Produkowana i dystrybuowana przez
Netflix „Roma” nie zdobyła Oscara dla najlepszego filmu. Hollywoodzkie studia
odetchnęły z ulgą. Gigant internetowej produkcji filmowej nie powiedział
jeszcze ostatniego słowa, ta walka trwa dalej i za rok podczas Oscarów ponownie
dojdzie do starcia nowego ze starym. Netflix zdecydowanie nie powiedział jeszcze
ostatniego słowa.
Wygrana „Green Book” przyjęta
została w Hollywood z ulgą. Oto zachowany został stary porządek. Film
produkowany w tradycyjny sposób, pokonał dzieło stworzone na potrzeby
internetowego serwisu z treściami premierowymi. Netflix na oscarową promocję „Romy”
wyłożył od 25 do 60 milionów dolarów (źródła różnie podają), ale ostatecznie
przegrał w tej rywalizacji, zdobywając „tylko” trzy Oscary. „Romie” udało się
ustanowić kilka oscarowych rekordów. Po raz pierwszy Oscara dla filmu
nieanglojęzycznego zdobyła produkcja z Meksyku, po raz pierwszy nagrodę za
najlepsze zdjęcia otrzymał reżyser swojego filmu, a Alfonso Cuaron dołączył do
ekskluzywnego grona twórców posiadających cztery i więcej Nagród Akademii.
Sukces!?
Mimo nagród dla „Romy” stare
Hollywood odetchnęło z ulgą, wygrał film reprezentujący tradycyjny hollywoodzki
przemysł filmowy. Wybór „Green Book” to bardzo bezpieczny Oscar dla najlepszego
filmu. „Roma” była jednak blisko wygrania najważniejszego Oscara, a pod koniec
sezonu wydawało się, że idzie po historyczny triumf. Złoty Glob, nagroda Gildii
Reżyserów, BAFTA, wiele nagród krytyków zwiastowały sukces, ale podczas Oscarów
był on połowiczny. Na 10 nominacji „Roma” otrzymała trzy Oscary. Jak za kwotę
60 milionów wydanych podobno na promocję, to nie jest dobry wynik. Netflix
przepłacił, albo zainwestował – to zależy od interpretacji. Dziś firmę tę stać
na podjęcie tak kosztownych działań i nie ma wątpliwości, że to tylko kwestia
czasu, gdy Netflix zdobędzie Oscara dla najlepszego filmu roku.
Zasadne jednak rodzą się pytania,
czy Netflix przypadkiem nie kupił sobie Oscarów i czy nie jest to zagrożenie na
przyszłość? Budzi także wątpliwości kinowa obecność „Romy”. Nie są znane
oficjalne wyniki dotyczące wpływów z biletów w amerykańskich kinach. Szacunki
specjalistów mówią o kwocie 3,5 miliona dolarów. Nie wiadomo też czy członkowie
Akademii widzieli „Romę” w kinie, czy w domu? Oglądanie filmów w domu, to
akurat jest praktyka powszechna, ale „Roma” zasługuje przecież na duży ekran i
dopiero wtedy docenić można wielkość tego skromnego czarno-białego filmu.
Tegoroczne Oscary bardzo podzieliły
środowisko filmowe. Obawy o wygraną Netflixa zmusiły do działania m.in. Stevena
Spielberga. Głosowanie za „Green Book”, to było opowiedzenie się przede
wszystkim za tradycyjnym kinem. Spielberg nie raz mówił głośno, że dla Netflixa
są nagrody Emmy, a nie Oscary.
Studia słusznie boją się
Netflixa. Dziś daje on sporą swobodę i duże pieniądze utalentowanym i rokującym
twórcom. Bracia Coen wolą pokazywać swoje filmy w kinach, ale cieszą się ze
współpracy z Netfliksem i podejmą ją w przyszłości. Wielkie studia bały się
przez lata zainwestować w film Martina Scorsese „The Irishman”, który kosztować
miał ponad 100 milionów dolarów. Netflix wyłożył na produkcję 140 milionów
dolarów i za rok stanie do walki o Oscara, bo kilka dni temu ogłosił kinową
dystrybucję tego przedsięwzięcia.
Ciekawie sprawę przedstawia Alfonso Cuaron. Kiedy zaczynałem pracę nad "Romą" wielu przyjaciół pytało "co robię?". Czułem się, jakbym kogoś zdradził. Myślę, że narracja ta się zmieniła. Myślę, że większość ludzi zdaje sobie sprawę, że ten film dociera do widzów na całym świecie, w sposób zarezerwowany do tej pory tylko dla filmów z głównego nurtu. [...] Dla mnie kino jest ważne. Jestem filmowcem, wierzę w kinowe doświadczenie. Musi być jednak różnorodność. Filmy artystyczne coraz trudniej zobaczyć w kinie, podobnie jest z filmami zagranicznymi. Większość kin gra tylko wielkie hollywoodzkie filmy - powiedział zdobywca Oscara, który w sprawie Netflixa zachęca do przemyśleń i autorefleksji na temat możliwości prezentowania filmów. Cuaron już wcześniej wspominał, że poszedł do Netflixa, bo ten zapewnił mu dotarcie do milionów widzów z czarno-białą, hiszpańskojęzyczną opowieścią z przeszłości i z udziałem nieznanych aktorów. Modele dystrybucji muszą być bardziej elastyczne, w zależności od filmu - dodał.
Ciekawie sprawę przedstawia Alfonso Cuaron. Kiedy zaczynałem pracę nad "Romą" wielu przyjaciół pytało "co robię?". Czułem się, jakbym kogoś zdradził. Myślę, że narracja ta się zmieniła. Myślę, że większość ludzi zdaje sobie sprawę, że ten film dociera do widzów na całym świecie, w sposób zarezerwowany do tej pory tylko dla filmów z głównego nurtu. [...] Dla mnie kino jest ważne. Jestem filmowcem, wierzę w kinowe doświadczenie. Musi być jednak różnorodność. Filmy artystyczne coraz trudniej zobaczyć w kinie, podobnie jest z filmami zagranicznymi. Większość kin gra tylko wielkie hollywoodzkie filmy - powiedział zdobywca Oscara, który w sprawie Netflixa zachęca do przemyśleń i autorefleksji na temat możliwości prezentowania filmów. Cuaron już wcześniej wspominał, że poszedł do Netflixa, bo ten zapewnił mu dotarcie do milionów widzów z czarno-białą, hiszpańskojęzyczną opowieścią z przeszłości i z udziałem nieznanych aktorów. Modele dystrybucji muszą być bardziej elastyczne, w zależności od filmu - dodał.
Szefowie studiów filmowych
doskonale zdają sobie sprawę, że czeka ich ciężka bitwa nie tylko z Netfliksem,
ale też z Apple’em i Amazonem. Giganci będą kręcić coraz więcej własnych
filmów. Wkrótce w Las Vegas właściciele kin i studia filmowe będą rozmawiali
ponownie o dystrybucyjnych oknach dzielących premierę kinową od internetowej,
VOD czy DVD/BR. Hollywoodzkie studia skłaniają się ku temu, aby skrócić
90-dniowy okres pomiędzy premierą kinową a internetową. Właściciele kin nie
sprzyjają temu pomysłowi. Netflixa to nie dotyczy, on wprowadza swoje produkcje
tego samego dnia do kin i internetu, a tylko sporadycznie będzie wrzucał swoje
filmy wcześniej na duże ekrany.
W samej Akademii Filmowej trwają
podobno rozmowy o miejscu filmu w erze cyfrowej. Niektórzy z członków Rady
Gubernatorów chcą, aby Netflix walczył o Emmy, a nie Oscary. Chcą też zmusić
Netflix do ujawnienia swoich zarobków. Netflix już bierze udział w tej grze i
niedawno wszedł w struktury MPAA, która daje mu pewne przywileje i pozwoli
decydować o przyszłości kina. Netflix na pewno nie pozwoli sobie narzucić
krzywdzących zasad działania.
Samą Akademię też czekają zmiany.
Jeszcze w tym roku poznamy nowego prezydenta Akademii i zapewne będzie to
kobieta. Podobno dużą szansę na to stanowisko ma Laura Dern, ale aktorka nie
potwierdza tych informacji. [źródło: IndieWire, kilka przemyśleń własnych]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz