Dobiegł końca 30. Warszawski Festiwal Filmowy. Moje kilka
dni na tej imprezie, jakoś specjalnie nie zachwyciło. Zdecydowanie za krótko i
niestety kilka chybionych strzałów. Lista nagrodzonych filmów wygląda ciekawie
i tych tytułów na pewno warto teraz wypatrywać. Lista nagrodzonych poniżej.
KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Sepideh Farsi
(Iran), Yevgeny Gindilis (Rosja), Uberto Pasolini (Wlk. Brytania), Olena
Yershova (Ukraina), Janusz Zaorski (Polska) przyznało następujące nagrody:
Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym,
ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film THE COFFIN IN THE
MOUNTAIN / BINGUAN, reżyseria Xin Yukun (Chiny)
Za wielowymiarowość narracji i subtelność w posługiwaniu się
czarnym humorem, Główną Nagrodę 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego otrzymuje
film THE COFFIN IN THE MOUNTAIN ze specjalnym wyróżnieniem dla Lu Nifan (autora
oryginalnego tekstu) oraz Feng Yuanlinag i Xin Yukun (autorów scenariusza).
Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Ognjen Sviličić, za
film THESE ARE THE RULES / TAKVA SU PRAVILA (Chorwacja, Francja, Serbia,
Macedonia)
Za głęboką wrażliwość i mistrzowską konsekwencję w ukazaniu
ludzkiej walki przeciwko biurokracji i znieczulicy.
Specjalną Nagrodę Jury otrzymał ZESPÓŁ AKTORSKI w filmie
CARMINA Y AMEN / CARMINA & AMEN, reżyseria Paco León (Hiszpania)
Dla obsady filmu Carmina i Amen (Carmina & Amen), gdyż
cały zespół aktorski zasłużył na zbiorową nagrodę, spisując się znakomicie w
bardzo trudnej umiejętności gry w czarnej komedii.
KONKURS 1-2
Jury w składzie: Ozan Açiktan (Turcja), Hawa Essuman
(Kenia), Jan Komasa (Polska) przyznało nagrody dla Zwycięzcy Konkursu 1-2
filmom:
HOW TO STOP
A WEDDING / HUR MAN STOPPAR ETT BRÖLLOP, reżyseria Drazen Kuljanin (Szwecja)
Za prostą elegancję skrywającą wielowarstwową strukturę,
która urzeka jednoczesną lekkością i głębią potraktowania tematu.
oraz
THE LESSON
/ UROK, reżyseria Kristina Grozeva, Petar Valchanov (Bułgaria, Grecja)
Za przemyślaną i błyskotliwą
eksplorację ludzkiej dumy oraz perfekcyjną reżyserię.
KONKURS WOLNY DUCH
Jury w składzie: Sebastian Buttny (Polska), Marion Laine
(Francja), Alik Shpilyuk (Ukraina) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi
THE OWNERS
/ UKKYLIKAMSHAT, reżyseria Adilkhan Yerzhanov (Kazachstan)
Za film najbardziej wolny duchem.
oraz
Wyróżnienie
filmowi BEFORE I DISAPPEAR, reżyseria Shawn Christensen (USA).
Za udaną próbę połączenia kina głównego i niezależnego
nurtu.
KONKURS DOKUMENTALNY
Jury w składzie: Arto Halonen (Finlandia), Dorota Roszkowska
(Polska), Frédéric Tcheng (Francja) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu
Dokumentalnego filmowi
TOTO AND
HIS SISTERS / TOTO SI SURORILE LUI, reżyseria Alexander Nanau (Rumunia)
Doceniamy jego mistrzowską reżyserię, doskonałą dramaturgię,
intymność z jaką pokazuje bohaterów i sposób w jaki przedstawia problemy
społeczne, pozostając inspirującym
oraz
Wyróżnienie filmowi CROSSROADS / PEREKRESTOK reżyseria
Anastasiya Miroshnichenko (Białoruś, Szwecja)
Za franciszkańską filozofię oraz umiejętność reżyserki do
stworzenia potężnego efektu skromnymi środkami.
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury w składzie: Mauro Carraro (Włochy), Guðmundur Arnar
Guðmundsson (Islandia), Agnieszka Woszczyńska (Polska) przyznało następujące
nagrody:
- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short
Grand Prix – CUPCAKE, reżyseria Jane Magnusson (Szwecja)
Za mocną historię i szczere, intymne podejście do postaci i
ich relacji, wsparte świetnymi zdjęciami i grą aktorską
- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – THE TIDE
KEEPER, reżyseria Alyx Duncan (Nowa Zelandia)
Za niesamowitą atmosferę w onirycznej scenerii i wizualnie
uderzający, intymny film z wyważonym wykorzystaniem animacji
- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – DRAMA, reżyseria
Guan Tian (USA)
Za inteligentne posługiwanie się językiem filmowym, który
łączy prostą zabawną historię ze świetną choreografią i wyrazistymi postaciami
- Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – MY DAD'S A
ROCKER, reżyseria Zuxin Hou (Chiny)
Za rzucenie światła na inspirującego człowieka, którego
historia ukazuje prawdziwe znaczenie Rocka i Życia, dzięki rzetelnemu podejściu
reżysera
Nagroda FIPRESCI
Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w
składzie: Pamela Cohn (USA), Hanna Margolis (Polska), Michael Pattison (Wlk.
Brytania) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został
nim film
WHAT A
WONDERFUL WORLD / CE LUME MINUNATĂ, reżyseria Anatol Durbală (Mołdawia).
Jury pragnie wyrazić uznanie dla reżysera, którego debiut
fabularny obiecuje wiele swoją pilnością i intensywnością opowiadania; pochodzi
przy tym z kraju, który od czasu uzyskania niepodległości w 1991 roku
praktycznie nie ma przemysłu filmowego. Zwodniczo zmienny, oparty na
scenariuszu bycia w-złym-miejscu-w-złym-czasie, film ten splata ze sobą
wydarzenia gwałtownych, masowych protestów młodej generacji, dla której
nadszedł czas pokazania gniewu i straty zaufania do skorumpowanego i patrzącego
w przeszłość rządu, prowadząc tym samym nieświadomego bohatera do szokującego
punktu kulminacyjnego.
Nagroda JURY EKUMENICZNEGO
Jury w składzie: Rev. Jes Nysten (Dania), Samuel Petit
(Francja), Rafał Wieczyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi
IN THE
CROSSWIND / RISTTUULES w reżyserii Martti Helde (Estonia)
Film jest filmowym requiem. Erna jest Estonką, która pisze
listy do swojego męża opowiadające historię jej deportacji na Syberię.
Umiejętnie wykorzystując możliwości techniczne, zwłaszcza w postaci spaceru
pomiędzy żywymi rzeźbami, reżyser przenosi tę opowieść do wyższego wymiaru -
kontemplacji cierpienia, ludzkiej godności i nadziei poprzez mistrzowskie
zestawienie obrazów, słów i muzyki. Requiem dla wszystkich niewinnych ludzi z
Europy Wschodniej, którzy cierpieli lub zginęli od tyranii Sowietów. Nie wolno
nam zapomnieć...
Nagroda NETPAC
Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w
składzie: Dr Rashmi Doraiswamy (Indie), Jagoda Murczyńska (Polska), Yuka Sakano
(Japonia) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF,
którą otrzymał film:
SIZDAH /
13, reżyseria Hooman Seyedi (Iran)
Za śmiałe podejście w przedstawieniu tematu młodych ludzi w
kinie irańskim i za wyjątkowy styl w ukazaniu społecznego gniewu i problemów
relacji płci poprzez portret rodziny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz