wtorek, 23 stycznia 2018

OSCARY 2018. „Kształt wody” ma 13 nominacji


[SEZON NAGRÓD 2017/2018] Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej (inaczej Amerykańska Akademia Filmowa) ogłosiła nominacje do Oscarów, 90 edycji swoich nagród. Najwięcej nominacji otrzymał fantastyczny film Guillermo del Toro o potworze zatytułowany „Kształt wody”. Nas cieszy oczywiście wyróżnienie polsko-brytyjskiej animacji. Nie obyło się bez niespodzianek.

„Kształt wody” to trochę horror i trochę baśń dla dorosłych, której akcja rozgrywa się u szczytu zimnej wojny, w Stanach Zjednoczonych około roku 1962. Będąca niemową Elisa (nominowana za tą rolę do Oscara Sally Hawkins) wiedzie monotonną, samotną egzystencję, a całą noc pracuje w pilnie strzeżonym, sekretnym laboratorium rządowym. Jej życie zmienia się na zawsze, gdy wraz z koleżanką z pracy, Zeldą (nominowana także Octavia Spencer), odkrywa, że w laboratorium przeprowadzany jest otoczony ścisłą tajemnicą eksperyment, który zaważyć może na przyszłych losach świata. Jej spotkanie z niezwykłym stworzeniem, na zawsze zmieni nie tylko jej życie. „Kształt wody” otrzymał w zeszłym roku Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, a potem między innymi siedem nominacji do Złotych Globów i wiele innych znaczących wyróżnień, w tym nagrodę Gildii Producentów dla najlepszego filmu roku. Jest więc „Kształt wody” zdecydowanym faworytem nominacji, a otrzymał ich w sumie aż 13, o jedną mniej od rekordowego osiągnięcia „Wszystko o Ewie” (1950), „Titanica” (1997) i przed rokiem „La La Land”. Co ciekawe, tak duża liczba nominacji nie musi gwarantować potem finałowego triumfu. Z trzech wymienionych filmów udało się to tylko filmowi Jamesa Camerona.

13 nominacji dla „Kształtu wody” robi jednak spore wrażenie. Film otrzymał trzy nominacje aktorskie (obok wspomnianych pań, także bardzo zasłużony dla kina Richard Jenkins) oraz wyróżnienia w niemal wszystkich liczących się kategoriach. Guillermo del Toro zdobył tych nominacji aż trzy, bo nie tylko za produkcję najlepszego filmu, ale też za reżyserię i scenariusz. Miłosna opowieść fantastyczna tego meksykańskiego twórcy, o bardzo ciekawym dorobku i wielkiej wrażliwości wizualnej, przyniosła też nominacje autorom: zdjęć, kostiumów, montażu, obu kategorii dźwiękowych, muzyki (Alexandre Desplat otrzymał dziewiątą nominację, pierwszą od zdobycia Oscara za „Grand Budapest Hotel”) i scenografii. Guillermo del Toro to kolejny wielki reżyser z Meksyku po Alfonso Cuaronie i Alejandro Gonzalezie Inarritu, który zmierza po swojego Oscara.

Kształt wody
W kategorii Najlepszy Film nominowano w sumie dziewięć filmów. Z pozostałego grona najwięcej nominacji zdobyła „Dunkierka”, która rywalizowała będzie o osiem nagród, ale bez kategorii aktorskich. Christopher Nolan otrzymał swoje czwartą i piątą nominacje do Oscara, ale pierwszą w karierze za reżyserię. „Dunkierka” zdobyła nominacje w wielu cennych kategoriach, w tym za: zdjęcia autorstwa absolwenta Łódzkiej Szkoły Filmowej Hoyte van Hoytema, montaż, świetną muzykę Hansa Zimmera (to jego 11 nominacja i tylko jeden Oscar na koncie), scenografię i dwukrotnie za dźwięk.

Siedem nominacji do Oscara otrzymały „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, w tym trzy w kategoriach aktorskich (piąta nominacja, jeden Oscar na koncie Frances McDormand, trzecia nominacja w karierze Woody’ego Harrelsona i po raz pierwszy w karierze nominowany Sam Rockwell). Boleśnie rozczarował się zapewne Martin McDonagh, który otrzymał nominacje za produkcję i scenariusz swojego filmu, ale pominięto go w kategorii doceniającej reżyserię.

Po sześć nominacji zdobyły filmy, których obecność na liście najlepszych filmów roku uznać można za niespodziankę. Mało kto bowiem wierzył w sukces kostiumowych filmów „Czas mroku” i „Nić widmo”. Oba filmy zmierzą się w rywalizacji o między innymi tytuł najlepszego aktora pierwszoplanowego i w rywalizacji pomiędzy Danielem Day-Lewisem a Garym Oldmanem, ten drugi jest zdecydowanym faworytem. Pięć nominacji zdobyła „Lady Bird” i są to tylko główne kategorie (film, reżyseria, aktorka pierwszo- i drugoplanowa, scenariusz oryginalny). Autorka filmu Greta Gerwig, ceniona aktorka, a tutaj reżyserka-debiutantka, jest dopiero piątą kobietą w historii, która otrzymała nominację do Oscara za reżyserię, ale pierwszą w tym gronie debiutanką. Wcześniej tej sztuki dokonały: Lina Wertmüller („Seven Beauties”), Jane Campion („Fortepian”), Sofia Coppola („Między słowami”) i jedyna zdobywczyni Oscara za reżyserię Kathryn Bigelow („The Hurt Locker”).

Z prawej Greta Gerwig na planie "Lady Bird"
Po cztery nominacje, ale zgodnie z oczekiwaniami, zdobyły filmy „Tamte dni, tamte noce” oraz „Uciekaj!”. Miejsce tego drugiego tytułu wśród najlepszych filmów jest z powodów społecznych bardzo zrozumiałe, ale jeśli chodzi o wartości czysto filmowe, to jest to wyróżnienie przyznane filmowi na wyrost. Faktem jest jednak, że na prawdziwą gwiazdę kina w Hollywood wyrasta w ten sposób Jordan Peele, który otrzymał aż trzy nominacje do Oscara, za produkcję, reżyserię i scenariusz „Uciekaj!”. Jordan Peele jest dopiero piątym w historii czarnoskórym twórcą nominowanym za reżyserię.

Jest w gronie najlepszych reżyserów, dwójka twórców debiutujących na tym stanowisku, wcześniej aktorów – Greta Gerwig i Jordan Peele, a kategorię tę uzupełniają utytułowani Christopher Nolan, Guillermo del Toro i zdecydowanie sensacyjnie zdobywający swoją reżyserską nominację w tym roku Paul Thomas Anderson (doceniony także za produkcję).

Listę najlepszych filmów roku zamyka „Czwarta władza”, najnowszy film Stevena Spielberga, który otrzymał jedynie dwie nominacje. Pierwszą za produkcję, którą zdobył sam Spielberg i niesławna była szefowa firmy Sony Pictures, Amy Pascal. Drugą nominację dla tej produkcji zdobyła Meryl Streep i wielu obserwatorów jest już zmęczonych jej ciągle zdobywanymi wyróżnieniami od Akademii. W sumie aktorka ma już 21 nominacji i trzy Oscary na koncie. W ostatnich pięciu latach nie otrzymała nominacji tylko w 2016 roku.

Jeśli chodzi o jakieś braki, to chyba tylko nieobecność amerykańskiego autorskiego kina niezależnego, budzi tutaj smutek. Do grona najlepszych filmów roku nie przedarły się bowiem: „The Florida Project” (jedna nominacja), „Disaster Artist” (jedna nominacja i to nie dla Jamesa Franco), „I tak Cię kocham” (jedna nominacja) i „Jestem najlepsza. Ja, Tonya” (trzy nominacje). Większość z nich doceniono za scenariusze, a w tych kategoriach znalazło się też miejsce dla filmu "Logan: Wolverine", co jest potwierdzeniem silnej pozycji kina superbohaterskiego w Hollywood i dowód, że nawet w tej komercji napisać można świetny i wartościowy materiał. Brak nominacji dla "Wonder Woman" bardzo mnie za to cieszy, bo to mocno przeceniana komiksowa produkcja.

W gronie filmów z większą liczbą nominacji znalazł się m.in. wyprodukowany przez Netflixa „Mudbound”, który przyniósł nominację do Oscara za zdjęcia dla pierwszej w historii kobiety (Rachel Morrison gościła niedawno na Camerimage), za scenariusz oraz dwie nominacje dla Mary J. Blige za kobiecą rolę drugoplanową i piosenkę. Pięć nominacji otrzymał „Blade Runner 2049”, ale doceniono głównie jego wizualne elementy, w tym zdjęcia Rogera Deakinsa, który tym samym zdobył już 14 nominacji i nigdy jeszcze nie otrzymał Oscara. Cztery nominacje zdobyły „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”, w tym za muzykę Johna Williamsa, który jest rekordzistą wśród żyjących twórców docenionych nominacjami do Oscara. Zdobył ich w sumie 51, w tym pięć za muzykę do filmów z serii „Gwiezdne wojny” i ma też pięć Oscarów  na swoim koncie, w tym jednego, którego otrzymał za pierwszą część Gwiezdnej Sagi.

Blade Runner 2049
W kategoriach aktorskich doszło do kilku niespodzianek. Faworyzowany do nominacji James Franco musiał uznać wyższość Denzela Washingtona, który tym samym zdobył swoją dziewiątą nominację do Oscara. Czy brak nominacji dla Franco to pokłosie oskarżeń o molestowanie, wysuwanych pod jego adresem? Pozostali nominowani wśród najlepszych aktorów byli faworytami tej kategorii. Tym samym na liście mamy: dwóch czarnoskórych aktorów (Washington i Daniel Kaluuya), dwóch aktorów młodego pokolenia (Kaluuya i Timothee Chalamet) i kilku weteranów (Gary Oldman, Washington, Day-Lewis), w tym jednego kończącego swoją karierę (Daniel Day-Lewis). Faworytem tej kategorii jest dziś zdecydowanie Gary Oldman. 

Wśród aktorek pierwszoplanowych nie było praktycznie żadnych niespodzianek i tylko mało zorientowani nie wymieniali Meryl Streep wśród faworytek do nominacji. To generalnie bardzo ciekawy zestaw aktorki, bo są tutaj także młode i bardzo już lubiane Margot Robbie i Saoirse Ronan oraz dwie cenione i doświadczone aktorki Frances McDormand i Sally Hawkins. W aktorskich kategoriach drugoplanowych także obyło się bez sensacji, ale symboliczna jest nominacja dla Christophera Plummera, który zastąpił na kilka tygodni przed premierą Kevina Spaceya w filmie „Wszystkie pieniądze świata”. Liczący 88 lat Plummer jest najstarszym w historii aktorem nominowanych do Oscara. Ciekawostką jest też nominacja do Oscara dla słynnego koszykarza Kobe Bryanta, którego doceniono jako współautora krótkiego filmu animowanego, poświęconego jak wnioskuję po tytule, koszykówce właśnie.

Dla naszej kinematografii najważniejszą nominacją jest ta zdobyta przez twórców „Twojego Vincenta”, w kategorii doceniającej pełnometrażowe filmy animowane. Faworytem tej kategorii, w powszechnej ocenie, jest „Coco” z wytwórni Pixar, ale to polsko-brytyjska animacja wyróżnia się stroną wizualną i sposobem realizacji. Autorami filmu są Dorota Kobiela i Hugh Welchman, a pamiętajmy, że Welchman ma już Oscara, którego otrzymał za krótką animację „Piotruś i Wilk”.

Twój Vincent
W gronie najlepszych pełnometrażowych filmów dokumentalnych pojawił się znany już z naszych ekranów wstrząsający "Ostatni w Aleppo", wsparte przez Netflixa "Ikar" i "Strong Island" oraz podpisany przez niedawną zdobywczynię Honorowego Oscara Agnes Vardę "Faces Places".

Dość ciekawie i chyba jednak z niespodzianką rozstrzygnęły się nominacje dla filmów nieanglojęzycznych. Z niezrozumiałych dla mnie powodów wśród pięciu tytułów zabrakło „W ułamku sekundy” Fatiha Akina, ale znalazło się miejsce dla pochodzącego z Libanu „The Insult”. Trzy nominacje były pewne na 100 procent i zdobyły je „Fantastyczna kobieta”, „Niemiłość” i „The Square”. Cieszy też obecność w tym zestawie węgierskiej „Duszy i ciała” i to tylko dwa lata po triumfie „Syna Szawła”.

W gronie nominowanych do Oscara znalazły się więc filmy triumfujące na najważniejszych festiwalach: z Berlina – „Dusza i ciało”, Cannes – „The Square”, Wenecji – „Kształt wody”. I jak tutaj nie cenić oraz nie uznawać potęgi tych filmowych wydarzeń.

Ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 4 marca (w nocy z 4 na 5 marca czasu polskiego). Galę poprowadzi, podobnie jak przed rokiem, Jimmy Kimmel.

Pełna lista nominacji:

NAJLEPSZY FILM

CALL ME BY YOUR NAME / TAMTE DNI, TAMTE NOCE
Peter Spears, Luca Guadagnino, Emilie Georges i Marco Morabito

DARKEST HOUR / CZAS MROKU
Tim Bevan, Eric Fellner, Lisa Bruce, Anthony McCarten i Douglas Urbanski

DUNKIRK / DUNKIERKA
Emma Thomas i Christopher Nolan

GET OUT / UCIEKAJ!
Sean McKittrick, Jason Blum, Edward H. Hamm Jr. i Jordan Peele

LADY BIRD
Scott Rudin, Eli Bush i Evelyn O’Neill

PHANTOM THREAD / NIĆ WIDMO
JoAnne Sellar, Paul Thomas Anderson, Megan Ellison i Daniel Lupi

THE POST / CZWARTA WŁADZA
Amy Pascal, Steven Spielberg i Kristie Macosko Krieger

THE SHAPE OF WATER / KSZTAŁT WODY
Guillermo del Toro i J. Miles Dale

THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI / TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
Graham Broadbent, Pete Czernin i Martin McDonagh,

AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
Timothée Chalamet, „Call Me by Your Name”
Daniel Day-Lewis, „Phantom Thread”
Daniel Kaluuya, „Get Out”
Gary Oldman, „Darkest Hour”
Denzel Washington, „Roman J. Israel, Esq.”

AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
Sally Hawkins, „The Shape of Water”
Frances McDormand, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Margot Robbie, „I, Tonya” / „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
Saoirse Ronan, „Lady Bird”
Meryl Streep, „The Post”

AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Willem Dafoe, „The Florida Project”
Woody Harrelson, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Richard Jenkins, „The Shape of Water”
Christopher Plummer, „All the Money in the World” / „Wszystkie pieniądze świata”
Sam Rockwell, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Mary J. Blige, „Mudbound”
Allison Janney, „I, Tonya”
Lesley Manville, „Phantom Thread”
Laurie Metcalf, „Lady Bird”
Octavia Spencer, „The Shape of Water”

REŻYSERIA
Christopher Nolan, „Dunkirk”
Jordan Peele, „Get Out”
Greta Gerwig, „Lady Bird”
Paul Thomas Anderson, „Phantom Thread”
Guillermo del Toro, „The Shape of Water”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„Call Me by Your Name” - James Ivory
„The Disaster Artist” - Scott Neustadter & Michael H. Weber
„Logan” - Scott Frank & James Mangold i Michael Green
„Molly’s Game” / „Gra o wszystko” - Aaron Sorkin
„Mudbound” - Virgil Williams i Dee Rees

SCENARIUSZ ORYGINALNY
„The Big Sick” / „I tak Cię kocham” - Emily V. Gordon & Kumail Nanjiani
„Get Out” - Jordan Peele
„Lady Bird” - Greta Gerwig
„The Shape of Water” - Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
„Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” - Martin McDonagh

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Abacus: Small Enough to Jail” - Steve James, Mark Mitten, Julie Goldman
„Faces Places” - JR, Agnès Varda, Rosalie Varda
„Icarus” / „Ikar” - Bryan Fogel, Dan Cogan
„Last Men in Aleppo” / "Ostatni w Aleppo" - Feras Fayyad, Kareem Abeed, Soren Steen Jepersen
„Strong Island” - Yance Ford, Joslyn Barnes

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„The Boss Baby” / „Dzieciak rządzi” - Tom McGrath, Ramsey Ann Naito
„The Breadwinner” - Nora Twomey, Anthony Leo
„Coco” - Lee Unkrich, Darla K. Anderson
„Ferdinand” / „Fernando” - Carlos Saldanha
„Loving Vincent” / „Twój Vincent” - Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Sean Bobbitt, Ivan Mactaggart

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„A Fantastic Woman” / „Fantastyczna kobieta” (Chile)
„The Insult” (Liban)
„Loveless” / „Niemiłość” (Rosja)
„On Body and Soul” / „Dusza i ciało” (Węgry)
„The Square” (Szwecja)

ZDJĘCIA
„Blade Runner 2049” - Roger Deakins
„Darkest Hour” - Bruno Delbonnel
„Dunkirk” - Hoyte van Hoytema
„Mudbound” - Rachel Morrison
„The Shape of Water” - Dan Laustsen

MONTAŻ
„Baby Driver” - Jonathan Amos, Paul Machliss
„Dunkirk” - Lee Smith
„I, Tonya” - Tatiana S. Riegel
„The Shape of Water” - Sidney Wolinsky
„Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” - Jon Gregory

MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
„Baby Driver” - Julian Slater
„Blade Runner 2049” - Mark Mangini, Theo Green
„Dunkirk” - Alex Gibson, Richard King
„The Shape of Water” - Nathan Robitaille
„Star Wars: The Last Jedi” / „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi” - Ren Klyce, Matthew Wood

DŹWIĘK
„Baby Driver” - Mary H. Ellis, Julian Slater, Tim Cavagin
„Blade Runner 2049” - Mac Ruth, Ron Bartlett, Doug Hephill
„Dunkirk” - Mark Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo
„The Shape of Water” - Glen Gauthier, Christian Cooke, Brad Zoern
„Star Wars: The Last Jedi” - Stuart Wilson, Ren Klyce, David Parker, Michael Semanick

SCENOGRAFIA
„Beauty and the Beast” - Sarah Greenwood; Katie Spencer
„Blade Runner 2049” - Dennis Gassner, Alessandra Querzola
„Darkest Hour” - Sarah Greenwood, Katie Spencer
„Dunkirk” - Nathan Crowley, Gary Fettis
„The Shape of Water” - Paul D. Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau

MUZYKA
„Dunkirk” - Hans Zimmer
„Phantom Thread” - Jonny Greenwood
„The Shape of Water” - Alexandre Desplat
„Star Wars: The Last Jedi” - John Williams
„Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” - Carter Burwell

PIOSENKA
„Mighty River” from „Mudbound” - Mary J. Blige
„Mystery of Love” from „Call Me by Your Name” - Sufjan Stevens
„Remember Me” from „Coco” - Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
„Stand Up for Something” from „Marshall” - Diane Warren, Common
„This Is Me” from „The Greatest Showman” - Benj Pasek, Justin Paul

CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
„Darkest Hour” - Kazuhiro Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick
„Victoria and Abdul” / „Powiernik królowej” - Daniel Phillips i Lou Sheppard
„Wonder” / „Cudowny chłopak” - Arjen Tuiten

KOSTIUMY
„Beauty and the Beast” - Jacqueline Durran
„Darkest Hour” - Jacqueline Durran
„Phantom Thread” - Mark Bridges
„The Shape of Water” - Luis Sequeira
„Victoria and Abdul” - Consolata Boyle

EFEKTY WIZUALNE
„Blade Runner 2049” - John Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer
„Guardians of the Galaxy Vol. 2” - Christopher Townsend, Guy Williams, Jonathan Fawkner, Dan Sudick
„Kong: Skull Island” - Stephen Rosenbaum, Jeff White, Scott Benza, Mike Meinardus
„Star Wars: The Last Jedi” -  Ben Morris, Mike Mulholland, Chris Corbould, Neal Scanlon
„War for the Planet of the Apes” - Joe Letteri, Dan Lemmon, Daniel Barrett, Joel Whist

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Dear Basketball” - Glen Keane, Kobe Bryant
„Garden Party” - Victor Caire, Gabriel Grapperon
„Lou” - Dave Mullins, Dana Murray
„Negative Space” - Max Porter, Ru Kuwahata
„Revolting Rhymes” - Jakob Schuh, Jan Lachauer”Watu Wote/All of Us”

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„Edith+Eddie” - Laura Checkoway, Thomas Lee Wright
„Heaven is a Traffic Jam on the 405” - Frank Stiefel
„Heroin(e)” - Elaine McMillion Sheldon, Kerrin Sheldon
„Knife Skills” - Thomas Lennon
„Traffic Stop” - Kate Davis, David Heilbroner

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
„DeKalb Elementary” - Reed Van Dyk
„The Eleven O’Clock” - Derin Seale, Josh Lawson
„My Nephew Emmett” - Kevin Wilson, Jr.
„The Silent Child” - Chris Overton, Rachel Shenton
„Watu Wote/All of Us” - Katja Benrath, Tobias Rosen


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz