Byłem przez kilka dni (zdecydowanie za krótko) i jak co roku
było to spotkanie z bardzo dobrym dokumentalnym kinem. Znani są już laureaci 11. Planete+ Doc Film Festival,
więc przekazuję tę informację za organizatorami.
W sobotę, 17 maja 2014, podczas ceremonii wręczenia nagród w
warszawskiej Kinotece, ogłoszeni zostali laureaci 11. PLANETE+ DOC FILM
FESTIVAL – jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie,
który odbywa się w dniach 9-18 maja w Warszawie i Wrocław, a 16-18 maja w
ramach „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC” w ponad 20 miastach Polski.
Międzynarodowe Jury w składzie: Nino Kirtadze, Aleš Suk i
Manuel Rougeron główną nagrodę 11. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL – NAGRODĘ
MILLENNIUM i 8000 euro, ufundowane przez Mecenasa festiwalu Bank Millennium,
przyznało obrazowi Jesteśmy waszymi przyjaciółmi Huberta Saupera –
„zadziwiającemu filmowi; bajce, która zabiera widzów do kolebki ludzkości i
cywilizacji, wyjaśniając, czym stała się nasza cywilizacja”. „Śledząc
wydarzenia w Sudanie, układając słodko-gorzką mozaikę surrealistycznych
sytuacji, postaci i miejsc, film poddaje w wątpliwość naturę naszej
europejskiej cywilizacji oraz ukazuje jej narcystyczny cynizm, żądzę i
przerażającą hipokryzję. To uniwersalny i bardzo osobisty film, wywołujący
śmiech i dreszcze” – uzasadniło Jury. Wyróżnienia specjalne przyznano filmom:
Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy? Michela Gondry’ego – „absolutne
UFO, które pobudziło nasze mózgi niezwykle imponującym rytmem i dynamiczną
interakcją pomiędzy jednym z najbardziej rozpoznawalnych myślicieli naszych
czasów a Michelem Gondrym, skłaniając do głębokiego namysłu, stawiając pytania
bez odpowiedzi i w jakiś sposób dając odrobinę radości” oraz Aksamitni
terroryści Ivana Ostrochovsky’ego, Pavola Pekarčíka i Petera Kerekesa, według
Jury „wyjątkowy film, który poszerza formy praktykowane przy tworzeniu filmu
dokumentalnego o świeże i radosne podejście, ukazujący osobiste, bohaterskie
wizje oporu wobec totalitarnego reżymu”.
Międzynarodowe Jury w składzie: Željka Sukova, Paweł
Łoziński i Błażej Hrapkowicz NAGRODĘ MAGICZNEJ GODZINY i 4000 euro, ufundowane
przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dla najlepszego filmu średniometrażowego,
przyznało obrazowi Trzy kobiety Anny Jadowskiej „za wrażliwą i cierpliwą
obserwację, dzięki której film zaprasza nas do intymnego świata bohaterek, ale
nie stwarza poczucia niestosownej ingerencji w życie drugiego człowieka oraz za
świadomość, że w filmie dokumentalnym nie wystarczy po prostu włączyć kamerę i
czekać na dary losu”. Jury przyznało także wyróżnienia specjalne filmom: Off
Road Elisy Amoruso za „wnikliwy i zabawny obraz alternatywnej rodziny, który
przekonuje, że to nie kulturowe wzorce są gwarantem szczęścia, lecz miłość i
przywiązanie. Przede wszystkim jednak za bohaterkę – większą niż samo życie,
choć z życia właśnie wziętą” oraz Głosy z wyżyn Benjamina Orozy za „umiejętne
stworzenie przestrzeni, w której bohaterowie mogli bez skrępowania snuć
opowieści o swoim życiu, składające się na portret silnej i niezależnej
zbiorowości”.
Jury w składzie: Irena Gruca-Rozbicka, Bogdan Dziworski oraz
Maciej Nabrdalik przyznało nagrodę dla twórcy najlepszego obrazu CANON
CINEMATOGRAPHY AWARD i 4000 euro, ufundowane przez firmę Canon Polska, filmowi
Pożegnanie z Hollywoodem Henry’ego Corry i Reginy Nicholson –
„wielopłaszczyznowemu, uniwersalnemu i intymnemu filmowi, ukazującemu nie tylko
chorobę, ale także skomplikowane relacje w rodzinie, który pokazuje emocje, a
równocześnie uruchamia je u widza”. Wyróżnienia specjalne otrzymały filmy:
Badjao. Duchy z morza Elizy Kubarskiej, doceniony przez Jury za „kompozycję,
nastrój, światło i ruch kamery doprowadzone do perfekcji, idealne współgranie
formy i treści i piękne przesłanie” oraz #chicagoGirl. Facebookowa rewolucja
Joego Piscatella za „ukazanie rzeczywistości, w której informacja pokonuje
przestrzeń w ułamku sekundy, a jednocześnie świat przygląda się
bezczynnie śmierci tysięcy ludzi”. „Wyróżnienie dla tego filmu to także hołd
dla wszystkich dziennikarzy obywatelskich, którzy ryzykując życie, służą
prawdzie” – uzasadniło Jury.
Jury w składzie: Michał Piróg, Przemek Pasek i Liliana
Religa w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej GREEN CROSS WARSAW
AWARD i 3000 euro, ufundowane przez Green Cross Poland, przyznało obrazowi
Testowane na ludziach Dany Nachman i Jona Hardy’ego za „przedstawienie problemu
dotykającego wszystkich bez względu na miejsce zamieszkania, płeć czy poziom
zaangażowania ekologicznego”. Jury podkreśliło, że film „w zniuansowany,
obrazowy i wrażliwy genderowo sposób przekonuje do podjęcia działań w
najbliższym otoczeniu, by zarazem przyczynić się do poprawy sytuacji w skali
globalnej”. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne obrazowi Klimatyczni
oszuści Toma Heinemanna, który „trzyma w napięciu niczym kryminał, zaskakuje i
zmusza do refleksji przypominając o konieczności kontrolowania decydentów”.
PLANETĘ WIDZÓW – NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI I SPOŁECZNOŚCI
PLANETE+ i 2000 euro, ufundowane przez kanał dokumentalny PLANETE+ i platformę
cyfrową nc+ otrzymał film Był sobie las Luka Jacqueta.
W konkursie na najlepszy film mówiący o prawach człowieka
Jury w składzie: Draginja Nadaždin, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki
przyznało NAGRODĘ AMNESTY INTERNATIONAL i 3000 euro obrazowi W rolach głównych:
białoruscy wichrzyciele Madeleine Sackler o nielegalnym Białoruskim Wolnym
Teatrze, filmowi który „pomimo tragicznych losów swoich bohaterów, zachęca do
akcji i daję nadzieję”. Jury przyznało także wyróżnienia specjalne filmom:
Podejrzany: Ai Weiwei Andreasa Johnsena oraz Sztuka i rewolucja Marco Wilmsa.
NAGRODĘ NOS CHOPINA i 1000 euro dla najlepszego filmu o
tematyce muzycznej, której partnerem jest Narodowy Instytut Audiowizualny
otrzymał Zappa wraca na Sycylię Salvo Cuccii. „Ten film to oczywiście wielka
radość dla fanów Franka Zappy. To film o nas, ludziach, którzy kochają muzykę i
są w stanie zrobić naprawdę dużo, by obejrzeć koncert ukochanego artysty. To
wreszcie film o tym, jak muzyka zbliża ludzi, bez względu na pokolenia, granice
i mierzoną tysiącami kilometrów odległość” – uzasadniło Jury w składzie: Monika
Brodka, Agnieszka Szydłowska i Jarek Szubrycht. Wyróżnienie specjalne otrzymała
Punkówa Sini Anderson. „To wyróżnienie nie tyle dla filmu, co dla jego głównej
bohaterki: Kathleen Hanna. Za odwagę, hart ducha i oczywiście świetne piosenki.
Oglądając ten film trudno nie zatęsknić za nie tak przecież jeszcze odległymi
czasami, kiedy muzyka była na pierwszej linii światopoglądowego frontu. Kiedy
naprawdę zmieniała świat” – uzasadniło Jury.
W tym roku po raz pierwszy na festiwalu PLANETE+ DOC
przyznana została NAGRODA MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI, której celem jest
skierowanie uwagi widzów na filmowe dokumenty pokazujące skalę i
wielowymiarowość zjawiska migracji oraz jego wpływ na społeczeństwo i jednostki.
Jury w składzie: Andrzej Kołodyński, Karolina Grabowicz-Matyjas i Maria
Zmarz-Koczanowicz przyznało NAGRODĘ MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI i 2000 euro
filmowi #chicagoGirl. Facebookowa rewolucja Joego Piscatella za „sugestywny
portret współczesnych emigrantów, których życie, dzięki nowym technologiom
komunikacji, rozpięte jest pomiędzy dwoma kontynentami – opuszczoną ojczyzną w
Syrii i Stanami Zjednoczonymi”. Jury podkreśliło również, że „na szczególną
uwagę zasługuje bohaterka filmu, Alaa Basatneh – niezależna młoda
kobieta-emigrantka, świadoma swojego pochodzenia i silnie związana z rodakami,
z niezwykłym zaangażowaniem wspierająca syryjską rewolucję.”
Podczas tegorocznej edycji festiwalu PLANETE+ DOC po raz
pierwszy przyznana została również NAGRODA AKADEMII PLANETE+ DOC. Młodzieżowe
jury w składzie: Paulina Wilkowicz de Arruda, Weronika Althamer, Agnieszka
Gabriel, Miłosz Gierszewski, Krzysztof Lach, Hanna Dymarska i Dominika Budkus
wybrało najlepszy film średniometrażowy. Laureatem NAGRODY AKADEMII PLANETE+
DOC i 1000 euro został Strumień miłości Ágnes Sós – „film pełen urokliwych ujęć
i przejmujących, szczerych zwierzeń głównych bohaterów, w niezwykle ujmujący i
zabawny sposób opowiadający o niesłabnącej potrzebie miłości”. Wyróżnienia
specjalne jury przyznało filmom: Trzy kobiety Anny Jadowskiej – „prawdziwej,
surowej opowieści o otaczającym nas świecie” oraz C.K.O.D.2 – Plan ewakuacji
Piotra Szczepańskiego. „Tak powinien być zrobiony dokument” – uzasadniło Jury.
13 maja w warszawskiej Kinotece wręczona została także
NAGRODA MIESIĘCZNIKA „FOCUS” dla największej osobowości festiwalu. Jej
laureatem został Noam Chomsky – amerykański lingwista, filozof, działacz
polityczny, aktywista, współtwórca gramatyki transformacyjno-generatywnej i
rozwoju psycholingwistyki, jeden z najsłynniejszych współczesnych
intelektualistów i najczęściej cytowanych naukowców na świecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz