piątek, 22 lutego 2019

OSCARY 2019. Kto powinien, a kto wygra?


[OSCARY 2019] Przedstawiam podsumowanie tegorocznych oscarowych zmagań. Z jednej strony próbuję trafić w gust Amerykańskiej Akademii Filmowej, z drugiej wskazuję na swoich faworytów.

Mam takie wrażenie, że tegoroczne Oscary mają szczególny i bardzo historyczny wymiar. Wyniki nagród wiele powiedzą o współczesnym kinie i samej Akademii. Czy blisko 10 tysięcy osób postawi na produkcję Netflixa i wskaże nowy kierunek dla produkcji filmów? A może zdecydowanie opowie się przeciwko? Jakość samego filmu nie ma tutaj żadnego znaczenia, Oscary starają się być barometrem nastrojów społecznych i politycznych, ciekawie komentują sytuację na świecie, próbują zabrać głos w dyskusjach o wyzwaniach stojących przed kinematografią na świecie. Takie zmiany widać wyraźnie szczególnie w ostatnich latach i choć Akademia próbuje uściślić procesy wyboru nominacji i laureatów, to zdecydowanie za ostatecznymi wynikami stoją też „nastroje”, „niepokoje”, „nadzieje” i „wyzwania”. I właśnie dlatego tegoroczne Oscary wydają się tak bardzo ciekawe, a ich wynik tak bardzo nieprzewidywalny.

Bo „Roma” nie jest w moim mniemaniu najlepszym z ośmiu głównych oscarowych filmów, ale wygrana tego filmu i pierwszy w historii triumf filmu nieanglojęzycznego w najważniejszej kategorii będzie też ważnym głosem w licznych publicznych dyskusjach o współczesnym świecie. Wygrana „Romy” w innych kategoriach wydaje mi się zdecydowanie bardziej zasłużona i celowa. Co niestety w kategorii Zdjęcia, Reżyseria i Film Nieanglojęzyczny nieco osłabia szanse „Zimnej wojny”. A może „Roma” jednak przegra, na zasadzie wspomnianej niechęci do Netflixa, co otworzy drogę polskiemu filmowi do co najmniej dwóch kategorii (zdjęcia i film nieanglojęzyczny)? A jeśli nie „Roma” to kto może wygrać w najważniejszej kategorii? Wysoko oceniam „Green Book”, bardzo klasyczny, bardzo przyjemny i ciągle aktualny film o losach Afro-Amerykanów, kawał ciekawej, ale nieznanej szerzej historii. A ja ciągle (trochę naiwnie?) liczę na sukces „Narodzin gwiazdy”, bo lubię gdy kino zabiera mnie w taką emocjonalną podróż.

W kategorii doceniającej reżyserów faworytem jest Alfonso Cuaron i raczej nikt mu tej nagrody nie odbierze. Mój wybór zapewne wielu czytelników zaskoczy. Paweł Pawlikowski! I nie piszę tego z jakiejś kurtuazji i patriotycznych powodów. Po prostu prostota pracy Pawlikowskiego do „Zimnej wojny” bardzo mnie uwiodła. Faworytem kategorii z najlepszymi aktorskimi kreacjami jest Rami Malek, ale jestem pewny, że lepszą robotę aktorską zrobił Christian Bale w filmie „Vice”. Wszystkie znaki wskazują na to, że wśród głównych aktorek Oscara otrzyma Glenn Close, ale mnie jej rola nie porwała. Wolę za to aktorskie umiejętności ukazane przez Lady Gagę, Melissę McCarthy czy Olivię Colman. Podobnie niejednoznacznie oceniam role drugoplanowe. Faworyci Akademii to jedno, a moje typy to coś innego. Ja stawiam na Adama Drivera i Reginę King.

Jest zresztą dla mnie „BlacKkKlansman” filmem zasługującym na więcej wyróżnień. Na pewno za scenariusz, który skrzy humorem i przekazuje wiele bardzo wartościowych obserwacji na temat współczesnego świata. Ze scenariuszem oryginalnym już nie jest tak łatwo, bo dla mnie świetną robotę wykonał przede wszystkim Paul Schrader. W pełnometrażowych dokumentach jestem rozdarty pomiędzy filmami „Free Solo” i „RBG”. W pełnych animacjach wolę klasyczną (i z polskimi akcentami) „Wyspę psów”, ale „Spider-Man Uniwersum” jest na faworyzowanej pozycji.

Za wybory w kategorii Film Nieanglojęzyczny zapewne otrzymam słowa krytyki. Na mojej liście głównych faworytów nie ma „Zimnej wojny”. Myślę, że Akademia postawi na „Romę”, ale wygrana „Zimnej wojny” bardziej mnie ucieszy. Za to osobiście trzymam kciuki za wybitne libańskie „Kafarnaum”, bo znaczenie tego filmu dla współczesnego świata jest nie do przecenienia. Wygraną „Zimnej wojny” obstawiam w kategorii Najlepsze Zdjęcia i tutaj trzymam mocno kciuki za Łukasza Żala. Od Oscara dzieli go tylko mały krok.

A jak zagłosuje Akademia? Jak wielu członków widziało wszystkie nominowane filmy, głosuje zgodnie z sumieniem, swoją wiedzą i rzetelnie ocenia nominowanych? Uczciwie? Niewiele jest takich osób. Głosowanie na laureatów Oscarów to raczej wypadkowa wiedzy+promocji+znajomości i koleżeństwa. Jakość danej filmowej propozycji jest na drugim miejscu. Bardzo chciałbym się mylić, ale patrząc na Oscary od lat, takie mam po prostu obserwacje. Byłoby fajnie, gdyby wygrywali najlepsi, być może Akademia dopracuje się procedur, które wymuszą oglądanie filmów, ale potrzebuje na to czasu. Z drugiej strony na laureatów Oscarów głosuje blisko 10 tysięcy osób, a system wyboru laureatów jest preferencyjny. Niczego nie można więc przewidzieć i dlatego w tym roku Oscary są tak bardzo ciekawe.

Moi laureaci Oscarów:

NAJLEPSZY FILM
Wygra: Roma
Powinien wygrać: Narodziny gwiazdy

MOJE TYPY:
1. Narodziny gwiazdy
2. Green Book
3. Roma
4. Czarne bractwo. BlacKkKlansman
5. Vice
6. Faworyta
7. Czarna Pantera
8. Bohemian Rhapsody

REŻYSERIA
Wygra: Alfonso Cuarón - „Roma”
Powinien wygrać: Paweł Pawlikowski - „Zimna wojna”

MOJE TYPY:
1. Paweł Pawlikowski - „Zimna wojna”
2. Alfonso Cuarón - „Roma”
3. Adam McKay - „Vice”
4. Yorgos Lanthimos - „Faworyta”
5. Spike Lee - „BlacKkKlansman”

AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
Wygra: Rami Malek - „Bohemian Rhapsody”
Powinien wygrać: Christian Bale - „Vice”

MOJE TYPY:
1. Christian Bale - „Vice”
2. Viggo Mortensen - „Green Book”
3. Bradley Cooper - „Narodziny gwiazdy”
4. Rami Malek - „Bohemian Rhapsody”
5. Willem Dafoe - „At Eternity's Gate”

AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
Wygra: Glenn Close - „Żona”
Powinien wygrać: Lady Gaga - „Narodziny gwiazdy”

MOJE TYPY:
1. Lady Gaga - „Narodziny gwiazdy”
2. Melissa McCarthy - „Can You Ever Forgive Me?”
3. Olivia Colman - „Faworyta”
4. Glenn Close - „Żona”
5. Yalitza Aparicio - „Roma”

AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Wygra: Mahershala Ali - „Green Book”
Powinien wygrać: Adam Driver - „BlacKkKlansman”

MOJE TYPY:
1. Adam Driver - „BlacKkKlansman”
2. Sam Elliott - „Narodziny gwiazdy”
3. Mahershala Ali - „Green Book”
4. Richard E. Grant - „Can You Ever Forgive Me?”
5. Sam Rockwell - „Vice”

AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Wygra: Rachel Weisz - „Faworyta”
Powinien wygrać: Regina King - „Gdyby ulica Beale umiała mówić”

MOJE TYPY:
1. Regina King - „Gdyby ulica Beale umiała mówić”
2. Rachel Weisz - „Faworyta”
3. Emma Stone - „Faworyta”
4. Marina de Tavira - „Roma”
5. Amy Adams - „Vice”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Wygra: „BlacKkKlansman”
Powinien wygrać: „BlacKkKlansman”

MOJE TYPY:
1. „BlacKkKlansman”  -  Charlie Wachtel & David Rabinowitz oraz Kevin Willmott & Spike Lee
2. „Can You Ever Forgive Me?” - Nicole Holofcener i Jeff Whitty
3. „Narodziny gwiazdy” - Eric Roth i Bradley Cooper & Will Fetters
4. „Gdyby ulica Beale umiała mówić” - Barry Jenkins
5. „Ballada o Busterze Scruggsie” - Joel Coen & Ethan Coen

SCENARIUSZ ORYGINALNY
Wygra: „Green Book”
Powinien wygrać: „First Reformed”

MOJE TYPY:
1. „First Reformed” - Paul Schrader
2. „Green Book” - Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly
3. „Vice” - Adam McKay
4. „Faworyta” - Deborah Davis i Tony McNamara
5. „Roma” - Alfonso Cuarón

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Wygra: „Free Solo”
Powinien wygrać: „RBG”

MOJE TYPY:
1. „RBG” - Betsy West i Julie Cohen
2. „Free Solo” - Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes i Shannon Dill
- „Hale County This Morning, This Evening” - RaMell Ross, Joslyn Barnes i Su Kim
- „Minding the Gap” - Bing Liu i Diane Quon
- „Of Fathers i Sons” - Talal Derki, Ansgar Frerich, Eva Kemme i Tobias N. Siebert

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Wygra: „Spider-Man Uniwersum”
Powinien wygrać: „Wyspa psów”

MOJE TYPY:
1. „Wyspa psów” / „Wyspa psów” - Wes Anderson, Scott Rudin, Steven Rales i Jeremy Dawson
2. „Spider-Man: Into the Spider-Verse” / „Spider-Man Uniwersum” - Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord i Christopher Miller
3. „Mirai” - Mamoru Hosoda i Yuichiro Saito
4. „Incredibles 2” / „Iniemamocni 2” - Brad Bird, John Walker i Nicole Paradis Grindle
- „Ralph Breaks the Internet” / „Ralph Demolka w Internecie” - Rich Moore, Phil Johnston i Clark Spencer

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Wygra: „Roma” Meksyk
Powinien wygrać: „Capernaum” / „Kafernaum” Liban

MOJE TYPY:
1. „Capernaum” / „Kafernaum” Liban
2. „Zimna wojna” Polska
3. „Shoplifters” / „Złodziejaszki” Japonia
4. „Roma” Meksyk
- „Never Look Away” Niemcy

ZDJĘCIA
Wygra: „Zimna wojna” - Łukasz Żal
Powinien wygrać: „Zimna wojna” - Łukasz Żal

MOJE TYPY:
1. „Zimna wojna” - Łukasz Żal
2. „Roma” - Alfonso Cuarón
3. „Faworyta” - Robbie Ryan
4. „Narodziny gwiazdy” - Matthew Libatique
- „Never Look Away” - Caleb Deschanel

MONTAŻ
Wygra: „Bohemian Rhapsody” - John Ottman
Powinien wygrać: „Vice” - Hank Corwin

MOJE TYPY:
1. „Vice” - Hank Corwin
2. „Faworyta” - Yorgos Mavropsaridis
3. „Bohemian Rhapsody” - John Ottman
4. „BlacKkKlansman” - Barry Alexander Brown
5. „Green Book” - Patrick J. Don Vito

MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
Wygra: „Czarna Pantera”
Powinien wygrać: „Ciche miejsce”

MOJE TYPY:
1. „A Quiet Place” / „Ciche miejsce” - Ethan Van der Ryn i Erik Aadahl
2. „Bohemian Rhapsody” - John Warhurst i Nina Hartstone
3. „Czarna Pantera” - Benjamin A. Burtt i Steve Boeddeker
4. „Pierwszy człowiek” - Ai-Ling Lee i Mildred Iatrou Morgan
5. „Roma” - Sergio Díaz i Skip Lievsay

DŹWIĘK
Wygra: „Bohemian Rhapsody”
Powinien wygrać: „Bohemian Rhapsody”

MOJE TYPY:
1. „Bohemian Rhapsody” - Paul Massey, Tim Cavagin i John Casali
2. „Narodziny gwiazdy” - Tom Ozanich, Dean Zupancic, Jason Ruder i Steve Morrow
3. „Pierwszy człowiek” - Jon Taylor, Frank A. Montaño, Ai-Ling Lee i Mary H. Ellis
4. „Czarna Pantera” - Steve Boeddeker, Brandon Proctor i Peter Devlin
5. „Roma” Skip Lievsay, Craig Henighan i José Antonio García

SCENOGRAFIA
Wygra: „Faworyta”
Powinien wygrać: „Faworyta”

MOJE TYPY:
1. „Faworyta” Scenografia: Fiona Crombie; Dekoracje: Alice Felton
2. „Roma” Scenografia: Eugenio Caballero; Dekoracje: Bárbara Enríquez
3. „Pierwszy człowiek” Scenografia: Nathan Crowley; Dekoracje: Kathy Lucas
4. „Mary Poppins powraca” Scenografia: John Myhre; Dekoracje: Gordon Sim
5. „Czarna Pantera” Scenografia: Hannah Beachler; Dekoracje: Jay Hart

MUZYKA
Wygra: „Wyspa psów” Alexandre Desplat
Powinien wygrać: „Gdyby ulica Beale umiała mówić” Nicholas Britell

MOJE TYPY:
1. „Gdyby ulica Beale umiała mówić” Nicholas Britell
2. „Wyspa psów” Alexandre Desplat
3. „BlacKkKlansman” Terence Blanchard
4. „Czarna Pantera” Ludwig Goransson
5. „Mary Poppins powraca” Marc Shaiman

PIOSENKA
Wygra: „Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”
Powinien wygrać: „Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”

MOJE TYPY:
1. „Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”
2. „When A Cowboy Trades His Spurs For Wings” z filmu „The Ballad of Buster Scruggs”
3. „I'll Fight” z filmu „RBG”
4. „All The Stars” z filmu „Czarna Pantera”
5. „The Place Where Lost Things Go” z filmu „Mary Poppins powraca”

CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
Wygra: „Vice”
Powinien wygrać: „Vice”

MOJE TYPY:
1. „Vice” Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia DeHaney
2. „Granica” Göran Lundström i Pamela Goldammer
3. „Maria, królowa Szkotów” Jenny Shircore, Marc Pilcher i Jessica Brooks

KOSTIUMY
Wygra: „Faworyta” Sandy Powell
Powinien wygrać: „Faworyta” Sandy Powell

MOJE TYPY:

1. „Faworyta” Sandy Powell
2. „The Ballad of Buster Scruggs” Mary Zophres
3. „Czarna Pantera” Ruth Carter
4. „Mary Poppins powraca” Sandy Powell
5. „Maria, królowa Szkotów” Alexandra Byrne

EFEKTY WIZUALNE
Wygra: „Avengers: Wojna bez granic”
Powinien wygrać: „Avengers: Wojna bez granic”

MOJE TYPY:
1. „Avengers: Wojna bez granic” Dan DeLeeuw, Kelly Port, Russell Earl i Dan Sudick
2. „Ready Player One” Roger Guyett, Grady Cofer, Matthew E. Butler i David Shirk
3. „Krzysiu, gdzie jesteś?” Christopher Lawrence, Michael Eames, Theo Jones i Chris Corbould
4. „Pierwszy człowiek” Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles i J.D. Schwalm
5. „Han Solo. Gwiezdne wojny – historie” Rob Bredow, Patrick Tubach, Neal Scanlan i Dominic Tuohy

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Wygra: „Weekends” Trevor Jimenez
Powinien wygrać: „Weekends” Trevor Jimenez

MOJE TYPY:
1. „Weekends” Trevor Jimenez
2. „Animal Behaviour” Alison Snowden i David Fine
3. „One Small Step” Andrew Chesworth i Bobby Pontillas
4. „Late Afternoon” Louise Bagnall i Nuria González Blanco
5. „Bao” Domee Shi i Becky Neiman-Cobb

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Wygra: „Lifeboat” Skye Fitzgerald i Bryn Mooser
Powinien wygrać: „Period. End of Sentence.” Rayka Zehtabchi i Melissa Berton

MOJE TYPY:
1. „Period. End of Sentence.” Rayka Zehtabchi i Melissa Berton
2. „Lifeboat” Skye Fitzgerald i Bryn Mooser
3. „End Game” Rob Epstein i Jeffrey Friedman
4. „Black Sheep” Ed Perkins i Jonathan Chinn
- „A Night at The Garden” Marshall Curry

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
Wygra: „Mother”
Powinien wygrać: „Mother”

MOJE TYPY:
1. „Mother” Rodrigo Sorogoyen i María del Puy Alvarado
- „Detainment” Vincent Lambe i Darren Mahon
- „Fauve” Jeremy Comte i Maria Gracia Turgeon
- „Marguerite” Marianne Farley i Marie-Hélène Panisset
- „Skin” Guy Nattiv i Jaime Ray Newman

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz