niedziela, 26 marca 2023

Program kina Zamek w Szczecinie – kwiecień 2023

Pisklaki

Przedstawiam program szczecińskiego kina Zamek na kwiecień 2023. Wśród pokazów premierowych, mój ulubiony polski dokument „Pisklaki”, potem „Styczeń” i „Il Boemo”. Klasykę reprezentuje „2001: Odyseja kosmiczna” i przegląd 15 filmów Ingmara Bergmana. Zapowiadam też specjalny pokaz filmu, który uznałem za najlepszą produkcję 2022 roku. To będzie dokumentalny „Trzy minuty zawieszone w czasie”, które obiecałem sprowadzić do Szczecina. Jest ku temu najlepsza okazja.

Program kina Zamek w Szczecinie na kwiecień 2023:

 

PISKLAKI – SZCZECIŃSKA PREMIERA KINOWA!

31 marca (piątek), godz. 17:00

5 kwietnia (środa), godz. 19:30

11 kwietnia (wtorek), godz. 19:00

13 kwietnia (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny, Polska 2022 (84 min)

Reżyseria Lidia Duda

Pełna fantazji i charakterna Zosia, niepewny siebie, wrażliwy Oskar, niezależna, ale nieśmiała Kinga -  rozpoczynają naukę w szkole z internatem dla dzieci niewidomych i niedowidzących.  Są jak pisklaki. Mają 7 lat i są  zbyt mali, by opuścić rodzinny dom. W tak trudnych chwilach, jak rozłąka z rodzicami starają się sobie pomagać…

To film o życiowej lekcji "latania" i o tym, co pozwala nam przetrwać każdy kolejny dzień, nawet jeżeli świat wokół nas się wali. Wyjazd do szkoły z internatem, to dla dzieci najbardziej przełomowy moment ich życia. To sytuacja, która początkowo tylko  rani, ale finalnie da im siłę. Nie mają wyboru więc rodzi się w nich motywacja do walki, zmieniają się, aby sprostać życiowemu wyzwaniu. Bardzo szybko odkrywają, że matczyną, czy ojcowską dłoń może zastąpić dłoń dziecka z klasy. W krótkim czasie przekonują się, że są sobie wzajemnie potrzebni. A potem odkrywają, że nikt nie rozumie ich tak dobrze, jak drugie dziecko, które przeżywa to samo. Pojawiają się przyjaźnie. Wyjątkowo silne i trwałe, bo oparte na współodczuwaniu.

Film zdobył nagrody na Millennium Docs Against Gravity, na festiwalach „Integracja Ty i Ja”, na MFF w Locarno. Był jednym z pięciu tytułów nominowanych do Polskich Nagród Filmowych Orły 2023, w kategorii Pełnometrażowy Film Dokumentalny.

 

STYCZEŃ (January/ Janvaris) – PREMIERA!

31 marca (piątek), godz. 19:00

2 kwietnia (niedziela), godz. 16:00

dramat, Łotwa/Polska/Litwa 2022 (97 min)

Reżysera Viesturs Kairiss

Obsada: Karlis Arnolds Avots, Alise Danovska, Baiba Broka

To osobista historia miłosna rozgrywająca się na początku roku 1991, w czasie, w którym Łotwa odzyskała niepodległość od Związku Radzieckiego. Styczeń był dla tamtejszego społeczeństwa tym miesiącem, w którym euforia wspólnej walki o wolność otwierała ludzi na powrót z wieloletniej emigracji wewnętrznej. Autorem zdjęć jest Wojciech Staroń, a polską koproducentką – Małgorzata Staroń.

„Styczeń” miał swoją premierę na Tribeca Film Festival 2022, gdzie zdobył nagrodę dla najlepszego filmu międzynarodowego. Na festiwalu filmowym w Rzymie doceniono go nagrodami za reżyserię i za najlepszą kreację aktorską. Pokazywany w konkursie Warszawskiego Festiwalu Filmowego, zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię.

 

IL BOEMO

1 kwietnia (sobota), godz. 19:15

5 kwietnia (środa), godz. 17:00

6 kwietnia (czwartek), godz. 19:00

13 kwietnia (czwartek), godz. 19:00

dramat, Czechy/Włochy/Słowacja 2022 (140 min)

Reżysera Petr Václav

Obsada: Vojtěch Dyk, Barbara Ronchi, Elena Radonicich

Niezwykła i nieznana historia Josefa Myslivečka, zwanego Il Boemo, jednego z najbardziej cenionych kompozytorów operowych XVIII-wiecznych Włoch, który inspirował Mozarta i został jego przyjacielem.

Ubóstwiany w Wenecji, pożądany w Neapolu, dziś pamiętany przez nielicznych. Jego muzyka nadal jednak fascynuje słuchaczy swą energią, pomysłowością, emocjonalną głębią. W filmie wybrzmiewa z mocą dzięki plejadzie współczesnych operowych gwiazd i znakomitej orkiestrze. To opowieść o losach kompozytora, jego relacjach z fascynującymi kobietami, brawurowej drodze na szczyt i bolesnym upadku.

Film opowiada historię praskiego młynarza, który wyruszył do Włoch i stał się najbardziej popularnym kompozytorem swoich czasów. Przez piętnaście lat Josef Mysliveček (1737–1781), znany jako Il Boemo (wł. „Czech”), tworzył dla dworów i teatrów miejskich, od Neapolu po Florencję, Turyn i Wenecję. We Włoszech poznał też młodego Mozarta, z którym się zaprzyjaźnił i na którego twórczość miał niewątpliwy wpływ. Życie Il Boemo to historia niezwykle utalentowanego artysty, który wspiął się na sam szczyt sławy, by boleśnie spaść na dno zapomnienia.

 

CARAVAGGIO – DUSZA I KREW (Caravaggio: The Soul and the Blood)

2 kwietnia (niedziela), godz. 14:00

4 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

6 kwietnia (czwartek), godz. 17:00

11 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

12 kwietnia (środa), godz. 19:00

dokumentalny, Włochy 2018 (90 min)

Reżyseria Jesus Garces Lambert

„Caravaggio – dusza i krew” to poruszająca podróż przez życie, twórczość i udrękę Michelangela Merisiego (1571–1610), jednej z najbardziej kontrowersyjnych i tajemniczych postaci w historii sztuki.

Podróżował po całych Włoszech w poszukiwaniu fortuny (a może w poszukiwaniu samego siebie?), uciekając przed wrogami, których mnożył sobie po drodze. Mediolan, Florencja, Rzym, Neapol, Malta: pięć miast, piętnaście muzeów i czterdzieści najsłynniejszych dzieł sztuki w typowym dla artysty stylu. Zostały pokazane albo w miejscach, dla których zostały stworzone, albo w najważniejszych muzeach we Włoszech i na świecie.

Film opowiada historię dzieł Caravaggia poprzez dogłębne badania doskonale udokumentowanych przykładów twórczości, kładąc szczególny nacisk na jego życie, współgranie światła i cienia oraz charakterystyczny dla niego temat kontrastu i sprzeczności. Autorzy położyli nacisk na odnajdowanie osobistych doświadczeń genialnego artysty o niesfornym, ognistym temperamencie zarówno w jego najsłynniejszych dziełach, jak i w tych mniej znanych.

 

WYDARZENIE SPECJALNE – 55. ROCZNICA PREMIERY FILMU

2001: ODYSEJA KOSMICZNA (2001: A Space Odyssey)

2 kwietnia (niedziela), godz. 18:00

dramat/fantastycznonaukowy, USA 1968 (141 min)

Reżyseria Stanley Kubrick

Obsada: Keir Dullea, Gary Lockwood

Arcydzieło gatunku, którego światowa premiera odbyła się 2 kwietnia 1968 roku. Kubrick wyznaczył nowe perspektywy filmom popularno-naukowym i zredefiniował granice filmu, rozszerzając je na czystą kontemplację natury ludzkości.

Czas akcji filmu rozciąga się od zarania dziejów człowieka po rok tytułowy. Na Ziemi, w epoce kamienia łupanego, w obecności tajemniczego monolitu człowiek po raz pierwszy używa narzędzia jako broni przeciwko pobratymcowi i czyni w ten sposób krok ku zdobyciu inteligencji. W 1999 roku kosmonauci odkrywają na Księżycu podobny czarny obelisk.

„2001: Odyseja kosmiczna” to wyprawa w krainę jutra, mapa ludzkiego przeznaczenia, droga do nieskończoności i fascynująca opowieść o starciu człowieka z maszyną – arcydzieło sztuki filmowej, które wyróżniono Oscarem za efekty specjalne. Scenariusz filmu tworzony był we współpracy z Arthurem C. Clarke’em. Stanley Kubrick zrealizował film, który od lat niezmiennie fascynuje nowe pokolenia widzów.

Przed filmem specjalne wprowadzenie wygłosi Krzysztof Spór, koordynator programu filmowego w Kinie Zamek, dziennikarz filmowy i wielbiciel klasyki filmowej.

 

ZAMEK SZCZECIŃSKI

3 kwietnia (poniedziałek), godz. 16:00

Obraz powstał na bazie materiału autorstwa Witolda Chromińskiego, utrwalonego na trzech dokumentalnych taśmach, nakręconych w latach 1958-1961.Taśmy odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku i poddano cyfrowej rekonstrukcji. Bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie Zamku.

 

WIELKA PODRÓŻ BOGUSŁAWA X

3 kwietnia (poniedziałek), godz. 18:00

animowany, Polska 2022 (50 min)

Reżyseria Kasia Zimnoch, Paweł Kleszczewski

Produkcja oparta na autorskim scenariuszu Katarzyny Zimnoch i Pawła Kleszczewskiego. Jest to pierwszy film animowany, odwołujący się do tematyki książąt Pomorskich. Obrazuje wprawę pomorskiego księcia Bogusława X wraz z towarzyszami do Ziemi Świętej u schyłku średniowiecza (1496-1498). Film koprodukowany przez Zachodniopomorski Fundusz Filmowy „Pomerania Film”.

 

 

NOWICJUSZ - SZCZECIŃSKA PREMIERA KINOWA!

4 kwietnia (wtorek), godz. 19:00

12 kwietnia (środa), godz. 17:30

dokumentalny, Polska 2022 (67 min)

Reżyseria Łukasz Woś

Opowieść o stylu życia zbudowanym na paradoksie. W filmie wchodzimy w niedostępne na co dzień meandry życia klasztoru Dominikanów. Towarzyszymy zakonnikom, czyli ludziom, którzy uwierzyli obietnicy: strać życie, a zyskasz życie. Rytm funkcjonowania za klauzurą poznajemy z perspektywy nowicjuszy, czyli osób, które są na początkowym etapie życia zakonnego. Wraz z naszymi bohaterami poprzez redukcję bodźców i przewidywalny rytm funkcjonowania wyruszamy w mozolną podróż w głąb Zakonu i w głąb siebie. Jedną z jej części są spotkania z dojrzałymi zakonnikami, których nowicjat sprzed 35 lat został uwieczniony na unikatowych czarno-białych nagraniach. Oglądanie archiwalnych obrazów wspólnie przez starszych i młodszych zakonników pozwala nam wejść w dialog dwóch punktów widzenia – świeżości i doświadczenia. Jesteśmy zaproszeni do bogatego świata emocji: entuzjazmu, rezygnacji, tęsknoty, frustracji i spełnienia.

 

NOWE HORYZONTY TOURNÉE (14-16 kwietnia)

Po dwuletniej przerwie na filmową mapę Polski powraca specjalne wydarzenie przygotowane przez organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. Jest to specjalny przegląd trzech wyjątkowych, festiwalowych tytułów, które nie miały jeszcze swoich premier w polskich kinach. Każdy z tych tytułów, to wyjątkowe spotkanie z kinem wybitnym, oryginalnym i autorskim. Tak, jak potrafią być niezwykłe filmy, które wyznaczają nowe horyzonty w sztuce filmowej.

 

POD ZIEMIĄ (Il buco)

14 kwietnia (piątek), godz. 17:00

16 kwietnia (niedziela), godz. 17:00

dramat, Włochy/Francja/Niemcy 2021 (93 min)

Reżyseria Michelangelo Frammartino

„Pod ziemią” to zdobywca Nagrody Specjalnej Jury i kilku innych wyróżnień  na 78. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, dzieło twórcy pamiętnego „Le quattro volte”, który po dekadzie milczenia powraca do Kalabrii, by eksplorować tamtejsze systemy jaskiń, należących do najgłębszych na świecie. Ale choć reżyser przywołuje dawną wyprawę speleologiczną, to interesuje go inny wymiar podziemnych eskapad. Dziura w ziemi prowadząca do ukrytych labiryntów to rodzaj bramy Hadesu, wejście do królestwa zmarłych, wokół którego każdego dnia krąży stary, schorowany pasterz.

Czas powoli skrapla się na ścianach jaskiń, a licząca miliardy lat egzystencja planety wydaje się wiecznością w porównaniu z kruchym istnieniem tego, co niepewnie drży i błyskawicznie mija na jej grubej skorupie: zwierząt, drzew, ludzi i ich historii. Reżyser wypełnił „Pod ziemią” głęboką duchową treścią, pięknem natury i poruszającym losem pasterza, zapisanym na jego twarzy. Pomiędzy dokumentem a fabułą, bez dialogów, w bezkresnej ciszy, rozgrywa się jeden z najpiękniejszych i najmądrzejszych filmów ostatnich lat.

 

KAWAŁEK NIEBA (A Piece of Sky / Drii Winter)

14 kwietnia (piątek), godz. 19:00

16 kwietnia (niedziela), godz. 19:00

dramat, Szwajcaria/Niemcy 2022 (136 min)

Reżyseria Michael Koch

Obsada: Michèle Brand, Simon Wisler, Elin Zgraggen

Najoryginalniejszy film zeszłorocznego Berlinale (Wyróżnienie Specjalne), który wygląda niczym reklama znanej czekolady wyreżyserowana przez Bruno Dumonta. Pocztówkowa sceneria alpejskiej prowincji służy twórcom za kontrast dla trudów życia bohaterów zależnych od kaprysów natury i żartów przewrotnego losu. Wszystkie te niedogodności najmocniej odczuwa Anna – kelnerka, która postanawia związać się z nieco starszym od niej Markiem. Niegrzeszący urodą, popędliwy ponad miarę przybysz budzi nieufność lokalnej społeczności. Im więcej faktów świadczy na niekorzyść mężczyzny, tym bardziej gorliwie Anna wstawia się za partnerem, wiedząc, że przy okazji walczy również o prawo do życia po swojemu.

„Kawałek nieba” to jednak nie tylko hołd dla kobiecej siły i wzruszająca opowieść o miłości. Prawdziwy talent reżysera Michaela Kocha polega na tym, że tak jak Ulrich Seidl czy Bruno Dumont potrafi sprawnie balansować na granicy tonu serio i ożywczej kpiny. Tym sposobem szwajcarski film zamienia się chwilami w kronikę prowincjonalnych absurdów, w której znalazło się miejsce dla kiczowatego fokloru, a nawet estetyki Bollywoodu.

 

PACIFICTION (Tourment sur les îles)

15 kwietnia (sobota), godz. 19:00

dramat, Francja/Hiszpania/Niemcy/Portugalia 2022 (165 min)

Reżyseria Albert Serra

Obsada: Benoît Magimel, Pahoa Mahagafanau, Montse Triola

W swoim najnowszym filmie Albert Serra wyrusza na Tahiti, którego pejzaże przypominają lunatyczną krainę, przestrzeń z pogranicza słodkiego marzenia sennego i dusznego koszmaru. „Pacifiction” obezwładnia już od pierwszej sceny – długiego travellingu przedstawiającego rozgrzane do czerwoności niebo nad oceanem i portem pełnym kontenerowców. Ich przytłaczająca obecność jest jednym z łączników polinezyjskiej wyspy ze światem naszej cywilizacji. A może raczej czegoś, co z niej pozostało. Przewodnikiem po tym raju utraconym jest De Roller (Benoît Magimel), Wysoki Komisarz Republiki zarządzający archipelagiem w imieniu francuskich władz. Ubrany niczym Fitzcarraldo w nieskazitelnie biały garnitur, dużo mówi i stara się być skutecznym pośrednikiem między imperium a miejscową ludnością, wśród której zaczyna krążyć plotka o powrocie wciąż żywego w Polinezji koszmaru – wznowieniu prowadzonych przez Francję prób nuklearnych. „Pacifiction” to kino totalne i hipnotyzujące. Podobnie jak cała twórczość katalońskiego reżysera przesiąknięte jest ironią, gorzkim romantyzmem oraz atmosferą dekadencji. Historia pełna jest filmowych nawiązań (m.in. do Fassbindera i F. F. Coppoli) i ma formę egzystencjalno-politycznego, chandlerowskiego z ducha kryminału.

 

W 80. ROCZNICĘ WYBUCHU POWSTANIA W GETTCIE WARSZAWSKIM

TRZY MINUTY ZAWIESZONE W CZASIE (Three Minutes – A Lengthening)

19 kwietnia (środa), godz. 18:00

dokumentalny, Niderlandy/Wielka Brytania 2021 (68 min)

Reżyseria Bianca Stigter

Glenn Kurtz znalazł w domu swoich rodziców na Florydzie trzyminutowy film z ich rodzinnej wioski – Nasielska, nakręcony w 1938 roku. Bianca Stiger te trzy minuty zmieniła w medytację nad społecznością, której już nie ma. Przeprowadza śledztwo nad postaciami występującymi w filmie, bo to być może jedyny zachowany ślad ich istnienia z czasów, kiedy mogli żyć w spokoju. Jak długo oglądamy i analizujemy te trzy minuty, tak długo historia społeczności Żydów z Nasielska może trwać. A fascynujące medium, jakim jest film, w unikalny sposób przechowuje pamięć i życie. Po raz kolejny okazuje się, że prywatne amatorskie nagrania być może są najbardziej fascynującą częścią kina. Narratorką tego wybitnego filmu dokumentalnego jest Helena Bonham Carter.

 

PRZEGLĄD FILMÓW INGMARA BERGMANA – BÓG KINA (25 kwietnia – 4 maja)

Zrealizował ponad czterdzieści filmów, sto czterdzieści przedstawień teatralnych i kilkanaście spektakli telewizyjnych. Szwedzki reżyser Ingmar Bergman, nazywany „Szekspirem kina”, uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców w historii kinematografii. W swoich dziełach rozważał rzeczy ostateczne – śmierć, miłość, sens istnienia. Jego filmy dociekają istoty spraw metafizycznych, przenika je niemal mistyczna wrażliwość. Do dziś kino Ingmara Bergmana uchodzi za najważniejsze filmowe doświadczenie, inspiruje kolejnych twórców, fascynuję nowe pokolenia miłośników kina. W Kinie Zamek zaprezentujemy 15 filmów stworzonych przez Bergmana na przestrzeni dekad. Wszystkie filmy zostały cyfrowo odrestaurowane i przygotowane dla widzów, którzy w kinie poszukują szczególnych wartości.

 

SKANDAL (Hets)

25 kwietnia (wtorek), godz. 17:30

dramat, Szwecja 1944 (101 min)

Reżyseria Alf Sjöberg. Scenariusz Ingmar Bergman

Obsada: Stig Järrel, Alf Kjellin, Mai Zetterling

Sadystyczny nauczyciel łaciny w gimnazjum, przezywany przez uczniów „Kaligulą”, prześladuje zwłaszcza jednego z nich – Jana Erika Widgrena. Chłopak rekompensuje sobie cierpienia przyjaźnią z młodą ekspedientką Berthą Olsson. Przyjaźń zaczyna się od tego, że Jan Erik odprowadza pijaną Berthę do domu, a ona zwierza mu się, że pije, bo nie może uwolnić się od tyrana, który nawiedza ją nocami. Dziewczyna nie zdradza, o kogo chodzi. Pod wpływem znajomości z Janem Erikiem odzyskuje radość życia. Ale na krótko: dręczyciel powraca i Bertha znów wpada w alkoholizm. Jan Erik odchorowuje klęskę i postanawia zerwać z Berthą. Idzie do jej mieszkania – i zastaje ją martwą. Jest tam ktoś jeszcze: „Kaligula”. (…) Andrzej Bukowiecki, SFP.ORG.PL

 

WAKACJE Z MONIKĄ (Sommaren med Monika)

25 kwietnia (wtorek), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1952 (96 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Harriet Andersson, Lars Ekborg, Dagmar Ebbesen

Początkowo mamy wrażenie, iż jest to realistyczna opowieść o dziewczynie i chłopcu z ubogiej proletariackiej dzielnicy Sztokholmu. Monika pracująca w sklepie warzywnym i Harry zatrudniony w składzie porcelany wchodzą w dorosłe życie z piętnem ludzi pozbawionych ciekawszej przyszłości. Należą do świata, który zmusza do rezygnacji z marzeń i boleśnie kaleczy młodzieńcze ambicje. Frustrację bohaterów pogłębiają rodzinne napięcia. Wakacyjna ucieczka od rzeczywistości na skalistą wysepkę jest rodzajem buntu. Przynosi poczucie wolności i beztroską radość. Ale tylko przez chwilę. (…) (kd) – FILM 7/1998

 

DO RADOŚCI (Till glädje)

26 kwietnia (środa), godz. 17:30

dramat, Szwecja 1950 (98 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Maj-Britt Nilsson, Stig Olin, Birger Malmsten

W filmie tym Bergman po raz pierwszy podejmuje temat, który odtąd stale pojawiać się będzie w jego filmach. Jest to opis samotnego życia kobiety, z jego codziennymi frustracjami i chwilami zwątpienia. Filmweb.pl

 

UŚMIECH NOCY (Sommarnattens leende)

26 kwietnia (środa), godz. 19:30

komedia/romans, Szwecja 1955 (110 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson

Jedna z niewielu komedii zrealizowanych przez Ingmara Bergmana. Akcja filmu dzieje się w nocy podczas przyjęcia zorganizowanego przez starszą panią Armfeldt. Wtedy to właśnie dochodzi do bardzo przewrotnych rozwiązań problemów damsko męskich. Adwokat Fredrik Egerman ma bardzo młodą żonę, która do tej pory jest jeszcze dziewicą. Ma także kochankę – aktorkę Desiree Armfeldt, będącą jednocześnie kochanką żołnierza Carla Magnusa posiadającego oczywiście również żonę. Filmweb.pl

 

LETNI SEN (Sommarlek)

27 kwietnia (czwartek), godz. 17:30

dramat, Szwecja 1951 (96 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Maj-Britt Nilsson, Birger Malmsten, Alf Kjellin

Historia utalentowanej baletnicy Marie, która – zdawałoby się – osiągnęła już wszystko. Jednak życie w światłach jupiterów zaczyna ją nudzić, a do tego zdaje sobie sprawę, że jej kariera powoli przemija. Na jej twarzy zaczynają pojawiać się pierwsze zmarszczki, a na jej miejsce pojawiają się młode tancerki. Pewnego dnia Marie przez przypadek odnajduje pamiętnik swojego przyjaciela z młodości. Postanawia pojechać na wyspę, na której się poznali i zakochali. Na miejscu zaczyna wspominać wydarzenia z przeszłości i zastanawiać się nad swoim życiem, szczególnie nad błędami, które popełniła. Filmweb.pl

 

ŹRÓDŁO (Jungfrukällan)

27 kwietnia (czwartek), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1959 (89 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Max von Sydow, Birgitta Valberg, Gunnel Lindblom

(...) Surowe w wyrazie – niczym romańska świątynia – Źródło w minimalnym stopniu przypominało Siódmą pieczęć z jej wybujałą inscenizacją i literacką retoryką oraz dość umowną rekonstrukcją wizji średniowiecza, która miała być jedynie dekoracją dla współczesnego moralitetu. Scenariusz Źródła napisała Ulla Isaksson na kanwie trzynastowiecznej ballady Córka Töre z Wänge (...) W historii okrutnego gwałtu dokonanego na niewinnej dziewczynie i krwawej zemsty jej ojca pociągał reżysera obraz średniowiecza jako „złotego wieku” wiary religijnej wraz z jej ufnością w boską Opatrzność i rozstrzygającą moc prostych kategorii moralnych. Tadeusz Szczepański – ZWIERCIADŁO BERGMANA, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 1999 r.

 

JAK W ZWIERCIADLE (Såsom i en spegel)

29 kwietnia (sobota), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1961 (93 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

(…) Udźwignąć brzemię samotności nie każdy potrafi, nie wszyscy też umieją nieść miłość. Napięcia świata otaczającego okazały się przemożne dla młodej schizofreniczki, której mąż ma osobowość zbyt słabą, by zdołać pomóc, i jako lekarz wierzy w nieuleczalność przypadku orzeczoną przez specjalistę. Po śmierci matki – jeszcze w dzieciństwie – Karin nie znalazła też żadnego oparcia w ojcu: najpierw zaniedbał kontakty z nią na rzecz pisarstwa, które właśnie w tym czasie przyniosło mu sukces, później zaś podświadomie ją odrzucał, jako dotkniętą chorobą odziedziczoną po matce. Więzi z ojcem brak też młodszemu bratu Karin. Siedemnastoletni obecnie Minus przeżywa jeszcze dodatkowe dystresy związane z dojrzewaniem i niechęcią do kobiet. (…) Adam Garbicz – KINO, WEHIKUŁ MAGICZNY, PODRÓŻ TRZECIA, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1996

 

OKO DIABŁA (Djävulens öga)

30 kwietnia (niedziela), godz. 17:30

dramat/komedia/fantasy, Szwecja 1960 (87 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Jarl Kulle, Bibi Andersson, Stig Järrel

„Oko diabła” utrzymane jest w rzadkiej dla Bergmana konwencji komediowej. Tematyka filmu dotyczy problemów stale przewijających się w filmach reżysera: walki dobra ze złem, diabelskich pokus oraz prób ich odrzucenia. Diabeł budzi się w fatalnym nastroju z powodu jęczmienia na oku. Denerwuje go dodatkowo fakt, że córka pastora, piękna i ponętna, ciągle jeszcze jest dziewicą. Aby zaradzić tej irytującej go w najwyższym stopniu sytuacji, wysyła na Ziemię Don Juana, przyrzekając mu zmniejszenie kary piekieł za zdobycie dziewczyny... Film jest żartobliwą rozprawką filozoficzną, ubarwioną sytuacyjnymi i technicznymi gagami, znakomicie zrealizowanym „odpoczynkiem” Mistrza między kolejnymi wielkimi arcydziełami.

 

MILCZENIE (Tystnaden)

30 kwietnia (niedziela), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1963 (95 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Birger Malmsten

Misterium samotności rozegrane w tytułowej ciszy, między rozpaczą a nadzieją. Milczenie panuje między dwiema siostrami Ester i Anną, które zdaje się łączyć uczucie nie tylko siostrzane. Milczenie panuje między siostrami a światem zewnętrznym, krajem zwanym Timoka, gdzie wracające z wakacji bohaterki zmuszone były zatrzymać się w pustym luksusowym hotelu, na skutek choroby Ester. Niezrozumiały język timocki w ustach starego kelnera, niezrozumiałe sprawy tego miasta, po którym jeżdżą nocą czołgi, emisariusze wojny, potęgują obcość sióstr. Ester, intelektualistka, osobowość dominująca dotąd nad zmysłową Anną, przekonuje się, że jej inteligencja w rezultacie odgradza ją od świata. Zwierzęca łapczywość przypadkowego stosunku Anny ze znalezionym na ulicy partnerem, degraduje i poniża. (…)Jerzy Płażewski – 200 FILMÓWTWORZY HISTORIĘ NAJNOWSZĄ KINA, WAiF, Warszawa 1973

 

HAŃBA (Skammen)

2 maja (wtorek), godz. 17:30

dramat, Szwecja 1968 (103 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Liv Ullmann. Max von Sydow, Sigge Fürst

(…) Wojna była już obecna w Milczeniu, ale tylko jako dalekie tło (…). W Hańbie określa wszystko i wszystkich. Nie jest to wojna konkretna. Nie ma nazwy, nie wiadomo kim są ci, którzy dokonali inwazji, a kim ci, którzy wyzwalają nie nazwany kraj. Tym krajem może, ale nie musi być Szwecja (…). A więc Bergman i political fiction? (…) Chociaż to niekonkretna wojna, to bardzo konkretne są tu bombardowania, aresztowania, przesłuchania, deportacje, pożary i zniszczenia, a cały ten koszmar nie służy pokazaniu spustoszeń fizycznych, ale ma porządek metafizyczny. Jest krzywym zwierciadłem przystawionym do twarzy wrażliwych, normalnych i neutralnych politycznie ludzi, zwierciadłem zaprzeczającym ich godności, uczuciom, wzajemnemu porozumieniu, lojalności, wszelkim wartościom, po prostu – duszy. (…) Maria Oleksiewicz – FILM 37/1986

 

GODZINA WILKA (Vargtimmen)

2 maja (wtorek), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1968 (90 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Max von Sydow, Liv Ullmann, Gertrud Fridh

Godzina wilków – to czas pomiędzy środkiem nocy i świtem, gdy bezsenność staje się torturą, gdy moc upiorów i demonów osiąga swój szczyt. O tej godzinie umiera najwięcej ludzi. Ale to także godzina, w której przychodzi na świat najwięcej dzieci – tak wyjaśnia Ingmar Bergman sens tytułu swego filmu. Film opowiada historie malarza Johanna Borga, który wraz z żoną Almą osiedla się na odludziu, gdzieś na północy Szwecji. Tu, jak nakazuje jego „imperatyw wewnętrzny”, maluje swoje dziwne pejzaże. Alma jest w ciąży, niebawem ma nastąpić rozwiązanie. Kiedyś przypadkiem znajduje dziennik męża. Z jego codziennych zapisków dowiaduje się, czym żyje, o czym myśli Johann, co dręczy go w czasie długich bezsennych nocy, gdy – bojąc się ciemności i widziadeł – siedzi nieruchomo przy lampie. E. Ch. – FILM 14/1968

 

NAMIĘTNOŚCI (En passion)

3 maja (środa), godz. 17:30

dramat, Szwecja 1969 (100 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Liv Ullmann, Bibi Andersson, Max von Sydow

(...) Naprawiający dach mężczyzna w sile wieku, Andreas Winkelmann, dostrzega na niebie astronomiczne zjawisko tak zwanego parhelionu (dwóch pozornych słońc). Jego złowróżbny efekt pogłębia się, gdy z dachu spada wiadro z cementem. Niebawem zza rogu domu pojawi się ubrana na czarno kobieta o kuli. To wdowa Anna Fromm, prawdziwie diaboliczna postać, która odegra fatalną rolę w samotniczym życiu Winkelmanna. Zanim jednak powstanie destrukcyjny związek Andreasa i Anny, Bergman poddaje klinicznej obserwacji układ czworga ludzi, których konfrontację określa gra masek i wyrafinowany rytuał wzajemnych upokorzeń. Filmweb.pl

 

SZEPTY I KRZYKI (Viskningar och rop)

3 maja (środa), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1972 (91 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Harriet Andersson, Liv Ullmann, Kari Sylwan

(...) W wielkim pustym domu spotykają się trzy siostry, kobiety mimo pokrewieństwa zupełnie sobie obce, oddzielone od siebie murem obojętności i konwenansu. Do spotkania dochodzi, gdyż jedna z nich – Agnes, w potwornych bólach umiera na raka, a obyczaj nakazuje być z umierającą. Jednak nawet w takiej chwili siostry nie są w stanie przezwyciężyć obcości. Dla Agnes obecność sióstr jest dodatkową torturą, przynosi świadomość przejmującej samotności. (...)Szepty i krzyki to film niezwykle mocno oddziałujący na zmysły widza. Jak w ekspresjonistycznym malarstwie Edvarda Muncha grają tu kontrastowe barwy: wszechobecna czerwień tła z bielą i czernią ludzkich postaci. Wrzask i rzężenie Agnes przerywane są szeptami rozmów, przejmująca cisza – bezlitosnym tykaniem zegarów. KOLEKCJONERSKA SERIA MISTRZOWIE KINA.INGMAR BERGMAN, 2010

 

RYTUAŁ (Riten)

4 maja (czwartek), godz. 17:30

dramat, Szwecja 1969 (72 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

Obsada: Ingrid Thulin, Anders Ek, Gunnar Björnstrand

Telewizyjny film Ingmara Bergmana będący osobistym manifestem artysty. Jest to niejako wypowiedź skierowana do wszystkich, którzy sprzeciwiali się objęciu przez niego posady dyrektora Królewskiego Teatru Dramatycznego. Opowieść o trójce aktorów, których najnowsza produkcja została uznana za obsceniczną... Ci troje, kobieta, jej mąż i kochanek mają teraz stanąć przed sądem. Filmweb.pl

 

DOKUMENT O FÅRÖ (Fårö-dokument 1979)

4 maja (czwartek), godz. 19:30

dramat, Szwecja 1979 (103 min)

Reżyseria Ingmar Bergman

(…) „Na Fårö znalazłem swój krajobraz, swój rzeczywisty dom. Jeśli chce się być dowcipnym, można mówić o miłości od pierwszego wejrzenia” – wspominał Bergman w autobiograficznej książce „Laterna Magica”. A przecież niewiele brakowało, by na bałtycką wyspę wybitny reżyser w ogóle nie dotarł. Gdy na początku lat 60. szukał plenerów do filmu „Jak w zwierciadle”, początkowo myślał o Orkadach. Szkockie wyspy okazały się jednak zbyt kosztowne i w ten sposób Bergman wylądował na maleńkiej Fårö. Został tam do końca życia. (…) Jakub Demiańczuk – dziennik.pl 5.04.2011

 

KINO

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18 i 16 zł (ulgowy) do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz