Francuska „Emilia Pérez”, opowiedziana w języku hiszpańskim, z międzynarodową obsadą, zdobyła tytuł najlepszego europejskiego filmu 2024 roku podczas 37. edycji Europejskich Nagród Filmowych, a jego twórca Jacques Audiard otrzymał nagrody za reżyserię i scenariusz. „Emilia Pérez” obroniła w sumie pięć nagród, także za główną rolę kobiecą dla Karli Sofíi Gascón oraz za montaż. „Flow” uznano za najlepszą pełnometrażową animację, a „Nie chcemy innej ziemi” za najlepszym pełnometrażowy film dokumentalny. Polska koprodukcja, „Dziewczyna z igłą” otrzymała nagrody za scenografię i muzykę.
W tym roku po raz pierwszy o tytuł najlepszego filmu rywalizowały filmy fabularne oraz pełnometrażowe produkcje dokumentalne i animowane. W sumie o najważniejszą nagrodę europejskiego kina zabiegało 15 filmów, w tym polski film dokumentalny „W zawieszeniu”.
Dominująca podczas tegorocznych Europejskich Nagród Filmowych „Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat. Film zadebiutował na tegorocznym festiwalu w Cannes gdzie zdobył Nagrodę Jury oraz wyróżnienie zbiorowe dla aktorek występujących w filmie. [opis: Gutek Film] Film reprezentuje Francję w rywalizacji o Oscara międzynarodowego, ale nie jest wykluczone zabieganie także o główne nagrody.
Za najlepszą pełnometrażową animację uznano „Flow”. Drugi pełnometrażowy obraz łotewskiego reżysera, Gintsa Zilbalodisa, to porywająca i wzruszająca historia o pełnej niebezpieczeństw przygodzie. Zwierzęcy bohaterowie ratują się przed tajemniczym przypływem, znajdując wspólny azyl na starej, dryfującej łodzi. Wznoszące i opadające fale prowadzą kota, psa, lemura, kapibarę i ptaka sekretarza przez malownicze, oniryczne krajobrazy. Zalane miasta i lasy stają się poetycką scenerią osobliwej wodnej odysei i symbolicznej wyprawy w głąb siebie. Ta niezwykła wizualna podróż to historia zarówno dla kinofilskiej publiczności, jak i dla jednej z najbardziej wymagających widowni – dzieci.
Wśród filmów dokumentalnych doceniono „Nie chcemy innej ziemi”, film który wygrał w tym roku między innymi Millennium Docs Against Gravity. Film ukazuje ciągnącą się przez dekady batalię prawną palestyńskich mieszkańców Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu o zachowanie swojej wioski. Niestety z sal sądowych walka przenosi się do wioski. Młody izraelski dziennikarz zaczyna relacjonować tę historię.
Największą niespodzianką była nagroda dla najlepszego aktora. Wyróżnienie to zdobył Abou Sangare za występ w filmie „Souleymane’s Story”, a pokonał on wielkie gwiazdy europejskiego kina, w tym Franza Rogowskiego, Ralpha Fiennesa, Larsa Eidingera i Daniela Craiga.
Za najlepszy debiut w europejskim kinie uznano „Armanda”. Młodzi miłośnicy kina wybrali film „Ibelin”, a studenci postawili na „Trzy kilometry do końca świata”.
Wcześniej przyznano też nagrody za rzemiosło artystyczne, a tutaj po dwie nagrody zdobyli twórcy „Dziewczyny z igłą” i „Substancji”. Honorowymi wyróżnieniami doceniono Isabella Rossellini i Wima Wendersa.
European Film
-
European Documentary
NO OTHER LAND (Palestine, Norway), directed by Yuval Abraham, Rachel Szor, Basel Adra & Hamdan Ballal, produced by Fabien Greenberg, Bård Kjøge Rønning, Yuval Abraham, Basel Adra, Rachel Szor & Hamdan Ballal
European Animated Feature Film
FLOW - Gints Zilbalodis (Latvia/France/Belgium)
European Short Film – Prix Vimeo
THE MAN WHO COULD NOT REMAIN SILENT - Nebojša Slijepčević (Croatia/France/Bulgaria/Slovenia)
European Director
JACQUES AUDIARD - Emilia Pérez (France)
European Actress
KARLA SOFÍA GASCÓN in Emilia Pérez
European Actor
ABOU SANGARE in Souleymane’s Story
European Screenwriter
JACQUES AUDIARD for Emilia Pérez
European Discovery – Prix FIPRESCI
ARMAND (Norway, Netherlands, Germany, Sweden), directed by Halfdan Ullmann Tøndel, produced by Andrea Berentsen Ottmar
European Young Audience Award
THE REMARKABLE LIFE OF IBELIN - Benjamin Ree (Norway)
European Cinematography
BENJAMIN KRAČUN - The Substance (UK/USA/France)
European Editing
JULIETTE WELFLING - Emilia Pérez
European Production Design
JAGNA DOBESZ - The Girl With The Needle (Denmark/Poland/Sweden)
European Costume Design
TANJA HAUSNER - The Devil’s Bath (Austria/Germany)
European Make-Up & Hair
EVALOTTE OOSTEROP - When The Light Breaks (Iceland/Netherlands/Croatia/France)
European Original Score
FREDERIKKE HOFFMEIER - The Girl With The Needle
European Sound
MARC-OLIVIER BRULLÉ, PIERRE BARIAUD, CHARLOTTE BUTRAK, SAMUEL AÏCHOUN & RODRIGO DIAZ - Souleymane’s Story (France)
European Visual Effects
BRYAN JONES, PIERRE PROCOUDINE-GORSKY, CHERVIN SHAFAGHI & GUILLAUME LE GOUEZ - The Substance
European University Film Award
THREE KILOMETERS TO THE END OF THE WORLD
European Lifetime Achievement
WIM WENDERS
European Achievement in World Cinema
ISABELLA ROSSELLINI
European International Co-Production
LABINA MITEVSKA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz