sobota, 25 lutego 2023

Cesary 2023. „Noc 12 października” filmem roku

"Noc 12 października" w reżyserii Dominika Molla zdobył główne nagrody podczas rozdania Cesarów, nagród Francuskiej Akademii Filmowej. Bez powodzenia o jedną z nagród rywalizował „IO”.

Dominik Moll w swoim nowym filmie odsłania kulisy pracy wydziału kryminalnego. Choć "Noc 12 października" to trzymający w napięciu kryminał, nie jest tu najważniejsze rozwikłanie zagadki. Na pierwszy plan wysuwa się drobiazgowy portret zdominowanego przez mężczyzn świata, w którym nie ma miejsca na słabości. "To historia morderstwa młodej kobiety, które nigdy nie zostało rozwikłane. Naprawdę podobało mi się to, że nie dowiedzieliśmy się, kto to zrobił, ponieważ jest to perspektywa, którą rzadko widzimy w kinie" - powiedział Dominik Moll w rozmowie dla Interia.pl

Film powstał na podstawie głośnej powieści Pauline Guény „18.3: Une année à la PJ”. Pisarka przez rok mieszkała z brygadami kryminalnymi wersalskiej policji. Dzień po dniu obserwowała ich pracę oraz codzienne życie. Moll wykorzystał w swoim filmie tylko kilkadziesiąt stron z ponad pięciuset stronicowej powieści i opowiedział jedną historię.

"Noc 12 października" opowiada właśnie o takiej sprawie, którą trudno jest rozwikłać i staje się ona dla młodego bohatera filmu, rodzajem niezdrowej obsesji. Yohan, świeżo upieczony szef wydziału kryminalnego w Grenoble otrzymuje zgłoszenie o tajemniczej śmierci młodej dziewczyny imieniem Clara. Ślady na miejscu zbrodni niewiele mówią zarówno o potencjalnym napastniku, jak i jego motywie. Z biegiem czasu sprawa się tylko komplikuje. Film miał swoją światową premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes. W polskich kinach film zadebiutuje już w najbliższy piątek, 3 marca.

Film zdobył 10 nominacji do Cesarów, a podczas rozdania nagród otrzymał wyróżnienia za najlepszy film roku, za reżyserię, za debiut aktorski, męską rolę drugoplanową, scenariusz adaptowany i dźwięk. Odbierając nagrodę producentka Caroline Benjo potępiła przemoc wobec kobiet. „Kiedy Dominic i Gilles zgłosili się do nas, aby nakręcić ten film, było oczywiste, że my (musimy zająć się tym problemem) i że perspektywa mężczyzn w tej sprawie jest kluczowa, a filmowcy muszą opowiedzieć tę historię” — powiedział Benjo. „Kilka dni temu Dominic zacytował w wywiadzie filozofkę Geneviève Fraisse, mówiąc (…), że #MeToo wyzwoliło głosy, a teraz trzeba wyzwolić słuchaczy”.

Dominic Moll był jednym z pięciu mężczyzn i tylko mężczyzn nominowanych do Cesara za reżyserię. Tak, jak przy Oscarach, nominowanie tylko mężczyzn wywołało spore poruszenie i krytykę we Francji. Tym bardziej, że we Francji powstało kilka znaczących filmów wyreżyserowanych przez kobiety i podpisanych przez chociażby Alice Diop i Claire Denis. „Saint Omer” Diop został doceniony na festiwalu w Wenecji, zdobył tylko 4 nominacje do Cesarów i jedną nagrodę za debiut reżyserski. Odbierając tę nagrodę Alice Diop złożyła hołd kobietom-reżyserkom. „Nigdzie się nie wybieramy i nie jesteśmy trendem!” – powiedziała.

Największą niespodzianką wieczoru było pojawienie się Brada Pitta, który wygłosił żarliwe przemówienie, oddając hołd amerykańskiemu reżyserowi Davidowi Fincherowi, który odebrał nagrodę honorową. Firma Brada Pitta, Plan B, została niedawno przejęta przez paryską grupę Mediawan. „Inni reżyserzy często próbują go naśladować, ale zawsze im się to nie udaje, ponieważ myślą, że chodzi tylko o obrazy. Ale gdyby chodziło tylko o obrazy, nie wracalibyśmy dziś do jego pracy i nie oddawali mu hołdu” – powiedział Brad Pitt o Fincherze, z którym pracował przy m.in., „Siedem” i „Podziemnym kręgu”.

Główne nagrody aktorskie zdobyli Virginie Efira za “Paris Memories” i Benoit Magimel za “Pacifiction”. Magimel zdobył tą nagrodę drugi rok z rzędu. Podczas ceremonii odbył się również występ na żywo Charlotte Gainsbourg i francuskiego rapera Dinosa oraz wzruszający hołd dla zmarłego francuskiego aktora Jeana-Louisa Trintignanta. Podczas gali wspominano też walczącą Ukrainę. Na gali pojawiła się też irańsko-francuski aktor Golshifteh Farahani, który zasiada w jury Festiwalu Filmowego w Berlinie, a która podczas łączenia wideo wezwała do solidarności z kobietami którzy są prześladowani w Iranie. Na scenie pojawił się też gość niezapowiedziany. Podczas wręczania jednej z nagród na scenę wtargnęła działaczka na rzecz zmian klimatycznych z organizacji Dernière Rénovation, w koszulce z napisem „Pozostało nam 761 dni”.

Nominowany w kategorii poświęconej filmom zagranicznym film „IO” musiał uznać wyższość hiszpańskich „Bestii”. W tej kategorii nominowano też m.in. „Blisko” i „W trójkącie”.

Pełna lista nagrodzonych (wersja angielska):

 

BEST FILM

“The Night Of The 12th,” producers Haut et Court

 

BEST DIRECTOR

Dominik Moll, “The Night Of The 12th”

 

BEST ACTRESS

Virginie Efira, “Paris Memories”

 

BEST ACTOR

Benoit Magimel, “Pacifiction”

 

BEST SUPPORTING ACTRESS

Noemie Merlant, “The Innocent”

 

BEST SUPPORTING ACTOR

Bouli Lanners, “The Night Of The 12th”

 

BEST FEMALE NEWCOMER

Nadia Tereszkiewicz, “Forever Young”

 

BEST MALE NEWCOMER

Bastien Bouillon, “The Night Of The 12th”

 

BEST ORIGINAL SCREENPLAY

Louis Garrel, Tanguy Viel, Naïla Guiguet, “The Innocent”

 

BEST ADAPTED SCREENPLAY

Gilles Marchand, Dominik Moll, “The Night Of The 12th”

 

BEST DEBUT FEATURE

“Saint Omer,” Alice Diop

 

BEST ANIMATED FEATURE

“My Sunny Maad,” Michaela Pavlátová

 

BEST DOCUMENTARY FEATURE

“Returning To Reims (Fragments),” Jean-Gabriel Périot

 

BEST CINEMATOGRAPHY

Artur Tort, “Pacification“

 

BEST VISUAL EFFECTS

Laurens Ehrmann, “Notre Dame On Fire”

 

BEST ORIGINAL SCORE

Irene Dresel, “Full Time”

 

BEST SOUND

François Maurel, Olivier Mortier, Luc Thomas, “The Night Of The 12th”

 

BEST SET DESIGN

Christian Marti, “Simone – The Journey Of The Century”

 

BEST EDITING

Mathilde van de Moortel, “Full Time”

 

BEST COSTUME DESIGN

Gigi Lepage, “Simone – The Journey Of The Century”

 

BEST ANIMATED SHORT

“La Vie Sexuelle De Mamie,” Urška Djukić and Emilie Pigeard

 

BEST DOCUMENTARY SHORT

“Maria Schneider, 1983,” Elisabeth Subrin

 

BEST SHORT FILM

“Partir Un Jour,” Amélie Bonnin

 

BEST FOREIGN FILM

“The Beasts,” Rodrigo Sorogoyen

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz