Przeciętny uczestnik Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych
jest młody, dobrze wykształcony. Najczęściej jest kobietą. Jedzie na Festiwal,
bo chce obejrzeć dobre filmy, pociąga go wyjątkowa atmosfera imprezy lub
kieruje nim ciekawość. Jak już przyjeżdża, to na dłużej. W ciągu statystycznych
3, 4 dni spędzonych na Festiwalu ogląda średnio 7, 8 filmów. Mieszka w hotelu
lub w wynajętym mieszkaniu. Przyjeżdża zazwyczaj z przyjaciółmi i znajomymi.
Oto wyniki badania „Profil uczestnika festiwalu filmowego” i informacja
przekazana przez organizatorów festiwalu.
Zakończyło się badanie „Profil uczestnika festiwalu
filmowego”, wspólne przedsięwzięcie: Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni oraz
Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W listopadzie 2018 roku
opublikowana zostanie pełna wersja raportu, w którym autorzy badania
odpowiadają na pytania, kim są uczestnicy FPFF w Gdyni, z jakich usług
korzystają podczas Festiwalu, co robią poza oglądaniem filmów i jak wygląda ich
uczestnictwo w kulturze.
W czasie 43. FPFF (17-22 września 2018) studenci Wydziału
Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM pod opieką dr. hab. Krzysztofa
Stachowiaka (UAM w Poznaniu) i dr Anny Wróblewskiej (UKSW w Warszawie,
rzeczniczka prasowa FPFF) prowadzili badania uczestnictwa w kulturze pod
szczególnym kątem - zachowań i preferencji turysty kulturowego, uczestnika
Festiwalu. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 968 osób.
Organizatorzy poszukiwali odpowiedzi na pytania, jakie dobra i usługi
(kulturalne i pozakulturalne) wybierają uczestnicy Festiwali, a co za tym
idzie, jakie gałęzie gospodarki lokalnej korzystają na organizacji masowych
imprez kulturalnych a także, jakimi motywacjami osobistymi kierują się
widzowie, przybywając na FPFF. W efekcie utworzony został profil uczestnika
Festiwalu. Organizatorzy projektu badają w ten sposób wpływ Festiwalu filmowego
na miasto i region. Wyniki badań pozwolą wzbogacić dyskusję na temat wspierania
przez samorządy organizacji imprez kulturalnych w mieście i regionie. Projekt
został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu
Kultura - Interwencje 2018.
Widz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest młody – 37
proc. ma pomiędzy 18 a 25 lat, ponad 20 proc. - 26-35 lat. Co ciekawe, 2/3
ankietowanych to kobiety. Prawie 60 proc. uczestników badania to osoby z
wykształceniem wyższym. Mniej więcej tyle osób pracuje, a ponad 30 proc. uczy
się (najczęściej w szkołach średnich lub wyższych). Badanie dementuje jeden z
gdyńskich stereotypów – przedstawiciele branży, twórcy lub dziennikarze
stanowią tylko około 20 proc. uczestników imprezy. Wykazuje jednocześnie, że w
Festiwalu biorą udział – obok osób uczących się – ludzie o stosunkowo dobrej
sytuacji materialnej, zarabiający przeciętnie średnią krajową.
Tylko ok. 20 proc. uczestników deklaruje, że przyjechała na
Festiwal z powodów zawodowych. Najczęściej wskazywane motywacje to: ciekawe
filmy, atmosfera, chęć spędzenia wolnego czasu i ciekawość. Średnio widzowie
przebywają na Festiwalu blisko 4 dni i oglądają ponad 7 filmów.
Blisko 1/3 uczestników to Gdynianie, kolejne duże grupy
przybywają z Gdańska, Warszawy, Krakowa. Turyści festiwalowi zatrzymują się w
kwaterach prywatnych, hotelach, hostelach. I to właśnie nocleg stanowi
największy ich wydatek (średnio blisko 350 zł). Kolejne duże grupy wydatków to
jedzenie, transport, zwiedzanie i rozrywka, zakupy. Przeciętnie widz podczas
pobytu na Festiwalu wydaje aż 877,59 zł! Rzecz jasna więcej wydają turyści,
którzy muszą opłacić noclegi i transport oraz wyżywienie „na mieście”. W pełnej
wersji raportu oszacowana zostanie suma, jaka wpływa z indywidualnych wydatków
festiwalowiczów. Najczęściej kupowanym produktem – poza jedzeniem i biletami do
kina – jest… alkohol (blisko 20 proc. przyznaje się do tego zakupu). Ale wśród
wymienianych zakupów znajdują się też książki i płyty, gadżety festiwalowe,
pamiątki oraz odzież, obuwie i galanteria.
Ponad połowa uczestników przybywa na Festiwal ze znajomymi i
przyjaciółmi, niespełna 20 proc. samodzielnie, a ¼ z partnerem, partnerką czy
współmałżonkiem. Turysta festiwalowy jest aktywny, lubi wymykać się z kina. W
Gdyni chodzi na plażę, na Kamienną Górę, zwiedza Muzeum Emigracji, Muzeum
Miasta Gdynia, klify, Skwer Kościuszki. Jeździ często do Gdańska zwiedzić
starówkę, Muzeum II Wojny Światowej, Europejskie Centrum Solidarności albo… do
Sopotu na molo.
I co najważniejsze – uczestnik 43. FPFF w Gdyni ocenia nowe
polskie filmy albo bardzo dobrze (blisko 50 proc.) albo dobrze (37 proc.). Ci,
którzy uczestniczą w wydarzeniach towarzyszących, również czują się
usatysfakcjonowani, choć 30 proc. nie ma zdania, gdyż koncentruje się przede
wszystkim na pokazach filmowych. Prawie wszyscy deklarują, że również w
przyszłym roku uczestniczyć będą w FPFF.
Pełna wersja raportu opublikowana zostanie w najbliższym
czasie. Informacja o publikacji raportu zostanie rozesłana do odbiorców
newslettera FPFF. W raporcie poruszone zostaną dodatkowo takie kwestie, jak
wpływ Festiwalu na miasto czy związek uczestnictwa w FPFF z uczestnictwem w
kulturze w ogóle. Już teraz zapraszamy do obejrzenia prezentacji zawierającej
najbardziej podstawowe wyniki badania (KLIKNIJ).
Partnerami i patronami medialnymi projektu są: miesięcznik
Film&Tv Kamera, miesięcznik Kino, Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji
Instytut Kosmopolis, Fundacja Legalna Kultura, Stowarzyszenie Filmforum, Serwis
www.sfp.org.pl.
Jednocześnie Pomorska Fundacja Filmowa podaje podsumowanie
43. edycji FPFF w Gdyni. Wiemy już, że 43. Festiwal był rekordowy pod względem
frekwencji - w projekcjach, spotkaniach i warsztatach uczestniczyło około 75
000 widzów. Dla porównania – w 2014 roku było to 47 000, a w 2017 – 61 000!
Pokazano 174 filmy podczas 454 projekcji. Zarejestrowano 3657 akredytowanych
uczestników. A co najważniejsze, w cyklu Gdynia Dzieciom uczestniczyło aż 9 158
widzów. Zaś ekipę Festiwalu wspierała grupa 212 wolontariuszy! [informacja
prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz