Małgorzata Szumowska ponownie
otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie. Na chwilę przed
rozdaniem nagród jej „Twarz” była faworytem do głównej nagrody. Złotego
Niedźwiedzia otrzymał ostatecznie film „Touch Me Not”. Na czele jury stał Tom
Tykwer. Dwie główne nagrody zdobyły kobiety!
Już po raz trzeci Małgorzata
Szumowska otrzymała nagrodę na festiwalu w Berlinie. Jej „Twarz” otrzymała
drugą co do ważności nagrodę festiwalu – Grand Prix Jury. Berlinale stworzyło mnie jako reżyserkę, ten festiwal to
mój drugi dom. Dzięki nagrodom otrzymanym w Berlinie jestem tym, kim jestem. To
znak czasów, że dwie najważniejsze nagrody na festiwalu otrzymały reżyserki.
Mam nadzieję, że w przyszłości okaże się to także ważne i będzie coraz więcej
artystek, które będą nagradzane i będą miały możliwość realizowania swoich
filmów - mówiła Małgorzata Szumowska odbierając nagrodę.
Wcześniej doceniono
ją na tym festiwalu za „Body/Ciało” i „W imię…”. W oficjalnym opisie jej
najnowszego filmu przeczytać można: „Twarz”
to współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej
operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą jak go
traktować. Staje się dla nich kimś obcym. Główną rolę w filmie gra Mateusz
Kościukiewicz. Małgorzata Szumowska to laureatka wielu międzynarodowych nagród
m.in.: Srebrnego Niedźwiedzia dla Najlepszego Reżysera na 65. MFF w Berlinie
(„Body/Ciało”), Teddy Award na 63. MFF w
Berlinie („W Imię…”), Silver Leopard Award na 61. MFF w Locarno („33 sceny z
życia”). Trzykrotnie była nominowana do Europejskich Nagród Filmowych,
otrzymała także Nagrodę publiczności za najlepszy film europejski
(„Body/Ciało”). „Twarz” w polskich kinach pojawi się 6 kwietnia.
Złotego Niedźwiedzia otrzymał
film z Rumunii zatytułowany „Touch Me Not”, ale zrealizowany w koprodukcji z
Niemcami, Czechami, Bułgarią i Francją. Autorką filmu jest Adina Pintilie, dla
której jest to debiut reżyserski. Recenzenci podkreślają, że to kino wymagające
i prowokujące do myślenia, trafnie pokazujące kwestie intymności. Jest podobno
w tym filmie wiele oryginalnych obserwacji i ciekawych rozwiązań reżyserskich,
na przykład w momencie kiedy zza kamery pojawia się sama reżyserska i mówi o
swoich sprawach intymnych. Pintilie zaciera granicę między rzeczywistością a fikcją, dzięki oryginalnemu podejściu do
trudnego tematu prezentowanego w tym filmie. Granica między fikcją a faktami
jest bardzo płynna. To jest kino, które nie wszystkim przypadnie do gustu, ale
na pewno trudno będzie o nim zapomnieć.
Srebrnego Niedźwiedzia za Wybitne
Osiągnięcia Artystyczne otrzymała Elena Okopnaja, autorka scenografii i
kostiumów do rosyjsko-polsko-serbskiego filmu „Dowłatow” w reżyserii Alekseya
Germana jr. Film ten otrzymał też nagrodę czytelników „Berliner Morgenpost”. Polskimi
producentami filmu są Dariusz Jabłoński, Violetta Kamińska i Izabela Wójcik z
Message Film, a autorem zdjęć nominowany do Oscara za zdjęcia do
"Idy" Łukasz Żal. W filmie wystąpili m.in. Piotr Gąsowski, Helena
Sujecka i Hanna Śleszynska. „Dowłatow"
to epickie, intelektualne kino
historyczne. Opowiada kilka dni z życia wybitnego rosyjskiego pisarza Siergieja
Dowłatowa z początku listopada 1971 roku. Dowłatow jest aktywnym pisarzem, ale
nie ma gdzie publikować - żadne z wydawnictw Związku Radzieckiego nie chce
przyjąć jego prac. Pisarz wykonuje coraz bardziej absurdalne polecenia Związku
Pisarzy - bez członkostwa nikt nie wydrukuje jego tekstów. Koło niemocy zamyka
mu drogę do rozwoju twórczości. To historia nie tylko Dowłatowa, ale i ludzi,
dzięki którym stał się wielkim pisarzem, w tym jego przyjaciela, Josifa
Brodskiego – piszą producenci filmu, który podkreślają, że „Dowłatow” została
już sprzedana do dystrybucji w 23 krajach i będzie dystrybuowana m.in. przez
Netflix na anglojęzyczne terytoria (USA, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia i
Skandynawia). Film ma zapewnioną dystrybucję również we Francji, Włoszech,
Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Turcji, Bułgarii, Brazylii, Chin oraz krajach
bałtyckich. Polska premiera filmu odbędzie się na festiwalu Nowe Horyzonty
2018.
Srebrnego Niedźwiedzia za
reżyserię otrzymał Wes Anderson za reżyserię „Wyspy psów”. To animowana
klasycznie produkcja, która otwierała festiwal i zebrała wiele bardzo
pochlebnych opinii. Kilka nagród w Konkursie Głównym oraz przyznawanych przez
jury niezależne otrzymał „Las herederas” (m.in. nagroda krytyków). Generalnie
jednak w opinii wielu krytyków tegorocznych konkurs festiwalu w Berlinie nie
stał na wysokim poziomie.
To nie koniec nagród dla
polskiego kina na tegorocznym festiwalu w Berlinie. W konkursie Generation
14Plus Specjalne Wyróżnienie otrzymał krótkometrażowy film Pauliny Ziółkowskiej
„Na zdrowie!”. Nagrodę koprodukcyjną Euroimages otrzymał projekt „The War Has
Ended”, w którego realizację zaangażowana jest firma Madants.
NAGRODY W KONKURSIE GŁÓWNYM (wersja
angielska):
Golden Bear for Best Film: “Touch
Me Not,” Adina Pintilie
Silver Bear Grand Jury Prize:
“Twarz” (“Mug”), Małgorzata Szumowska
Silver Bear Alfred Bauer Prize:
“The Heiress,” Marcelo Martinessi
Silver Bear for Best Director:
Wes Anderson, “Isle of Dogs”
Silver Bear for Best Actress: Ana
Brun, “The Heiress”
Silver Bear for Best Actor:
Anthony Bajon, “The Prayer”
Silver Bear for Best Screenplay:
Manuel Alcalá and Alonso Ruizpalacios, “Museum”
Silver Bear for Outstanding
Artistic Contribution, Costume or Set Design: Elena Okopnaya, “Dovlatov”
Audi Short Film Award: “Solar
Walk,” Réka Bucsi
Silver Bear for Short Film Jury
Prize: “Imfura,” Samuel Ishimwe
Golden Bear for Best Short Film:
“The Men Behind the Wall,” Ines Moldavsky
Best First Feature: “Touch Me
Not,” Adina Pintilie
Berlinale Glashütte Original – Documentary
Prize: “The Waldheim Waltz,” Ruth Beckermann
PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz