niedziela, 30 stycznia 2022

Zapraszam do kina Zamek w Szczecinie

Od kilku miesięcy powierzono mi zadanie budowania programu filmowego w kinie Zamek w Szczecinie. Oto propozycje, które przygotowałem na luty 2022 roku. Na początku dogrywamy filmy z końca stycznia, a potem… Oscary, Walentynki, Daniel Bruhl, Ryûsuke Hamaguchi i dużo Almodovara. Wśród propozycji filmowych znajdą się m.in. „Summer of Soul” i „Odkupienie” (po raz pierwszy w Szczecinie), „Piosenki o miłości”, „Mascarpone”, „Magdalena”, „Matki równoległe”, „W pętli ryzyka i fantazji”. Zapraszam mieszkańców Szczecina i okolic.

BILETY DO KINA ZAMEK MOŻNA KUPOWAĆ I REZERWOWAĆ TUTAJ >>>

 

C’MON C’MON

1 lutego (wtorek), godz. 17:00

2 lutego (środa), godz. 19:30

3 lutego (czwartek), godz. 17:00

dramat/komedia, USA 2021 (110 min)

Reżyseria Mike Mills

Obsada: Joaquin Phoenix, Gaby Hoffmann, Woody Norman

Wielki powrót Mike'a Millsa, twórcy niezapomnianych „Debiutantów", a także spektakularny powrót na ekrany Joaquina Phoenixa, który w „C'mon C'mon" zagrał swoją pierwszą od czasów „Jokera" rolę, zaskakując i całkowicie redefiniując swój wizerunek. Jego bohater – Johnny, dziennikarz radiowy – uczy się uważnie słuchać, budować trwałe więzi, naprawiać błędy przeszłości i... przytulać. Kameralny, przepełniony czułością czarno-biały film Millsa buduje mosty pomiędzy pokoleniami, dodaje otuchy i przykleja plastry na nasze najdotkliwsze rany.

Phoenix wciela się w „C'mon C'mon" w nowojorskiego singla, uroczego, ciepłego dziennikarza, który przemierza Amerykę z mikrofonem, pytając dzieciaki i młodzież o ich życie, marzenia, supermoce i plany na przyszłość. Po drodze reporter odwiedza mieszkającą w Los Angeles siostrę (Gaby Hoffman), z którą nie rozmawiał od lat, a która teraz potrzebuje jego pomocy. Żeby wesprzeć ją w opiece nad dziewięcioletnim synkiem (Woody Norman), Johnny zabiera go ze sobą do Nowego Jorku. Wspólna podróż okaże się lekcją cierpliwości, odpowiedzialności i zwyczajnie: dorosłości, której dziennikarz dotąd unikał. Pozwoli mu także zrozumieć, że prawdziwe supermoce to te, którymi władają matki.

Phoenix, Hoffman i Norman tworzą na ekranie fenomenalne, bezbłędnie zgrane trio, a zachwycający naturalnością Woody Norman to zjawisko, jakiego w kinie nie było od lat. Nic dziwnego, że coraz częściej mówi się o Oscarze dla debiutującego w „C'mon C'mon" chłopca. Poruszający film Mike'a Millsa zasłużył zresztą na więcej nominacji. Jest bowiem najlepszą możliwą odpowiedzią na niepokój i niepewność naszych czasów. Uważny, ciepły, skupiony wokół najważniejszych relacji „C'mon C'mon" działa terapeutycznie: uczy wzajemnej troski, okazywania emocji, zszywania naderwanych więzi. Dowodzi też, że najmłodsze pokolenie, które tak chętnie oskarżamy o egoizm, ma nam do zaoferowania o wiele więcej, niż sądzimy. Wystarczy tylko tych dzieciaków uważnie posłuchać. To one są przyszłością.

ZŁOTA ŻABA 29. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU FILMOWEGO ENERGACAMERIMAGE 2021.

 

WSZYSTKO POSZŁO DOBRZE

Tout s'est bien passé

1 lutego (wtorek), godz. 19:30

2 lutego (środa), godz. 17:00

3 lutego (czwartek), godz. 19:30

dramat, Francja 2021 (113 min)

Reżyseria François Ozon

Obsada: Sophie Marceau, André Dussollier, Géraldine Pailhas

Kiedy Emmanuèle przerywa pracę i podnosi słuchawkę telefonu, jeszcze nie wie, jak wiele zmieni on w jej życiu. Okazuje się, że 85-letni ojciec kobiety na skutek udaru w ciężkim stanie trafia do szpitala. Zaniepokojona bohaterka ma jednak nadzieję, że i tym razem mężczyzna wyjdzie z tego bez szwanku. Wraz z siostrą wpadają w spiralę szpitalnego życia, większość czasu spędzając przy łóżku osłabionego André. To dla Emmanuèle chwila na spojrzenie w przeszłość i przeanalizowanie skomplikowanych relacji z ojcem. Sytuacja w jednej chwili się odwróciła, bo nagle on stał się całkowicie zależny od córki. Zwłaszcza że udar spowodował nieodwracalne zmiany w organizmie mężczyzny. Kiedy po przekonuje się, że czeka go jedynie powolna wegetacja, prosi córkę, by pomogła mu umrzeć. Tyle że we Francji równoznaczne jest to ze złamaniem prawa. Sytuację komplikuje obecność niejakiego Gerarda, co jakiś czas pojawiającego się w szpitalu…

KONKURS GŁÓWNY FESTIWALU CANNES 2021

 

ZAMEK SZCZECIŃSKI

2 lutego (środa), godz. 16:00

dokumentalny, Polska 2013 (33 min)

Autor archiwalnych zdjęć: Witold Chromiński

Opracowanie: Ryszard Kotla, konsultacja merytoryczna: Tomasz Wieczorek

Współczesny komentarz czyta: Stanisław Heropolitański

Digitalizacja filmu: Zbigniew Pryjmak, realizacja: Studio nagraniowe Elvis van Tomato

"Zamek Szczeciński" to archiwalny materiał filmowy autorstwa Witolda Chromińskiego, do którego zdjęcia powstały w latach 1958-1961. Materiał odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku, poddano cyfrowej rekonstrukcji i premierowo pokazano w 100-lecie urodzin autora w 2013 roku. Pierwotny, niemy materiał składał się z trzech taśm i trwał łącznie niewiele ponad 24 minuty, a podczas pierwszych projekcji komentarz do niego wygłaszany był na żywo. Zrekonstruowany film uzupełniono uwagami z offu, ale zachowano charakterystyczny odgłos projektora, towarzyszący oryginalnej wersji. Duża część filmu ukazuje Zamek, jego otoczenie i śródmieście Szczecina zrujnowane albo prawie opustoszałe. Niezwykłe wrażenie robi widok obraz tramwaju przecinającego niemal puste pole, które okazało się być zupełnie zniszczonym obszarem przy obecnym Placu Rodła. Film dokumentuje też pierwszy etap powojennej rekonstrukcji Zamku (odbudowy skrzydła północnego), katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy Konzerthaus tuż przed powojenną rozbiórką, czy świeżo odbudowany Most Długi.

WSTĘP NA SEANS BEZPŁATNY

 

MAGDALENA (PREMIERA)

4 lutego (piątek), 17:00

5 lutego (sobota), 19:30

8 lutego (wtorek), 17:00

16 lutego (środa), 19:30

dramat, Polska 2021 (101 min)

Reżyseria Filip Gieldon

Obsada: Magdalena Żak, Natalia Sikora, Anna Gajewska

Magdalena to młoda kobieta, która nie mówi - komunikuje się ze światem poprzez muzykę. Nocami próbuje swoich sił w klubie, marząc o zagranicznej karierze didżejki. W ciągu dnia stara się zajmować pięcioletnią córką, którą wychowuje razem ze swoją matką. Z racji swojej dysfunkcji trudno jest jej znaleźć i utrzymać pracę, a nieporozumienia z matką sprawiają, że sytuacja w domu staje się coraz bardziej napięta. Kiedy na swojej drodze spotyka znaną didżejkę Julię, która bierze ją pod swoje skrzydła i obiecuje wyjazd do Berlina na słynną imprezę branżową, zaczyna wierzyć, że wszystko się ułoży a marzenia mają szansę się spełnić. Niestety, trudna przeszłość, od której Magdalena cały czas ucieka, zaczyna ją doganiać i niszczyć to, co zdołała osiągnąć. Dodatkowo obdarzenie zaufaniem nieodpowiedniej osoby rozpocznie ciąg wydarzeń, których nie da się zatrzymać, a które dramatycznie wpłyną na jej życie. Ostatecznie główna bohaterka stanie przed swoim największym wyborem – córka czy ucieczka?

W GŁÓWNEJ ROLI WYSTĘPUJE MAGDALENA ŻAK, ZNANA WIDZOM TEATRU WSPÓŁCZESNEGO W SZCZECINIE.

 

SPENCER

4 lutego (piątek), 19:30

9 lutego (środa), 17:00

10 lutego (czwartek), 17:00

dramat, Niemcy/Chile/Wielka Brytania/USA 2021 (111 min)

Reżyseria Pablo Larrain

Obsada: Kristen Stewart, Timothy Spall, Sally Hawkins

Małżeństwo Księżnej Diany i Księcia Karola już od długiego czasu ma się źle. Plotki o rozwodzie nie ustają. Rodzina królewska spędza święta Bożego Narodzenia w Rezydencji Królewskiej w Sandringham. Wszyscy ucztują, strzelają i polują. Diana zna te zwyczaje, lecz w tym roku wszystko przejdzie gruntowne zmiany. „Spencer” przedstawia, co mogło się zdarzyć podczas tych kilku pamiętnych dni.

Podczas zeszłorocznych festiwali filmowych w Wenecji, Telluride i Toronto jedno nazwisko było na ustach wszystkich: Kristen Stewart. Aktorka, znana na całym świecie z roli Belli w sadze „Zmierzch” i mająca na koncie wiele docenianych przez krytyków i publiczność występów (m.in. „Królewna Śnieżka i Łowca”, „Seberg”), porwała widzów swoją kreacją w filmie „Spencer”, w którym wcieliła się w księżnę Dianę. „Powalająca”, „oszałamiająca”, „olśniewająca”, „zapierająca dech”, „najlepsza w całej swojej karierze” – tak najczęściej pisali o niej i mówili uczestnicy tych wydarzeń, dodając na ogół, że oto wyścig po Oscary już wystartował, a Stewart zajmuje w nim strategiczną pozycję. Sam film również wzbudził wiele emocji. Nazwano go zniewalającą baśnią, absolutnym triumfem i najgłębszym filmem biograficznym od lat. Wiele ciepłych słów doczekała się także muzyka Jonny’ego Greenwooda.

Reżyserem filmu jest Pablo Larrain, twórca takich filmów, jak „Jackie” i producent zdobywcy Oscara „Fantastycznej kobiety”.

 

SUMMER OF SOUL (PREMIERA)

Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)

5 lutego (sobota), 17:00

10 lutego (czwartek), 19:30

15 lutego (wtorek), 17:00

dokumentalny, USA 2021 (118 min)

Reżyseria Questlove

Latem 1969 roku, zaledwie 160 km na południe od Woodstock, w parku Mount Morris (obecnie znanym pod nazwą Parku im. Marcusa Garveya), odbył się legendarny Festiwal Kultury Harlemu. Jego filmowy zapis nie był nigdy wcześniej publikowany i został niemal całkowicie zapomniany – aż do dziś. Debiutujący w roli filmowca Ahmir "Questlove" Thompson dokumentuje to wydarzenie, które stało się świętem czarnej historii, kultury i mody.

„Summer of Soul” to nie tylko połączenie filmu muzycznego i dokumentu przybliżającego tamten Festiwal, ale też niezwykłe świadectwo uzdrawiającej mocy muzyki, tak bardzo potrzebnej w niespokojnych czasach – tak w przeszłości, jak i dzisiaj. W materiale prezentowane są niepublikowane wcześniej występy Steviego Wondera, Niny Simone, Sly & the Family Stone, Gladys Knight & the Pips, Mahalii Jackson, B.B. Kinga, The 5th Dimension i wielu innych.

„Summer of Soul” jest pierwszym oficjalnym projektem Onyx Collective – marki treści publikowanych przez Disney General Entertainment, której celem jest rozpowszechnianie wysokiej jakości rozrywki twórców kolorowych i niewystarczająco reprezentowanych społeczności.

FILM NAGRODZONY ZOSTAŁ GRAND PRIX JURY ORAZ NAGRODĄ PUBLICZNOŚCI NA FESTIWALU FILMOWYM SUNDANCE. FAWORYT OSCARA 2022.

 

ODKUPIENIE (PREMIERA)

Mass

6 lutego (niedziela), 17:00

8 lutego (wtorek), 19:30

11 lutego (piątek), 17:00

16 lutego (środa), 17:00

dramat, USA 2021 (101’)

Reżyseria Fran Kranz

Obsada: Jason Isaacs, Martha Plimpton, Ann Dowd, Reed Birney

Przejmujący dramat o zwyczajnych ludziach, którzy stanęli w obliczu niecodziennej tragedii…Niecodziennej, a która może przydarzyć się każdemu z nas. Film "Odkupienie", który był sensacją na festiwalu w Sundance, z wybitnymi rolami Jasona Isaacsa, Marthy Plimpton, Ann Dowd i Reeda Birney’a.

Wiele lat po niewyobrażalnej tragedii, która połączyła ich losy, dwie pary rodziców siadają naprzeciwko siebie w przykościelnej salce, aby odbyć najtrudniejszą rozmowę swojego życia. Początkowo onieśmieleni, z czasem odsłaniają się coraz bardziej, pozwalając, aby emocje wzięły górę i doprowadziły do dramatycznego, chwytającego za serce finału. W swoim poruszającym debiucie, scenarzysta i reżyser Fran Kranz zabiera widzów w podróż po odkupienie w głąb największych lęków, żalu i gniewu.

- Praca nad tym filmem to bardzo emocjonalne doświadczenie. Mam w sobie wiele niepokoju i troski o prawdziwe rodziny, które przeżyły taki dramat. To przejmujące, kiedy mogę spotykać ludzi, którzy tego doświadczyli osobiście, rodziców, którzy stracili dziecko w podobnych okolicznościach. Rozmawiałem z osobami, które straciły bliskich w wyniku tragicznych sytuacji z użyciem broni – mówi Fran Kranz

Dramat "Odkupienie" został bardzo dobrze przyjęty przez widzów i krytyków m.in. na festiwalu filmowym w Sundance. Dotkliwy, wzruszający, zmuszający do myślenia - z recenzji Deadline, Wstrząsający i oczyszczający seans, znakomite aktorstwo i scenariusz - Screen International, Poczujecie jakbyście dotknęli prawdy - Variety, Intymny i szczery film o rozmowach, których Amerykanie nie mogą odbyć – IndieWire.

Film ma już na swoim koncie nagrodę Roberta Altmana przyznawaną podczas Film Independent Spirit Awards dla reżysera, reżysera castingu i obsady, a także nominacje do nagród: Critics' Choice Awards dla Ann Dowd - najlepsza aktorka drugoplanowa, Hollywood Critics Association dla Jasona Isaacsa - najlepszy aktor drugoplanowy, za najlepszy scenariusz, najlepszy debiut pełnometrażowy i najlepszy film niezależny oraz Film Independent Spirit Awards - nominacja dla Frana Kranza za najlepszy scenariusz (debiut).

 

DOM GUCCI

House of Gucci

6 lutego (niedziela), 19:15

9 lutego (środa), 19:15

11 lutego (piątek), 19:15

15 lutego (wtorek), 19:15

dramat, USA/Kanada 2021 (158 min)

Reżysera Ridley Scott

Obsada: Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jared Leto, Jeremy Irons

„Dom Gucci” w reżyserii niezawodnego twórcy wielkich widowisk – Ridleya Scotta, sfilmowany przez współpracującego z nim od lat Dariusza Wolskiego, to opowieść o modowej dynastii, oszałamiającym luksusie i rodzinnym biznesie, którego finał naznaczony był zbrodnią. „Historia Guccich to idealny przykład tego, jak nie powinna postępować rodzina” – czytamy w książce Sary Gay Forden „Dom Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku”, która posłużyła za podstawę scenariusza.

„Dom Gucci” inspirowany jest szokującą, prawdziwą historią rodzinnego imperium stojącego za włoskim domem mody Gucci. Trzy dekady miłości, zdrady, dekadencji, zemsty pokazują, co znaczy nazwisko Gucci, ile jest warte i jak daleko posunie się rodzina, by nie wypuścić z rąk kontroli nad fortuną.

 

WALENTYNKOWE SPOTKANIA FILMOWE

14 lutego 2022 Kino Zamek zaprasza na dwa seanse filmowe z okazji Walentynek. Obie filmowe propozycje w sposób oryginalny i z wielkim uczuciem, dotykają tematyki romantycznej. „Mascarpone” i „Piosenki o miłości” to festiwalowe wydarzenia, nagradzane przez jury, znakomicie przyjmowane przez widzów i krytyków. Oba filmy w Szczecinie zostaną pokazane po raz pierwszy.

 

MASCARPONE (PREMIERA)

Maschile singolare

14 lutego (poniedziałek), 17:00

komedia romantyczna, Włochy 2021 (101 min)

Reżyseria Alessandro Guida, Matteo Pilati

Obsada: Giancarlo Commare, Eduardo Valdarnini, Gianmarco Saurino

Antonio rozstaje się z mężem i nagle musi znaleźć nowy dom, pracę, a przede wszystkim – cel w życiu. Wynajmuje sobie pokój i zatrudnia się w piekarni. Zaczyna stawiać czoła rzeczywistości z pomocą przyjaciół, pasji do słodyczy i… aplikacji do randkowania.

„Mascarpone” to komedia romantyczna w ciepłym włoskim stylu, z niezwykłym powiewem świeżości. W centrum znajdują się trzydziestolatkowie żyjący w Rzymie, którzy wspierają się nawzajem i dzięki temu mogą spełnić marzenia o karierze i odnalezieniu prawdziwej miłości … do siebie.

 

PIOSENKI O MIŁOŚCI (PRZEDPREMIERA)

14 lutego (poniedziałek), 19:15

dramat, romans, muzyczny, Polska 2021 (90 min)

Reżyseria Tomasz Habowski

Obsada: Justyna Święs, Tomasz Włosok, Andrzej Grabowski, Patrycja Volny

„Piosenki o miłości” okazały się największym przebojem ostatniego festiwalu w Gdyni. Debiut Tomasza Habowskiego to mocny, nowy głos polskiego kina. Słodko-gorzki jak najlepszy indie popowy kawałek i uderzający w najczulsze struny – tam gdzie miłość spotyka się z kalkulacją, a pasja z karierą. Romantyczne „Piosenki...” zachwycą z pewnością fanów „Frances Ha”, „Once” czy „Przed wschodem słońca”.

Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu-aktorowi. Poznają się, gdy ona obsługuje przyjęcie, na którym on się bawi. Połączy ich miłość do muzyki, rozdzielą ambicje i marzenia. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest na próbę: ona wciąż przed nim ucieka, on potrafi łgać jak z nut. Czy dwa tak różne brzmienia mogą się zestroić? Ile razy w życiu możliwy jest bis?

Film Tomasza Habowskiego to także opowieść o kobiecej walce o niezależność i dochodzeniu do własnego głosu. Debiutująca w kinie wokalistka The Dumplings, Justyna Święs, wykreowała postać, która łączy niesamowity talent z równie potężnym brakiem wiary w siebie. Ale „Piosenki o miłości” śpiewane są w duecie: Święs i świetny w roli pogubionego chłopaka Tomasz Włosok („Boże Ciało”, „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”) tworzą elektryzującą parę, między którą emocje przeskakują jak iskry. Wokół nich orbitują gwiazdy sceny i ekranu, między innymi Andrzej Grabowski, Patrycja Volny, Krzysztof Zalewski, Iga „Ofelia” Krefft. Fantastyczną muzykę do filmu skomponował Kamil „Holden” Kryszak, współpracujący z Marceliną czy duetem Karaś/Rogucki.

 

MATKI RÓWNOLEGŁE (PREMIERA)

Madres paralelas

18 lutego (piątek), 19:30

19 lutego (sobota), 19:30

20 lutego (niedziela), 19:30

22 lutego (wtorek), 19:30

23 lutego (środa), 19:30

24 lutego (czwartek), 19:30

26 lutego (sobota), 17:00

1 marca (wtorek), 19:30

2 marca (środa), 17:00

3 marca (czwartek), 17:00

dramat/komedia, Hiszpania 2021 (120 min)

Reżyseria: Pedro Almodóvar

Obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón

Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę w kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – „Matki równoległe” portretują życie w jego wszystkich odcieniach. Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów. Najlepszy Almodóvar od „Wszystko o mojej matce” (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – piszą zachwyceni recenzenci. 

Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.

„Matki równoległe” to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę i oczyszczenie.

 

JEDENASTE: ZNAJ SĄSIADA SWEGO (PRZEDPREMIERA)

Nebenan

25 lutego (piątek), 17:30

27 lutego (niedziela), 19:30

2 marca (środa), 19:30

dramat/komedia, Niemcy 2021 (92 min)

Reżyserski debiut Daniela Brühla, jednego z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich aktorów, który zrobił także karierę w Hollywood. "Jedenaste: znaj sąsiada swego" to cięta komedia i thriller zemsty w jednym. Swoją światową premierę miał na MFF w Berlinie, gdzie zdobył duże uznanie krytyków.

Reżyserski debiut Daniela Brühla rozpisany jest na dwa głosy. To autoironiczna opowieść o trudnej relacji pomiędzy uprzywilejowanymi a wykluczonymi. Niekończące się słowne potyczki dotyczą spraw błahych, ale i poważnych tematów, jak konsekwencje zjednoczenia Niemiec i postępujący proces gentryfikacji. Rozgrywająca się w dużej mierze w jednym pomieszczeniu kameralna komedia trzyma w napięciu, zwłaszcza że każdy ma tu swoje sekrety.

Daniel jest wziętym niemieckim aktorem, przyzwyczajonym do tego, że wszystko idzie po jego myśli. Mieszka w ekskluzywnym lofcie w prestiżowej berlińskiej dzielnicy, ma piękną żonę, a poukładane życie rodzinne idzie w parze z zawodowymi sukcesami. Mężczyzna jest gotowy, by zrobić kolejny duży krok w aktorskiej karierze. Ma to być rola w popularnym amerykańskim filmie o superbohaterach.  

Szczegóły utrzymywanej w tajemnicy propozycji ma poznać na przesłuchaniach w Londynie. Zanim jednak dotrze na lotnisko, znajdzie chwilę, by wstąpić na kawę do baru za rogiem. Jedynym klientem tego klimatycznego miejsca jest Bruno, który, jak się okazuje, na ten moment czekał od dawna. Nie chodzi jednak o autograf czy wspólne zdjęcie, a nieuchronną konfrontację dwóch zupełnie odmiennych życiowych postaw.

Daniel Brühl – jeden z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich aktorów, który pracę w Europie godzi z karierą w Hollywood. Urodził się w 1978 roku w Barcelonie. Jego ojciec jest Niemcem, matka Hiszpanką. Przełomem dla Brühla okazała się główna rola w uwielbianym przez publiczność „Good Bye, Lenin!” (2003) Wolfganga Beckera. Otworzyło mu to drogę do międzynarodowej kariery, w czym wydatnie pomaga mu biegła znajomość aż pięciu języków. Miał okazję współpracować z takimi reżyserami jak Quentin Tarantino, Paul Greengrass, Julie Delpy czy Ron Howard. Za rolę legendarnego kierowcy wyścigowego Niki Laudy w filmie „Wyścig” (2013) nominowany był do Złotego Globu. Druga nominacja do tej nagrody przyszła w 2019 roku za główną kreację w popularnym serialu „Alienista”. Pokazywany premierowo na Berlinale „Jedenaste: znaj sąsiada swego” to jego reżyserski debiut.

 

W PĘTLI RYZYKA I FANTAZJI (PREMIERA)

Wheel of Fortune and Fantasy / Gūzen to sōzō

25 lutego (piątek), 19:30

26 lutego (sobota), 19:30

27 lutego (niedziela), 17:00

1 marca (wtorek), 17:00

3 marca (czwartek), 19:30

dramat, Japonia 2021 (121 min)

Reżyseria Ryûsuke Hamaguchi

Obsada: Kotone Furukawa, Kiyohiko Shibukawa, Katsuki Mori

Bohaterki „W pętli ryzyka i fantazji” wciąż powracają: do zakończonego romansu, błędu z przeszłości, miasteczka, w którym przeżyły pierwszą miłość. Ale to także podróż ku narastającemu poczuciu niesamowitości, bo film, który zaczyna się jak klasyczna obyczajowa historia, niespiesznie przesuwa się w stronę science fiction. Autor Happy Hour i Asako. Dzień i noc kręci kołem fortuny z mistrzowską wprawą, a zrealizowane głównie we wnętrzach sceny są fenomenalnymi, zniuansowanymi portretami relacji. Błyskotliwym obserwacjom i dyskretnemu poczuciu humoru towarzyszy smutek, który sprawia, że film Hamaguhiego staje się cichym westchnieniem nad zmarnowanymi okazjami i naszą niedoskonałością.

SREBRNY NIEDŹWIEDŹ FESTIWALU W BERLINIE W 2021 ROKU.

 

PRZEGLĄD WYBRANYCH FILMÓW PEDRO ALMODOVARA

18-23 LUTEGO 2022

W związku z premierą najnowszego filmu Pedro Almodovara, Kino Zamek zaprasza w dniach 18-23 lutego na przegląd pięciu wcześniejszych produkcji tego twórcy.

 

JULIETA

18 lutego (piątek), 17:00

dramat, Hiszpania 2016 (99 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Adriana Ugarte, Inma Cuesta, Michelle Jenner

Prezentowana w Konkursie Głównym festiwalu w Cannes „Julieta” Pedro Almodóvara to wielki powrót hiszpańskiego mistrza. W swoim nowym filmie reżyser „Porozmawiaj z nią” i „Volver” wraca do rzeczywistości, w której czuje się najlepiej: świata kobiet i ich namiętności.

„Julieta” to trzymająca w napięciu historia matki poszukującej córki, która wiele lat temu zniknęła bez śladu. Opowieść o skrajnych uczuciach, jakie odczuwamy wobec najbliższych i tajemnicach, które przed nimi skrywamy. Filmowa adaptacja opowiadań wyróżnionej literacką Nagrodą Nobla Alice Munro pokazuje, że siłą kina Almodóvara jest niezmiennie wiara w potęgę uczuć i miłości.

 

BÓL I BLASK

Dolor y gloria

19 lutego (sobota), 17:00

dramat, Hiszpania 2019 (113 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Asier Etxeandia

„Ból i blask” to arcydzieło (Gazeta Wyborcza), najlepszy i zarazem najbardziej osobisty film hiszpańskiego mistrza od lat (The Hollywood Reporter), najpiękniejsza celebracja miłości (The Playlist). Doskonałe recenzje, łzy wzruszenia i 10-minutowa owacja po seansie – to tylko kilka reakcji na najnowszy film jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina, Pedro Almodóvara. Twórca „Wszystko o mojej matce” i „Porozmawiaj z nią” opowiada o roli przypadku w naszym życiu, o sile pierwszych fascynacji oraz o tym, co po latach zostaje z relacji – zwłaszcza miłosnych – z ważnymi dla nas ludźmi. „Ból i blask” to również ponowne spotkanie hiszpańskiego reżysera ze swoją wieloletnią filmową muzą, Penélope Cruz, oraz – przede wszystkim – z Antonio Banderasem, którego za tę rolę uhonorowano nagrodą dla najlepszego aktora na 72. Festiwalu w Cannes.

Głównym bohaterem filmu jest Salvador Mallo (Banderas), kultowy hiszpański reżyser, który stroni od mediów i usilnie strzeże swojej prywatności. Mężczyzna odnajduje po latach osoby, które wywarły największy wpływ na jego życie, oraz przeżywa na nowo najważniejsze momenty ze swojej przeszłości. Wraca do dzieciństwa, gdy wraz z rodzicami w poszukiwaniu dobrobytu przenieśli się do małego miasteczka. Przywołuje obrazy swojej pierwszej namiętności, pierwszej wielkiej miłości i bólu rozstania. Wspomina spotkanie z kinem, które na lata stało się sensem jego życia. Powracając do najintensywniejszych doświadczeń minionych lat, Salvador odnajduje siłę, by zmierzyć się z teraźniejszością. Czy uda mu się zamknąć niedokończone sprawy z przeszłości, które burzą jego poukładaną codzienność?

„Ból i blask” to najbardziej osobisty spośród wszystkich filmów Almodóvara, a jednocześnie, jak podkreśla światowa krytyka, najlepszy film w jego karierze. Pełne emocji dzieło na miarę „Osiem i pół” Felliniego, w którym hiszpański reżyser po raz kolejny zachwyca swoją niepowtarzalną wrażliwością wizualną i w kapitalny sposób łączy wielką czułość  z poczuciem humoru.

 

LUDZKI GŁOS

The Human Voice

20 lutego (niedziela), 17:00

dramat, Hiszpania 2020 (75 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Tilda Swinton

Sensacja festiwalu w Wenecji, hołd złożony największej europejskiej aktorce przez ikonę europejskiego kina. „Ludzki głos” to pierwszy wspólny film Pedra Almodóvara i Tildy Swinton, a zarazem pierwszy zrealizowany po angielsku tytuł w dorobku hiszpańskiego reżysera. Ten na wskroś almodovarowski, kipiący kolorami i buzujący od emocji melodramat z powodzeniem łączy dwa temperamenty, wrażliwości i kinowe żywioły. Niepodrabialny styl twórcy „Porozmawiaj z nią” wydaje się być skrojony na miarę gwiazdy Jarmuscha czy Guadagnino, jak obłędna czerwona suknia Balenciagi, w której blada Tilda Swinton przemierza plan filmu Almodóvara.

Jej bohaterka – zakochana, poniżona, zdesperowana – prowadzi swoją ostatnią telefoniczną rozmowę z mężczyzną, który od niej odszedł. W mieszkaniu w towarzystwie spakowanych walizek kochanka i jego osieroconego psa, miotając się od wściekłości do smutku, trawi miłosną katastrofę. Sięga po pigułki, chwyta za siekierę, rozlewa benzynę: chciałaby zabić siebie, chciałaby zniszczyć jego, chce zagrać rolę życia w dramacie zwanym rozstaniem. Zmienia kostiumy i maski, przymierza konwencje, błaga, krzyczy i szepcze: sprawdza, czy ta historia powinna skończyć się tragedią czy może jednak... happy endem?

Nakręcony w czasie pandemii, średniometrażowy, luźno inspirowany sztuką Jeana Cocteau „Ludzki głos” to esencja almodovarowskiego świata: bo tekst Cocteau Hiszpan wykorzystał już w „Kobietach na skraju załamania nerwowego” i „Prawie pożądania”. Bo zarówno muzyka, jak i elementy ekstrawaganckiej scenografii w nowym filmie pochodzą z poprzednich dzieł Almodóvara. Bo jego kino to namiętna miłosna opowieść, w której pierwszoplanową rolę grały niemal zawsze wyraziste, niezwykłe bohaterki. Swinton jest jedną z nich, ale zarazem przychodzi z innego świata („Klienci kochają moją bladość. Ową mieszankę szaleństwa i melancholii” – pozwala sobie w filmie na autoironię). Wnosi do almodovarowskiego mikrokosmosu kobiecą niezależność i siłę przetrwania. Ta kobieta nigdy nie będzie ofiarą. „Ludzki głos” wypowiada więc słowa pożegnania dla pewnego etapu twórczości Pedra Almodóvara i zapowiada jej nowy rozdział.

Filmowi towarzyszy arcyciekawa rozmowa, w której reżyser i jego nowa muza dopowiadają ten wątek. Rozdzieleni przez pandemię, ze swoich domów mówią o pracy nad filmem, miłości do kina, inspiracjach i – wspólnych! – planach na niedaleką przyszłość.

 

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ

La piel que habito

22 lutego (wtorek), 17:00

dramat, Hiszpania 2011 (117 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Antonio Banderas, Elena Anaya, Blanca Suarez

„Skóra, w której żyję” to owacyjnie przyjęty na festiwalu w Cannes thriller Pedro Almodóvara, niekwestionowanego mistrza współczesnego kina. Reżyser od początku filmu mnoży pytania, trzymając widzów przez cały seans w napięciu. Twórca „Wszystko o mojej matce” po raz drugi w swojej karierze sięgnął po materiał literacki („Drżące ciało” inspirowane było powieścią Ruth Rendell) i przygotował scenariusz na podstawie powieści „Tarantula” Thierry'ego Jonqueta.

W rolach głównych występują: Antonio Banderas, jeden z ulubionych aktorów hiszpańskiego reżysera oraz Elena Anaya, która ma szansę stać się nową muzą Almodóvara.

Od czasu, gdy żona doktora Roberta Ledgarda (Antonio Banderas), znanego chirurga plastycznego, spłonęła w wypadku samochodowym, próbował on stworzyć nową ludzką skórę, która mogłaby ją ocalić. Po dwunastu latach badań udaje mu się wyhodować skórę, będącą prawdziwą zbroją, chroniącą przed wszelkimi zagrożeniami.

Przez lata eksperymentów i prób doktor Ledgard potrzebował trzech rzeczy: braku skrupułów, asystenta i królika doświadczalnego: najlepiej człowieka. Skrupuły nie były dla doktora żadnym problemem, najwierniejszą asystentką została Marilia (Marisa Paredes), kobieta opiekująca się nim od dnia jego narodzin, a jeśli chodzi o doświadczalnego królika... Ledgard nie bał się sięgnąć po najbardziej drastyczne rozwiązanie...

 

PRZELOTNI KOCHANKOWIE

Los amantes pasajeros

23 lutego (środa), 17:00

dramat, Hiszpania 2013 (96 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Javier Cámara, Lola Dueñas, Cecilia Roth, Blanca Suárez, Antonio Banderas, Penélope Cruz

Pedro Almodóvar wita na pokładzie lotu pasażerskiego z Madrytu do Meksyku! Z powodu technicznej usterki, bezpieczeństwo pasażerów znajdujących się na pokładzie zostaje zagrożone. Doświadczeni piloci robią wszystko, by znaleźć rozwiązanie tej trudnej sytuacji. Personel pokładowy bez reszty poświęca swe ciała i dusze, by w każdy możliwy sposób uprzyjemnić podróż pasażerom, którzy czekają na rozwój wypadków. Okazuje się, że życie w chmurach jest tak samo skomplikowane, jak i na ziemi, a przyczyny tego są zawsze te same: seks i śmierć.

Na pokładzie samolotu poznajemy: nowożeńców wyruszających w podróż poślubną, królową plotkarskich magazynów, bezwzględnego biznesmena uciekającego z Hiszpanii przed policją oraz Don Juana próbującego rozstać się z jedną ze swoich kochanek. Każde z nich leci do Meksyku w określonym celu – by coś załatwić albo przed czymś uciec. Co musi się wydarzyć, by ta grupa nieznajomych wyznała sobie swoje tajemnice? Co musi się stać, by wszyscy – włącznie z pilotami – wyjawili najgłębiej skrywane pragnienia?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz