Swoje nagrody przyznało Stowarzyszenie Twórców Efektów Wizualnych (VES) i w obu głównych kategoriach filmowych zwyciężył Netflix. „Niebo o północy” doceniono za najlepszego efekty wizualne w filmie a „Manka” za najlepsze drugoplanowe efekty wizualne.
W roku pandemii do kin trafiło mniej dużych i spektakularnych produkcji z Hollywood, więc Netflix miał tutaj pole do popisu. Jednak wygrana „Nieba o północy” z „Tenet” to pewien symboliczny znak czasów. Nagrodę główną Stowarzyszenia Twórców Efektów Wizualnych (VES) zdobył skromny na swój sposób i egzystencjalny dramat SF w reżyserii George’a Clooneya. Ten film ma też nominację do Oscara za efekty wizualne i wygrana Stowarzyszenie stawia go w gronie faworytów. O scenie w filmie z „latającą” w nieważkości krwi rozpisują się media, pchając tym samym ten niezbyt udany film do Oscara. Czy tam „Tenet” również przegra? Faktem jest, że w ostatnich czterech latach Stowarzyszenie i Akademia zgodne były tylko jeden raz, gdy obi nagrody zdobył film „Księga dżungli”.
Netflix zdobył też nagrodę za najlepsze efekty drugoplanowe, które obejrzeć można było w „Manku”, doceniono też efekty w serialu „The Crown”.
Jednak to Disney okazał się największym wygranym nagród Stowarzyszenia Twórców Efektów Wizualnych (VFX) zdobywając w sumie dziesięć nagród – pięć dla animacji „Co w duszy gra”, trzy dla serialu „Mandalorian” oraz jeszcze dla filmów „Mulan” i „Jedyny i niepowtarzalny Iwan”.
Cate Blanchett wręczyła nagrodę VES za całokształt twórczości reżyserowi Peterowi Jacksonowi, założycielowi potężnego studia Weta Digital VFX w Wellington w Nowej Zelandii. Jackson został uhonorowany gwiazdorskim hołdem od Andy'ego Serkisa, Naomi Watts, Elijaha Wooda, Sir Iana McKellena, Jamesa Camerona i Golluma. Ponadto Sacha Baron Cohen wręczył nagrodę VES za doskonałość kreatywną trzykrotnemu zdobywcy Oscara Robowi Legato („Księga dżungli”, „Hugo”, „Titanic”).
Laureaci nagród (wersja angielska):
Outstanding Visual Effects in a Photoreal Feature
“The Midnight Sky”
Matt Kasmir
Greg Baxter
Chris Lawrence
Max Solomon
David Watkins
Outstanding Supporting Visual Effects in a Photoreal Feature
“Mank”
Wei Zheng
Peter Mavromates
Simon Carr
James Pastorius
Outstanding Visual Effects in an Animated Feature
“Soul”
Pete Docter
Dana Murray
Michael Fong
Bill Watral
Outstanding Visual Effects in a Photoreal Episode
“The Mandalorian”; “The Marshal”
Joe Bauer
Abbigail Keller
Hal Hickel
Richard Bluff
Roy Cancino
Outstanding Supporting Visual Effects in a Photoreal Episode
“The Crown”; “Gold Stick”
Ben Turner
Reece Ewing
Andrew Scrase
Jonathan Wood
Outstanding Visual Effects in a Real-Time Project
“Ghost of Tsushima”
Jason Connell
Matt Vainio
Jasmin Patry
Joanna Wang
Outstanding Visual Effects in a Commercial
Walmart; “Famous Visitors”
Chris “Badger” Knight
Lori Talley
Yarin Manes
Matt Fuller
Outstanding Visual Effects in a Special Venue Project
“The Bourne Stuntacular”
Salvador Zalvidea
Tracey Gibbons
George Allan
Matthías Bjarnason
Scott Smith
Outstanding Animated Character in a Photoreal Feature
“The One and Only Ivan”; Ivan
Valentina Rosselli
Thomas Huizer
Andrea De Martis
William Bell
Outstanding Animated Character in an Animated Feature
“Soul”; Terry
Jonathan Hoffman
Jonathan Page
Peter Tieryas
Ron Zorman
Outstanding Animated Character in an Episode or Real-Time Project
“The Mandalorian”; “The Jedi”; The Child
John Rosengrant
Peter Clarke
Scott Patton
Hal Hickel
Outstanding Animated Character in a Commercial
Arm & Hammer; “Once Upon a Time”; Tuxedo Tom
Shiny Rajan
Silvia Bartoli
Matías Heker
Tiago Dias Mota
Outstanding Created Environment in a Photoreal Feature
“Mulan”: Imperial City
Jeremy Fort
Matt Fitzgerald
Ben Walker
Adrian Vercoe
Outstanding Created Environment in an Animated Feature
“Soul”; You Seminar
Hosuk Chang
Sungyeon Joh
Peter Roe
Frank Tai
Outstanding Created Environment in an Episode, Commercial, or Real-Time Project
“The Mandalorian”; “The Believer”; Morak Jungle
Enrico Damm
Johanes Kurnia
Phi Tran
Tong Tran
Outstanding Virtual Cinematography in a CG Project
“Soul”
Matt Aspbury
Ian Megibben
Outstanding Model in a Photoreal or Animated Project
“The Midnight Sky”; Aether
Michael Balthazart
Jonathan Opgenhaffen
John-Peter Li
Simon Aluze
Outstanding Effects Simulations in a Photoreal Feature
“Project Power”
Yin Lai Jimmy Leung
Jonathan Edward Lyddon-Towl
Pierpaolo Navarini
Michelle Lee
Outstanding Effects Simulations in an Animated Feature
“Soul”
Alexis Angelidis
Keith Daniel Klohn
Aimei Kutt
Melissa Tseng
Outstanding Effects Simulations in an Episode, Commercial, or Real-Time Project
“Lovecraft Country”; “Strange Case”; Chrysalis
Federica Foresti
Johan Gabrielsson
Hugo Medda
Andreas Krieg
Outstanding Compositing in a Feature
“Project Power”
Russell Horth
Matthew Patience
Julien Rousseau
Outstanding Compositing in an Episode
“Lovecraft Country”; “Strange Case”; Chrysalis
Viktor Andersson
Linus Lindblom
Mattias Sandelius
Crawford Reilly
Outstanding Compositing in a Commercial
Burberry; “Festive”
Alex Lovejoy
Mithun Alex
David Filipe
Amresh Kumar
Outstanding Special (Practical) Effects in a Photoreal or Animated Project
“Fear the Walking Dead”; “Bury Her Next to Jasper’s Leg”
Frank Iudica
Scott Roark
Daniel J. Yates
Outstanding Visual Effects in a Student Project
“Migrants”
Antoine Dupriez
Hugo Caby
Lucas Lermytte
Bardzo ciekawe propozycje. Teraz każde profesjonalne studio filmowe jest w stanie wyprodukować nagranie z niesamowitymi efektami specjalnymi.
OdpowiedzUsuń