sobota, 6 sierpnia 2022

Warner uszczelnia okno premierowe swoich hitów

Warner Bros. Discovery wycofał się z kolejnej wcześniejszej decyzji swoich szefów. Duże produkcje z tego studia nie będą pojawiały się na HBO Max 45 dni po kinowej premierze. „Elvis” będzie pierwszym filmem, który obroni się przed taką premierą na HBO Max.

Było tak, że tegoroczne premiery Warner Bros. trafiały na HBO Max 45 dni po kinowym debiucie. Tak był z „Batmanem” i trzecią częścią „Fantastycznych zwierząt”. Wszyscy oczekiwali premiery „Elvisa” na HBO Max już 8 sierpnia, a tymczasem Warner Bros. Discovery zmienił strategię  i wycofał się z takiej sprzedaży filmu.

„Elvis” nie trafi więc do standardowego pakietu HBO Max, choć nie obroni się przed premierą w internecie. Film pojawi się bowiem 8 sierpnia w sprzedaży w ramach PVOD, czyli płatnych i dodatkowych usług dostępnych dla chętnych w internecie, także w Polsce.

Film w ramach SVOD nie będzie dostępny, ale trafi oczywiście w przyszłości także na HBO Max, choć nie wiadomo kiedy dokładnie to nastąpi. Jednym z pomysłów jest powrót do okna 90-dniowego, dzielącego kinową premierę od tej w otwartej usłudze internetowej. Wcześniej film będzie też dostępny na DVD i Blu-ray. Spełni się więc życzenie Baza Luhrmanna, który zabiegał o opóźnienie premiery filmu w HBO Max, aby dać mu jeszcze szanse na pokazywanie w kinach.

PVOD to bardzo dochodowy model biznesowy. W USA studio zatrzymuje 80 procent kwoty zakupu filmu, a pozostała kwota trafia do pośredniczącej firmy oferującej film. Jest to więc bardzo skuteczny i przede wszystkim szybki sposób na zwrot nakładów finansowych. W dodatku, premiera PVOD nie ma większego wpływu na sytuację filmu w kinach, co udowodniły premiery filmów Universala, takich jak „Czarny telefon” i „The Bad Guys”. Model SVOD ma większy wpływ na straty filmów w kinach, bo mocno ogranicza ich sprzedaż.

Nowe podejście WBD daje większe nadzieje na przetrwanie kinom i model PVOD wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem dla klasycznego sposobu oglądania filmów. Maksymalizuje się w ten sposób sprzedaż filmów w kinach, z korzyścią dla obu stron (kina i producent wciąż bowiem zarabiają).

*

SVOD – film dostępny jest swobodnie w ramach miesięcznej lub okresowej subskrybcji danej usługi (model ten stosuje Netflix i HBO Max).

PVOD – film dostępny jest w internecie za dodatkową opłatą (treści premium) i działa na zasadzie wypożyczalni filmów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz