środa, 7 lutego 2018

Orły 2018. „Cicha noc” zdobywa 11 nominacji


Polska Akademia Filmowa ogłosiła nominacje do Orłów, Polskich Nagród Filmowych. O tytuł najlepszego filmu roku rywalizować będą „Cicha noc”, „Pokot” i „Twój Vincent”. Laureatów nagród poznamy 26 marca.

Polskie Nagrody Filmowe są przyznawane za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach. Do tegorocznych Polskich Nagród Filmowych kandydowało 61 filmów, w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny członkowie Akademii wybierali spośród 48 produkcji, a w kategorii Najlepszy Serial Fabularny spośród 10 tytułów. "Cicha noc" Piotra Domalewskiego otrzymała aż 11 nominacji, "Pokot" powalczy o 6 statuetek, "Twój Vincent" o 5 , a "Powidoki" o 8.

Tegoroczna edycja nagród nie ograniczyła się do jedynie kilku tytułów i widać tutaj sporą różnorodność. Wśród najlepszych filmów znalazło się miejsce także dla animowanego „Twojego Vincenta”, co należy uznać za niespodziankę, ale bardzo zasłużoną. Za to w gronie najlepszych filmów roku nie ma „Powidoków” Andrzeja Wajdy. W wielu kategoriach pojawiło się więcej niż trzy nominacje.

Pisałem o tym kilka dni temu, że bardzo ciasno jest wśród aktorskich kreacji. O tytuł najlepszej aktorki zabiegają: Karolina Gruszka ("Maria Skłodowska-Curie"), Agnieszka Mandat ("Pokot") i Magdalena Boczarska ("Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej"). Niestety zabrakło Jowity Budnik, występującej w filmie „Ptaki śpiewają w Kigali”, a film ten całkowicie pominięty został przez Polską Akademię Filmową. Wśród najlepszych aktorów nominacje otrzymali Dawid Ogrodnik ("Cicha noc"), Jakub Gierszał ("Najlepszy") i Bogusław Linda ("Powidoki").

O nagrodę za reżyserię rywalizują Piotr Domalewski ("Cicha noc"), Anna Jadowska ("Dzikie róże") oraz Agnieszka Holland i Kasia Adamik ("Pokot"), zaś o nagrodę za scenariusz - Piotr Domalewski ("Cicha noc"), Agnieszka Holland i Olga Tokarczuk ("Pokot") oraz Krzysztof Rak ("Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej").

Piotr Domalewski trzecią nominację do Orłów 2018 otrzymał w kategorii Odkrycie, gdzie rywalizował będzie z Bronisławą Zamachowską z „Powidoków” oraz Dorotą Kobielą i Hugh Welchmanem docenionymi za „Twojego Vincenta”. Młoda aktorka znalazła się w też wśród nominowanych aktorek za role drugoplanowe, a tutaj swoją drugą nominację do Orłów otrzymała w tym roku Karolina Gruszka za „Ach śpij kochanie”. Trzecia nominacja w tej kategorii dla Agnieszki Suchory za „Cichą noc”. W kategorii męskich ról drugoplanowych aż dwie nominacje zdobył Arkadiusz Jakubik za „Cichą noc” i „Najlepszego”, a jedynym jego konkurentem jest Tomasz Ziętek występujący także w „Cichej nocy”.

O tytuł najlepszego europejskiego filmu zabiegają: „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, ”The Square” i „Toni Erdmann”. Wśród najlepszych seriali znalazły się: drugie sezony "Belfra", "Watahy" oraz pierwszy sezon "Diagnozy".

Bardzo ciekawa kategoria dotyczy muzyki filmowej. W gronie kandydatów znalazło się bowiem czterech zagranicznych kompozytorów, w tym dwóch o światowej sławie - Bruno Coulais i Clint Mansell oraz Sandro Di Stefano i Ishai Adar, a listę nominacji uzupełniają w tej kategorii Łukasz Targosz pracujący do fińsko-polskiej animacji o Muminkach oraz Radzimir Dębski.

W kategorii Dźwięk przyznano sześć nominacji, w kategorii Zdjęcia tych nominacji jest pięć, w tym praca do filmu dokumentalnego "21 x Nowy Jork", który otrzymał w sumie trzy nominacje. O tytuł najlepszego dokumentu zabiegają także: "Beksińscy. Album wideofoniczny" i "Młynarski. Piosenka finałowa".

Laureatów nagród poznamy 26 marca i transmitowana będzie w Canal+. Wcześnie, 7 marca, ogłoszony zostanie laureat nagrody za Osiągnięcia Życia.

W tym roku Orły obchodzą okrągłą, dwudziestą rocznicę  powstania. Stworzone w 1999 roku przez Dariusza Jabłońskiego, reżysera, producenta filmowego i wieloletniego Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, przez 20 lat swojej historii stały się jednymi z najbardziej prestiżowych i pożądanych nagród na polskim rynku filmowym, trafiając rokrocznie w ręce najlepszych polskich filmowców.

Nominacje do Orłów 2018:

NAJLEPSZY FILM
„Cicha noc”, reż. Piotr Domalewski
„Pokot”, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik
„Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Piotr Domalewski, „Cicha noc”
Anna Jadowska, „Dzikie róże”
Agnieszka Holland i Kasia Adamik, „Pokot”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Piotr Domalewski, „Cicha noc”
Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, „Pokot”
Krzysztof Rak, „Sztuka kochania”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Karolina Gruszka, „Maria Skłodowska-Curie”
Agnieszka Mandat, „Pokot”
Magdalena Boczarska, „Sztuka Kochania”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Dawid Ogrodnik, „Cicha noc”
Jakub Gierszał, „Najlepszy”
Bogusław Linda, „Powidoki”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Karolina Gruszka, „Ach śpij kochanie”
Agnieszka Suchora, „Cicha Noc”
Bronisława Zamachowska, „Powidoki”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Akadiusz Jakubik, „Cicha noc”
Tomasz Ziętek, „Cicha noc”
Arkadiusz Jakubik, „Najlepszy”

ODKRYCIE ROKU
Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha noc”
Bronisława Zamachowska za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Powidoki”
Dorota Kobiela i Hugh Welchman za najlepszą reżyserię filmu „Twój Vincent”

NAJLEPSZA MUZYKA
Sandro di Stefano, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
Ishai Adar, „Droga Aszera”
Łukasz Targosz, „Magiczna zima muminków”
Bruno Coulais, „Maria Skłodowska-Curie”
Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania”
Clint Mansell, „Twój Vincent”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Wojciech Żogała, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
Marek Warszewski, „Powidoki”
Wojciech Żogała, „Sztuka kochania”
Matthew Button, Piotr Dominiak, „Twój Vincent”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Piotr Stasik, „21x Nowy Jork”
Piotr Sobociński jr, „Cicha noc”
Michał Englert, „Maria Skłodowska Curie”
Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, „Pokot”
Paweł Edelman, „Powidoki”

NAJLEPSZY MONTAŻ
Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski, „21 x Nowy Jork”
Leszek Starzyński, „Cicha noc”
Jarosław Barzan, „Najlepszy”
Grażyna Gradoń, „Powidoki”
Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie”
Katarzyna Lewińska, „Powidoki”
Ewa Gronowska, „Sztuka Kochania”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha Noc”
Radosław Ochnio, „Królewicz Olch”
Tomasz Dukszta, „Najlepszy”
Andrzej Lewandowski, Mattias Eklund, „Pokot”
Maria Chilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Powidoki”
Marek Wronko, „Volta”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
„21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik
„Beksińscy. Album wideofoniczny”, reż. Marcin Borchardt
„Młynarski. Piosenka finałowa”, reż. Alicja Albrecht

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
„Belfer”, sezon 2, reż. Krzysztof Łukaszewicz, Maciej Bochniak
„Diagnoza”, reż. Ksawery Żuławski, Łukasz Palkowski, Michał Otłowski
„Wataha”, sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
„Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, reż. Perfetti Sconosciuti, Paolo Genovese, Włochy
„The Square”, reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania

„Toni Erdmann”, reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia/Francja

***

Dotychczasowymi laureatami Orłów w kategorii Najlepszy Film były:

„Historia kina w Popielawach” (1999),
„Dług” (2000),
„Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001),
„Cześć, Tereska” (2002),
„Pianista” (2003),
„Zmruż oczy” (2004),
„Wesele” (2005),
„Komornik” (2006),
„Plac Zbawiciela” (2007),
„Katyń” (2008),
„33 sceny z życia” (2009),
„Rewers” (2010),
„Essential Killing” (2011),
„Róża” (2012),
„Obława” (2013),
„Ida” (2014),
„Bogowie” (2015),
„Body/Ciało” (2016),
„Wołyń” (2017).

W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny w ubiegłych latach nagrodę otrzymały filmy: „Wirtualna wojna” w reżyserii Jacka Bławuta (2103), „Inny świat” w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej (2014), „Powstanie Warszawskie” w reżyserii Jana Komasy (2015), „Aktorka” w reżyserii Kingi Dębskiej i Marii Konwickiej (2016) oraz „Komunia” Anny Zameckiej (2017).

Najlepszymi serialami poprzednich edycji Polskich Nagród Filmowych były produkcje: „Czas honoru – Powstanie” w reż. Jana Hryniaka (2015), „Prokurator” w reżyserii Jacka Filipiaka i Macieja Pieprzycy (2016) oraz „Belfer” w reżyserii Łukasza Palkowskiego (2017).