wtorek, 5 grudnia 2017

Nominacje do Paszportów „Polityki” 2017


Redakcja tygodnika „Polityka” ogłosiła nominacje do swoich Paszportów, bardzo cenionych w naszym kraju nagród kulturalnych. To już 25 edycja tego wydarzenia. Świetnie prezentuje się kategoria „Film”.

W tym roku zmarł Zdzisław Pietrasik, wieloletni redaktor działu kulturalnego „Polityki” oraz pomysłodawca nagród. Tak opowiadał o idei stojącej za paszportami: „Nieuleganie modom i środowiskowym naciskom, uważne wysupływanie najbardziej wartościowych dokonań, ale i z przekonania, że młoda kultura jest dobrem, które należy wspierać i promować”. Nominowanych wyłaniają najbardziej uznani krytycy kulturalni w Polsce. Następnie, w przeddzień gali wręczenia nagród, kapituła złożona z dziennikarzy „Polityki” wybiera laureatów. Poznamy ich 9 stycznia 2018 roku.

Nominacje w kategorii „Film” otrzymali:

PIOTR DOMALEWSKI

Reżyser, dramaturg, aktor. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie i Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pełnometrażowy debiut reżyserski Piotra Domalewskiego "Cicha noc" zdobył siedem nagród na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W konkursie głównym obraz nagrodzono Złotymi Lwami w kategorii najlepszy film 2017.  "Cicha noc" to świetnie opowiedziana historia oparta na wyrazistym dialogu, emocjach i wiarygodnej psychologii.

PAWEŁ MAŚLONA

Reżyser i scenarzysta. Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Paweł Maślona definiuje swoją pracę krótkim stwierdzeniem, że kręci filmy, aby ci, co je oglądają, mogli poczuć się mniej samotni.

Pełnometrażowy reżyserski debiut Pawła Maślona "Atak paniki" to brawurowa opowieść o ludziach niewytrzymujących ciśnienia rzeczywistości. Film nagrodzony przez SFP za najlepszy debiut oraz także uhonorowany na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

JAGODA SZELC

Reżyserka i scenarzystka. Ukończyła grafikę na ASP we Wrocławiu i Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Lubi eksperymentować i poszukiwać. Fascynuje ją kino Lanthimosa, Polańskiego, von Triera.

Pełnometrażowy debiut fabularny "Wieża. Jasny dzień." Jagody Szelc to obraz zbudowany na kinie gatunkowym. Na początku podejmuje temat odbudowywania siostrzanych relacji, a później stopniowo zamienia się w filozoficzno-religijną metaforę, gdzie przenikają się różne wymiary i rzeczywistości.

Pełna lista nominowanych do Paszportów „Polityki” znajduje się tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz