Redakcja tygodnika „Polityka” ogłosiła nominacje do swoich Paszportów, bardzo cenionych w naszym kraju nagród kulturalnych. To już 25 edycja tego wydarzenia. Świetnie prezentuje się kategoria „Film”.
W tym roku zmarł Zdzisław Pietrasik, wieloletni redaktor
działu kulturalnego „Polityki” oraz pomysłodawca nagród. Tak opowiadał o idei
stojącej za paszportami: „Nieuleganie modom i środowiskowym naciskom, uważne
wysupływanie najbardziej wartościowych dokonań, ale i z przekonania, że młoda
kultura jest dobrem, które należy wspierać i promować”. Nominowanych wyłaniają
najbardziej uznani krytycy kulturalni w Polsce. Następnie, w przeddzień gali
wręczenia nagród, kapituła złożona z dziennikarzy „Polityki” wybiera laureatów.
Poznamy ich 9 stycznia 2018 roku.
Nominacje w kategorii „Film” otrzymali:
PIOTR DOMALEWSKI
Reżyser, dramaturg, aktor. Ukończył z wyróżnieniem Państwową
Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie i Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu
Śląskiego w Katowicach. Pełnometrażowy debiut reżyserski Piotra Domalewskiego
"Cicha noc" zdobył siedem nagród na 42. Festiwalu Polskich Filmów
Fabularnych w Gdyni. W konkursie głównym obraz nagrodzono Złotymi Lwami w
kategorii najlepszy film 2017.
"Cicha noc" to świetnie opowiedziana historia oparta na wyrazistym
dialogu, emocjach i wiarygodnej psychologii.
PAWEŁ MAŚLONA
Reżyser i scenarzysta. Ukończył politologię na Uniwersytecie
Jagiellońskim w Krakowie i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu
Śląskiego. Paweł Maślona definiuje swoją pracę krótkim stwierdzeniem, że kręci
filmy, aby ci, co je oglądają, mogli poczuć się mniej samotni.
Pełnometrażowy reżyserski debiut Pawła Maślona "Atak
paniki" to brawurowa opowieść o ludziach niewytrzymujących ciśnienia
rzeczywistości. Film nagrodzony przez SFP za najlepszy debiut oraz także
uhonorowany na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
JAGODA SZELC
Reżyserka i scenarzystka. Ukończyła grafikę na ASP we
Wrocławiu i Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Lubi
eksperymentować i poszukiwać. Fascynuje ją kino Lanthimosa, Polańskiego, von
Triera.
Pełnometrażowy debiut fabularny "Wieża. Jasny
dzień." Jagody Szelc to obraz zbudowany na kinie gatunkowym. Na początku
podejmuje temat odbudowywania siostrzanych relacji, a później stopniowo
zamienia się w filozoficzno-religijną metaforę, gdzie przenikają się różne
wymiary i rzeczywistości.
Pełna lista nominowanych do Paszportów „Polityki” znajduje
się tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz