Popkulturowa Akademia Wszystkiego ogłosiła nominacje do 12. edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć tytułów! Specjalna nowa kategoria została stworzona dla Rafała Zawieruchy.
W tym roku trwało to dłużej, ale naprawdę polska kinematografia dostarczyła. I mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszymi. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię o Wielkiego Węża powalczy nie pięć, a dziesięć filmów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi. O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.
Węże 2023 przyznawane zostaną aż w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski. Specjalnie w tym roku dodaliśmy jedną zupełnie nową, najprawdopodobniej jednorazową kategorię. Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej liczbie filmów, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy”. I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę…
Z kolei filmy „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni” z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł.
Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna” Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek” Michała Węgrzyna (12 nominacji). Po piętach depczą im natomiast potraktowane łącznie i rozdzielnie „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni” Barbary Białowąs i Tomasz Mandess (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia” również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i oczywiście Rafał Zawierucha.
Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu „Powołany” do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją publicznie). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet.
Ogłoszenie laureatów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu. Szczegóły wkrótce. Oto nasze nominacje:
WIELKI WĄŻ:
365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski)
za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski)
za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski)
za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega)
za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega)
za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz)
za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna)
za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk)
za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.
Najgorsza reżyseria:
• Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
• Heathcliff Janusz Iwanowski - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
• Daniel Markowicz - Plan lekcji
• Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia
• Patryk Vega - Niewidzialna wojna
• Michał Węgrzyn – Gierek
Najgorszy scenariusz:
• Duch Święty – Powołany
• Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - Gierek
• Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
• Olaf Olszewski, Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia
• Patryk Vega - Niewidzialna wojna
Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:
• 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
• 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
• Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
• Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
• Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)
Najgorsza rola męska:
• Sebastian Dela - Miłość seks & pandemia
• Michał Koterski - Gierek
• Michał Koterski - Krime story. Love story
• Antoni Pawlicki - Gierek
• Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna
Najgorsza rola żeńska:
• Małgorzata Kożuchowska - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
• Małgorzata Kożuchowska - Gierek
• Małgorzata Kożuchowska – Zołza
• Anna Mucha - Niewidzialna wojna
• Anna Maria Sieklucka - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Najgorszy duet na ekranie:
• „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni”
• Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - Gierek
• Anna Mucha i Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna
• Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
• Patryk
Vega i Bóg - Niewidzialna wojna
Występ poniżej talentu:
• Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
• Krystyna Janda - Jak pokochałam gangstera
• Andrzej Seweryn - Każdy wie lepiej
• Cezary Żak – Gierek
• Cezary Żak – Krime Story, Love Story
• Artur Żmijewski – Zołza
Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:
• Stefan Idziołek - Plan lekcji
• Łukasz "Krupnik" Krupiński - Miłość na pierwszą stronę
• Karol Lis - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
• premier Filip Rawicki - Gierek
• Patryk Vega - Niewidzialna wojna
Żenująca scena:
• Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - 365 dni: Ten dzień
• Gra w golfa - 365 dni: Ten dzień
• Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - Gierek
• Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
• Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - Niewidzialna wojna
Efekt specjalnej troski:
• Czołówka - Nie cudzołóż i nie kradnij
• Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - Niewidzialna wojna
• Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - Niewidzialna wojna
• Wypadek samochodowy - Niewidzialna wojna
• Zombie – Apokawixa
Najgorszy teledysk okołofilmowy:
Ania – Andrzej Piaseczny – Ania
https://youtu.be/Ogqd5eBWnNs
Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek
https://youtu.be/s6_VgWWOm5U
Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę
https://youtu.be/DJUvai66dsM
Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story
https://youtu.be/fGuxGuCSbYg
Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia
https://youtu.be/f_V0ZHcaRGo
Najgorszy plakat:
• Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
• Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
• Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
• Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
• Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
• Good Life - Greckie wakacje (dystr. Best Film)
• Lyle, Lyle Crocodile - Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)
• Mainstream - Król internetu (dystr. Kino Świat)
• Paws of Fury: The Legend of Hank - Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)
• Viens, je t'emmène (francuski), Nobody's Hero (międzynarodowy) - Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)
Multinomicje dla fimów:
Niewidzialna wojna -13
Gierek - 12
365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni - 9
Miłość, seks & pandemia - 6
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle - 5
Krime Story, Love Story - 4
Plan lekcji - 3
Zołza - 3
Apokawixa - 2
Jak pokochałam gangstera - 2
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 - 2
Miłość na pierwszą stronę - 2
Powołany - 2
***
Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021). „Ściema po polsku (2022).
Węże na Facebooku:
www.facebook.com/nagrodyweze
Kontakt do organizatorów:
nagrodyweze@gmail.com
W porównaniu do tych wszystkich filmów dziwi mnie nominacja "Gierka" ta ekranizacja w porównaniu do reszty to perła na dnie szamba. Nie wiem jak z teledyski bo żadnego nie widziałam.
OdpowiedzUsuń