czwartek, 16 marca 2023

Węże 2023. Nominacje ogłoszone!

Popkulturowa Akademia Wszystkiego ogłosiła nominacje do 12. edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć tytułów! Specjalna nowa kategoria została stworzona dla Rafała Zawieruchy.

W tym roku trwało to dłużej, ale naprawdę polska kinematografia dostarczyła. I mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszymi. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię o Wielkiego Węża powalczy nie pięć, a dziesięć filmów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi. O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.

Węże 2023 przyznawane zostaną aż w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski. Specjalnie w tym roku dodaliśmy jedną zupełnie nową, najprawdopodobniej jednorazową kategorię. Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej liczbie filmów, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy”. I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę…

Z kolei filmy „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni” z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł.

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna” Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek” Michała Węgrzyna (12 nominacji). Po piętach depczą im natomiast potraktowane łącznie i rozdzielnie „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni” Barbary Białowąs i Tomasz Mandess (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia” również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i oczywiście Rafał Zawierucha.

Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu „Powołany” do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i  Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją publicznie). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet.

Ogłoszenie laureatów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu. Szczegóły wkrótce. Oto nasze nominacje:

 

WIELKI WĄŻ:

 

365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)

za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.

 

Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski)

za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.

 

Gierek  (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski)

za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.

 

Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski)

za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.

 

Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)

za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.

 

Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega)

za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.

 

Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega)

za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.

                                                                                                          

Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz)                                   

za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.

 

Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) 

za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.

                                                                  

Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk)

za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.                                                      

 

Najgorsza reżyseria:

         

           Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni

           Heathcliff Janusz Iwanowski - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

           Daniel Markowicz - Plan lekcji

           Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia

           Patryk Vega - Niewidzialna wojna

           Michał Węgrzyn – Gierek

 

Najgorszy scenariusz:

 

           Duch Święty – Powołany

           Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - Gierek

           Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs  - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni

           Olaf Olszewski, Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia

           Patryk Vega - Niewidzialna wojna

 

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:

 

• 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)

• 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)

• Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)                              

Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)

Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)

 

Najgorsza rola męska:

 

           Sebastian Dela - Miłość seks & pandemia

           Michał Koterski - Gierek                                                                  

           Michał Koterski - Krime story. Love story

           Antoni Pawlicki - Gierek            

           Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna

 

Najgorsza rola żeńska:

 

           Małgorzata Kożuchowska - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

           Małgorzata Kożuchowska - Gierek           

           Małgorzata Kożuchowska – Zołza

           Anna Mucha - Niewidzialna wojna

           Anna Maria Sieklucka - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni

 

Najgorszy duet na ekranie:

 

           „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni”

           Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - Gierek      

           Anna Mucha i Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna

           Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek

           Patryk Vega i Bóg - Niewidzialna wojna

 

Występ poniżej talentu:

 

           Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska

           Krystyna Janda - Jak pokochałam gangstera

           Andrzej Seweryn - Każdy wie lepiej

           Cezary Żak – Gierek

           Cezary Żak – Krime Story, Love Story

           Artur Żmijewski – Zołza

 

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:

                                                                  

           Stefan Idziołek - Plan lekcji

           Łukasz "Krupnik" Krupiński - Miłość na pierwszą stronę

           Karol Lis - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

           premier Filip Rawicki - Gierek

           Patryk Vega - Niewidzialna wojna

 

Żenująca scena:

 

           Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - 365 dni: Ten dzień

           Gra w golfa -  365 dni: Ten dzień

           Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka  - Gierek

           Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna

           Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - Niewidzialna wojna

 

Efekt specjalnej troski:

 

           Czołówka - Nie cudzołóż i nie kradnij

           Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - Niewidzialna wojna

           Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - Niewidzialna wojna

           Wypadek samochodowy - Niewidzialna wojna

           Zombie – Apokawixa

 

Najgorszy teledysk okołofilmowy:

 

Ania – Andrzej Piaseczny – Ania

https://youtu.be/Ogqd5eBWnNs

            

Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek

https://youtu.be/s6_VgWWOm5U

                                                                                

Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę

https://youtu.be/DJUvai66dsM

 

Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story

https://youtu.be/fGuxGuCSbYg

 

Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia

https://youtu.be/f_V0ZHcaRGo

                          

Najgorszy plakat:

 

           Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film) 

           Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)

           Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)

           Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)

           Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

 

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:

 

           Good Life - Greckie wakacje       (dystr. Best Film)

           Lyle, Lyle Crocodile - Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)

           Mainstream - Król internetu       (dystr. Kino Świat)

           Paws of Fury: The Legend of Hank - Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)

           Viens, je t'emmène (francuski), Nobody's Hero (międzynarodowy) - Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)

 

Multinomicje dla fimów:

 

Niewidzialna wojna -13        

Gierek - 12

365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni - 9

Miłość, seks & pandemia - 6

Gdzie diabeł nie może tam baby pośle  - 5

Krime Story, Love Story4

Plan lekcji - 3

Zołza - 3

Apokawixa - 2

Jak pokochałam gangstera - 2

Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 - 2

Miłość na pierwszą stronę - 2

Powołany - 2                                                                                                        

***

 

Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com

 

W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021). „Ściema po polsku (2022).

 

Węże na Facebooku:

www.facebook.com/nagrodyweze

 

Kontakt do organizatorów:

nagrodyweze@gmail.com

1 komentarz:

  1. W porównaniu do tych wszystkich filmów dziwi mnie nominacja "Gierka" ta ekranizacja w porównaniu do reszty to perła na dnie szamba. Nie wiem jak z teledyski bo żadnego nie widziałam.

    OdpowiedzUsuń