poniedziałek, 12 lutego 2018

Najlepszy film 20 lat Orłów. Moja lista


Organizatorzy Polskich Nagród Filmowych wraz ze swoimi partnerami uruchomili plebiscyt na najlepszy film 20 lat tych nagród. Wybierać można spośród wszystkich dotychczasowych laureatów Orłów w kategorii Najlepszy Film. Wybór nie jest łatwy. Korzystając z okazji ułożyłem własną listę.

Najpierw oficjalnie o plebiscycie na najlepszy film w historii Orłów: Głosowanie będzie odbywało się na forum internetowym. Rozpocznie się w poniedziałek, 12 lutego na stronie www.plebiscyt-orly.pl. Głosy oddawać będzie można do 5 marca. Uroczyste ogłoszenie wyników nastąpi 7 marca 2018 roku w dniu ogłoszenia Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. Twórca zwycięskiego filmu otrzyma Statuetkę Legalnej Kultury.

***

Wybór jednego filmu spośród dotychczasowych laureatów Orłów w kategorii Najlepszy Film nie jest łatwy. Doświadczyłem tego, próbując ułożyć swoją listę złożoną z najlepszych filmów docenionych Orłami.

20 lat Orłów to sporo czasu, wiele się w tym okresie w polskim kinie wydarzyło. Kto najmocniej pozostał w pamięci lub kogo film odegrał w mojej głowie szczególną rolę? Pierwsze miejsce dla filmu, który wiele mówił o Polsce, trzyma do dziś za gardło, poruszył i wstrząsnął. Do „Długu” nie powracam z jakąś wielką „przyjemnością”, ale o wielkości filmu decyduje przecież jego ponadczasowość. Film Krzysztofa Krauze ma taką siłę, utkwił i jak drzazga tkwi i boli. Głęboko działają ciągle także kolejne filmy na mojej liście: „Róża”, „Ida” czy „33 sceny z życia”. Polscy twórcy w bolesnym dramacie poruszają się najlepiej.

Mam oczywiście takie przeświadczenie, że układ mojej listy nie wszystkim przypadnie do gustu, ale przecież nie o to tutaj chodzi. Co człowiek, to gust i indywidualna ocena, a ja nigdy nie ukrywałem, że nie jestem pod tak wielkim wrażeniem „Wołynia” czy „Body/Ciało”. Ciekawi mnie zaś, który z filmów wygra oficjalnie ten plebiscyt. 

Oto moja lista laureatów Orłów:

1. „Dług” (2000)
2. „Róża” (2012)
3. „Ida” (2014)
4. „33 sceny z życia” (2009)
5. „Wesele” (2005)
6. „Plac Zbawiciela” (2007)
7. „Zmruż oczy” (2004)
8. „Pianista” (2003)
9. „Rewers” (2010)
10. „Katyń” (2008)
11. „Cześć, Tereska” (2002)
12. „Bogowie” (2015)
13. „Wołyń” (2017)
14. „Essential Killing” (2011)
15. „Obława” (2013)
16. „Body/Ciało” (2016)
17. „Historia kina w Popielawach” (1999)
18. „Komornik” (2006)
19. „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz