„Wszystko wszędzie naraz” zdobyło tytuł najlepszego filmu roku i w sumie aż 7 nagród Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Michelle Yeoh jest pierwszą azjatycką aktorką docenioną Oscarem za rolę pierwszoplanową. W kategorii Najlepszy Aktor wygrał Brendan Fraser za „Wieloryba”. Cztery Oscary otrzymali twórcy filmu „Na Zachodzie bez zmian”, który pokonał m.in. „IO” w rywalizacji o tytuł najlepszego pełnometrażowego filmu międzynarodowego.
Światowa premiera „Wszystko wszędzie naraz” obyła się 11 marca 2022 roku na festiwalu SXSW, na 16 dni przed zeszłoroczną galą wręczenia Oscarów. Bohaterką nominowanego do 11 Oscarów filmu „Wszystko wszędzie naraz” jest Evelyn Wang (Michelle Yeoh), borykająca się z trudami codzienności mama w średnim wieku, natrafia na klucz do „multiwersum”: sieci przecinających się ze sobą światów, gdzie może zbadać wszystkie drogi życiowe, którymi nie poszła. Kiedy pojawiają się mroczne siły, Evelyn będzie musiała wykorzystać wszystko co ma i wszystko czym kiedyś mogła być, aby ocalić to, co jest dla niej najważniejsze: jej rodzinę.
Ten film uchodzi od kilku dni za najczęściej nagradzany film w historii kina, a Oscary potwierdzają jego dominację w zakończonym właśnie sezonie filmowym 2022/2023. To wielka nagroda dla studia A24, które wprowadziło ten niezależny film do kin, a który przyniósł na całym świecie 100 milionów dolarów wpływów i stał się największym przebojem tego studia w historii.
„Wszystko wszędzie naraz” doceniono za najlepszy film roku, za trzy kreacje aktorskie (Michelle Yeoh, Jamie Lee Curtis, Ke Huy Quan), za reżyserię, scenariusz oryginalny i montaż. Za produkcję, reżyserię i scenariusz nagrody zdobyli Daniel Kwan i Daniel Scheinert. A przecież jeszcze siedem lat temu twórcy ci pokazali światu „Człowieka-scyzoryka”, opowieść o pierdzącym nieboszczyku. Grający we „Wszystko wszędzie naraz” Ke Huy Quan, był autorem najbardziej emocjonującej przemowy podczas tegorocznej gali i podkreślił ponownie, jak bardzo warto trwać w swoich marzeniach.
Po raz pierwszy w historii dwoje azjatyckich aktorów zdobyło Oscary. Michelle Yeoh jest dopiero drugą kolorową aktorką docenioną Oscarem dla najlepszej aktorki. Podczas swojej przemowy, 60-letnia dziś aktorka, mówiła, że nie warto słuchać tych, którzy mówią, że jesteś już u końca swojej kariery. Od czasu Oscarowego triumfu „Slumdoga. Milionera z ulicy” w 2009 roku (osiem Oscarów), żaden film doceniony w najważniejszej kategorii, nie zdobył tak wielu nagród podczas jednej gali.
Niemiecki „Na Zachodzie bez zmian” zdobył cztery nagrody, a doceniono go za najlepsze zdjęcia (Akademia miała szansę po raz pierwszy w historii docenić w tej kategorii kobietę), muzykę, scenografię i pełnometrażowy film międzynarodowy. Niemiecki film wygrał w tej kategorii po raz czwarty w historii. Wśród pełnometrażowych filmów międzynarodowych nominowany był także polski „IO” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego.
Nagrodę dla najlepszego aktora otrzymał Brendan Fraser za rolę w „Wielorybie” i to był kolejny szczególny moment na gali, bo to powrót aktora do Hollywood, po latach pojawiania się w mniej znaczących rolach. „Wieloryb” zdobył też nagrodę za charakteryzację. Powtórzyła się więc sytuacja sprzed roku, kiedy „Oczy Tammy Faye” triumfowały w kategorii aktorskiej i za charakteryzację.
Za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny doceniono „Nawalnego” i to były jedyny moment na gali, podczas którego wspominano o wojnie w Ukrainie i dyktaturze prezydenta Rosji. Wśród pełnometrażowych animacji wygrał „Pinokio”, firmowany przez Guillermo del Toro, który apelował o uznanie animacji za pełnoprawną formę sztuki, że animacja nie jest gatunkiem, a jest kinem.
Za scenariusz adaptowany doceniona została Sarah Polley za „Women Talking” i drugi rok z rzędu w tej kategorii triumfowała kobieta-reżyserka, która nie zdobyła nominacji za reżyserię. Jedyną nagrodę dla „Top Gun: Maverick” obronili twórcy dźwięku, którzy żartowali, że „uratowali kino, a jedyne co za to dostali, to Oscar za dźwięk”. Jedynego Oscara dla „Avatara: Istoty wody” zdobyli autorzy efektów wizualnych i to jest szósty film Jamesa Camerona z Oscarem w tej kategorii. Najlepsza piosenka pochodziła z filmu z Indii, zatytułowanego „RRR”. To czwarta nieanglojęzyczna piosenka doceniona Oscarem, ale pierwsza w historii dla bardzo rozśpiewanej kinematografii z Indii. Ruth Carter, zdobywczyni Oscara za kostiumy do „Czarnej Pantery: Wakandy w moim sercu”, jest pierwszą czarnoskórą kobietą w historii z dwoma Oscarami.
Dominacja dwóch filmów na tegorocznych Oscarach spowodowała, że połowa filmów z kategorii Najlepszy Film nie zdobyła ani jednej nagrody. Bez Oscarów pozostały filmy „Tar”, „Fabelmanowie”, „Elvis”, „Duchy Inisherin”, „W trójkącie”.
Pełna lista laureatów Oscarów 2023:
NAJLEPSZY FILM
„Wszystko wszędzie naraz” (Everything Everywhere All At Once)
Producenci Daniel Kwan, Daniel Scheinert i Jonathan Wang
REŻYSERIA
Daniel Kwan i Daniel Scheinert, „Wszystko wszędzie naraz”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Michelle Yeoh, „Wszystko wszędzie naraz”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Brendan Fraser, „Wieloryb”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Jamie Lee Curtis, „Wszystko wszędzie naraz”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Ke Huy Quan, „Wszystko wszędzie naraz”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
“Women Talking”, Sarah Polley
SCENARIUSZ ORYGINALNY
„Wszystko wszędzie naraz”, Daniel Kwan & Daniel Scheinert
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Guillermo del Toro’s Pinocchio” / „Guillermo del Toro: Pinokio”, Guillermo del Toro, Mark Gustafson, Gary Ungar i Alex Bulkley
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Navalny” / „Nawalny”, Daniel Roher, Odessa Rae, Diane Becker, Melanie Miller i Shane Boris
PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY
„All Quiet on the Western Front” / „Na Zachodzie bez zmian” (Niemcy)
ZDJĘCIA
„All Quiet on the Western Front” / „Na Zachodzie bez zmian”, James Friend
KOSTIUMY
„Black Panther: Wakanda Forever” / „Czarna Pantera. Wakanda w moim sercu”, Ruth Carter
MONTAŻ
“Everything Everywhere All at Once” / „Wszystko wszędzie naraz”, Paul Rogers
CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
„The Whale” / „Wieloryb”, Adrien Morot, Judy Chin i Anne Marie Bradley
SCENOGRAFIA
“All Quiet on the Western Front”, Scenografia: Christian M. Goldbeck; Dekoracje: Ernestine Hipper
DŹWIĘK
„Top Gun: Maverick”, Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon i Mark Taylor
EFEKTY WIZUALNE
„Avatar: The Way of Water” / „Avatar: Istota wody”, Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon i Daniel Barrett
MUZYKA
„All Quiet on the Western Front”, Volker Bertelmann
PIOSENKA
„Naatu Naatu” z filmu „RRR”, muzyka M.M. Keeravaani, słowa Chandrabose
ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„The Boy, the Mole, the Fox and the Horse” / „Chłopiec, kret, lis i koń”, reż. Peter Baynton, Charlie Mackesy
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
„An Irish Goodbye” / „Irlandzkie pożegnanie”, reż. Tom Berkeley, Ross White
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
“The Elephant Whisperers” / „Zaklinacze słoni”, Kartiki Gonsalves i Guneet Monga
Nie wiem, po co pisze się, że ..''pierwszy raz nagrodzono kobietę za zdjęcia..''. Brzmi to tak, jakby celowo nie nagradzano wcześniej, za płeć. A to NIEPRAWDA, rzadko kiedy w przeszłości tą profesją zajmowały się kobiety. Teraz to się zmienia o dekady, może więcej...
OdpowiedzUsuń