W Teatrze Polskim w Warszawie
odbyła się ceremonia rozdania Orłów, Polskich Nagród Filmowych, przyznawanych przez
Polską Akademię Filmową. Najlepszym polskim filmem 2018 roku uznano "Zimną wojnę", a film Pawła Pawlikowskiego zdobył w sumie siedem nagród. Cztery Orły otrzymał "Kler". Nagrody aktorskie zdobyli Joanna Kulig, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Aleksandra Konieczna. Gabrielę Muskałę doceniono w kategorii Odkrycie.
„Zimna wojna” w reżyserii Pawła
Pawlikowskiego zdobyła siedem Orłów. Polska Akademia Filmowa doceniała obraz w
kategoriach: Film, Reżyseria, Scenariusz, Główna Rola Kobieca, Zdjęcia, Montaż,
Dźwięk. Trzy z nich odbierał osobiście Paweł Pawlikowski, twórca nominowany w
tym roku także do Oscara, najlepszy reżyser zeszłorocznego festiwalu w Cannes. Producentka
„Zimnej wojny” mówiła na gali, że polskim kinem interesuje się obecnie filmowy
świat.
Cztery Polskie Nagrody Filmowe zdobył
najpopularniejszy polski film XXI wieku, czyli „Kler” Wojtka Smarzowskiego.
Poruszający obraz otrzymał trzy nagrody od Akademii, w tym dwie za męskie role
oraz muzykę Mikołaja Trzaski, a dodatkowo zdobył też nagrodę publiczności. Smarzowski
dziękował publiczności i tym z widzów, którzy po seansach mówili mu o swoich
doświadczeniach z molestowaniem seksualnym.
Wystawny i historyczny „Kamerdyner”
wygrał w dwóch kategoriach, które doceniły kostiumy i scenografię. Nagrody
aktorskie otrzymali: Joanna Kulig za „Zimną wojnę”, Jacek Braciak za „Kler”,
Aleksandra Konieczna za „Jak pies z kotem” i Janusz Gajos za „Kler”. Gabriela
Muskała zdobyła nagrodę w kategorii Odkrycie Roku za scenariusz do „Fugi”. Jak
sama mówiła odbierając nagrodę: "To urocze dostać Orła za odkrycie roku
tuż przed pięćdziesiątką". Najlepszy polski film dokumentalny to „Książę i
dybuk”, wśród seriali fabularnych wygrał „Ślepnąc od świateł”, a „Trzy
billboardy za Ebbing, Missouri” to najlepszy film europejski.
Nagrodę honorującą osiągnięcia
życia, z rąk Mai Komorowskiej, otrzymał Krzysztof Zanussi. Twórca otrzymał
długą owację na stojąco. "Orły to jest ładny symbol. (...) Są symbolem
wolności. A sztuka nie może istnieć bez wolności" - mówił Zanussi.
Galę, która odbywała się w
Teatrze Polskim w Warszawie poprowadziła Grażyna Torbicka. Prezydent Polskiej
Akademii Filmowej ponownie wezwał do uwolnienia Olega Sencowa. Nagrody
przyznawały największe gwiazdy polskiego kina (i muzyki), niektóre robiły to
lepiej inne gorzej (Rafał Zawierucha mówił, że ma nadzieję, że Quentin
Tarantino nie wytnie go ze swojego filmu). Kilkukrotnie pojawiały się znaczące
deklaracje o równości. "Jestem szczęśliwa, ze jestem częścią tego
różnorodnego środowiska, gdzie różnorodność jest czymś pożądanym" -
powiedziała Maja Ostaszewska. Próbowano żartować i angażować publiczność, ale
bez większych sukcesów. Galę rozpoczął materiał wspominający polskich artystów,
którzy odeszli w ostatnich 12 miesiącach. Wspomniano między innymi Zofię
Czerwińską, Tomasza Stańkę, Piotra Szulkina, Wiesława Zdorta, Kazimierza
Karabasza, Kazimierza Kutza i Witolda Sobocińskiego.
O Orły rywalizowało w tym roku 56
polskich filmów, które spełniły regulaminowy warunek tygodniowej dystrybucji
kinowej w 2018 r. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny akademicy wyłaniali
nominowanych spośród 42 tytułów, zaś do tytułu Najlepszego Filmowego Serialu
Fabularnego pretendowało 16 produkcji. W tym roku odbyła się 21. edycja tych
nagród. Orły wręczane są w 19 kategoriach. Czy jest szansa na ich zwiększenie?
Wyraźnie widać w mediach i było słychać na gali, że środowisko domaga się
kategorii doceniającej charakteryzację w filmach.
Pełna lista nagrodzonych i
nominowanych:
NAJLEPSZY FILM
“Kamerdyner”, reż. Filip Bajon
“Kler”, reż. Wojciech Smarzowski
“Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Janusz Kondratiuk, “Jak pies z
kotem”
Wojciech Smarzowski, “Kler”
Paweł Pawlikowski, “Zimna wojna
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Marek Koterski, “7 uczuć”
Wojciech Rzehak, Wojciech
Smarzowski, “Kler”
Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, “Zimna wojna”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Janusz Gajos, “Kamerdyner”
Jacek Braciak, “Kler”
Tomasz Kot, “Zimna wojna”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Gabriela Muskała, “Fuga”
Anna Radwan, “Kamerdyner”
Joanna Kulig, “Zimna wojna”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Adam Woronowicz, “Kamerdyner”
Janusz Gajos, “Kler”
Borys Szyc, “Zimna wojna”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA
KOBIECA
Gabriela Muskała, “7 uczuć”
Aleksandra Konieczna, “Jak pies z kotem”
Agata Kulesza, “Zimna wojna”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Jolanta Dylewska PSC, “Ajka”
Jakub Kijowski PSC, “Fuga”
Łukasz Żal PSC, “Zimna wojna”
NAJLEPSZY MONTAŻ
Ewa Smal PSM, “7 uczuć”
Jarosław Kamiński, “Fuga”
Milena Fiedler PSM, “Kamerdyner”
Andrzej Dąbrowski, “Książę i
dybuk”
Maciej Pawliński, “Over the
limit”
Bartosz Karczyński, “Plan B”
Jarosław Kamiński, “Zimna Wojna”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Joanna Macha, “Eter”
Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , “Kamerdyner”
Katarzyna Sobańska, Marcel
Sławiński, “Zimna wojna”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Justyna Stolarz, “7 uczuć”
Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela
Stronias, “Kamerdyner”
Aleksandra Staszko, “Zimna wojna”
NAJLEPSZA MUZYKA
Filip Mišek, “Fuga”
Mikołaj Trzaska, “Kler”
Alexandre Desplat, “Prawdziwa
historia”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Bartosz Putkiewicz, “Dywizjon
303. Historia prawdziwa”
Mirosław Makowski, Piotr
Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , “Kamerdyner”
Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, “Zimna wojna”
ODKRYCIE ROKU
Paweł Maślona, najlepsza
reżyseria, “Atak Paniki”
Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, “Fuga”
Jagoda Szelc, najlepsza
reżyseria, “Wieża. Jasny dzień”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
“Książę i dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
“Opera o Polsce”, reż. Piotr
Stasik
“Over the limit”, reż. Marta Prus
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL
FABULARNY
“1983”, reż. Agnieszka Holland,
Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska
“Rojst”, reż. Jan Holoubek
“Ślepnąc od świateł”, reż. Krzysztof Skonieczny
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
“Dogman”, reż. Matteo Garrone
“Niemiłość”, reż. Andriej
Zwiagincew
“Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh
NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Krzysztof Zanussi
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
„Kler” reż. Wojtek Smarzowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz