Kolejna znacząca grupa amerykańskich krytyków filmowych podsumowała rok w kinie. Krytycy z Los Angeles za najlepszy film 2024 roku uznali „Anorę”, która wyprzedziła „The Brutalist”. Mohammad Rasoulof uznany został za najlepszego reżysera, a dwie nagrody zdobył „Prawdziwy ból”. Krytycy z Los Angeles swoje nagrody przyznali po raz 50.
„Anora” zdobyła nie tylko nagrodę za najlepszy film roku, ale też wyróżnienia aktorskie: dla grającej rolę główną Mikey Madison, która podzieliła się wyróżnieniem z Marianne Jean-Baptiste za rolę w “Hard Truths” (doceniona też przez krytyków z Nowego Jorku i pierwsza w historii nagród krytyków z Los Angeles czarnoskóra aktorka doceniona za rolę główną) oraz za rolę drugoplanową dla Yury Borisova. Aktorskie kategorie nie mają podziału ze względu na płeć, a jedynie na role główne i drugoplanowe. Pierwszoplanowe zdominowały kobiety, drugoplanowe mężczyźni. Twórca „Anory” Sean Baker zajął też drugie miejsca w kategoriach doceniających reżyserów i w kategorii wyróżniającej scenariusze.
W kategorii Reżyseria zwyciężył Mohammad Rasoulof, irański twórca, który zmuszony został do ucieczki ze swojego kraju, a krytycy z Los Angeles docenili go za film „Nasienie świętej figi”. Co ciekawe, w kategorii wyróżniającej filmy zagraniczne, film Rasoulofa zajął drugie miejsce, a nagrodę zdobył film z Indii „Wszystkie odcienie światła”. Te dwie produkcje nie zmierzą się w rywalizacji o Oscara międzynarodowego, bo Indie nie wystawiły tego filmu do rywalizacji z powodów politycznych (podobnych do tych dotyczących przed rokiem „Zielonej granicy”).
Dwie nagrody krytyków z Los Angeles zdobyli twórcy „Prawdziwego bólu”. Kieran Culkin współdzieli nagrodę za najlepszą rolę drugoplanową. Jesse Eisenberg otrzymał zaś wyróżnienie za scenariusz „Prawdziwego bólu”.
Wśród filmów animowanych i dokumentalnych nie ma niespodzianek. W tej pierwszej kolejne wyróżnienie zdobył film „Flow”, w tej drugiej ponownie doceniono „Nie chcemy innej ziemi”. Dokument z Palestyny i o Palestyńczykach ma na swoim koncie wiele wyróżnień, w tym Nagrodę Główną na Millennium Docs Against Gravity, ale nie ma jeszcze dystrybutora w USA.
Za zdjęcia i montaż doceniono film „Nickel Boys”, za muzykę wyróżniono pracę Trenta Reznora i Atticusa Rossa do „Challengers” a wysoko oceniany „The Brutalist” zajął drugie miejsca w kilku kategoriach, w tym tej najważniejszej dla najlepszych filmów roku.
Poniżej przedstawiam także laureatów nagród krytyków z Bostonu (wygrała „Anora”) i Waszyngtonu (wygrał „Wicked”).
NAGRODY KRYTYKÓW Z LOS ANGELES:
Best Picture: “Anora” (Neon)
Runner-up: “The Brutalist”
Director: Mohammad Rasoulof, “The Seed of the Sacred Fig” (Neon)
Runner-up: Sean Baker, “Anora”
Leading Performances: Marianne Jean-Baptiste, “Hard Truths” (Bleecker Street); Mikey Madison, “Anora” (Neon)
Runners-up: Demi Moore, “The Substance” and Fernanda Torres, “I’m Still Here”
Supporting Performances: Yura Borisov, “Anora” (Neon); Kieran Culkin, “A Real Pain” (Searchlight Pictures)
Runners-up: Clarence Maclin, “Sing Sing” and Adam Pearson, “A Different Man”
Screenplay: “A Real Pain” (Searchlight Pictures) — Jesse Eisenberg
Runner up: Sean Baker, “Anora”
Animation: “Flow” (Janus Films/Sideshow)
Runner-up: “Chicken for Linda”
Cinematography: “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios)
Runner-up: “The Brutalist”
Editing: (TIE) “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios) — Nicholas Monsour; “September 5” (Paramount Pictures) — Hansjörg Weißbrich
Runner-up: None
Production Design: Judy Becker, “The Brutalist” (A24)
Runner-up: Adam Stockhausen, “Blitz”
Music Score: “Challengers” (Amazon MGM Studios) — Trent Reznor and Atticus Ross
Runner-up: Eiko Ishibashi, “Evil Does Not Exist”
Foreign Language: “All We Imagine as Light” (Janus Films/Sideshow)
Runner-up: “The Seed of the Sacred Fig”
Documentary/Non-Fiction Film: “No Other Land”
Runner-up: “Dahomey”
New Generation Award: Vera Drew, “The People’s Joker” (Altered Innocence)
Douglas Edwards Experimental Film Prize: “The Human Surge 3” by Eduardo Williams
Career Achievement Award: John Carpenter
Special Citation: Adam Hyman, for decades of curating, programming and administrating the screenings and other events of LA Filmforum
NAGRODY KRYTYKÓW Z BOSTONU
Best Picture: “Anora”
Director: Sean Baker, “Anora”
Actor: Timothée Chalamet, “A Complete Unknown”
Actress: Mikey Madison, “Anora”
Supporting Actor: Edward Norton, “A Complete Unknown”
Supporting Actress: Danielle Deadwyler, “The Piano Lesson”
Adapted Screenplay: “Nickel Boys”
Original Screenplay: “Anora”
Ensemble: “Sing Sing”
New Filmmaker: Annie Baker, “Janet Planet”
Documentary: “No Other Land”
Animated Film: “Flow”
Cinematography: “The Brutalist” (Lol Crawley)
Editing: “Challengers” (Marco Costa)
Score: “The Brutalist” (Daniel Blumberg)
Non-English Language Film: “Do Not Expect Too Much from the End of the World”
NAGRODY KRYTYKÓW Z WASZYNGTONU
Best Feature: “Wicked”
Director: Brady Corbet, “The Brutalist”
Actor: Colman Domingo, “Sing Sing”
Actress: Mikey Madison, “Anora”
Supporting Actor: Kieran Culkin, “A Real Pain”
Supporting Actress: Danielle Deadwyler, “The Piano Lesson”
Original Screenplay: “A Real Pain”
Adapted Screenplay: “Conclave”
Animated Feature: “The Wild Robot”
Production Design: “Wicked”
Cinematography: “Nosferatu”
Editing: “Anora” and “Dune: Part Two”
Original Score: “The Brutalist” and “Challengers”
Documentary: “Super/Man: The Christopher Reeve Story”
International Film: “Emilia Pérez”
Youth Performance: Elliott Hefferman, “Blitz”
Voice Performance: Lupita Nyong’o, “The Wild Robot”
Motion Capture: Owen Teague, “Kingdom of the Planet of the Apes”
Stunts: “The Fall Guy”
Acting Ensemble: “Conclave”
The Joe Barber Award for Best Portrayal of Washington, DC: “Civil War”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz