[SEZON NAGRÓD 2017/2018] Amerykańska
Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej (inaczej Amerykańska Akademia Filmowa)
ogłosiła nominacje do Oscarów, 90 edycji swoich nagród. Najwięcej nominacji
otrzymał fantastyczny film Guillermo del Toro o potworze zatytułowany „Kształt
wody”. Nas cieszy oczywiście wyróżnienie polsko-brytyjskiej animacji. Nie obyło
się bez niespodzianek.
„Kształt wody” to trochę horror i
trochę baśń dla dorosłych, której akcja rozgrywa się u szczytu zimnej wojny, w
Stanach Zjednoczonych około roku 1962. Będąca niemową Elisa (nominowana za tą
rolę do Oscara Sally Hawkins) wiedzie monotonną, samotną egzystencję, a całą
noc pracuje w pilnie strzeżonym, sekretnym laboratorium rządowym. Jej życie
zmienia się na zawsze, gdy wraz z koleżanką z pracy, Zeldą (nominowana także
Octavia Spencer), odkrywa, że w laboratorium przeprowadzany jest otoczony
ścisłą tajemnicą eksperyment, który zaważyć może na przyszłych losach świata.
Jej spotkanie z niezwykłym stworzeniem, na zawsze zmieni nie tylko jej życie.
„Kształt wody” otrzymał w zeszłym roku Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, a
potem między innymi siedem nominacji do Złotych Globów i wiele innych
znaczących wyróżnień, w tym nagrodę Gildii Producentów dla najlepszego filmu
roku. Jest więc „Kształt wody” zdecydowanym faworytem nominacji, a otrzymał ich
w sumie aż 13, o jedną mniej od rekordowego osiągnięcia „Wszystko o Ewie”
(1950), „Titanica” (1997) i przed rokiem „La La Land”. Co ciekawe, tak duża
liczba nominacji nie musi gwarantować potem finałowego triumfu. Z trzech
wymienionych filmów udało się to tylko filmowi Jamesa Camerona.
13 nominacji dla „Kształtu wody”
robi jednak spore wrażenie. Film otrzymał trzy nominacje aktorskie (obok
wspomnianych pań, także bardzo zasłużony dla kina Richard Jenkins) oraz
wyróżnienia w niemal wszystkich liczących się kategoriach. Guillermo del Toro
zdobył tych nominacji aż trzy, bo nie tylko za produkcję najlepszego filmu, ale
też za reżyserię i scenariusz. Miłosna opowieść fantastyczna tego
meksykańskiego twórcy, o bardzo ciekawym dorobku i wielkiej wrażliwości
wizualnej, przyniosła też nominacje autorom: zdjęć, kostiumów, montażu, obu
kategorii dźwiękowych, muzyki (Alexandre Desplat otrzymał dziewiątą nominację,
pierwszą od zdobycia Oscara za „Grand Budapest Hotel”) i scenografii. Guillermo
del Toro to kolejny wielki reżyser z Meksyku po Alfonso Cuaronie i Alejandro
Gonzalezie Inarritu, który zmierza po swojego Oscara.
W kategorii Najlepszy Film
nominowano w sumie dziewięć filmów. Z pozostałego grona najwięcej nominacji
zdobyła „Dunkierka”, która rywalizowała będzie o osiem nagród, ale bez kategorii aktorskich. Christopher Nolan otrzymał swoje czwartą i piątą
nominacje do Oscara, ale pierwszą w karierze za reżyserię. „Dunkierka” zdobyła
nominacje w wielu cennych kategoriach, w tym za: zdjęcia autorstwa absolwenta
Łódzkiej Szkoły Filmowej Hoyte van Hoytema, montaż, świetną muzykę Hansa
Zimmera (to jego 11 nominacja i tylko jeden Oscar na koncie), scenografię i dwukrotnie za dźwięk.
Kształt wody |
Siedem nominacji do Oscara
otrzymały „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, w tym trzy w kategoriach
aktorskich (piąta nominacja, jeden Oscar na koncie Frances McDormand, trzecia
nominacja w karierze Woody’ego Harrelsona i po raz pierwszy w karierze
nominowany Sam Rockwell). Boleśnie rozczarował się zapewne Martin McDonagh,
który otrzymał nominacje za produkcję i scenariusz swojego filmu, ale pominięto
go w kategorii doceniającej reżyserię.
Po sześć nominacji zdobyły filmy,
których obecność na liście najlepszych filmów roku uznać można za
niespodziankę. Mało kto bowiem wierzył w sukces kostiumowych filmów „Czas
mroku” i „Nić widmo”. Oba filmy zmierzą się w rywalizacji o między innymi tytuł
najlepszego aktora pierwszoplanowego i w rywalizacji pomiędzy Danielem
Day-Lewisem a Garym Oldmanem, ten drugi jest zdecydowanym faworytem. Pięć
nominacji zdobyła „Lady Bird” i są to tylko główne kategorie (film, reżyseria,
aktorka pierwszo- i drugoplanowa, scenariusz oryginalny). Autorka filmu Greta
Gerwig, ceniona aktorka, a tutaj reżyserka-debiutantka, jest dopiero piątą
kobietą w historii, która otrzymała nominację do Oscara za reżyserię, ale pierwszą w tym gronie debiutanką. Wcześniej
tej sztuki dokonały: Lina Wertmüller („Seven Beauties”), Jane Campion („Fortepian”),
Sofia Coppola („Między słowami”) i jedyna zdobywczyni Oscara za reżyserię
Kathryn Bigelow („The Hurt Locker”).
Z prawej Greta Gerwig na planie "Lady Bird" |
Jest w gronie najlepszych reżyserów,
dwójka twórców debiutujących na tym stanowisku, wcześniej aktorów – Greta Gerwig
i Jordan Peele, a kategorię tę uzupełniają utytułowani Christopher Nolan,
Guillermo del Toro i zdecydowanie sensacyjnie zdobywający swoją reżyserską
nominację w tym roku Paul Thomas Anderson (doceniony także za produkcję).
Listę najlepszych filmów roku
zamyka „Czwarta władza”, najnowszy film Stevena Spielberga, który otrzymał
jedynie dwie nominacje. Pierwszą za produkcję, którą zdobył sam
Spielberg i niesławna była szefowa firmy Sony Pictures, Amy Pascal. Drugą nominację dla tej
produkcji zdobyła Meryl Streep i wielu obserwatorów jest już zmęczonych jej
ciągle zdobywanymi wyróżnieniami od Akademii. W sumie aktorka ma już 21
nominacji i trzy Oscary na koncie. W ostatnich pięciu latach nie otrzymała
nominacji tylko w 2016 roku.
Jeśli chodzi o jakieś braki, to
chyba tylko nieobecność amerykańskiego autorskiego kina niezależnego, budzi
tutaj smutek. Do grona najlepszych filmów roku nie przedarły się bowiem: „The
Florida Project” (jedna nominacja), „Disaster Artist” (jedna nominacja i to nie
dla Jamesa Franco), „I tak Cię kocham” (jedna nominacja) i „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
(trzy nominacje). Większość z nich doceniono za scenariusze, a w tych kategoriach znalazło się też miejsce dla filmu "Logan: Wolverine", co jest potwierdzeniem silnej pozycji kina superbohaterskiego w Hollywood i dowód, że nawet w tej komercji napisać można świetny i wartościowy materiał. Brak nominacji dla "Wonder Woman" bardzo mnie za to cieszy, bo to mocno przeceniana komiksowa produkcja.
W gronie filmów z większą liczbą
nominacji znalazł się m.in. wyprodukowany przez Netflixa „Mudbound”, który
przyniósł nominację do Oscara za zdjęcia dla pierwszej w historii kobiety
(Rachel Morrison gościła niedawno na Camerimage), za scenariusz oraz dwie
nominacje dla Mary J. Blige za kobiecą rolę drugoplanową i piosenkę. Pięć
nominacji otrzymał „Blade Runner 2049”, ale doceniono głównie jego wizualne
elementy, w tym zdjęcia Rogera Deakinsa, który tym samym zdobył już 14
nominacji i nigdy jeszcze nie otrzymał Oscara. Cztery nominacje zdobyły
„Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”, w tym za muzykę Johna Williamsa, który jest
rekordzistą wśród żyjących twórców docenionych nominacjami do Oscara. Zdobył
ich w sumie 51, w tym pięć za muzykę do filmów z serii „Gwiezdne wojny” i ma
też pięć Oscarów na swoim koncie, w tym
jednego, którego otrzymał za pierwszą część Gwiezdnej Sagi.
Blade Runner 2049 |
Wśród aktorek pierwszoplanowych nie było praktycznie żadnych niespodzianek i tylko mało zorientowani nie wymieniali Meryl Streep wśród faworytek do nominacji. To generalnie bardzo ciekawy zestaw aktorki, bo są tutaj także młode i bardzo już lubiane Margot Robbie i Saoirse Ronan oraz dwie cenione i doświadczone aktorki Frances McDormand i Sally Hawkins. W aktorskich kategoriach drugoplanowych także obyło się bez sensacji, ale symboliczna jest nominacja dla Christophera Plummera, który zastąpił na kilka tygodni przed premierą Kevina Spaceya w filmie „Wszystkie pieniądze świata”. Liczący 88 lat Plummer jest najstarszym w historii aktorem nominowanych do Oscara. Ciekawostką jest też nominacja do Oscara dla słynnego koszykarza
Dla naszej kinematografii
najważniejszą nominacją jest ta zdobyta przez twórców „Twojego Vincenta”, w
kategorii doceniającej pełnometrażowe filmy animowane. Faworytem tej kategorii,
w powszechnej ocenie, jest „Coco” z wytwórni Pixar, ale to polsko-brytyjska
animacja wyróżnia się stroną wizualną i sposobem realizacji. Autorami filmu są
Dorota Kobiela i Hugh Welchman, a pamiętajmy, że Welchman ma już Oscara,
którego otrzymał za krótką animację „Piotruś i Wilk”.
Twój Vincent |
Dość ciekawie i chyba jednak z niespodzianką rozstrzygnęły się nominacje dla filmów nieanglojęzycznych. Z niezrozumiałych dla mnie powodów wśród pięciu tytułów zabrakło „W ułamku sekundy” Fatiha Akina, ale znalazło się miejsce dla pochodzącego z Libanu „The Insult”. Trzy nominacje były pewne na 100 procent i zdobyły je „Fantastyczna kobieta”, „Niemiłość” i „The Square”. Cieszy też obecność w tym zestawie węgierskiej „Duszy i ciała” i to tylko dwa lata po triumfie „Syna Szawła”.
W gronie nominowanych do Oscara
znalazły się więc filmy triumfujące na najważniejszych festiwalach: z Berlina –
„Dusza i ciało”, Cannes – „The Square”, Wenecji – „Kształt wody”. I jak tutaj
nie cenić oraz nie uznawać potęgi tych filmowych wydarzeń.
Ceremonia wręczenia Oscarów
odbędzie się 4 marca (w nocy z 4 na 5 marca czasu polskiego). Galę poprowadzi,
podobnie jak przed rokiem, Jimmy Kimmel.
Pełna lista nominacji:
NAJLEPSZY FILM
CALL ME BY YOUR NAME / TAMTE DNI,
TAMTE NOCE
Peter Spears, Luca Guadagnino,
Emilie Georges i Marco Morabito
DARKEST HOUR / CZAS MROKU
Tim Bevan, Eric Fellner, Lisa
Bruce, Anthony McCarten i Douglas Urbanski
DUNKIRK / DUNKIERKA
Emma Thomas i Christopher Nolan
GET OUT / UCIEKAJ!
Sean McKittrick, Jason Blum,
Edward H. Hamm Jr. i Jordan Peele
LADY BIRD
Scott Rudin, Eli Bush i Evelyn
O’Neill
PHANTOM THREAD / NIĆ WIDMO
JoAnne Sellar, Paul Thomas
Anderson, Megan Ellison i Daniel Lupi
THE POST / CZWARTA WŁADZA
Amy Pascal, Steven Spielberg i
Kristie Macosko Krieger
THE SHAPE OF WATER / KSZTAŁT WODY
Guillermo del Toro i J. Miles
Dale
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING,
MISSOURI / TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
Graham Broadbent, Pete Czernin i
Martin McDonagh,
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
Timothée Chalamet, „Call Me by
Your Name”
Daniel Day-Lewis, „Phantom
Thread”
Daniel Kaluuya, „Get Out”
Gary Oldman, „Darkest Hour”
Denzel Washington, „Roman J.
Israel, Esq.”
AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
Sally Hawkins, „The Shape of
Water”
Frances McDormand, „Three
Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Margot Robbie, „I, Tonya” /
„Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
Saoirse Ronan, „Lady Bird”
Meryl Streep, „The Post”
AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Willem Dafoe, „The Florida
Project”
Woody Harrelson, „Three Billboards
Outside Ebbing, Missouri”
Richard Jenkins, „The Shape of
Water”
Christopher Plummer, „All the
Money in the World” / „Wszystkie pieniądze świata”
Sam Rockwell, „Three Billboards
Outside Ebbing, Missouri”
AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Mary J. Blige, „Mudbound”
Allison Janney, „I, Tonya”
Lesley Manville, „Phantom Thread”
Laurie Metcalf, „Lady Bird”
Octavia Spencer, „The Shape of
Water”
REŻYSERIA
Christopher Nolan, „Dunkirk”
Jordan Peele, „Get Out”
Greta Gerwig, „Lady Bird”
Paul Thomas Anderson, „Phantom
Thread”
Guillermo del Toro, „The Shape of
Water”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„Call Me by Your Name” - James
Ivory
„The Disaster Artist” - Scott
Neustadter & Michael H. Weber
„Logan” - Scott Frank & James
Mangold i Michael Green
„Molly’s Game” / „Gra o wszystko”
- Aaron Sorkin
„Mudbound” - Virgil Williams i
Dee Rees
SCENARIUSZ ORYGINALNY
„The Big Sick” / „I tak Cię
kocham” - Emily V. Gordon & Kumail Nanjiani
„Get Out” - Jordan Peele
„Lady Bird” - Greta Gerwig
„The Shape of Water” - Guillermo
del Toro, Vanessa Taylor
„Three Billboards Outside Ebbing,
Missouri” - Martin McDonagh
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Abacus: Small Enough to Jail” -
Steve James, Mark Mitten, Julie Goldman
„Faces Places” - JR, Agnès Varda,
Rosalie Varda
„Icarus” / „Ikar” - Bryan Fogel,
Dan Cogan
„Last Men in Aleppo” / "Ostatni w Aleppo" - Feras
Fayyad, Kareem Abeed, Soren Steen Jepersen
„Strong Island” - Yance Ford,
Joslyn Barnes
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„The Boss Baby” / „Dzieciak
rządzi” - Tom McGrath, Ramsey Ann Naito
„The Breadwinner” - Nora Twomey,
Anthony Leo
„Coco” - Lee Unkrich, Darla K.
Anderson
„Ferdinand” / „Fernando” - Carlos
Saldanha
„Loving Vincent” / „Twój Vincent”
- Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Sean Bobbitt, Ivan Mactaggart
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„A Fantastic Woman” /
„Fantastyczna kobieta” (Chile)
„The Insult” (Liban)
„Loveless” / „Niemiłość” (Rosja)
„On Body and Soul” / „Dusza i
ciało” (Węgry)
„The Square” (Szwecja)
ZDJĘCIA
„Blade Runner 2049” - Roger
Deakins
„Darkest Hour” - Bruno Delbonnel
„Dunkirk” - Hoyte van Hoytema
„Mudbound” - Rachel Morrison
„The Shape of Water” - Dan
Laustsen
MONTAŻ
„Baby Driver” - Jonathan Amos,
Paul Machliss
„Dunkirk” - Lee Smith
„I, Tonya” - Tatiana S. Riegel
„The Shape of Water” - Sidney
Wolinsky
„Three Billboards Outside Ebbing,
Missouri” - Jon Gregory
MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
„Baby Driver” - Julian Slater
„Blade Runner 2049” - Mark
Mangini, Theo Green
„Dunkirk” - Alex Gibson, Richard
King
„The Shape of Water” - Nathan
Robitaille
„Star Wars: The Last Jedi” /
„Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi” - Ren Klyce, Matthew Wood
DŹWIĘK
„Baby Driver” - Mary H. Ellis,
Julian Slater, Tim Cavagin
„Blade Runner 2049” - Mac Ruth,
Ron Bartlett, Doug Hephill
„Dunkirk” - Mark Weingarten,
Gregg Landaker, Gary A. Rizzo
„The Shape of Water” - Glen
Gauthier, Christian Cooke, Brad Zoern
„Star Wars: The Last Jedi” - Stuart
Wilson, Ren Klyce, David Parker, Michael Semanick
SCENOGRAFIA
„Beauty and the Beast” - Sarah
Greenwood; Katie Spencer
„Blade Runner 2049” - Dennis
Gassner, Alessandra Querzola
„Darkest Hour” - Sarah Greenwood,
Katie Spencer
„Dunkirk” - Nathan Crowley, Gary
Fettis
„The Shape of Water” - Paul D.
Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau
MUZYKA
„Dunkirk” - Hans Zimmer
„Phantom Thread” - Jonny
Greenwood
„The Shape of Water” - Alexandre
Desplat
„Star Wars: The Last Jedi” - John
Williams
„Three Billboards Outside Ebbing,
Missouri” - Carter Burwell
PIOSENKA
„Mighty River” from „Mudbound” - Mary
J. Blige
„Mystery of Love” from „Call Me
by Your Name” - Sufjan Stevens
„Remember Me” from „Coco” - Kristen
Anderson-Lopez, Robert Lopez
„Stand Up for Something” from „Marshall”
- Diane Warren, Common
„This Is Me” from „The Greatest
Showman” - Benj Pasek, Justin Paul
CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
„Darkest Hour” - Kazuhiro Tsuji,
David Malinowski, Lucy Sibbick
„Victoria and Abdul” / „Powiernik
królowej” - Daniel Phillips i Lou Sheppard
„Wonder” / „Cudowny chłopak” - Arjen
Tuiten
KOSTIUMY
„Beauty and the Beast” -
Jacqueline Durran
„Darkest Hour” - Jacqueline
Durran
„Phantom Thread” - Mark Bridges
„The Shape of Water” - Luis
Sequeira
„Victoria and Abdul” - Consolata
Boyle
EFEKTY WIZUALNE
„Blade Runner 2049” - John
Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer
„Guardians of the Galaxy Vol. 2”
- Christopher Townsend, Guy Williams, Jonathan Fawkner, Dan Sudick
„Kong: Skull Island” - Stephen
Rosenbaum, Jeff White, Scott Benza, Mike Meinardus
„Star Wars: The Last Jedi” - Ben Morris, Mike Mulholland, Chris Corbould,
Neal Scanlon
„War for the Planet of the Apes”
- Joe Letteri, Dan Lemmon, Daniel Barrett, Joel Whist
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Dear Basketball” - Glen Keane,
Kobe Bryant
„Garden Party” - Victor Caire,
Gabriel Grapperon
„Lou” - Dave Mullins, Dana Murray
„Negative Space” - Max Porter, Ru
Kuwahata
„Revolting Rhymes” - Jakob Schuh,
Jan Lachauer”Watu Wote/All of Us”
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Edith+Eddie” - Laura Checkoway,
Thomas Lee Wright
„Heaven is a Traffic Jam on the
405” - Frank Stiefel
„Heroin(e)” - Elaine McMillion
Sheldon, Kerrin Sheldon
„Knife Skills” - Thomas Lennon
„Traffic Stop” - Kate Davis,
David Heilbroner
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
„DeKalb Elementary” - Reed Van
Dyk
„The Eleven O’Clock” - Derin
Seale, Josh Lawson
„My Nephew Emmett” - Kevin
Wilson, Jr.
„The Silent Child” - Chris
Overton, Rachel Shenton
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz