czwartek, 13 kwietnia 2023

Cannes 2023. Mistrzowie wracają i jeden polski akcent

Organizatorzy 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes ogłosili program tegorocznej edycji. O Złotą Palmę powalczy 19 filmów (co może się jeszcze zmienić), w tym między innymi nowy film Jonathana Glazera, współprodukowany przez Ewę Puszczyńską. Ich „The Zone of Interest” (Strefa interesów) już dziś jest w gronie poważnych kandydatów do nagród, ale poczekajmy na pierwszy pokaz film. Swoje nowe filmy w programie zaprezentuje wielu uznanych twórców, ale nowy film Martina Scorsese nie powalczy o Złotą Palmę. Wyboru 52 filmów do sekcji oficjalnej dokonano spośród 2000 tysięcy zgłoszonych propozycji.

„The Zone of Interest” to opowieść o życiu codziennym niemieckiej rodziny mieszkającej w czasie drugiej wojny światowej obok niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady Auschwitz. Jednocześnie film przybliża postać polskiej nastolatki, która pomagała więźniom obozu. Autorem scenariusza i reżyserem, inspirowanego powieścią Martina Amisa filmu jest Jonathan Glazer. Producentami filmu są James Wilson oraz Ewa Puszczyńska („Ida”, „Aida”, „Silent Twins” i wiele innych). Za kostiumy odpowiada Małgorzata Karpiuk, a za charakteryzację – Waldemar Pokromski. Wszystkie zdjęcia do filmu, których autorem jest Łukasz Żal – zostały zrealizowane w Polsce, z czego ich większa część w Oświęcimiu, przy ścisłej współpracy z Muzeum Auschwitz-Birkenau. Jego twórcy przeprowadzili szeroko zakrojone, wieloletnie badania historyczne, oparte również na rozmowach z mieszkańcami Oświęcimia. 

Jonathan Glazer to autor głośnego „Sexy Beast” i cenionego „Under the Skin” ze Scarlett Johansson. Twórca ten bardzo długo pracuje nad swoimi filmami, a film o Holocauście przygotowuje już od kilku lat. Dziś wiadomo, że ma bardzo silne produkcyjne wsparcie i są to A24. Według dostępnych informacji Główne role w filmie zagrali Sandra Hüller (znana z „Toni Erdmann”) i Christian Friedel (serial „Babylon Berlin”). Dialogi prowadzone są podobno po niemiecku i polsku. Glazer bardzo długo pracował nad montażem filmu, a Łukasz Żal ponownie może powalczyć o Oscara za zdjęcia, bo jak piszą zachodnie media, w trakcie realizacji zastosowano wiele odważnych i nowatorskich ujęć. Film jest brytyjsko-polską koprodukcją. Oficjalny polski tytuł filmu to "Strefa interesów", polskim dystrybutorem jest firma Gutek Film.

W programie Cannes nie brakuje filmów od twórców, którzy mają już na swoim koncie Złote Palmy. Ken Loach ma już dwie Złote Palmy („Ja, Daniel Blake” w 2016 i „Wiatr buszujący w jęczmieniu” w 2006 roku), a jeśli zdobędzie trzecią stanie się najczęściej honorowanym twórcą na tym festiwalu. Hirokazu Kore-eda zdobył wcześniej Złotą Palmę za „Złodziejaszków” w 2018 roku, a o nagrody będzie zabiegał po raz ósmy i drugi rok z rzędu. Nanni Moretti ma nagrodę za „Pokój syna” z 2001 roku, turecki mistrz Nuri Bilge Ceylan zdobył główny laur za „Zimowy sen” w 2014 roku, a Wim Wenders za słynne „Paryż, Teksas” i to blisko 40 lat temu, w 1984 roku. Wenders wraca do konkursu po 15 latach, a w tym roku w Cannes pokaże dwa swoje nowe filmy.

Nazwiska twórców zabiegających o Złotą Palme są bardzo ciekawe. Nowe filmy pokażą też uznani: Wes Anderson, Aki Kaurismaki, Kaouther Ben Hania (wcześniej m.in. znakomity „Człowiek, który sprzedał swoją skórę”), Alice Rohrwacher, Catherine Breillat, Jessica Hausner, Tran Anh Hung, Marco Bellocchio, Todd Haynes, Karim Ainouz, Wang Bing (dwa filmy w programie). Warta odnotowania jest bardzo silna reprezentacja kobiet w sekcji konkursowej. W tym roku o Złotą Palmę powalczy sześć filmów wyreżyserowanych przez kobiety i jest to w historii Cannes liczba największa. Aż trzy filmy w konkursie mają włoscy twórcy.

O Złotą Palmę powalczą dwa filmy dokumentalne -  “Les Filles D’Olfa” (“Four Daughters”) w reżyserii Kaouther Ben Hani i “Jeunesse” w reżyserii Wang Binga. To niezwykła sytuacja, jak na Cannes. Warto też zauważyć, że filmy dokumentalne wygrały niedawne festiwale w Wenecji ("All The Beauty and the Bloodshed" Laury Poitras) i w Berlinie ("On the Adamant" Nicolasa Philiberta) i jeśli film ten zatriumfuje w Cannes, to… będziemy mieli bardzo niezwykłą sytuację na rynku filmowym. Jeśli w Cannes wygra dokument, to będzie to pierwsza taka sytuacja od 2004 roku i triumfu „Fahrenheit 911” Michaela Moore'a (na czele jury stał wtedy Quentin Tarantino). Zresztą jeśli ktoś widzi ciągle te same nazwiska w Cannes, to niewiele się pomylił. Ten festiwal do konkursu przyjmuje zazwyczaj uznanych i rozpoznawalnych autorów.

Jeśli szukać gdzieś nowych nazwisk i nowych doznań, to najlepiej spojrzeć na program sekcji Un Certain Regard. Wiele tutaj filmów od twórców na początku swojej drogi zawodowej, a przyjęcie do tego konkursu to zawsze gwarancja bardzo wysokiej jakości – czasami wyższej od konkursu głównego.

Jednak Cannes to gwiazdy i wszelkie kamery zwrócą swoje obiektywy na gwiazdy. Tych w Cannes będzie mnóstwo. Zawita tutaj m.in. ekipa filmu „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” z Harrisonem Fordem na czele. Silna będzie też reprezentacja filmu Martina Scorsese „Killers of the Flower Moon”, który nie został zakwalifikowany do konkursu głównego, a film Scorsese nie brał udziału w tych zmaganiach już od 38 lat (pokazał wtedy „Po godzinach” i zdobył nagrodę za reżyserię). Jednak to nie organizatorzy Cannes nie chcą w konkursie Scorsese, ale to amerykański reżyser nie chciał brać udziału w zmaganiach o nagrody. Podobno organizatorzy Cannes ciągle namawiają Scorsese na zmianę tej decyzji. Poza konkursem będzie też Pedro Almodovar ze swoim krótkometrażowym „Strange Way of Life”.

Poza konkursem głównym nie brakuje filmów uznanych twórców, których prace bardzo dobrze rokują. Steve McQueen powróci na festiwal z „Occupied City”, filmem o Amsterdamie w czasach okupacji nazistów. Inni szanowani reżyserzy, którzy pojawią się na pokazach specjalnych, to ponownie Wenders z „Le Bruit du Temps” i Kleber Mendonca Filho z „Pictures of Ghosts”.

Jak powiedział na konferencji Thierry Frémaux, dyrektor festiwalu, selekcja główna nie została jeszcze zakończona i wkrótce do programu włączone mogą być kolejne filmy. Wiele osób ciągle ma nadzieję, że na festiwalu pojawią się kontynuacja „Les Miserables” Ladj Ly, a także „Poor Things” Yorgosa Lanthimosa. Nie ma też w oficjalnym programie filmów z Rosji, nie ma nowych filmów Romana Polańskiego i Woody'ego Allena.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami festiwal otworzy dramat Maiwenn „Jeanne du Barry” z Johnnym Deppem w roli głównej. Jury konkursu będzie przewodniczył Ruben Östlund, szwedzki reżyser, który dwukrotnie zdobył Złotą Palmę za „The Square” i „W trójkącie”. 76. edycja Festiwalu Filmowego w Cannes odbędzie się w dniach 16-27 maja. Poniżej program festiwalu (wersja angielska).

 

COMPETITION

“Club Zero,” Jessica Hausner

“Asteroid City,” Wes Anderson

“The Zone of Interest,” Jonathan Glazer

“Fallen Leaves,” Aki Kaurismaki

“Les Filles D’Olfa” (“Four Daughters”), Kaouther Ben Hania

“Anatomie D’une Chute,” Justine Triet

“Monster,” Hirokazu Kore-eda

“Il Sol Dell’Avvenire,” Nanni Moretti

“La Chimera,” Alice Rohrwacher

“About Dry Grasses,” Nuri Bilge Ceylan

“L’Ete Dernier,” Catherine Breillat

“The Passion of Dodin Bouffant,” Tran Anh Hung

“Rapito,” Marco Bellocchio

“May December,” Todd Haynes

“Firebrand,” Karim Ainouz

“The Old Oak,” Ken Loach

“Perfect Days,” Wim Wenders

“Banel Et Adama,” Ramata-Toulaye Sy

“Jeunesse,” Wang Bing

 

UN CERTAIN REGARD

“Los Delincuentes” (“The Deliquents”), Rodrigo Moreno

“How to Have Sex,” Molly Manning Walker

“Goodbye Julia,” Mohamed Kordofani

“Crowra (The Burti Flower),” João Salaviza & Renée Nader Messora

“Simple Comme Sylvain,” Monia Chokri

“Kadib Abyad” (“The Mother of All Lies”), Asmae EL Moudir

“Los Colonos” (“The Settlers”), Felipe Galvez

“Augure” (“Omen”), Baloji Tshiani

“The Breaking Ice,” Anthony Chen

“Rosalie,” Stéphanie Di Giusto

“The New Boy,” Warwick Thornton

“If Only I Could Hibernate,” Zoljargal Purevdash

“Hopeless,” Kim Chang-hoon

“Terrestrial Verses,” Ali Asfari & Alireza Khatami

“Rien a Perdre,” Delphine Deloget

“Les Meutes,” Kamal Lazraq

“Le Regne Animal,” Thomas Cailley

 

OUT OF COMPETITION

“Killers of the Flower Moon,” Martin Scorsese

“The Idol,” Sam Levinson

“Cobweb,” Kim Jee-woon

“Indiana Jones and the Dial of Destiny,” James Mangold

“Jeanne du Barry,” Maiwenn

 

MIDNIGHT SCREENINGS

“Omar la Fraise,” Elias Belkeddar

“Kennedy,” Anurag Kashyap

“Acide,” Just Philippot

 

SPECIAL SCREENINGS

“Retratos Fantasmas,” (“Pictures of Ghosts”), Kleber Mendonca Filho

“Anselm,” Wim Wenders

“Occupied City,” Steve McQueen

“Man in Black,” Wang Bing

 

CANNES PREMIERE

“Le Temps D’Aimer,” Katell Quillevere

“Cerrar Los Ojos,” Victor Erice

“Bonnard, Pierre et Marthe,” Martin Provost

“Kubi,” Takeshi Kitano

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz