sobota, 24 lutego 2018

Berlinale 2018. „Twarz” ze Srebrnym Niedźwiedziem



Małgorzata Szumowska ponownie otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie. Na chwilę przed rozdaniem nagród jej „Twarz” była faworytem do głównej nagrody. Złotego Niedźwiedzia otrzymał ostatecznie film „Touch Me Not”. Na czele jury stał Tom Tykwer. Dwie główne nagrody zdobyły kobiety!

Już po raz trzeci Małgorzata Szumowska otrzymała nagrodę na festiwalu w Berlinie. Jej „Twarz” otrzymała drugą co do ważności nagrodę festiwalu – Grand Prix Jury. Berlinale stworzyło mnie jako reżyserkę, ten festiwal to mój drugi dom. Dzięki nagrodom otrzymanym w Berlinie jestem tym, kim jestem. To znak czasów, że dwie najważniejsze nagrody na festiwalu otrzymały reżyserki. Mam nadzieję, że w przyszłości okaże się to także ważne i będzie coraz więcej artystek, które będą nagradzane i będą miały możliwość realizowania swoich filmów - mówiła Małgorzata Szumowska odbierając nagrodę.

Wcześniej doceniono ją na tym festiwalu za „Body/Ciało” i „W imię…”. W oficjalnym opisie jej najnowszego filmu przeczytać można: „Twarz” to współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym. Główną rolę w filmie gra Mateusz Kościukiewicz. Małgorzata Szumowska to laureatka wielu międzynarodowych nagród m.in.: Srebrnego Niedźwiedzia dla Najlepszego Reżysera na 65. MFF w Berlinie („Body/Ciało”),  Teddy Award na 63. MFF w Berlinie („W Imię…”), Silver Leopard Award na 61. MFF w Locarno („33 sceny z życia”). Trzykrotnie była nominowana do Europejskich Nagród Filmowych, otrzymała także Nagrodę publiczności za najlepszy film europejski („Body/Ciało”). „Twarz” w polskich kinach pojawi się 6 kwietnia.

Złotego Niedźwiedzia otrzymał film z Rumunii zatytułowany „Touch Me Not”, ale zrealizowany w koprodukcji z Niemcami, Czechami, Bułgarią i Francją. Autorką filmu jest Adina Pintilie, dla której jest to debiut reżyserski. Recenzenci podkreślają, że to kino wymagające i prowokujące do myślenia, trafnie pokazujące kwestie intymności. Jest podobno w tym filmie wiele oryginalnych obserwacji i ciekawych rozwiązań reżyserskich, na przykład w momencie kiedy zza kamery pojawia się sama reżyserska i mówi o swoich sprawach intymnych. Pintilie zaciera granicę między rzeczywistością  a fikcją, dzięki oryginalnemu podejściu do trudnego tematu prezentowanego w tym filmie. Granica między fikcją a faktami jest bardzo płynna. To jest kino, które nie wszystkim przypadnie do gustu, ale na pewno trudno będzie o nim zapomnieć.


Srebrnego Niedźwiedzia za Wybitne Osiągnięcia Artystyczne otrzymała Elena Okopnaja, autorka scenografii i kostiumów do rosyjsko-polsko-serbskiego filmu „Dowłatow” w reżyserii Alekseya Germana jr. Film ten otrzymał też nagrodę czytelników „Berliner Morgenpost”. Polskimi producentami filmu są Dariusz Jabłoński, Violetta Kamińska i Izabela Wójcik z Message Film, a autorem zdjęć nominowany do Oscara za zdjęcia do "Idy" Łukasz Żal. W filmie wystąpili m.in. Piotr Gąsowski, Helena Sujecka i Hanna Śleszynska. „Dowłatow" to  epickie, intelektualne kino historyczne. Opowiada kilka dni z życia wybitnego rosyjskiego pisarza Siergieja Dowłatowa z początku listopada 1971 roku. Dowłatow jest aktywnym pisarzem, ale nie ma gdzie publikować - żadne z wydawnictw Związku Radzieckiego nie chce przyjąć jego prac. Pisarz wykonuje coraz bardziej absurdalne polecenia Związku Pisarzy - bez członkostwa nikt nie wydrukuje jego tekstów. Koło niemocy zamyka mu drogę do rozwoju twórczości. To historia nie tylko Dowłatowa, ale i ludzi, dzięki którym stał się wielkim pisarzem, w tym jego przyjaciela, Josifa Brodskiego – piszą producenci filmu, który podkreślają, że „Dowłatow” została już sprzedana do dystrybucji w 23 krajach i będzie dystrybuowana m.in. przez Netflix na anglojęzyczne terytoria (USA, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia i Skandynawia). Film ma zapewnioną dystrybucję również we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Turcji, Bułgarii, Brazylii, Chin oraz krajach bałtyckich. Polska premiera filmu odbędzie się na festiwalu Nowe Horyzonty 2018.

Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię otrzymał Wes Anderson za reżyserię „Wyspy psów”. To animowana klasycznie produkcja, która otwierała festiwal i zebrała wiele bardzo pochlebnych opinii. Kilka nagród w Konkursie Głównym oraz przyznawanych przez jury niezależne otrzymał „Las herederas” (m.in. nagroda krytyków). Generalnie jednak w opinii wielu krytyków tegorocznych konkurs festiwalu w Berlinie nie stał na wysokim poziomie.

To nie koniec nagród dla polskiego kina na tegorocznym festiwalu w Berlinie. W konkursie Generation 14Plus Specjalne Wyróżnienie otrzymał krótkometrażowy film Pauliny Ziółkowskiej „Na zdrowie!”. Nagrodę koprodukcyjną Euroimages otrzymał projekt „The War Has Ended”, w którego realizację zaangażowana jest firma Madants.

NAGRODY W KONKURSIE GŁÓWNYM (wersja angielska):

Golden Bear for Best Film: “Touch Me Not,” Adina Pintilie

Silver Bear Grand Jury Prize: “Twarz” (“Mug”), Małgorzata Szumowska

Silver Bear Alfred Bauer Prize: “The Heiress,” Marcelo Martinessi

Silver Bear for Best Director: Wes Anderson, “Isle of Dogs”

Silver Bear for Best Actress: Ana Brun, “The Heiress”

Silver Bear for Best Actor: Anthony Bajon, “The Prayer”

Silver Bear for Best Screenplay: Manuel Alcalá and Alonso Ruizpalacios, “Museum”

Silver Bear for Outstanding Artistic Contribution, Costume or Set Design: Elena Okopnaya, “Dovlatov”

Audi Short Film Award: “Solar Walk,” Réka Bucsi

Silver Bear for Short Film Jury Prize: “Imfura,” Samuel Ishimwe

Golden Bear for Best Short Film: “The Men Behind the Wall,” Ines Moldavsky

Best First Feature: “Touch Me Not,” Adina Pintilie

Berlinale Glashütte Original – Documentary Prize: “The Waldheim Waltz,” Ruth Beckermann

PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH TUTAJ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz