sobota, 25 maja 2024

Złota Palma dla filmu „Anora”

Sean Baker za film „Anora” zdobył Złotą Palmę tegorocznej 77. odsłony festiwalu w Cannes. To pierwszy amerykański filmowiec doceniony tą nagrodą od 2011 roku, kiedy Złotą Palmę otrzymał Terrence Malick za „Drzewo życia”. „Megalopolis” nie zdobyło żadnej nagrody, podobnie jak polska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna.

„Anora” to trzeci film Bakera po „Mandarynkach”, „Florida Project” i „Red Rocket”. Twórca ten przyjął nagrodę z rąk dwukrotnego zdobywcy Złotej Palmy Francisa Forda Coppoli, którego „Megalopolis” wróciło do domu z pustymi rękami. Coppola wręczył także honorową Złotą Palmę swojemu przyjacielowi i legendzie George’owi Lucasowi, którego nazywał „młodszym bratem”.

Jak napisał Kuba Armata na stronie Interia.pl: Reżyser "The Florida Project" (2017) czy "Red Rocket" (2021) po raz kolejny skradł serca widzów, w tym także moje. Tym razem współczesną wariacją na temat bajki o Kopciuszku. Bohaterką jego nowego filmu jest tancerka erotyczna, której życie ma szanse diametralnie się zmienić po tym jak poznaje nastoletniego syna rosyjskiego miliardera.

Baker zadedykował nagrodę „wszystkim prostytutkom, byłym, obecnym i przyszłym”, podkreślając znaczenie „kręcenia filmów przeznaczonych do prezentacji w kinie”. Jak Baker ujął to z podium: „Trzeba przypomnieć światu, że oglądanie filmu w domu, przeglądanie telefonu, sprawdzanie e-maili i w ogóle nieuważanie nie jest dobrym rozwiązaniem, chociaż niektóre firmy technologiczne chciałyby, żebyśmy myśleli inaczej. Oglądanie filmu w kinie z innymi osobami jest jednym z najwspanialszych wspólnych doświadczeń. Dzielimy się śmiechem, smutkiem, złością, strachem i, miejmy nadzieję, przeżywamy katharsis z naszymi przyjaciółmi i nieznajomymi. Dlatego twierdzę, że przyszłość kina rozpoczęła się tam, gdzie się zaczęła: w kinie”.

"Anora" zachwyciła publikę w Cannes, film zebrał po pokazie długie owacje na stojąco. Jak donosi "Variety", brawa na koniec seansu nie były jedynymi momentami, kiedy publika reagowała żywiołowo — podczas dwugodzinnego filmu widzowie wielokrotnie nagradzali Bakera gromkimi brawami, w tym — jak piszą dziennikarze "Variety" — kilkukrotnie podczas jednej z "szalonych scen", w których ludzie oligarchy napadają na rezydencję syna.

Payal Kapadia otrzymała Grand Prix – drugą co do ważności nagrodę festiwalu – za „All We Imagine as Light”, pierwszy indyjski film zakwalifikowany do konkursu od 30 lat. Film skupia się na powiązaniach pomiędzy trzema kobietami z Bombaju, w różnym wieku i z różnych klas.

Nagroda za najlepszy scenariusz trafiła do francuskiej reżyserki Coralie Fargeat za „odważny, pięknie szalony” horror o chirurgii kosmetycznej „The Substance”, w którym wciąż oszałamiająca Demi Moore gra... byłą hollywoodzką piękność i z Margaret Qualley w roli młodszej, doskonalszej sobowtórki, z którą zgadza się dzielić swoje życie.

Jury poszerzyło zwyczajową kategorię doceniającą najlepszą aktorkę, aby uczcić to, co członkini jury Lily Gladstone nazwała „harmonią siostrzeństwa” w „Emilii Pérez”. Wyreżyserowany przez byłego zdobywcę Złotej Palmy Jacquesa Audiarda („Dheepan”) osadzony w Meksyku musical opowiada historię szefa kartelu, który znika, aby ponownie pojawić się jako kobieta. W filmie zagrali Zoe Saldaña, Selena Gomez i gwiazda trans Karla Sofía Gascón. Film zdobył także nagrodę jury.

Nagroda dla najlepszego aktora przypadła Jessemu Plemonsowi, który gra trzy role – uległego biznesmena, pogrążonego w żałobie policjanta i biseksualnego członka sekty – w surrealistycznej satyrze „Kinds of Kindness” w reżyserii Yorgosa Lanthimosa.

Jury przyznało nagrodę specjalną – powitaną entuzjastyczną owacją na stojąco – dla irańskiego reżysera Mohammada Rasoulofa, który przybył do Cannes, uciekając przed ośmioletnim wyrokiem więzienia za nakręcenie dramatu politycznego „Nasienie świętej figi. Trzygodzinny film przygląda się rodzinie z klasy średniej, której dwie córki kwestionują rolę ojca w reżimie.

Portugalski filmowiec Miguel Gomes zdobył nagrodę za reżyserię „Grand Tour”, który łączy czarno-białe i kolorowe materiały filmowe, rekonstrukcje z epoki i współczesne spostrzeżenia antropologiczne, opowiadając historię brytyjskiego urzędnika państwowego z początku XX wieku, który próbuje uciec przed narzeczoną, przeskakując z jednego azjatyckiego kraju do drugiego.

Nagrodę Camera d'Or za najlepszy pierwszy film pełnometrażowy otrzymał „Armand” Halfdana Ullmana Tondela.

 

Lista nagrodzonych:

 

COMPETITION

Palme d’Or: “Anora,” Sean Baker

Grand Prix: “All We Imagine as Light,” Payal Kapadia

Director: Miguel Gomes, “Grand Tour”

Actor: Jesse Plemons, “Kinds of Kindness.”

Actresses: “Emilia Pérez”

Jury Prize: “Emilia Pérez”

Special Award (Prix Spécial): Mohammad Rasoulof, “The Seed of the Sacred Fig”

Screenplay: Coralie Fargeat, “The Substance”

 

OTHER PRIZES

Camera d’Or: “Armand,” Halfdan Ullman Tondel

Camera d’Or Special Mention: “Mongrel,” Chiang Wei Liang, You Qiao Yin

Short Film Palme d’Or: “The Man Who Could Not Remain Silent,” Nebojša Slijepčević

Short Film Special Mention: “Bad for a Moment,” Daniel Soares

Golden Eye Documentary Prize: “Ernest Cole: Lost and Found” and “The Brink of Dreams”

Queer Palm: “Three Kilometers to the End of the World”

Palme Dog: Kodi, “Palm Dog”

FIPRESCI Award (Competition): “The Seed of the Sacred Fig,” Mohammad Rasoulof

FIPRESCI Award (Un Certain Regard): “The Story of Souleymane,” Boris Lojkine

FIPRESCI Award (Parallel Sections): “Desert of Namibia,” Yoko Yamanaka

 

UN CERTAIN REGARD

Un Certain Regard Award: “Black Dog,” Guan Hu

Jury Prize: “The Story of Souleymane,” Boris Lojkine

Best Director Prize: (ex aequo) “The Damned,” Roberto Minervini; “On Becoming a Guinea Fowl,” Rungano Nyoni

Performance Awards: “The Shameless,” Anasuya Sengupta; “The Story of Souleymane,” Abou Sangare

Youth Prize: “Holy Cow! (Vingt Dieux),” Louise Courvoisier

Special Mention: “Norah,” Tawfik Alzaidi

 

DIRECTORS’ FORTNIGHT

Europa Cinemas Label: “The Other Way Around,” Jonás Trueba

Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “This Life of Mine,” Sophie Fillières

Audience Choice Award: “Universal Language,” Matthew Rankin

 

CRITICS’ WEEK

Grand Prize: “Simon of the Mountain,” Federico Luis

French Touch Prize: “Blue Sun Palace,” Constance Tsang

GAN Foundation Award for Distribution: Jour2Fête, “Julie Keeps Quiet”

Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Ricardo Teodoro, “Baby”

Leitz Cine Discovery Prize (short film): “Guil Sela,” Montsouris Park

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz