Sprawa Oscara za reżyserię wydaje się w tym roku przesądzona. Chloe Zhao zdobyła wszystkie możliwe nagrody za swoją pracę do „Nomadland” i pewnie zmierza po Nagrodę Akademii. I choć zdobycie nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich nie jest gwarancją otrzymania Oscara, w tym roku Zhao zdobędzie oba wyróżnienia.
Przemawia za tym kilka znaczących argumentów, a przede wszystkim znaczące zmiany w mentalności i podejściu środowiska filmowego za oceanem i samej Akademii. To czas kobiet! Przez lata pomijanych i spychanych na margines. To czas na docenienie różnorodności etnicznej w amerykańskim kinie. Chloe Zhao idealnie spełnia te warunki. Jest kobietą, w dodatku pochodzenia Azjatyckiego. No i zrobiła udany i ważny film, a reżyseria na pewno wyróżnia „Nomadland”.
Potwierdziła to dziś w nocy Gildia Reżyserów Amerykańskich, która uhonorowała Chleo Zhao nagrodą za najlepszą reżyserię filmu fabularnego. Wyróżnienia te przyznano po raz 73. i są one bardzo ważne w amerykańskim środowisku filmowym. Zhao jest dopiero drugą w historii kobietą nagrodzoną przez Gildię i pierwszą kobietą „kolorową”. Wcześniej nagrodę tę zdobyła tylko Kathryn Bigelow w 2009 roku za „The Hurt Locker”, a później otrzymała ona też Oscara. Zhao podąża tą samą drogą.
Przyjmując nagrodę Gildii w połączeniu wideo, Chloe Zhao skierowała wiele ciepłych słów do pozostałych nominowanych: Do reżyserki „Obiecującej. Młodej. Kobiety.” Emerald Fennell, Zhao powiedział: „Masz taką kontrolę nad swoim rzemiosłem i masz tak wyjątkowy głos. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, w jaką skłaniającą do myślenia podróż zabierzesz nas w następnym filmie”. Reżyserowi „Minari” Lee Isaacowi Chungowi powiedziała, że jego film „poruszył mnie na bardzo osobistym poziomie”. Reżysera „Procesu siódemki z Chicago” Aarona Sorkina nazwała „poetą” i dodała: „Czuję, jak moje serce bije wraz z Twoim, kiedy oglądam Twój film”. Zhao powiedziała, że wszystkie filmy reżysera „Mank” Davida Finchera to „klasa mistrzowska”, ale jej największe odkrycie na jego temat było bardziej osobiste: „Jesteś też super zabawny, właśnie się o tym przekonałam!”. Te słowa także świadczą o klasie nagrodzonej reżyserki.
Gildia i Amerykańska Akademia na przestrzeni wspólnych lat rozmijały się tylko ośmiokrotnie. Tak było na przykład przed rokiem, kiedy Gildia doceniła Sama Mendesa ("1917"), a Oscara otrzymał Joon-ho Bong ("Parasite"). Wcześniej taka sytuacja miała miejsce w 2012 roku kiedy Gildia doceniła Bena Afflecka za "Operację Argo", ale nie zdobył on nawet nominacji do Oscara za reżyserię i nagrodę tę otrzymał Ang Lee za "Życie Pi".
W tym roku Gildia za najlepszy pierwszy film doceniła Dariusa Madera, autora „Sound of Metal”. Marder podziękował innym nominowanym, wyrażając nadzieję, że po zakończeniu pandemii będzie mógł spotkać się z nimi osobiście. „To niesamowite być w twoim towarzystwie” - powiedział.
Michael Dweck i Gregory Kershaw otrzymali nagrodę za reżyserię filmu dokumentalnego, a jest to „The Truffle Hunters”. „Zrobiliśmy ten film, ponieważ natknęliśmy się na świat przypominający bajkę i chcieliśmy przełożyć to na formę filmową” - powiedział Kershaw. „Chcieliśmy uczcić radość i piękno, które wciąż istnieją na tym świecie”. Bardzo czekam na możliwość obejrzenia tego filmu. W kategoriach telewizyjnych doceniono m.in. twórców: „Stewardesy”, „Homeland”, „Gambit królowej”.
PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH (w oryginale):
Theatrical Feature Film
Chloé Zhao, “Nomadland” (Searchlight Pictures)
Unit Production Manager: Mary Kerrigan
First Assistant Director: Mary Kerrigan
First-Time Feature Film
WINNER: Darius Marder, “Sound of Metal” (Amazon Studios)
Unit Production Manager: Amy Greene
First Assistant Director: Matthew Vose Campbell
Documentary Feature Films
Michael Dweck, Gregory Kershaw, “The Truffle Hunters” (Sony Pictures Classics)
Dramatic TV Series
LESLI LINKA GLATTER, Homeland, “Prisoners of War” (Showtime)
Unit Production Managers: Michael Klick, Philippa Naughten First Assistant Director: Sunday Stevens
Second Assistant Director: Wendy Bledsoe
Comedy TV Series
SUSANNA FOGEL, The Flight Attendant, “In Case of Emergency” (HBO Max)
Unit Production Manager: Bonnie Muñoz
First Assistant Director: Derek Peterson
Second Assistant Director: Jacquie Dore
Second Second Assistant Director: Zach Citarella Location Manager: Chris Banks
Movies for Television and Limited Series
SCOTT FRANK, “The Queen’s Gambit” (Netflix)
First Assistant Director: Aldric La’auli Porter
Variety/Talk/News/Sports — Series
DON ROY KING, Saturday Night Live, “Dave Chappelle; Foo Fighters” (NBC)
Associate Directors: Michael Mancini, Michael Poole, Laura Ouziel-Mack
Stage Managers: Gena Rositano, Chris Kelly, Eddie Valk
Variety/Talk/News/Sports — Specials
THOMAS SCHLAMME: A West Wing Special to Benefit When We All Vote (HBO Max)
Unit Production Manager: Debra James
First Assistant Director: Shawn Pipkin-West
Second Assistant Director: Courtney Franklin
Second Second Assistant Directors: Ni’cole Pettis, Cathy Bon
Reality Programs
JOSEPH GUIDRY, Full Bloom, “Petal to the Metal” (HBO Max)
Associate Director: Sean Galvin
Lead Stage Manager: Jimmy Chriss
Stage Managers: Rachel Shimko, Kristianna Laroda, Richard Melendez
Children’s Programs
AMY SCHATZ, We Are the Dream: The Kids of the Oakland MLK Oratorical Fest (HBO)
Commercials
MELINA MATSOUKAS (Prettybird), You Love Me, Beats by Dr. Dre (Translation)
First Assistant Director: Paul Norman
Second Assistant Director: Don Johnson
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz