Krytyczny oddział Brytyjskiego Instytutu Filmowego, dziennikarze skupieni wokół magazynu Sight&Sound wybrali 50 najlepszych filmów 2024 roku. Na pierwszym miejscu znalazł się film „Wszystkie odcienie światła”, który wyprzedził „Anorę” i „La chimera”. Na liście znalazły się też trzy polskie koprodukcje.
Jak przeczytać można w komentarzu do listy: Międzynarodowa różnorodność tegorocznych zwycięzców i ich tematów, wybranych przez globalną grupę krytyków, daje pokrzepiające poczucie poszerzonych horyzontów. Kino zawsze było najszybszym sposobem podróżowania. Naszym godnym zwycięzcą jest film o miłości, ale taki, który zajmuje jasne stanowisko przeciwko islamofobii i innym religijnym, kastowym i klasowym uprzedzeniom, które ograniczają życie prawdziwych ludzi. Dla jego twórcy miłość może być „zarówno formą oporu przeciwko społeczeństwu, jak i [krokiem] w kierunku wyboru dla kobiet”. W pierwszej dziesiątce jest więcej reżyserek niż reżyserów, co zdarzyło się tylko raz, w roku pandemii 2020, kiedy to na liście znalazło się siedem kobiet – w tym roku jest ich sześć.
Doceniony Grand Prix w Cannes film „Wszystkie odcienie światła" hinduskiej reżyserki Payal Kapadii to poetycka, przepięknie sfilmowana historia dwóch pielęgniarek mieszkających razem w zatłoczonym Mumbaju. Prabha straciła kontakt z mężem, który przed laty wyjechał do Europy w poszukiwaniu pracy. Czy uda jej się odciąć od przeszłości i zacząć od nowa? Młodziutka Anu jest zakochana – wraz ze swoim chłopakiem próbują znaleźć miejsce, gdzie mogliby się do siebie zbliżyć. Wspólna wyprawa nad morze będzie dla obu kobiet okazją do odnalezienia choćby chwili zupełnej wolności. Kapadia kreśli niezwykle czuły portret kobiecej przyjaźni. To kino przepełnione nadzieją i miłością do często okrutnego świata, czułe i nasycone autentyzmem (Kapadia zaczynała jako dokumentalistka), a jednocześnie metafizyczne. To również błyskotliwie zmontowana symfonia wielkiego miasta, które niekiedy tłamsi uczucia swoich mieszkańców.
Na liście swoją obecność zaznaczyły polskie koprodukcje. Na 14. miejscu zestawienia znalazła się „Strefa interesów”. 35. miejsce zajęła eksperymentalna produkcja Braci Quay na podstawie „Sanatorium pod Klepsydrą”, a na 41. miejscu uplasowała się „Zielona granica” Agnieszki Holland.
Oto pełna lista filmów (w oryginale):
1. All We Imagine as Light
Payal Kapadia, France, India, Netherlands, Luxembourg, US, Italy, Switzerland
2. Anora
Sean Baker, US
3. La chimera
Alice Rohrwacher, Italy, France, Switzerland, Turkey
4. Dahomey
Mati Diop, France, Senegal, Benin, UK
5. Hard Truths
Mike Leigh, UK, Spain
6. Caught by the Tides
Jia Zhang-ke, China
=7. The Substance
Coralie Fargeat, UK, France, US
=7. Love Lies Bleeding
Rose Glass, UK, US
9. No Other Land
Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham and Rachel Szor, Palestine, Norway
10. Nickel Boys
RaMell Ross, US
11. I Saw the TV Glow
Jane Schoenbrun, US, UK
12. Evil Does Not Exist
Ryûsuke Hamaguchi, Japan
13. Challengers
Luca Guadagnino, US, Italy
=14. The Zone of Interest
Jonathan Glazer, UK, Poland, US
=14. Janet Planet
Annie Baker, US, UK
16. Perfect Days
Wim Wenders, Japan, Germany
=17. Megalopolis
Francis Ford Coppola, US
=17. Grand Tour
Miguel Gomes, Portugal, Italy, France
=17. Emilia Pérez
Jacques Audiard, France, Belgium
=17. The Brutalist
Brady Corbet, US, UK, Hungary
=21. Henry Fonda for President
Alexander Horwarth, Austria, Germany
=21. Do Not Expect Too Much from the End of the World
Radu Jude, Romania, Luxembourg, France, Croatia, Switzerland, UK
=21. A Different Man
Aaron Schimberg, US
=21. Close Your Eyes
Victor Erice, Spain, Argentina
=25. Universal Language
Matthew Rankin, Canada
=25. Soundtrack to a Coup d’Etat
Johan Grimonprez, Belgium, France, Netherlands
=25. The Shrouds
David Cronenberg, Canada, France
=25. On Becoming a Guinea Fowl
Rungano Nyoni, Zambia, UK, Ireland
=25. Kneecap
Rich Peppiat, Ireland, UK
=25. Crossing
Levan Akin, Sweden, Denmark, France, Turkey, Georgia
=31. The Room Next Door
Pedro Almodóvar, Spain, US
=31. Furiosa: A Mad Max Saga
George Miller, Australia, US
=31. Civil War
Alex Garland, US, UK, Finland
=31. The Beast
Bertrand Bonello, France, Canada
=35. The Taste of Things
Tran Anh Hung, France, Belgium
=35. The Seed of the Sacred Fig
Mahommad Rasoulof, Iran, Germany, France
=35. Sanatorium Under the Sign of the Hourglass
Quay Brothers, UK, Poland, Germany
=35. Misericordia
Alain Guiraudie, France, Spain, Portugal
=35. By the Stream
Hong Sangsoo, South Korea
=35. About Dry Grasses
Nuri Bilge Ceylan, Turkey, France, Germany, Sweden, Qatar
=41. Juror #2
Clint Eastwood, US
=41. I’m Still Here
Walter Salles, Brazil, France
=41. The Holdovers
Alexander Payne, US
=41. Green Border
Agnieszka Holland, Poland, France, Czech Republic, Belgium, US, Germany, Turkey
=41. Dune: Part Two
Denis Villeneuve, US, Canada, UAE, Hungary, Italy, New Zealand, Jordan, Gambia
=41. Conclave
Edward Berger, UK, US
=41. Black Dog
Guan Hu, China
=41. April
Dea Kulumbegashvili, France, Italy, Georgia
=41. All of Us Strangers
Andrew Haigh, UK, US
=41. Afternoons of Solitude
Albert Serra, France, Portugal, Spain
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz