niedziela, 10 grudnia 2017

Krytycy filmowi w USA nagradzają


[SEZON NAGRÓD 2017/2018] W ostatnich dniach wiele gremiów krytyków filmowych z USA przyznało swoje doroczne nagrody, które podsumowują mijający rok w kinie. Szczególnie miejsce poświęciłem na blogu krytykom z Nowego Jorku i Los Angeles, bowiem ich wybory są bardzo opiniotwórcze. W tym materiale zbiorczo przyglądam się ocenom krytyków z innych ośrodków filmowych. Ich wybory są bardzo różnorodne i nie ma wątpliwości, że większość z tych produkcji walczyć będzie o tytuł najlepszego filmu roku podczas zbliżających się Oscarów czy Złotych Globów.

Krytycy filmowi z Bostonu za najlepszy film roku uznali „Uciekaj!” (Get Out), przyznali mu też dwie inne nagrody. Tak duże uznanie dla tej produkcji jest dla mnie zaskoczeniem, ale doskonale rozumiem, że szczególnie za oceanem ten tytuł przyjmowany jest z taką uwagą. Afro-amerykańskie kino nabiera innego charakteru, inaczej patrzy na relacje z białą społecznością, ale czy rzeczywiście jest to najlepszy film roku? Mam spore wątpliwości, a fanem na pewno nie jestem.

Krytycy z Bostonu za reżyserię nagrodzili Paula Thomasa Andersona i jego „Nić widmo” (Phantom Thread), który to film zbiera coraz lepsze oceny i staje się jedną z najważniejszych produkcji mijającego sezonu. Nagrody aktorskie zdobyli: młodziutki i bardzo utalentowany Timothée Chalamet za „Tamte dni, tamte noce” (Call Me By Your Name), posiadająca dorobek i pokazująca wielką klasę na ekranie Frances McDormand w „Trzeb billboardach za Ebbing, Missouri” oraz Willem Dafoe (The Florida Project) i Laurie Metcalf (Lady Bird) za role drugoplanowe. W tych dwóch ostatnich kategoriach mam innych faworytów. Są też nagrody dla „Coco”, Angeliny Jolie za film zagraniczny, Agnes Vardy za film dokumentalny, „Dunkierki” oraz na finał Top 10.

Pełna lista nagrodzonych przez krytyków z Bostonu (w oryginale):

BEST PICTURE: Get Out
BEST DIRECTOR: Paul Thomas Anderson, Phantom Thread
BEST ACTOR: Timothée Chalamet, Call Me By Your Name
BEST ACTRESS: Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing Missouri
BEST SUPPORTING ACTOR: Willem Dafoe, The Florida Project
BEST SUPPORTING ACTRESS: Laurie Metcalf, Lady Bird
BEST ENSEMBLE: Get Out
BEST SCREENPLAY: Jordan Peele, Get Out
BEST FOREIGN LANGUAGE FILM: First The Killed My Father
BEST DOCUMENTARY: Faces Places
BEST ANIMATED FEATURE: Coco
BEST CINEMATOGRAPHY: Roger Deakins, Blade Runner 2049
BEST EDITING: Lee Smith, Dunkirk
BEST SCORE (TIE): Alexandre Desplat, The Shape of Water & Jonny Greenwood, Phantom Thread

THE TOP TEN FILMS OF 2017
1. Get Out
2. The Florida Project
3. Call Me By Your Name
4. Lady Bird
5. Phantom Thread
6. Dunkirk
7. The Shape of Water
8. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
9. A Ghost Story
10. Good Time

Krytycy z Waszyngtonu za najlepszy film uznali także „Uciekaj!” (Get Out) i także docenili ten gatunkowy produkt za scenariusz (prawdą jest, że zaskakujący i oryginalny). Frances McDormand i Laurie Metcalf ponownie zdobywają nagrody za role, ale wśród panów zwyciężają Gary Oldman („Czas mroku”) i Sam Rockwell w „Trzech billboardach…” (trzymam kciuki, szczególnie za tego drugiego). Nagrodę za reżyserię „Dunkierki” zdobył Christopher Nolan. Krytycy z Waszyngtonu przyznają też nagrodę za rolę motion capture i tutaj bezdyskusyjnie nagrodę zdobył Andy Serkis za „Wojnę o Planetę Małp”. Najlepszy film zagraniczny to „120 uderzeń serca”. Krytycy z Bostonu i Waszyngtonu za zdjęcia doceniają Rogera Deakinsa i jego „Blade Runner 2049”.

Pełna lista nagrodzonych przez krytyków z Waszyngtonu (w oryginale):

Best Film: Get Out
Best Director: Christopher Nolan, Dunkirk
Best Actor: Gary Oldman, Darkest Hour
Best Actress: Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Supporting Actor: Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Supporting Actress: Laurie Metcalf, Lady Bird
Best Acting Ensemble: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Youth Performance: Brooklynn Prince, The Florida Project
Best Voice Performance: Anthony Gonzalez, Coco
Best Motion Capture Performance: Andy Serkis, War for the Planet of the Apes
Best Original Screenplay: Jordan Peele, Get Out
Best Adapted Screenplay: Virgil Williams and Dee Rees, Mudbound
Best Animated Feature: Coco
Best Documentary: Jane
Best Foreign Language Film: BPM (Beats Per Minute)
Best Production Design: Production Designer: Dennis Gassner; Set Decorator: Alessandra Querzola, Blade Runner 2049
Best Cinematography: Roger A. Deakins, ASC, BSC, Blade Runner 2049
Best Editing: Paul Machliss, ACE; Jonathan Amos, ACE, Baby Driver
Best Original Score: Hans Zimmer and Benjamin Wallfisch, Blade Runner 2049
The Joe Barber Award for Best Portrayal of Washington, D.C.: The Post

Krytycy filmowi z Detroit typowali nieco inaczej. Ich najlepszym filmem roku jest „The Florida Project”, która zdobyła w sumie trzy nagrody. Kino niezależne u tych krytyków odgrywa główną rolę, bo wśród laureatów są m.in.: James Franco za najlepszą rolę w „The Disaster Artist” oraz wspaniała Allison Janney w „I, Tonya” (i już wiadomo, komu kibicuję w kategorii aktorka drugoplanowa). Są też nagrody dla twórców „Uciekaj!”, kilka wyróżnień dla „Trzech billboardów…” (cieszy szczególnie nagroda za scenariusz) oraz obsady „Czwartej władzy” Stevena Spielberga.

Pełna lista nagrodzonych przez krytyków z Detroit (w oryginale):

BEST FILM: The Florida Project
BEST DIRECTOR: Sean Baker, The Florida Project
BEST ACTOR: James Franco, The Disaster Artist
BEST ACTRESS: Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
BEST SUPPORTING ACTOR: Willem Dafoe, The Florida Project
BEST SUPPORTING ACTRESS: Allison Janney, I, Tonya
BEST ENSEMBLE: The Post
BREAKTHROUGH: Jordan Peele, Writer/Director (Get Out)
BEST SCREENPLAY: Martin McDonagh, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
BEST DOCUMENTARY: Jim & Andy: The Great Beyond
BEST ANIMATED FEATURE: The LEGO Batman Movie
BEST USE OF MUSIC: Baby Driver

O krytykach z Los Angeles i Nowego Jorku już pisałem wcześnie, bo to dwa zacne grona, na których oceny spoglądają także członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej. Tam zwyciężyły odpowiednio „Tamte dni, tamte noce” [więcej >>>] i „Lady Bird” [więcej >>>].

Ceniony Metacritic.com przygotował takie zestawienie sumujące nagrody i nominacje krytyków. Na czele tej listy znajdują się „Tamte dni, tamte noce” oraz „Uciekaj!”. Całe zestawienie tutaj. Nagród krytyków z USA będzie jeszcze bardzo wiele.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz