Na stronie PISF pojawiła się lista wniosków złożonych do Programu Operacyjnego „Produkcja filmowa” w sesji 1/2016. Wiadomo już jakie filmy trafiły do poszczególnych komisji eksperckich, a jednocześnie jakie polskie produkcje są obecnie w przygotowywaniu i zabiegają o wsparcie finansowe. Po zamieszaniu związanym z wyborem liderów komisji eksperckich, dziś już wiadomo, że nie wszyscy twórcy zyskali akceptację środowiska. Komisje, którymi kierować mają Alessandro Leone i Wojciech Nowak nie będą miały na razie pracy.
To producenci decydują, do której
z komisji eksperckich kierują swoje projekty i gdzie zabiegać będą na tym
etapie o przychylność. Od tej oceny zależy przyszłość projektu, który ma szanse
otrzymać dofinansowanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Najważniejszym z
priorytetów jest ten poświęcony „Produkcji filmów fabularnych”, a
poszczególnymi liderami zostali: Ryszard Bugajski, Mariusz Grzegorzek, Jan
Jakub Kolski, Alessandro Leone, Wojciech Nowak, Magdalena Piekorz oraz Andrzej
Jakimowski odpowiedzialny za koprodukcje mniejszościowe. Każdy z liderów dobrał
sobie dwoje ekspertów i w tym gronie rozpatrywać będzie nadesłane wnioski.
Najwięcej pracy będzie miała komisja, której przewodzi Andrzej Jakimowski,
bowiem trafiło tutaj aż 16 projektów. Komisja pod kierunkiem Ryszarda Bugajskiego
oceni 9 projektów.
Zgodnie z informacjami na stronie PISF, wywołujący największe emocje wśród tegorocznych liderów komisji
eksperckich, Alessandro Leone nie oceni ani jednego projektu.
Czy należy się temu dziwić, skoro twórca ten ma na swoim koncie realizację
filmu „Bitwa pod Wiedniem”, a na liście ekspertów znalazł się po interwencji
Ministra Kultury? Wspomniany film, delikatnie rzecz ujmując, nie był udanym
przedsięwzięciem, a docenienie go przez Akademię Węży (daje nagrody najgorszym
polskim filmom) tym bardziej wydaje się dziś zasadne. Projektów polskich filmów nie oceni też Wojciech Nowak reżyser mający na swoim koncie nakręcony w
1999 roku film „Krugerandy” oraz liczne seriale i spektakle telewizyjne. Wydaje
się, że wybór tych liderów przez Ministra Kultury nie przypadł do gustu
środowisku.
Z jednej strony odrzucenie dwóch
liderów przez środowisko jest wymownym sygnałem dla władz oraz Ministra Kultury,
ale to dość ryzykowne posunięcie. W politycznej grze o zwierzchnictwo nad Polskim
Instytutem Sztuki Filmowej takie ostentacyjne zachowanie daje Ministrowi mocny
argument do ręki. Podkreśla przede wszystkim niechęć do obecnych władz, a to
jak wiadomo może odwrócić się przeciwko środowisku filmowemu. Z drugiej strony
w 2016 roku odbędzie się jeszcze kilka sesji i być może wtedy Leone i Nowak
otrzymają projekty do oceny.
Wracając do listy zgłoszonych
projektów daje nam ona obraz filmowej przyszłości w polskiej kinematografii.
Priorytety 1 i 2 dotyczą „Stypendii scenariuszowych” oraz „Rozwoju projektów”.
Swoje filmy szykują tutaj m.in. Ireneusz Grzyb, Konrad Szołajski, Rafael
Lewandowski, Kinga Dębska, Leszek Dawid, Waldemar Krzystek. Za produkcję filmów
wzięły się też osoby stojące do tej pory po drugiej stronie kamery, a więc
aktorki Agata Trzebuchowska („Ida”) oraz Izabela Kuna. Swój reżyserski debiut planuje Grażyna Błęcka-Kolska.
To tutaj swoje projekty rozwijają m.in.: Władysław Pasikowski („Kurier”) i
twórca „Nocy Walpurgi” Marcin Bortkiewicz („Uroczyste dni”). Wiadomo już, że
sprzyjający ekipie rządzącej Maciej Pawlicki planuje wyprodukować film
zatytułowany „Legiony” i już wiadomo, jakiej tematyki będzie dotykał oraz to,
że premiera planowana jest na rocznicę odzyskania niepodległości. Za to na
pewno cieszą plany kręcenia większej liczby filmów dla młodej widowni. Do
komisji kierowanej przez Macieja Wojtyszkę wpłynęło aż 18 projektów, w tym „Volta”
Juliusza Machulskiego.
Najwięcej emocji wzbudzać będzie
Priorytet 3, poświęcony „Produkcji filmów fabularnych”. Do poszczególnych komisji
o dofinasowanie trafiły m.in.: „Sztuka kochania” Marii Sadowskiej, „Pewnego
razu 10 listopada” Andrzeja Jakimowskiego, „Czuwaj” Roberta Glińskiego, „Pochłaniacz”
Jacka Bromskiego, „Gareth Jones” Agnieszki Holland, „Droga przez las” Bartosza
Warwasa, „Głodna” Katarzyny Klimkiewicz, „Dywizjon” Michała Rogalskiego, „Dywizjon
303” Łukasza Palkowskiego, „Ciemno, prawie noc” Borysa Lankosza. Osobna grupa
to koprodukcje mniejszościowe, a tam m.in. filmy Alekseja Germana Jr, Diego
Lermana, Grega Zglińskiego.
Na liście pojawiło się też wiele
projektów filmów dokumentalnych i animowanych, za którymi stoi wielu wybitnych
polskich twórców. Jacek Bławut otrzymał na przykład do oceny projekt
zatytułowany „Dobra zmiana” w reżyserii Konrada Szołajskiego…
PEŁNA LISTA TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz