[SEZON NAGRÓD 2017/2018] Rozpoczęła się XX edycja Polskich Nagród Filmowych Orły 2018. Organizatorzy ostatecznie podali, że o tytuł najlepszego polskiego filmu rywalizowało będzie 61 filmów. Nominacje ogłoszone zostaną 7 lutego.
O Orłach pisałem kilka dni temu, to dla mnie najważniejsze
filmowe nagrody w Polsce, bardzo celne podsumowanie wydarzeń, które miały
miejsce w polskiej kinematografii w ubiegłym roku. Pierwsze informacje mówiły o
blisko 50 filmach kandydujących do Orłach, ale pozwoliłem sobie na zwrócenie
uwagi na kilka brakujących tytułów. Ostatecznie dwa z nich znalazły się na
oficjalnej liście filmów zabiegających o te nagrody.
Orły mają już dwadzieścia lat. Jak czytam w oficjalnym
komunikacie: Ich pomysłodawcą w 1998 roku był Dariusz Jabłoński, reżyser,
producent filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej – Jestem
prawdziwie wzruszony, że pomysł sprzed 20 lat na sprawiedliwe polskie nagrody
filmowe przekształcił się w prestiżowe i ważne ORŁY, nagrody całego polskiego
środowiska filmowego przyznawane przez profesjonalistów – profesjonalistom.
Stało się tak dzięki zaufaniu i poparciu najlepszych polskich filmowców, dzięki naszemu partnerowi PwC, który od
samego początku zapewniał Orłom pełną wiarygodność, tajność i poufność, a także
dzięki pasji wielu ludzi, którzy przez lata pracowali przy Orłach, tworząc
zaufanie dla najbardziej demokratycznych nagród filmowych. To właśnie dzięki
tej pasji Orły co roku trafiają do najlepszych polskich filmowców.
W piątek, 12 stycznia br. audytorzy z PwC – wiodącej na
świecie firmy audytorsko-doradczej, która od ponad 80 lat nadzoruje głosowanie
na Oscary, a także od pierwszej edycji Polskich Nagród Filmowych przeprowadza
tajne głosowanie członków Polskiej Akademii Filmowej na Orły – wysłali do
Akademików karty oraz kody uprawniające do głosowania online. Pierwsza tura
głosowania wyłoni Nominowanych do Orłów 2018 już 7 lutego. Ich nazwiska zostaną
odczytane na uroczystej konferencji prasowej, na którą dwóch Partnerów PwC:
Krzysztof Szułdrzyński i Piotr Wyszogrodzki, osobiście odpowiedzialnych za
przeprowadzenie głosowania, dostarczy zalakowane koperty z wynikami głosowania
Akademii.
Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są za najwyższe
osiągnięcia w 19 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska,
Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz,
Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa
Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka,
Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument,
Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii
Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
W pierwszym etapie konkursu Orły 2018, głosami członków
Akademii, wyłonieni zostaną Nominowani do Polskich Nagród Filmowych. Wszyscy
członkowie Akademii głosują w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsze Role
Aktorskie, Najlepszy Serial, Najlepszy Film Europejski, a także proponują
Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. W pozostałych kategoriach głosują wyłącznie
specjaliści danej branży.
W tym roku do konkursu zakwalifikowała się rekordowa liczba
61 tytułów, które spełniły warunki regulaminu Orłów, tj. są filmami kinowymi
trwającymi co najmniej 70 min i w terminie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017
roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych
pokazach kinowych.
Lista filmów biorących udział w konkursie została
sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest
poparta oświadczeniem dystrybutora (kolejność alfabetyczna).
21 x Nowy Jork,
reż. Piotr Stasik
Ach śpij kochanie,
reż. Krzysztof Lang
Amok, reż. Kasia
Adamik
Beksińscy. Album
wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt
Biegacze, reż.
Łukasz Borowski
Bikini Blue, reż.
Jarosław Marszewski
Bodo, reż. Michał Kwieciński
Botoks, reż.
Patryk Vega
Cicha noc, reż.
Piotr Domalewski
Człowiek z
magicznym pudełkiem, reż. Bodo Kox
Droga Aszera, reż.
Matan Yair
Droga do Rzymu,
reż. Tomasz Mielnik
Dwie Korony, reż.
Michał Kondrat
Dybuk. Rzecz o
wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński
Dzikie róże, reż.
Anna Jadowska
Gwiazdy, reż. Jan
Kidawa-Błoński
Habit i zbroja,
reż. Paweł Pitera
Ja, Olga
Hepnarova, reż. Petr Kazda, Tomas Weinreb
Konwój, reż.
Maciej Żak
Królewicz Olch,
reż. Kuba Czekaj
Las, 4 rano, reż.
Jan Jakub Kolski
Listy do M. 3,
reż. Tomasz Konecki
Magiczna zima
Muminków, reż. Ira Carpelan, Jakub Wroński
Mały Jakub, reż.
Mariusz Bieliński
Maria Skłodowska-Curie,
reż. Marie Noelle
Młynarski:
Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht
Na układy nie ma
rady, reż. Krzysztof Rurka
Najlepszy, reż.
Łukasz Palkowski
Nieprawi, reż.
Adrian Sitaru
Park, reż. Sofia
Exarchou
Pewnego razu w listopadzie...,
reż. Andrzej Jakimowski
Photon, reż.
Norman Leto
Po prostu
przyjaźń, reż. Filip Zylber
Pokolenia, reż.
Janusz Zaorski
Pokot, reż.
Agnieszka Holland
PolandJa, reż.
Cyprian T. Olencki
Porady na zdrady,
reż. Ryszard Zatorski
Porto, reż. Gabe
Klinger
Powidoki, reż.
Andrzej Wajda
Przy Planty 7/9,
reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger
Ptaki śpiewają w
Kigali, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
Reakcja
łańcuchowa, reż. Jakub Pączek
Rodzina na
sprzedaż, reż. Diego Lerman
Serce miłości,
reż. Łukasz Ronduda
Soyer, reż. Łukasz
Barczyk
Światło i cień,
reż. Yesim Ustaoglu
Świt, reż. Laila
Pakalnina
Szatan kazał
tańczyć, reż. Katarzyna Rosłaniec
Sztuka kochania. Historia
Michaliny Wisłockiej, reż. Maria Sadowska
Tarapaty, reż.
Marta Karwowska
Teraz i w godzinę
śmierci, reż. Dariusz Walusiak, Mariusz Pilis
Totem, reż. Jakub
Charon
Twój Vincent, reż.
Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Volta, reż. Juliusz
Machulski
Wściekłość, reż.
Michał Węgrzyn
Wszystko albo nic,
reż. Marta Ferencova
Wyklęty, reż.
Konrad Łęcki
Z dala od
orkiestry, reż. Rafael Lewandowski
Zerwany kłos, reż.
Witold Ludwig
Zgoda, reż. Maciej
Sobieszczański
Zud, reż. Marta
Minorowicz
W kategorii NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY o statuetkę walczyć
będzie 48 produkcji. Aż 11 z nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się
również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej
Orły 2018 we wszystkich kategoriach, nie tylko w kategorii Najlepszy Film
Dokumentalny (kolejność alfabetyczna):
21 x Nowy Jork,
reż. Piotr Stasik
Ambasador pokoju,
reż. Wiesław Dąbrowski
Bagna są dobre,
reż. Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk
Beksińscy. Album
wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt
Biegacze, reż.
Łukasz Borowski
Bronisław
Piłsudski. Zesłaniec, etnograf, bohater, reż. Waldemar Czechowski
Dama, reż. Maria
Dłużewska
Dom/Łódź, reż.
Piotr Szczepański
Draża – czetnik.
Legenda Kresów, reż. Jerzy Oleszkowicz
Dwie korony, reż.
Michał Kondrat
Dybuk. Rzecz o
wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński
Ethiopiques:
Muzyka duszy, reż. Maciej Bochniak
Gdzie jest
porozumienie gdańskie? reż. Krzysztof Brożek
Habit i zbroja, reż. Paweł Pitera
Happy Olo –
pogodna ballada o Olku Dobie, reż. Marcin Macuk, Krzysztof Paweł Bogocz
Jak Oskar komunę
obalał, reż. Piotr Kuciński
Janusz Bielecki –
Sekrety, reż. Piotr Poraj Poleski
Kochana córeczko,
reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
Kto wygra mecz,
reż. Tadeusz Śmiarowski
Kuracjusz jestem,
reż. Karolina Drogowska, Amelia Radecka
Lasy bagienne,
reż. Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk, Sławomir Skupiński
Malowanie i
śpiewanie. Jan Kanty Pawluśkiewicz, reż. Marta Węgiel
Matecznik, reż.
Kristof Gerega
Młynarski.
Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht
Moi Rollingstonsi,
reż. Jan Sosiński
My wszyscy z
Niego, reż. Alina Czerniakowska
Nauka chodzenia,
reż. Marcin Kopeć
Niebo bez gwiazd,
reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
Operacja
„Gryf", reż. Arkadiusz Gołębiewski
Osso moje Osso,
reż. Jan Strękowski
Pokolenia, reż.
Janusz Zaorski
Prawnik w czasach
bezprawia, reż. Jolanta Kessler-Chojecka
Przy Planty 7/9,
reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger
Raport z
zatopionego miejsca, reż. Rafał Dudkiewicz, Jarosław Wróblewski
Rzeź Woli. Akt
oskarżenia, reż. Rafał Geremek
Sekret Herberta
Klose raz jeszcze, reż. Janusz Sozański
Sidła strachu,
reż. Włodzimierz Kuligowski
Ściśle tajne.
Rzecz o wojskowych służbach specjalnych, reż. Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
Tacy jak my, reż.
Piotr Mularuk, Maria Siniarska
Teraz i w godzinę
śmierci, reż. Dariusz Walusiak, Mariusz Pilis
Tutaj możecie
sobie mieszkać, reż. Beata Maliszkiewicz
Urodziłam się
pierwszego września, reż. Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
W cieniu
prezydenta, reż. Hanna Etemadi
Z dala od
orkiestry, reż. Rafael Lewandowski
Zagubiony diament
- Andrzej Korzyński, reż. Grzegorz Brzozowicz
Zdzinku, kim ty
chcesz w życiu zostać?, reż. Aleksandra Rek
Ziemia bezdomnych,
reż. Marcin Janos Krawczyk
Zobaczyłem
zjednoczony naród, reż. Anna Ferens
Lista tytułów przygotowana na podstawie danych pochodzących
od Krakowskiej Fundacji Filmowej.
W tegorocznym konkursie w kategorii NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL
FABULARNY bierze udział 10 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są
serialami polskimi przedstawiającym oryginalną, fikcyjną, samodzielną i
skończoną historię; zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, ujęcie po
ujęciu, i których pierwsze nadanie nastąpiło u podmiotu dostępnego na terenie
Polski w czasie pomiędzy 1 stycznia, a 31 grudnia 2017.
Belfer, sezon 2,
ITI Neovision S.A. dla NC+
Druga szansa,
sezon 4, TVN
Diagnoza, TVN
Wataha, sezon 2,
HBO Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO
O mnie się nie
martw, sezon 7, Akson Studio dla TVP2
Wojenne
dziewczyny, Akson Studio dla TVP1
Dziewczyny ze
Lwowa, sezon 2, Studio A dla TVP1
Ultraviolet, Opus
TV dla AXN
W rytmie serca,
Artrama dla Telewizji Polsat
Przyjaciółki,
sezon 10, Akson Studio dla Telewizji
Polsat
Nominacje do Orłów 2018 zostaną ogłoszone 7 lutego 2018
roku, a ogłoszenie nazwiska laureata w kategorii Nagroda za Osiągnięcia Życia
oraz spotkanie z Nominowanymi odbędzie się 7 marca. Ceremonia wręczenia
Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 została zaplanowana na 26 marca 2018 roku.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych
Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz