niedziela, 8 grudnia 2024

50 filmów 2024 roku wg Sight&Sound

Krytyczny oddział Brytyjskiego Instytutu Filmowego, dziennikarze skupieni wokół magazynu Sight&Sound wybrali 50 najlepszych filmów 2024 roku. Na pierwszym miejscu znalazł się film „Wszystkie odcienie światła”, który wyprzedził „Anorę” i „La chimera”. Na liście znalazły się też trzy polskie koprodukcje.

Jak przeczytać można w komentarzu do listy: Międzynarodowa różnorodność tegorocznych zwycięzców i ich tematów, wybranych przez globalną grupę krytyków, daje pokrzepiające poczucie poszerzonych horyzontów. Kino zawsze było najszybszym sposobem podróżowania. Naszym godnym zwycięzcą jest film o miłości, ale taki, który zajmuje jasne stanowisko przeciwko islamofobii i innym religijnym, kastowym i klasowym uprzedzeniom, które ograniczają życie prawdziwych ludzi. Dla jego twórcy miłość może być „zarówno formą oporu przeciwko społeczeństwu, jak i [krokiem] w kierunku wyboru dla kobiet”. W pierwszej dziesiątce jest więcej reżyserek niż reżyserów, co zdarzyło się tylko raz, w roku pandemii 2020, kiedy to na liście znalazło się siedem kobiet – w tym roku jest ich sześć.

Doceniony Grand Prix w Cannes film „Wszystkie odcienie światła" hinduskiej reżyserki Payal Kapadii to poetycka, przepięknie sfilmowana historia dwóch pielęgniarek mieszkających razem w zatłoczonym Mumbaju. Prabha straciła kontakt z mężem, który przed laty wyjechał do Europy w poszukiwaniu pracy. Czy uda jej się odciąć od przeszłości i zacząć od nowa? Młodziutka Anu jest zakochana – wraz ze swoim chłopakiem próbują znaleźć miejsce, gdzie mogliby się do siebie zbliżyć. Wspólna wyprawa nad morze będzie dla obu kobiet okazją do odnalezienia choćby chwili zupełnej wolności. Kapadia kreśli niezwykle czuły portret kobiecej przyjaźni. To kino przepełnione nadzieją i miłością do często okrutnego świata, czułe i nasycone autentyzmem (Kapadia zaczynała jako dokumentalistka), a jednocześnie metafizyczne. To również błyskotliwie zmontowana symfonia wielkiego miasta, które niekiedy tłamsi uczucia swoich mieszkańców.

Na liście swoją obecność zaznaczyły polskie koprodukcje. Na 14. miejscu zestawienia znalazła się „Strefa interesów”. 35. miejsce zajęła eksperymentalna produkcja Braci Quay na podstawie „Sanatorium pod Klepsydrą”, a na 41. miejscu uplasowała się „Zielona granica” Agnieszki Holland.

 

Oto pełna lista filmów (w oryginale):

 

1. All We Imagine as Light

Payal Kapadia, France, India, Netherlands, Luxembourg, US, Italy, Switzerland

2. Anora

Sean Baker, US

3. La chimera

Alice Rohrwacher, Italy, France, Switzerland, Turkey

4. Dahomey

Mati Diop, France, Senegal, Benin, UK

5. Hard Truths

Mike Leigh, UK, Spain

6. Caught by the Tides

Jia Zhang-ke, China

=7. The Substance

Coralie Fargeat, UK, France, US

=7. Love Lies Bleeding

Rose Glass, UK, US

9. No Other Land

Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham and Rachel Szor, Palestine, Norway

10. Nickel Boys

RaMell Ross, US

 

11. I Saw the TV Glow

Jane Schoenbrun, US, UK

12. Evil Does Not Exist

Ryûsuke Hamaguchi, Japan

13. Challengers

Luca Guadagnino, US, Italy

=14. The Zone of Interest

Jonathan Glazer, UK, Poland, US

=14. Janet Planet

Annie Baker, US, UK

16. Perfect Days

Wim Wenders, Japan, Germany

=17. Megalopolis

Francis Ford Coppola, US

=17. Grand Tour

Miguel Gomes, Portugal, Italy, France

=17. Emilia Pérez

Jacques Audiard, France, Belgium

=17. The Brutalist

Brady Corbet, US, UK, Hungary

 

=21. Henry Fonda for President

Alexander Horwarth, Austria, Germany

=21. Do Not Expect Too Much from the End of the World

Radu Jude, Romania, Luxembourg, France, Croatia, Switzerland, UK

=21. A Different Man

Aaron Schimberg, US

=21. Close Your Eyes

Victor Erice, Spain, Argentina

=25. Universal Language

Matthew Rankin, Canada

=25. Soundtrack to a Coup d’Etat

Johan Grimonprez, Belgium, France, Netherlands

=25. The Shrouds

David Cronenberg, Canada, France

=25. On Becoming a Guinea Fowl

Rungano Nyoni, Zambia, UK, Ireland

=25. Kneecap

Rich Peppiat, Ireland, UK

=25. Crossing

Levan Akin, Sweden, Denmark, France, Turkey, Georgia

 

=31. The Room Next Door

Pedro Almodóvar, Spain, US

=31. Furiosa: A Mad Max Saga

George Miller, Australia, US

=31. Civil War

Alex Garland, US, UK, Finland

=31. The Beast

Bertrand Bonello, France, Canada

=35. The Taste of Things

Tran Anh Hung, France, Belgium

=35. The Seed of the Sacred Fig

Mahommad Rasoulof, Iran, Germany, France

=35. Sanatorium Under the Sign of the Hourglass

Quay Brothers, UK, Poland, Germany

=35. Misericordia

Alain Guiraudie, France, Spain, Portugal

=35. By the Stream

Hong Sangsoo, South Korea

=35. About Dry Grasses

Nuri Bilge Ceylan, Turkey, France, Germany, Sweden, Qatar

 

=41. Juror #2

Clint Eastwood, US

=41. I’m Still Here

Walter Salles, Brazil, France

=41. The Holdovers

Alexander Payne, US

=41. Green Border

Agnieszka Holland, Poland, France, Czech Republic, Belgium, US, Germany, Turkey

=41. Dune: Part Two

Denis Villeneuve, US, Canada, UAE, Hungary, Italy, New Zealand, Jordan, Gambia

=41. Conclave

Edward Berger, UK, US

=41. Black Dog

Guan Hu, China

=41. April

Dea Kulumbegashvili, France, Italy, Georgia

=41. All of Us Strangers

Andrew Haigh, UK, US

=41. Afternoons of Solitude

Albert Serra, France, Portugal, Spain

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz