Daniel Kwan i Daniel Scheinert, znani też jako Daniels, otrzymali doroczną nagrodę Gildii Reżyserów Amerykańskich. Twórców tych doceniono za reżyserię filmu „Wszystko wszędzie naraz” i nie była to żadna niespodzianka (jak piszą media amerykańskie). To wyróżnienie zbliża ich bardzo do Oscara za reżyserię.
W całej historii tych nagród, tylko kilkukrotnie Gildia inaczej nagradzała niż potem Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej. I choć niczego nie można zakładać z góry, wokół pracy Danielów panuje bardzo pozytywne nastawienie. I rzeczywiście ich praca bardzo się wyróżnia na tle innych nominowanych, panowie spisali się znakomicie poruszając się w swoim multiwersum. Zdobywając nagrodę Gildii, Daniel Kwan i Daniel Scheinert stali się trzecim w historii duetem docenionym tym wyróżnieniem.
Daniele pokonali między innymi Stevena Spielberga, który był nominowany do tych nagród trzynastokrotnie i zdobył trzy trofea. W tym roku musiał jednak uznać wyższość konkurentów, choć miał do zaproponowania autobiograficznych „Fabelmanów”. Czy Akademia także postawi na młody duet, kosztem swojego ulubionego współczesnego reżysera?
„To był niesamowity rok dla naszego małego filmu, który w jakiś sposób trwa” – powiedział Daniel Kwan. W kolejnej części podziękowań Kwan zwrócił uwagę na Michelle Yeoh, której podziękował to, że „nakręciła ten film”, że „pojawiła się w każdej klatce”, zaszczycając filmowców „wszystkim”. Nie zabrakło też podziękowań dla firmy A24, która zaryzykowała produkując „Wszystko wszędzie naraz”. Opłaciło się, film zarobił 100 milionów dolarów i stał się największym hitem A24 w historii. Scheinert podziękował tylko jednej osobie — jego współreżyserowi, Kwanowi. „Dziękuję, że znosiliście mnie, gdy prosiłem o uczynienie naszego filmu dziwniejszym, i dziękuję za uczynienie naszego filmu o wiele odważniejszym i bardziej wrażliwym” – powiedział.
Obaj filmowcy zdobyli swoje pierwsze nominacje do nagrody DGA. Ta grupa zawodowa skupia 19 tysięcy osób i 75-letniej historii jest uznawana za bardzo dobry Oscarowy barometr. Tylko ośmiu zwycięzców nagrody DGA nie zdobyło potem Oscara, ale zdarzyło się to m.in. w 2020 roku, kiedy wyróżnienie DGA zdobył Sam Mendes za „1917”, a Oscara otrzymał Joon-ho Bong za „Parasite”. Przed rokiem obie organizacje wybrały Jane Campion i jej „Psie pazury”.
Po dwóch latach z rzędu, kiedy nagrody zdobywały kobiety (Campion a wcześniej Chloe Zhao za „Nomadland”), w tym roku reżyserki nie zdobyły nominacji w najważniejszej kategorii. Jednak kobiety zostały przez DGA bardzo zauważone. Za debiut reżyserski doceniono Charlotte Wells, autorkę „Aftersun”, a po raz pierwszy nagroda ta zyskała imiennego patrona i został nim Michael Apted. Ta kategoria zdominowana została przez kobiety, które otrzymały cztery na pięć nominacji. Wśród pełnometrażowych filmów dokumentalnych zwyciężyła praca Sary Dosy pt. „Wulkan miłości”. „To była prawdziwa walka i jestem bardzo wdzięczna, że mam wymarzoną pracę” – powiedziała Dosa odbierając to wyróżnienie. Liz Patrick doceniono za wyreżyserowanie programu rozrywkowego „Saturday Night Live”. Anne Renton wyróżniono zaś za reżyserię programu dla dzieci.
W kategoriach telewizyjnych także znalazło się wyróżnienie dla kobiety, a zdobyła je Helen Shaver za „Station Eleven”. Doceniono też Sama Levinsona za reżyserię „Euforii” i Billa Hadera za „Barry’ego”. Swoją dziewiątą nagrodę za reżyserię zdobył Glenn Weiss, tym razem za wyreżyserowanie ceremonii wręczenia nagród Tony.
Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):
OUTSTANDING DIRECTORIAL ACHIEVEMENT IN THEATRICAL FEATURE FILM
WINNERS: DANIEL KWAN, DANIEL SCHEINERT, “Everything Everywhere All at Once” (A24)
Unit Production Manager: Allison Rose Carter, First Assistant Director: Rodney Smith, Second Assistant Director: John Nasraway, Second Second Assistant Director: Ken C. Wu
OUTSTANDING DIRECTORIAL ACHIEVEMENT OF A FIRST-TIME FEATURE FILM DIRECTOR
WINNER: Charlotte Wells, “Aftersun” (A24)
DRAMATIC SERIES
WINNER: SAM LEVINSON, Euphoria, “Stand Still Like the Hummingbird” (HBO)
Directorial Team: Unit Production Manager: Will Greenfield; First Assistant Directors: Valerie Johnson, Sally Brunski; Second Assistant Directors: Cindy King, Colin Duffy; Second Second Assistant Directors: James Chestnut; Additional Second Assistant Director: Aaron Rose Leone
COMEDY SERIES
WINNER: BILL HADER, Barry, “710N” (HBO)
Directorial Team: Unit Production Manager: Aida Rodgers; First Assistant Director: Gavin Kleintop; Second Assistant Director: Erin Stern Linares; Second Second Assistant Directors: Yarden Levo, Chalis Romero
MOVIES FOR TELEVISION AND LIMITED SERIES
WINNER: HELEN SHAVER, Station Eleven, “Who’s There?” (HBO Max)
Directorial Team: Unit Production Manager: David Nicksay; First Assistant Director: Jennifer Wilkinson; Second Assistant Director: Anna Vogt
VARIETY/TALK/NEWS/SPORTS — REGULARLY SCHEDULED PROGRAMMING
WINNER: LIZ PATRICK, Saturday Night Live, “Host and Musical Guest Jack Harlow” (NBC)
Directorial Team: Associate Directors: Michael Mancini, Michael Poole, Laura Ouziel‑Mack; Stage Managers: Gena Rositano, Chris Kelly, Eddie Valk
VARIETY/TALK/NEWS/SPORTS — SPECIALS
WINNER: GLENN WEISS, The 75th Annual Tony Awards (CBS)
Directorial Team: Associate Directors: Ken Diego, Robin Abrams, Susan Kopensky, Ricky Kirshner; Stage Managers: Garry Hood, Bennymar Almonte, Phyllis Digilio, Peter Epstein, Andrew Feigin, Doug Fogel, Jeffry Gitter, Tyler Goldman, Arthur Lewis, Kevin Lishawa, Julie LoRusso, Seth Mellman, Jason Pacella, Jeffrey Pearl, Annette Powlis, Lauren Class Schneider, Eddie Valk
REALITY PROGRAMS
WINNER: BEN SIMMS, Running Wild with Bear Grylls, “Florence Pugh in the Volcanic Rainforests of Costa Rica” (National Geographic Channel)
Directorial Team: Associate Director: Sara Brown
CHILDREN’S PROGRAMS
WINNER: ANNE RENTON, Best Foot Forward, “Halloween” (Apple TV+)
Directorial Team: Unit Production Manager: Lance W. Lanfear; First Assistant Director: Nandi Bowe; Second Assistant Director: Susie Balaban; Second Second Assistant Director: Tim Neven
COMMERCIALS
WINNER: KIM GEHRIG (Somesuch, Inc.)
Accessibility, Apple ‑ Apple (Direct)
First Assistant Directors: Michael Estrella; Second Assistant Director: Brian Steffen; Second Second Assistant Director: Shauna Frontera
DOCUMENTARY
WINNER: SARA DOSA, “Fire of Love” (National Geographic)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz