środa, 8 lutego 2023

Orły 2023. 11 nominacji dla „IO”


Polska Akademia Filmowa po raz 25. przyzna nagrody dla najlepszych polskich filmów i ich twórców, w ten sposób podsumowując miniony filmowy rok w polskiej kinematografii. Nominowany do Oscara film Jerzego Skolimowskiego zatytułowany „IO” zdobył 11 nominacji do Orłów. O tytuł najlepszego filmu roku zabiegają także: „Silent Twins” (7 nominacji), „Kobieta na dachu” (5 nominacji), „Chleb i sól” (6 nominacji) oraz „Johnny” (8 nominacji). Polskie Nagrody Filmowe wręczone zostaną po raz 25. Gala odbędzie się 6 marca.

W tegorocznej edycji Orłów brały udział 73 filmy fabularne, 51 filmów dokumentalnych i 25 seriali. Przed odczytaniem nominacji w jubileuszowej edycji Orłów głos zabrał Dariusz Jabłoński, pomysłodawca i Prezydent Polskiej Akademii Filmowej, podsumowując jubileusz Nagród Polskiej Akademii Filmowej Jestem pewien, że 25 lat Orłów miało ogromny wpływ na polskie kino, sprawiedliwie nagradzając twórców za ich prawdziwe dokonania. Jestem z tego powodu szczęśliwy, bo taki był mój cel w 1999 roku.

Prezydent Akademii zwrócił się także do całego środowiska filmowego z gorącym apelem o wsparcie dla filmowców ukraińskich. Zaprezentował przygotowane specjalnie na konferencję Orłów materiały wideo z frontu. Ich bohaterowie dziękowali za pomoc Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiemu Klubowi Producentów, w tym przekazane agregaty prądotwórcze, które pozwalają pracować im w skrajnie trudnych warunkach. Bohaterami przejmujących materiałów z walczącej Ukrainy byli Maksym Nakonecznyj, reżyser filmu „Wizja motyla”, zdobywca Nagrody za Najlepszy Ukraiński Film Fabularny na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym oraz Jaroslav Pilunsky operator, który od pierwszego dnia rosyjskiej agresji dokumentuje wojnę. Chwilę potem przystąpiono do odczytania nominacji.

Rekordzistą nominacji jest „IO” Jerzego Skolimowskiego, zabiegający o 11 nagród oraz za oceanem o Oscara. O tytuł najlepszego polskiego filmu będzie rywalizował angielskojęzyczny „Silent Twins” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, która zdobył w sumie siedem nominacji do Orłów, ale ma też przecież Złote Lwy festiwalu w Gdyni. Na liście najlepszych filmów i z pięcioma nominacji jest też znakomita „Kobieta na dachu” autorstwa Anny Jadowskiej, ze znakomitą kreacją Doroty Pomykały, która jest faworytką aktorskiej kategorii pierwszoplanowej. Sześć nominacji zdobył „Chleb i sól”, debiutującego w pełnym metrażu Damiana Kocura, który osobiście otrzymał w sumie cztery indywidualne nominacje do Orłów.  Listę pięciu najlepszych uzupełnia „Johnny”, z tym gronie najbardziej kasowy film, który do polskich kin przyciągnął blisko milion widzów, a Akademia doceniła go w sumie aż 8 nominacjami, w tym dwoma w kategorii Najlepsza główna rola męska.

W gronie pięciu osób nominowanych za reżyserię, trzy otrzymały kobiety – Agnieszka Smoczyńska, Anna Jadowska i Aleksandra Terpińska za "Innych ludzi", a listę tę uzupełniają 85-letni mistrz Jerzy Skolimowski i młody debiutant Damian Kocur.

W mojej ulubionej kategorii, o tytuł najlepszego filmu dokumentalnego zabiegają: „Silent Love” Marka Kozakiewicza, „Anioły z Sindżaru” Hanny Polak, „Syndrom Hamleta”, „Pisklaki” Lidii Dudy oraz utytułowany „Lombard”. Wśród najlepszych filmów europejskich znalazły się: dokumentalny „Ennio”, „Matki Równoległe” Pedro Almodovara oraz „Vortex”, „Paryż, 13 dzielnica” i „Najgorszy człowiek na świecie”.

Najwięcej emocji budzą zawsze nominacje aktorskie. W tych z kreacjami pierwszoplanowymi znaleźli się m.in.: Katarzyna Figura za „Chrzciny” , Agnieszka Grochowska za „Fucking Bornholm”, Ireneusz Czop za „Broad Peak”, Jacek Beler za „Innych ludzi” oraz wspomniani dwaj aktorzy z „Johnny’ego” Dawid Ogrodnik i Piotr Trojan. Wśród kreacji drugoplanowych doceniono m.in.: Magdalenę Koleśnik za „Innych ludzi”, Matyldę Damięcką za „Apokawixę”, Aleksandrę Konieczną i Andrzeja Seweryna za „Śubuk”, Andrzeja Konopkę za „Chrzciny” i Grzegorza Damięckiego za „Fucking Bornholm”.

W kategorii Odkrycie dwie nominacje otrzymał Damiana Kocur, jako reżyser i scenarzysta filmu „Chleb i sól”. Są tutaj także docenieni za reżyserię debiutujący w kinie fabularnym Jakub Skoczeń za „Chrzciny”, Aleksandra Terpińska za „Innych ludzi” oraz Daniel Jaroszek za „Johnny’ego”.

Sporo nominacji zdobyły filmy spoza kategorii doceniającej najlepsze filmy. „Chrzciny” otrzymały siedem nominacji, w tym trzy za kreacje aktorskie. Sześć nominacji otrzymali „Inni ludzie” Aleksandry Terpińskiej, a sama autorka otrzymała trzy z nich. Po tyle samo nominacji mają „Orzeł. Ostatni patrol” i „Śubuk”. Po pięć nominacji zdobyły „Broad Peak” i „Marzec ‘68”, a cztery powędrowały do twórców „Apokawixy”.

W kategorii doceniającej filmowe seriale fabularne znalazły się dwie produkcje Netflixa („Królowa” i „Wielka woda”), dwie produkcje Canal+ (3. sezon „Kruka” i „Minuta ciszy”) oraz produkcja HBO „Odwilż”.

Kogo nie zauważono? Mi brakuje na tej liście na pewno „Słonia”, świetnego debiutu Kamila Krawczyckiego. Nie dziwi mnie brak, ale jednak szkoda, że tak ostentacyjnie pominięto „Głupców” Tomasza Wasilewskiego, szkoda też „Cichej ziemi”.

1 marca poznamy laureata Orła za całokształt twórczości.  25. Gala Orłów odbędzie się 6 marca 2023 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. Na żywo będzie ją można śledzić w Canal+, który na tę okoliczność odkoduje swój kanał.

 

PEŁNA LISTA NOMINOWANYCH (na podstawie www.pnf.pl):

 

Najlepszy film

 

„Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska

„Kobieta na dachu”, reż. Anna Jadowska

„Chleb i sól”, reż. Damian Kocur

„Johnny”, reż. Daniel Jaroszek

„Io”, reż. Jerzy Skolimowski

 

Najlepsza reżyseria

 

Damian Kocur „Chleb i sól”

Aleksandra Terpińska „Inni ludzie”

Jerzy Skolimowski „Io”

Anna Jadowska „Kobieta na dachu”

Agnieszka Smoczyńska „Silent Twins”

 

Najlepsza główna rola kobieca

 

Katarzyna Figura „Chrzciny”

Agnieszka Grochowska „Fu*king Bornholm”

Sandra Drzymalska „Io”

Dorota Pomykała „Kobieta na dachu”

Małgorzata Gorol „Śubuk”

 

Najlepsza główna rola męska

 

Ireneusz Czop „Broad Peak”

Tomasz Schuchard „Chrzciny”

Jacek Beler „Inni ludzie”

Dawid Ogrodnik „Johnny”

Piotr Trojan „Johnny”

 

Najlepsza drugoplanowa rola kobieca

 

Matylda Damięcka „Apokawixa”

Maja Ostaszewska „Broad Peak”

Magdalena Koleśnik „Inni ludzie”

Maria Pakulnis „Johnny”

Aleksandra Konieczna „Śubuk”

 

Najlepsza drugoplanowa rola męska

 

Sebastian Fabijański „Apokawixa”

Andrzej Konopka „Chrzciny”

Grzegorz Damięcki „Fu*king Bornholm”

Mateusz Kościukiewicz „Io”

Andrzej Seweryn „Śubuk”

 

Najlepszy scenariusz

 

Damian Kocur „Chleb i sól”

Aleksandra Terpińska „Inni ludzie”

Jerzy Skolimowski, Ewa Piaskowska „Io”

Maciej Kraszewski „Johnny”

Anna Jadowska „Kobieta na dachu”

Jacek Lusiński, Szymon Augustyniak „Śubuk”

 

Najlepsze kostiumy

 

Anna Englert „Apokawixa”

Dorota Roqueplo „Brigitte Bardot cudowna”

Agata Culak „Broad Peak”

Dominika Gebel „Chrzciny”

Katarzyna Lewińska „Io”

Dorota Roqueplo „Marzec’68”

Małgorzata Zacharska „Orzeł. Ostatni patrol”

Katarzyna Lewińska „Silent Twins”

Anna Englert „Śubuk”

 

Najlepsza muzyka

 

Marek Napiórkowski „Bejbis”

Paweł Mykietyn „Io”

Bartłomiej Gliniak „Marzec’68”

Marcin Macuk, Zuzanna Wrońska „Silent Twins”

Adrian Konarski „Szczęścia chodzą parami”

Maciej Zieliński „Święta inaczej”

 

Najlepsza charakteryzacja

 

Agnieszka Jońca „Brigitte Bardot cudowna”

Katarzyna Wilk „Broad Peak”

Lilianna Gałązka „Johnny”

Lilianna Gałązka, Ludmiła Krawczyk „Marzec’68”

Dariusz Krysiak „Orzeł. Ostatni patrol”

Tomasz Matraszek „Prorok”

 

Najlepsze scenografia

 

Aleksandra Klemens „Chrzciny”

Mirosław Koncewicz „Io”

Anna Pabisiak „Kobieta na dachu”

Ewa Skoczkowska „Marzec’68”

Marcelina Początek-Kunikowska „Orzeł. Ostatni patrol”

 

Najlepszy dźwięk

 

Adam Szmit, Michał Bagiński „Chrzciny”

Zofia Moruś, Marek Polenda „Cicha ziemia”

Radosław Ochnio „Io”

Sebastian Brański, Wojciech Mielimąka, Marcin Kasiński „Johnny”

Marcin Ejsmond, Mirosław Makowski „Marzec’68”

Radosław Ochnio, Michał Fojcik „Orzeł. Ostatni patrol”

Marcin Lenarczyk „Silent Twins”

Marcin Kasiński, Kacper Habisiak, Tomasz Wieczorek „Śubuk”

 

Najlepszy montaż

 

Wojciech Włodarski „Apokawixa”

Magdalena Chowańska „Inni ludzie”

Agnieszka Glińska „Io”

Piotr Wójcik, Bartłomiej Piasek „Orzeł. Ostatni patrol”

Agnieszka Glińska „Silent Twins”

 

Najlepsze zdjęcia

 

Łukasz Gutt „Broad Peak”

Tomasz Woźniczka „Chleb i sól”

Michał Dymek „Io”

Jolanta Dylewska „Orzeł. Ostatni patrol”

Kuba Kijowski „Silent Twins”

 

Odkrycie roku

 

Damian Kocur „Chleb i sól” (reżyseria)

Damian Kocur „Chleb i sól” (scenariusz)

Jakub Skoczeń „Chrzciny” (reżyseria)

Aleksandra Terpińska „Inni ludzie” (reżyseria)

Daniel Jaroszek „Johnny” (reżyseria)

 

Najlepszy film dokumentalny

 

„Anioły z Sindżaru” reż. Hanna Polak

„Lombard” reż. Łukasz Kowalski

„Pisklaki” reż. Lidia Duda

„Silent Love” reż. Marek Kozakewicz

„Syndrom Hamleta” reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

 

Najlepszy film europejski

 

„Ennio” reż. Giuseppe Tornatore

„Matki równoległe” reż. Pedro Almodovar

„Najgorszy człowiek na świecie” reż. Joachim Trier

„Paryż 13 dzielnica” reż. Jacques Audiard

„Vortex” reż. Gaspar Noe

 

Najlepszy filmowy serial fabularny

 

„Królowa” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Arni Olafur Asgeirsson, Kacper Wysocki, Otto Geir Borg, prod. Opus TV dla Netflix

„Kruk”, sezon 3 reż. Maciej Pieprzyca, Adrian Panek, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

„Minuta ciszy” reż. Jacek Lusiński, scen. Jacek Lusiński, Szymon Augustyniak, prod. Aurum Film dla CANAL+ Polska

„Odwilż” reż. Xawery Żuławski, scen. Marta Szymanek, Piotr Szymanek, prod. Magnolia Films dla HBO Europe

„Wielka woda” reż. Jan Holoubek, Bartłomiej Ignaciuk, scen. Kasper Bajon, Kinga Krzemińska, prod. Telemark dla Netflix

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz