sobota, 29 stycznia 2022

Festiwal Sundance. Horror wygrywa

Nanny

Znani są już laureaci nagród internetowej odsłony tegorocznej edycji Sundance Film Festival. Czy ponownie pojawiły się tutaj filmy, które pod koniec roku będą szeroko omawiane w sezonie nagród i budzić będą emocje w kinach? Bardzo na to liczę i podobno sporo ciekawych tytułów pozostało po festiwalu Sundance. Kto zdobył nagrody?

Ogłoszenie laureatów miało wirtualny charakter i podczas ceremonii nagrodzeni w okolicznościowych filmikach dziękowali za wyróżnienia. Główną nagrodę w sekcji dotyczącej amerykańskich dramatów otrzymał film „Nanny”, wyreżyserowany przez debiutantkę Nikyatu Jusu (druga w historii czarnoskóra kobieta, która wygrała Sundance). To opowieść o nielegalnej emigrantce (Anna Diop), która opiekuje się dzieckiem pewnej kobiety w Nowym Jorku. Bohaterka w ten sposób zbiera pieniądze na sprowadzenie syna z Senegalu, ale też mierzy się z dziwnymi nadprzyrodzonymi siłami, pochodzącymi z jej ojczyzny. To pierwszy w historii festiwalu Sundance horror, który wygrał to wydarzenie.

Publiczność w tej kategorii nagrodziła film “Cha Cha Real Smooth” w reżyserii, ze scenariuszem i z główną rolą Coopera Raiffa, który wciela się w postać niedoświadczonego promotora imprez, który zakochuje się w pewnej kobiecie, samotnie wychowującej dziecko (w tej roli Dakota Johnson). Apple kupił ten film za 15 mln dolarów i jest to rekordowa suma w tym roku. W chwili obecnej pozostali zwycięzcy festiwalu nie mają jeszcze dystrybucji w USA. Inna ciekawa „dystrybucyjna wojna” toczyła się o dokument „Fire of Love”, który ostatecznie trafił do National Geographic.

Nagrodę w kategorii „Faworyt Festiwalu” (filmy z wszystkich sekcji Sundance) otrzymał dokument „Navalny”, który zdobył też nagrodę publiczności w sekcji poświęconej filmom dokumentalnym. „Navalny” został w ostatniej chwili włączony do programu i ze względu na polityczną wrażliwość, był przez organizatorów ukrywany. Film śledzi losy rosyjskiego lidera opozycji Aleksandra Nawalnego, który dochodzi do siebie po zamachu w Berlinie. W sekcji dokumentalnej nagrodę główną otrzymał film „The Exiles”, który w pomysłowy sposób opowiada o masakrze na placu Tiananmen z 1989 r. O wydarzeniu tym opowiadają świadkowie zajść.

Na Sundance rozpoczyna się droga wielu filmów do Oscarów. Tak będzie zapewne z Boliwijskim „Utama”, który wygrał kategorię doceniającą obrazy zagraniczne. To historia starszej pary, która zmuszona jest opuścić swój, zagrożony przez zmiany klimatyczne, dom. Wiele dobrego pisze się też o filmie “All That Breathes”, który wygrał sekcję zagranicznych dokumentów.

W różnych sekcjach festiwalu Sundance pokazano 84 filmy fabularne i 59 krótkometrażowych. 53 procent filmów nagrodzonych przez jury wyreżyserowała jedna lub więcej kobiet, a 42 procent wyreżyserowała jedna lub więcej osób kolorowych.

Komentatorzy Sundance podkreślają, że bardzo silną reprezentację gatunkową miały horrory. Obok nagrodzonego „Nanny”, gatunek ten reprezentowały “Piggy”, “Master”, “Resurrection” i “Speak No Evil”. Lubię ten gatunek więc rekomendacja Sundance powoduje, że na pozycje te czekam dziś niecierpliwie.

 

Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):

 

GRAND JURY PRIZES

 

U.S. Grand Jury Prize: Dramatic – “Nanny” / U.S.A. (Director and Screenwriter: Nikyatu Jusu, Producers: Nikkia Moulterie, Daniela Taplin Lundberg)

 

U.S. Grand Jury Prize: Documentary – “The Exiles” / U.S.A. (Directors: Ben Klein, Violet Columbus, Producers: Maria Chiu, Ben Klein, Violet Columbus)

 

World Cinema Grand Jury Prize: Dramatic – “Utama” / Bolivia/Uruguay/France (Director and Screenwriter: Alejandro Loayza Grisi, Producers: Santiago Loayza Grisi, Federico Moreira, Marcos Loayza, Jean-Baptiste Bailly-Maitre)

 

World Cinema Grand Jury Prize: Documentary – “All That Breathes” / India, U.K. (Director and Producer: Shaunak Sen, Producers: Aman Mann, Teddy Leifer)

 

AUDIENCE AWARDS

 

Audience Award: U.S. Documentary – “Navalny” / U.S.A. (Director: Daniel Roher, Producers: Odessa Rae, Diane Becker, Melanie Miller, Shane Boris)

 

Audience Award: U.S. Dramatic – “Cha Cha Real Smooth” / U.S.A. (Director and Screenwriter: Cooper Raiff, Producers: Dakota Johnson, Ro Donnelly, Erik Feig, Jessica Switch, Cooper Raiff)

 

Audience Award: World Cinema Dramatic – “Girl Picture” / Finland (Director: Alli Haapasalo, Screenwriters: Ilona Ahti, Daniela Hakulinen, Producers: Leila Lyytikäinen, Elina Pohjola)

 

Audience Award: World Cinema Documentary – “The Territory” / Brazil/Denmark/United States (Director: Alex Pritz, Producers: Will N. Miller, Sigrid Dyekjær, Lizzie Gillett, Anonymous)

 

Audience Award: NEXT – “Framing Agnes” / Canada, U.S.A. (Director: Chase Joynt, Producers: Samantha Curley, Shant Joshi, Chase Joynt)

 

FESTIVAL FAVORITE AWARD

 

“Navalny” / U.S.A. (Director: Daniel Roher, Producers: Odessa Rae, Diane Becker, Melanie Miller, Shane Boris)

 

JURY AWARDS FOR DIRECTING, SCREENWRITING & EDITING

 

Directing Award: U.S. Documentary – “I Didn’t See You There” / U.S.A. (Director: Reid Davenport, Producer: Keith Wilson)

 

Directing Award: U.S. Dramatic – “Palm Trees and Power Lines” / U.S.A. (Director and Screenwriter: Jamie Dack, Screenwriter: Audrey Findlay, Producers: Leah Chen Baker, Jamie Dack

 

Directing Award: World Cinema Documentary – “A House Made Of Splinters” / Denmark (Director: Simon Lereng Wilmont, Producer: Monica Hellström)

 

Directing Award: World Cinema Dramatic – “KLONDIKE” / Ukraine/Turkey (Director and Screenwriter: Maryna Er Gorbach, Producers: Maryna Er Gorbach, Mehmet Bahadir Er, Sviatoslav BulakovskyI)

 

Waldo Salt Screenwriting Award: U.S. Dramatic – “Emergency” / U.S.A. (Director: Carey Williams, Screenwriter: KD Davila, Producers: Marty Bowen, Isaac Klausner, John Fischer)

 

Jonathan Oppenheim Editing Award: U.S. Documentary – “Fire Of Love” / U.S.A. (Director: Sara Dosa, Producers: Shane Boris, Ina Fichman, Sara Dosa)

 

SPECIAL JURY AWARDS

 

U.S. Dramatic Special Jury Award: Uncompromising Artistic Vision – “blood” / U.S.A. (Director and Screenwriter: Bradley Rust Gray, Producers: David Urrutia, Bradley Rust Gray, So Yong Kim, Elika Portnoy, Alex Orlovsky, Jonathon Komack Martin)

 

U.S. Dramatic Special Jury Award: Ensemble Cast – John Boyega, Nicole Beharie, Selenis Leyva, Connie Britton, Olivia Washington, London Covington, and Michael K. Williams for “892” / U.S.A. (Director and Screenwriter: Abi Damaris Corbin, Screenwriter: Kwame Kwei-Armah, Producers: Ashley Levinson, Salman Al-Rashid, Sam Frohman, Kevin Turen, Mackenzie Fargo)

 

U.S. Documentary Special Jury Award: Impact for Change – “Aftershock” / U.S.A. (Directors and Producers: Paula Eiselt, Tonya Lewis Lee)

 

U.S. Documentary Special Jury Award: Creative Vision – “Descendant” / U.S.A. (Director: Margaret Brown, Producers: Essie Chambers, Kyle Martin)

 

World Cinema Documentary Special Jury Award: Documentary Craft – “The Territory” / Brazil/Denmark/United States (Director: Alex Pritz, Producers: Will N. Miller, Sigrid Dyekjær, Lizzie Gillett, Anonymous)

 

World Cinema Documentary Special Jury Award: Excellence In Verité Filmmaking – “Midwives” / Myanmar (Director: Snow Hnin Ei Hlaing, Producers: Bob Moore, Ulla Lehman, Mila Aung-Thwin, Snow Hnin Ei Hlaing)

 

World Cinema Dramatic Special Jury Award: Innovative Spirit – “Leonor Will Never Die” / Philippines (Director and Screenwriter: Martika Ramirez Escobar, Producers: Monster Jimenez, Mario Cornejo)

 

World Cinema Dramatic Special Jury Award: Acting – Teresa Sánchez for “Dos Estaciones” / Mexico (Director and Screenwriter: Juan Pablo González, Screenwriters: Ana Isabel Fernández, Ilana Coleman, Producers: Jamie Gonçalves, Ilana Coleman, Bruna Haddad, Makena Buchanan)

 

NEXT INNOVATOR AWARD PRESENTED BY ADOBE

 

Chase Joynt for “Framing Agnes” / Canada, U.S.A. (Director: Chase Joynt, Producers: Samantha Curley, Shant Joshi, Chase Joynt

 

SHORT FILM AWARDS PRESENTED BY XRM Media

 

Short Film Grand Jury Prize – “The Headhunter’s Daughter” / Philippines (Director and Screenwriter: Don Josephus Raphael Eblahan, Producer: Hannah Schierbeek)

 

Short Film Jury Award: U.S. Fiction – “IF I GO WILL THEY MISS ME” / U.S.A. (Director and Screenwriter: Walter Thompson-Hernández, Producer: Stuart McIntyre)

 

Short Film Jury Award: International Fiction – “Warsha” / France/Lebanon (Director and Screenwriter: Dania Bdeir, Producer: Coralie Dias)

 

Short Film Jury Award: Nonfiction – “Displaced” / Kosovo (Director and Screenwriter: Samir Karahoda, Producer: Eroll Bilibani)

 

Short Film Jury Award: Animation – “Night Bus” / Taiwan (Director and Screenwriter: Joe Hsieh, Producers: Wan Lin Lee, Joe Hsieh, Joe Chan)

 

Short Film Special Jury Award: Ensemble Cast  – Zélia Duncan, Bruna Linzmeyer, Camila Rocha, Clarissa Ribeiro, and Lorre Motta for “A wild patience has taken me here” / Brazil (Director and Screenwriter: Érica Sarmet, Producers: Lívia Perez, Silvia Sobral, Érica Sarmet)

 

Short Film Special Jury Award: Screenwriting – Sara Driver for “Stranger Than Rotterdam with Sara Driver” / United States (Directors: Lewie Kloster, Noah Kloster, Screenwriter: Sara Driver)

 

EARLIER SUNDANCE FILM FESTIVAL AWARDS

 

The 2022 Alfred P. Sloan Feature Film Prize, presented to an outstanding feature film about science or technology, was presented to After Yang. The filmmakers received a $20,000 cash award from Sundance Institute with support from the Alfred P. Sloan Foundation.

 

The Sundance Institute | Amazon Studios Producers Award for Nonfiction went to Su Kim for “Free Chol Soo Lee” (U.S. Documentary Competition).

 

The Sundance Institute | Amazon Studios Producers Award for Fiction went to Amanda Marshall “God’s Country” (Premieres).

 

The Sundance Institute | Adobe Mentorship Award for Editing Nonfiction went to Toby Shimin, and the Sundance Institute | Adobe Mentorship Award for Editing Fiction went to Dody Dorn.

 

The Sundance Institute | NHK Award went to Hasan Hadi for his film, “The President’s Cake.”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz