone Survivor”.
Zdecydowani
faworyci:
John
Ridley, 12 Years a Slave
Terence
Winter, Wilk z Wall Street
Billy
Ray, Kapitan Phillips
Główna
grupa pościgowa:
Julie
Delpy, Ethan Hawke & Richard Linklater, Przed północą
Steve
Coogan i
Jeff Pope, Philomena
Tracy
Letts, August: Osage County
Ghalia
Lacroix i Abdellatif Kechiche, Życie Adeli
Daniel
Cretton, Short Term 12
Scott
Neustadter i Michael H. Weber, The Spectacular Now
Peter
Berg, Lone Survivor
NAJLEPSZA MUZYKA
Amerykańska Akademia Filmowa w
grudniu zeszłego roku wytypowała 114 tytułów filmów z oryginalną
muzyką, które będą brane pod uwagę przy wyborze nominacji
[http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131212.html].
I choć autorem dwóch z nich jest Polak Abel Korzeniowski, to raczej
nie znajdziemy go na finałowej liście. To praktycznie jedyne
miejsce, gdzie może zaistnieć twórca z naszego kraju.
A kto dziś rozdaje karty? Nie tylko
moim faworytem jest Steven Price za „Grawitację”, ale dość
sensacyjnie przegrał on Złoty Glob z Alexem Ebertem („All is
Lost”). Nominacje będą też zapewne udziałem Hansa Zimmera i
Johna Williamsa, a poza tym wszystko może się wydarzyć. Po cichu
marzy mi się nominacja dla Arcade Fire & Owena Palletta za
muzykę do filmu „Ona”.
Zdecydowani faworyci:
Steven Price, Grawitacja
Hans Zimmer, 12 Years a Slave
John Williams, Złodziejka
książek
Główna grupa pościgowa:
Henry Jackman, Kapitan Phillips
Randy Newman, Uniwersytet
potworny
Alex Ebert, All Is Lost
Thomas Newman, Ratując pana
Banksa
Arcade Fire & Owen Pallett,
Ona
Hans Zimmer, Wyścig
Mark Orton, Nebraska
Grawitacja |
NAJLEPSZA PIOSENKA
Wyboru nominowanych Akademia
dokonała spośród 75 utworów, które znalazły się na specjalnej
liście przygotowanej przez tą organizację
[http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131216.html].
Ta kategoria co roku budzi spore kontrowersje i jest jedną z
najtrudniejszych do wytypowania. Dlatego wyboru nominowanych dokonują
specjaliści z Akademii zajmujący się zawodowo muzyką. Co z tego,
że U2 ma Złoty Glob za piosenkę, kiedy Akademia jakoś specjalnie
nie przepada za udanymi filmowymi utworami tej irlandzkiej grupy. Czy
zrobi na nich wrażenie utwór Coldplay? Nie ranga gwiazdy decydować
będzie tutaj o nominacji, a i tak znanych nazwisk jest mnóstwo.
Zdecydowani faworyci:
"Let It Go" (Kraina
lodu, Robert Lopez & Kristen Anderson-Lopez)
"Young & Beautiful"
(Wielki Gatsby, Lana Del Rey)
Główna grupa pościgowa:
"So You Know What It's Like"
(Short Term 12 - Keith Stanfield)
"Ordinary Love" (Mandela:
Long Walk To Freedom, U2)
"Sweeter Than Fiction"
(One Chance, Taylor Swift)
"In The Middle of the Night"
(Lee Daniels' The Butler, Fantastia Barrino)
"The Moon Song" (Her,
Karen O)
"You and I Ain't Nothing No
More" (Lee Daniels' The Butler, Gladys Knight & Lenny
Kravitz)
"Happy" (Despicable Me 2,
Pharrell Williams)
"$100 Bill" (The Great
Gatsby, Jay-Z)
"Amen" (All Is Lost, Alex
Ebert)
"I See Fire" (The Hobbit:
The Desolation of Smaug, Ed Sheeran)
"Just a Cloudy Day"
(Despicable Me 2, Pharrell Williams)
"Atlas" (The Hunger Games:
Catching Fire - Coldplay)
"My
Lord Sunshine (Sunrise)" (12
Years a Slave)
„Last
Mile Home” (August: Osage County)
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Tutaj ukłon w kierunku festiwalu
Camerimage, który w zeszłym roku zaprezentował sporą liczbę prac
realnie ubiegających się o tegoroczne nominację do Oscara w tej
kategorii. Niedawno zaś zawodowe stowarzyszenie skupiające autorów
zdjęć filmowych dorzuciło swoje trzy grosze i mocno zachwiało
wszelkimi spekulacjami.
Zdecydowani faworyci:
Emmanuel Lubezki, Grawitacja
(Camerimage)
Sean Bobbitt, 12 Years a Slave
(Camerimage)
Bruno Delbonnel, Co jest grane,
Davis? (Camerimage)
Główna grupa pościgowa:
Philippe Le Sourd, The
Grandmaster
Phedon Papamichael, Nebraska
(Camerimage)
Barry Ackroyd, Kapitan Phillips
Roger Deakins, Labirynt
Hoyte Van Hoytema, Ona
Anthony Dod Mantle, Pościg
Frank G. DeMarco, All Is Lost
EFEKTY
WIZUALNE
Moja
ulubiona kategoria doceniająca filmowe dokonania za stworzenie magii
na ekranie. Tutaj specjaliści od
efektów musieli
się mocno natrudzić, by przekonać do siebie członków specjalnego
komitetu oscarowego. Kilku faworytów wydaje się dość mocnych, ale
nominacje
będą
tylko trzy z 10 filmów, które przeszły preselekcję.
Zdecydowani
faworyci:
Grawitacja
Główna
grupa pościgowa:
The
Hobbit: Pustkowie
Smauga
Iron
Man 3
Pacific
Rim
W
ciemność. Star
Trek
Kandydują
także:
Jeździec
znikąd, Niepamięć, Elizjum,
Thor: Mroczny
świat, World
War Z
SCENOGRAFIA,
KOSTIUMY, CHARAKTERYZACJA & FRYZURY
Te
kategorie wzajemnie się uzupełniają, postanowiłem więc umieścić
je w jednym miejscu. I już tylko skrótowo przedstawię
najważniejszych faworytów do nominacji. Bo rywalizacja w tych
kategoriach rozegra się pomiędzy wystawnymi produkcjami,
najczęściej kostiumowymi.
I
najczęściej na listach z nominacjami w tych kategoriach mogą
pojawić
się:
12
Years a Slave
Wielki
Gatsby
Co
jest grane, Davis?
Ratując
pana Banksa
American
Hustle
Oz:
Wielki i potężny
Hobbit:
Pustkowie Smauga
The
Invisible Woman
Oraz
już w konkretnych dziedzinach:
Grawitacja
(scenografia)
Złodziejka
książek (kostiumy naszej rodaczki Anne B. Sheppard)
Jeździec
znikąd (kostiumy i charakteryzacja)
Witajcie
w klubie (kostiumy i charakteryzacja)
Jackass
Presents: Bad Grandpa (charakteryzacja)
Hensel
i Gratel: Łowcy czarownic (charakteryzacja)
Igrzyska
śmierci: W pierścieniu ognia (charakteryzacja)
DŹWIĘK,
MONTAŻ, MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
To kategorie doceniające głównie
aspekty techniczne. I ponownie jak wcześniej będą na tych listach
pojawiały się przeważnie te same filmy.
Dźwiękowo zachwycały m.in.
Grawitacja, Wyścig, Co jest grane, Davis?, Kapitan Phillips oraz
widowiskowe: Iron Man 3, W ciemność. Star Trek, Oz: Wielki i
potężny, Szybcy i wściekli, World War Z, Lone Survivor. Montaż to
zawsze dominująca cecha najlepszych filmów, więc na liście znajdą
się zapewne także: 12 Years a Slave, American Hustle, Wilk z Wall
Street.
FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE
Animowane, dokumentalne i fabularne.
To dziedzina bardzo specjalistyczna i mało kojarzona w naszym kraju.
Ze szczegółową oceną kandydatów wstrzymajmy się do samych
nominacji. Na długo przed nimi Akademia ogłosiła skrócone listy
kandydatów. Oto mamy animacje krótkometrażowe
[http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131107.html],
a wśród nich znany z naszych kin „Get a Horse!” Disneya,
pokazywany przed „Krainą lodu”. Przedstawiamy też
krótkometrażowe filmy fabularne
[http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131122.html]
i tylko szkoda, że brakuje tutaj filmu z Polski.
***
Nominacje do Oscara ogłoszone
zostaną już jutro.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz