Jak informuje na swoich stronach Narodowe Centrum Kultury Filmowej projekt wnętrz i wystaw w NCKF powstanie według koncepcji nsMoonStudio. Wykonawca został wyłoniony w dwuetapowym postepowaniu.
Konsorcjum nsMoonStudio, Plasma Project oraz AWP Systems
przygotuje teraz szczegółową koncepcję plastyczno-przestrzenną, opracuje
pełnobranżową dokumentację projektową i projekty wystaw stałych, a następnie –
na etapie prac budowlanych – będzie pełnić nadzór autorski nad realizacją
projektu.
Postępowanie związane z wyborem wykonawcy miało charakter
dwustopniowy. W pierwszym, konkursowym etapie, uczestniczyły trzy podmioty.
Autorzy dwóch najwyżej ocenionych prac, konsorcja pod przewodnictwem nsMoonStudio
(1. miejsce w konkursie) oraz New Amsterdam (2. miejsce), zostali zaproszeni do
negocjacji w trybie negocjacji bez ogłoszenia, podczas których ustalono warunki
umowy i szczegółowy zakres przedmiotu zamówienia. Następnie konsorcja złożyły
oferty, poddane ocenie w oparciu o trzy kryteria: wyniku oceny sądu
konkursowego, sposobu realizacji przedmiotu zamówienia oraz ceny.
- Zależało nam na tym, aby skupić się przede wszystkim na
walorach artystycznych i funkcjonalnych projektu – deklaruje Rafał Syska, dyrektor
Narodowego Centrum Kultury Filmowej. – Dlatego cena stanowiła zaledwie 25%
ostatecznej oceny.
W ocenie prac konkursowych członkowie sądu konkursowego,
wśród których znaleźni się m.in. Tomasz Majewski, przedstawiciel Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przewodniczący Rady Programowej EC1 Łódź;
Marek Janiak, architekt miasta; Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w
Łodzi; Magdalena Sroka, ówczesna Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
oraz Piotr Mysiak, autor projektu EC1 Wschód, został wzięty pod uwagę szereg
kryteriów. Sędziowie oceniali m.in. wrażliwość autorów w procesie
reinterpretacji poindustrialnego dziedzictwa miejsca; walory artystyczne
projektu, w tym umiejętność połączenia interaktywnego i multimedialnego
charakteru wystawy z tradycyjnymi formami wystawienniczymi i oryginalnymi
eksponatami czy możliwość zróżnicowania przekazu dla różnych grup
zwiedzających.
– Na tym etapie koncepcja nsMoonStudio została oceniona
najwyżej – mówi Rafał Syska, dyrektor NCKF. – Na sądzie konkursowym największe
wrażenie zrobiła spójność architektoniczna i intelektualna projektu, którego
twórcy zdecydowali się oprzeć narrację wnętrza NCKF-u na silnych opozycjach
bieli i czerni, jasności i ciemności – a zatem obecności i nieobecności
światła, czyli energii napędzającej medium filmowe. Zwiedzający wniknie w
poindustrialną przestrzeń EC1 i trafi na rodzaj rozciągającej po całym budynku
rzeźby, która będzie raz kasami lub schodami i korytarzami rozprowadzającymi go
pomiędzy wystawami, a innym razem obiektami wypoczynkowymi lub ekspozytorami.
To koncepcja bardzo intrygująca i elegancka, wchodząca w silne relacje z
dziedzictwem industrialnym budynku, a zarazem bardzo pojemna ekspozycyjnie,
pozwalająca kuratorom zawrzeć ogromną liczbę obiektów, rekwizytów, fotosów,
filmów – tych eksponatów i treści, które będą stanowić materię wystawienniczą
NCKF-u. Jestem przekonany, że mamy do czynienia z klasą światową projektu
wnętrzarskiego, który w połączeniu z wizją kuratorską da nam kontakt z
unikatowym centrum kultury.
Sędziowie zgodzili się co do tego, że praca proponuje
interesujące rozwiązania multimedialne, umożliwiające znaczny zakres
elastyczności w organizacji wystaw i pracy NCKF m.in. poprzez udostepnienie
licznych powierzchni przeznaczonych do wyświetlania prezentacji czy mappingu,
co pozwala na łatwą modyfikację ekspozycji. W opinii sądu praca jako jedyna
uwzględniała też w istotnym stopniu perspektywę odbiorcy-odwiedzającego, spójną
z koncepcją funkcjonowania NCKF.
Projekt i jego realizacja zostaną sfinansowane z dotacji
celowej na zadanie „Rozwój funkcji i usług oferowanych przez EC1 Łódź – Miasto
Kultury” oraz z funduszy UE w ramach projektu „Narodowe Centrum Kultury
Filmowej – rozwój funkcji i usług oferowanych przez EC1 Łódź – Miasto Kultury w
Łodzi” oraz projektu „Poszerzenie oferty kulturalno-edukacyjnej Narodowego
Centrum Kultury Filmowej”. Łączna wartość inwestycji to 57 mln zł, z czego 40
mln to wzmiankowane środki unijne. Pozostała część to wkład własny,
sfinansowany przez miasto Łódź.
[informacja NCKF]
[informacja NCKF]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz