Odważne kino artystyczne, hity światowych festiwali, filmy bezkompromisowych wizjonerów. Największe w Europie Środkowej i Wschodniej święto kina LGBT+ zaprezentuje w tym roku ponad 100 filmów. Wiele projekcji będzie jedynymi okazjami do obejrzenia danego tytułu w polskim kinie. Impreza rozpocznie się 14 kwietnia. Jej stołeczna odsłona odbywa się w tym roku po raz pierwszy pod patronatem Prezydenta m. st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Festiwal w Szczecinie odbędzie się w czerwcu.
- Pokażemy kino zaangażowane w sprawy, które dotyczą nie tylko społeczności LGBT+, ale nas wszystkich – mówi dyrektor i założyciel Festiwalu Wiktor Morka. - Dodatkowo, przygotowujemy spektakularne wydarzenia towarzyszące, tworzone przez osoby uznane w swoich dziedzinach, gwarantujące najwyższy poziom artystyczny. Będzie to bezpieczna przestrzeń queerowej ekspresji, bogate w muzykę celebracje, okazja zobaczenia niezwykłych stylizacji i ekspresyjnego tańca, a wszystko w atmosferze bliskości i akceptacji, zrodzonej z wrażliwości oraz szacunku do różnorodności. Plus scena performance: drag, burleska, ballroom, comedy impro oraz muzyka: sety dj-skie i koncerty.
Festiwal otworzy film „Sekret nocy letniej", debiut komediowy reżyserki Louis de Filippis - transhistria inna niż wszystkie, do jakich widzowie i widzki zdążyli/zdążyły się dotychczas w kinie przyzwyczaić. Filmem zamknięcia będzie natomiast nominowany do nagrody Queer Lion na Festiwalu w Wenecji „Eismayer" Davida Wagnera, oparta na faktach opowieść poruszająca temat stereotypowego wizerunku męskości oraz tego, jak orientacja seksualna jest automatycznie kojarzona z określonymi konwencjami i rolami.
W sumie w programie znalazła się rekordowa liczba ponad 100 produkcji, m.in.: nominowany w Cannes do nagrody Queer Palm męski thriller „Gorące dni" Emina Alpera i operującą estetyką delikatności „Turkusowa suknia" tunezyjskiej reżyserki Maryam Touzani.
Elliot Page debiutuje jako producent wykonawczy filmem „W moim imieniu", który śledzi czwórkę 20-30-letnich przyjaciół w procesie ich tranzycji. Dokument został wyreżyserowany przez Nicolò Bassettiego i jest inspirowany jego własnym doświadczeniem jako ojca Matteo, transpłciowego syna.
W programie również inne ważne filmy. Wśród nich tegoroczny brazylijski kandydat do Oscara, „Mars Jeden" w reżyserii Gabriela Martinsa. François Ozon, mistrz filmowego postmodernizmu, powraca z najnowszym obrazem, satyrycznym spojrzeniem na rzeczywistość w produkcji filmowej „Peter von Kant”. Widzowie zobaczą też nominowany w aż sześciu kategoriach (w tym do Pokojowej Nagrody Filmowej, Nagrody Jury Ekumenicznego i Nagrody Amnesty International) na tegorocznym Berlinale szwedzki film „Oponent” w reżyserii Milana Alami’ego.
Nie zabraknie również polskich, doskonałych akcentów: „Boylesque" Bogny Kowalczyk, nagrodzony na festiwalach w Krakowie, Koszalinie i Toronto czy „Silent Love" w reżyserii Marka Kozakiewicza nominowanego do Polskich Nagród Filmowych Orły.
Po filmach organizatorzy zapraszają na spotkania i dyskusje z udziałem twórców i twórczyń polskiego i światowego kina.
14. LGBT+ Film Festival Poland 2023 odbędzie się rekordowo w dziewięciu miastach w kinach oraz online. Utrzymana zostanie formuła hybrydowa, która pozwoli widzkom i widzom cieszyć się największym w Polsce świętem kina queerowego zarówno w sali kinowej, jak i w domowym zaciszu, z każdego miejsca w Polsce.
Festiwal odwiedzi następujące miasta:
Warszawa – Kinoteka/PKiN, 14-21 kwietnia
Kraków – Kino Pod Baranami, 14-20 kwietnia
Poznań – Kino Pałacowe/CKZ, 14-20 kwietnia
Wrocław – Kino Nowe Horyzonty, 14-20 kwietnia
Łódź – Kino-Galeria Charlie, 14-20 kwietnia
Konin – Kino Kameralne/CKiS, 14-16 kwietnia
Gdańsk – Kino Kameralne Cafe, 15-21 kwietnia
Warszawa – Kino Syrena/Muzeum Warszawy, 22-28 kwietnia
Bydgoszcz – Kino Orzeł/MCK, 4-7 maja
Szczecin – Kino Zamek, 16-22 czerwca
ONLINE – Outfilm.pl, 8-22 maja
Szczegółowy program można poznać na oficjalnej stronie festiwalu www.LGBTfestival.pl. Informacje znajdują się także na Facebooku: https://www.facebook.com/LGBTfestival [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz