środa, 6 stycznia 2016

Kamiński wśród najlepszych. Filmowe zdjęcia roku

Most szpiegów
Gildie skupiające Autorów Zdjęć Filmowych oraz Scenografów ogłosiły nominacje do swoich dorocznych nagród. Festiwal Camerimage potwierdził swoją ważną rolę w środowisku mistrzów obrazów i światła. Wśród nominowanych znalazł się Janusz Kamiński.

American Society of Cinematographers (Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych) to prestiżowa organizacja skupiająca mistrzów kamery. Ich nominacje bardzo często pokrywają się z gustami Amerykańskiej Akademii Filmowej. W tym roku nominacje tej grupy zawodowej podkreślają znaczenie na świecie festiwalu Camerimage. Zdecydowana większość tegorocznych nominowanych była prezentowana niedawno w Bydgoszczy. Złotą Żabę otrzymał tam Ed Lachman za „Carol” i twórca ten znalazł się w gronie tegorocznych kandydatów do nagród. Festiwal w Bydgoszczy otwierał „Most szpiegów” ze zdjęciami Janusza Kamińskiego, a o nagrody rywalizowały także „Sicario” (Roger Deakins) oraz „Mad Max: Na drodze gniewu” (John Seale). Piąta nominacja ASC dla Emmanuela Lubezkiego za „Zjawę”.

W tym gronie najbardziej utytułowany jest Lubezki, który otrzymał swoją szóstą nominacje do nagród ASC, a triumfował tutaj za prace przy filmach: „Ludzkie dzieci”, „Drzewo życia”, „Grawitacja” oraz „Birdman”. Od dwóch lat nie tylko więc zdobywa tę nagrodę, ale też Oscara za najlepsze zdjęcia. Jeszcze nigdy żaden operator nie zdobył trzy raz z rzędu Oscara za zdjęcia. Roger Deakins otrzymał trzy nagrody ASC, ale mimo 12 nominacji do Oscara, nigdy nie przekonał do siebie członków Akademii.

Janusz Kamiński otrzymał swoją szóstą nominację do nagród ASC, ale nigdy wcześniej nie zdobył tego wyróżnienia, choć dwukrotnie doceniono go Oscarem za zdjęcia. Jego docenione filmy to: „Lista Schindlera” – Oscar, „Amistad”, „Szeregowiec Ryan” – Oscar, „Motyl i skafander”, „Lincoln”. Część zdjęć do filmu „Most szpiegów” powstawała w Polsce.

Nominacji ASC nie otrzymał Robert Richardson za „Nienawistną ósemkę” Quentina Tarantino, a jest to tym bardziej bolesne ponieważ twórcy pracowali na historycznym i archaicznym sprzęcie filmowym. Western ten został nakręcony na taśmie 65mm z wykorzystaniem formatu Ultra Panavision. O nominacje do Oscara walczą też inni uznani autorzy zdjęć filmowych. Mogą to wyróżnienie otrzymać Mátyás Erdély za „Syna Szawła” oraz kolejny Polak w gronie autorów zdjęć filmowych, Dariusz Wolski za „Marsjanina”.

Widać wyraźnie, że autorzy zdjęć filmowych do tych najważniejszych produkcji w zeszłym roku pozwolili sobie na sporo swobody. „Most szpiegów” realizowany był na taśmie 35mm, „Carol” kręcono na taśmie 16mm, „Mad Max” i „Sicario” powstawały przy użyciu kamer cyfrowych Arri Alexa a „Zjawa” wykorzystała nowy format Arri Alexa 65 camera.

Pełna lista nominacji:

“Bridge of Spies” (Janusz Kaminski)
“Carol” (Ed Lachman)
“Mad Max: Fury Road” (John Seale)
“The Revenant” (Emmanuel Lubezki)
“Sicario” (Roger Deakins)

Laureatów 30. edycji tych nagród poznamy 14 lutego.

Gildia Scenografów nominowała filmy w następujących kategoriach:

Period Film nominees are:
"Bridge of Spies"
"Crimson Peak"
"The Danish Girl"
"The Revenant"
"Trumbo"

Fantasy Film nominees are:
"Cinderella"
"Jurassic World"
"Mad Max: Fury Road"
"Star Wars: The Force Awakens"
"Tomorrowland"

Contemporary Film nominees are:
"Ex Machina"
"Joy"
"The Martian"
"Sicario"
"Spectre"

Odnotowano tutaj znaczący brak nominacji dla filmów „Carol”, „Brooklyn” oraz „Nienawistna ósemka”. Z Oscarami może być inaczej, choć już dziś faworyta upatruje się w nowym „Mad Maksie”. Nominacje do Oscarów nie będą dzielone na poszczególne kategorie. Laureatów nagród Gildii Scenografów poznamy 31 stycznia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz