wtorek, 3 grudnia 2024

Krytycy z Nowego Jorku stawiają na „The Brutalist”

Nowojorskie Koło Krytyków Filmowych za najlepszy film 2024 roku uznało „The Brutalist”. Grający w tym filmie główną rolę Adrien Brody otrzymał nagrodę za główną rolę męską, a wśród kobiet zwyciężyła Marianne Jean-Baptiste za “Hard Truths”. Wśród docenionych jest też Kieran Culkin, który za występ w „Prawdziwym bólu” otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego.

W filmie „The Brutalist” uciekając z powojennej Europy, wizjonerski architekt László Toth przybywa do Ameryki, aby odbudować swoje życie, swoją pracę i małżeństwo z żoną Erzsébet po tym, jak w czasie wojny został zmuszony do rozstania przez zmieniające się granice i reżimy. Samotny w obcym, nowym kraju, László osiedla się w Pensylwanii, gdzie bogaty i wybitny przemysłowiec Harrison Lee Van Buren dostrzega jego talent do budowania. Ale władza i dziedzictwo mają swoją cenę... Pierwszy pokaz filmu w Polsce miał miejsce na American Film Festival i zdecydowanie był to seans, po którym trudno się było pozbierać. Ten monumentalny 3,5 godzinny film, budzi podziw potęgą swojej wypowiedzi, mądrością obserwacji i wielką kinową jakością. Film do polskich kin wejdzie 31 stycznia 2025 roku, ale już wcześnie będzie dostępny na pokazach przedpremierowych. Główną rolę w tym filmie gra Adrien Brody, którego krytycy z Nowego Jorku docenili za najlepszą główną rolę męską.

Za najlepszą reżyserię nagrodę otrzymał RaMell Ross, autor znakomitego filmu „Nickel Boys”, który przypomina w bardzo oryginalny sposób, zapomnianą historię ośrodków wychowawczych dla afro-amerykańskiej młodzieży. Niby prosta i dość oczywista historia opowiadająca o krzywdzie, ale zrealizowana w imponujący i bardzo oryginalny sposób, bo w pierwszej osobie i za pomocą subiektywnej kamery. Stąd druga nagroda dla tego filmu, za zdjęcia. „Nickel Boys” niedawno miał pierwszy polski pokaz i został doceniony na festiwalu Camerimage.

Faworyzowana „Anora” obroniła nagrodę za scenariusz, wśród filmów zagranicznych najlepszym okazał się „All We Imagine as Light”, za najlepszy film dokumentalny uznano „Nie chcemy innej ziemi”, a pełnometrażowa animacja to „Flow”.

Cieszy nagroda dla Kierana Culkina za rolę w filmie „Prawdziwy ból”, który niemal w całości został zrealizowany i rozgrywa się w Polsce.

Nowojorskie Koło Krytyków Filmowych liczy już 90 lat. Nie zawsze trafia w gusta Oscarowej akademii, ale często jest w tych wyborach zbliżone. Na pewno jest jednak ich nagroda, jedną z najważniejszych w dorocznym podsumowaniu filmowego roku.

 

Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):

 

Best Film: “The Brutalist” (A24)

 

Director: RaMell Ross, “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios)

 

Actor: Adrien Brody, “The Brutalist” (A24)

 

Actress: Marianne Jean-Baptiste, “Hard Truths” (Bleecker Street)

 

Supporting Actor: Kieran Culkin, “A Real Pain” (Searchlight Pictures)

 

Supporting Actress: Carol Kane, “Between the Temples” (Sony Pictures Classics)

 

Screenplay: “Anora” (Neon) — Sean Baker

 

Animated Film: “Flow” (Janus Films/Sideshow)

 

Cinematography: “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios) — Jomo Fray

 

First Film: “Janet Planet” (A24) — Annie Baker

 

International: “All We Imagine as Light” (Janus Films/Sideshow)

 

Non-Fiction Film: “No Other Land” (ImmerGuteFilme)

 

Student Prizes: Alexander Swift (Undergraduate, Vassar) and Drew Smith (Graduate, NYU)

 

Special Award: To Save and Project: The MoMA International Festival of Film Preservation

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz