Jak co roku organizatorzy Festiwalu
Filmowego Millennium Docs Against Gravity przygotowali imponujący program
filmów dokumentalnych z całego świata. Festiwalem cieszyć będą się widzowie
sześciu miast. Wśród wydarzeń znajdzie się m.in. „They Shall Not Grow Old”
Petera Jacksona. Wydarzenie startuje 10 maja.
Organizatorzy informują:
Festiwal odbędzie się w tym roku
w aż sześciu miastach Polski: Warszawie (Kinoteka, Luna i Iluzjon), Wrocławiu
(Dolnośląskie Centrum Filmowe), Gdyni (Gdyńskie Centrum Filmowe), Lublinie
(Centrum Spotkania Kultur), Bydgoszczy (Kino Orzeł) i po raz pierwszy w
Katowicach - dzięki współpracy z Silesia Film! Festiwalowe pokazy odbędą się w
tym mieście w Kinie Kosmos, Kinie Światowid i Kinoteatrze Rialto.
16. Festiwal Filmowy Millennium
Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 10-19 maja w Warszawie, Wrocławiu i
Lublinie, w Gdyni 15-24 maja, a w Katowicach 12-19 maja. Lokalna edycja
festiwalu będzie miała miejsce także w Bydgoszczy, która odbędzie się 11-18
maja.
13 filmów powalczy w Konkursie
Głównym o Nagrodę Banku Millennium - Grand Prix
O Nagrodę Banku Millennium
zawalczy 13 filmów. Jury w składzie: Leila Hosseini, Michał Marczak i Hanna
Polak będzie wybierać spośród najnowszych, najwybitniejszych dzieł kina
dokumentalnego. W Konkursie Głównym znalazł się film „I młodzi pozostaną”
(“They Shall Not Grow Old”) Petera Jacksona, obsypanego Oscarami® za „Władcę
Pierścieni: Powrót króla”. Reżyser w swoim pierwszym filmie dokumentalnym
zgłębia mroczną historię pierwszej wojny światowej, do której czasów przenosimy
się za sprawą archiwalnych materiałów filmowych, odrestaurowanych dzięki współczesnym
zabiegom techniki.
W Konkursie Głównym o Nagrodę
Banku Millennium - Grand Prix i całym bogatym programie festiwalu nie zabraknie
filmów, które zgłębiają charakter relacji z najbliższymi. „Magiczne życie V”
(“The Magic Life of V”) Tonislava Hristova (twórca nagrodzonego na naszym
festiwalu filmu „Dobry listonosz”) to intymny portret młodej kobiety, która
próbuje zyskać pewność siebie i zmierzyć się z trudną relacją z ojcem,
wcielając się w postaci ze świata fantazji. Przyjaźń grupy nastolatków i ich
niepokój o przyszłość jest tematem filmu „Transnistria” („Transnistra”) Anny
Eborn. Bohaterowie mieszkają w Naddniestrze, obszarze, który oficjalnie ogłosił
niepodległość po upadku Związku Radzieckiego, ale pozostaje państwem
nieuznawanym.
Nagrodzony na prestiżowym
festiwalu IDFA w Amsterdamie „In Touch” Pawła Ziemilskiego opowiada o
mazurskiej wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców
wyemigrowała do Islandii. To wzruszająca, intymna, uniwersalna opowieść o
rodzinie, miłości i technologii, która w zmieniającym się świecie umożliwia
kontakt między najbliższymi. Relacje rodzinne są także tematem „Jazdy
obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej. W filmie poznajemy
ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które zdecydowało się zamieszkać w
Polsce. Ich córka chce wystartować w Mistrzostwach Polski w łyżwiarstwie
figurowym. Udział w zawodach może im pomóc w uzyskaniu polskiego obywatelstwa.
Ale czy mała Julia będzie w stanie rozwinąć skrzydła, niosąc na barkach taki
ciężar?
W głównym konkursie festiwalu
zostanie pokazany także film Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman... i była miłość
w Getcie”. „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? Dlaczego
nikogo to nie interesuje?” – mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek
Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada na to
pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą filmie, nad
którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda
współreżyserował fabularyzowane sceny filmu.
„Kto zabił sekretarza generalnego
ONZ?” („Cold Case Hammarskjöld”) to najnowszy, nagrodzony za reżyserię na
festiwalu Sundance 2019, film Madsa Brüggera, znanego z charakterystycznej
metod pracy filmowej – „performatywnego dziennikarstwa”. Czy słynnemu
prowokatorowi świata filmu uda się ujawnić prawdę o tajemniczej śmierci Daga
Hammarskjölda w 1961 roku?
Reperkusje wojny w Bośni i
Hercegowinie, największej tragedii w Europie od czasów II wojny światowej,
zgłębia Nebojša Slijepčević w filmie „Serbka” (“Srbenka”) o kulisach spektaklu
przedstawiającego historię zamordowanej w 1991 roku w Chorwacji 12-letniej
Serbki. Autorem przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu
chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić, znany w Polsce za sprawą głośnego
spektaklu „Klątwa” wystawionego na scenach warszawskiego Teatru Powszechnego.
Najnowszy film Roberta
Minerviniego, włoskiego reżysera mieszkającego w Teksasie: „Co zrobisz, gdy
świat stanie w ogniu?” (“What You Gonna Do When the World's on Fire?”) ukazuje
codzienne życie czarnoskórych Amerykanów, którzy po serii zabójstw na tle
rasowym w 2017 roku, wyszli na ulice Nowego Orleanu, żeby zaprotestować
przeciwko rasizmowi i rozpocząć walkę o godność i sprawiedliwość. Widzowie 16.
Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity podczas spotkań
mistrzowskich będą mieli okazję poznać tajniki pracy tego jednego z ciekawszych
współczesnych reżyserów obrazujących wielokulturową rzeczywistość Stanów
Zjednoczonych.
W Konkursie Głównym także
obsypana nagrodami na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Sundance „Kraina miodu”
(„Honeyland”) Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova. To rozgrywająca się w
Macedonii historia 55-letniej Hatidze, która z dala od wielkich miast wiedzie
życie zgodnie z pradawnym rytmem koegzystencji człowieka z naturą.
Na festiwalu licznie
reprezentowane są głośne filmy dokumentalne odnoszące się do najnowszej
historii Europy. Witalij Manski, dobrze znany publiczności z filmu „Pod opieką
wiecznego słońca”, zwycięzcy 13. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs
Against Gravity, w „Świadkach Putina” („Putin’s Witnesses”) przedstawia
historię dojścia do władzy rosyjskiego przywódcy. Współpraca ze sztabem
wyborczym Władimira Putina umożliwiła Manskiemu podejść z kamerą do Putina i
Borysa Jelcyna niespotykanie blisko i zobrazować moment politycznego przełomu w
Rosji.
W programie naszego festiwalu jak
co roku znajdą się filmy przybliżające emocjonujące historie ze świata sztuki.
„Niezwykła propozycja” („The Proposal”) Jill Magid, w części thriller, w części
romans, dotyczy eksploracji spuścizny po najsłynniejszym meksykańskim architekcie
Luisie Barragánie i stawia pytanie o to, kto powinien mieć prawo dostępu do
jego prac. Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium ma także szansę otrzymać
„Pogawędki o drzewach to zbrodnia” („Talking About Trees”) Suhaiba
Gasmelbariego, zdobywca Nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na
tegorocznym Berlinale, w którym czterech leciwych członków sudańskiego klubu
filmowego postanawia odrestaurować dawne kino pod Chartumem. Łączy ich miłość
do dziesiątej muzy i żarliwa chęć ożywienia sudańskiego dziedzictwa filmowego.
Także wrocławska, gdyńska,
katowicka i bydgoska edycja Millennium Docs Against Gravity mają swoje Konkursy
Główne w ramach festiwalu. Nagrodami są: Grand Prix Dolnego Śląska przyznawane
podczas edycji we Wrocławiu, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda w
Konkursie Głównym przyznawana w Katowicach oraz Nagroda Bydgoszcz ART.DOC AWARD
wręczana w Bydgoszczy.
Silna reprezentacja polskich
tytułów
W „Symfonii fabryki Ursus”,
jednym z filmów prezentowanych w nowym konkursie o Nagrodę National Geographic
za Najlepsze Zdjęcia, reżyserka Jaśmina Wójcik upamiętnia losy pracowników
warszawskiej fabryki. Upadek komunizmu stał się początkiem jej końca. Byli
pracownicy Ursusa odtwarzają jeden dzień pracy zakładu, współtworząc porywającą
wizualnie i akustycznie opowieść. Wyjątkowe biografie bohaterów i ich związek z
miastem są tematem filmu „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, który miał światową
premierę na festiwalu IDFA. Tym postaciom przyglądamy się z bliska – kamera
towarzyszy im w przestrzeni przypominającej gabinet psychoterapeuty. Poznajemy
w ten sposób ich najskrytsze pragnienia, wspomnienia miłości i relacji z
ważnymi dla nich ludźmi.
Relacji jednej z najsłynniejszych
polskich par artystów przygląda się w niezwykłym wizualnie eseju z pogranicza
kina i teatru Borys Lankosz („Rewers”). W filmie „Kobro/Strzemiński. Opowieść
fantastyczna” występują Agata Buzek i Łukasz Simlat.
Dziennikarstwo nadzieją naszych
czasów
Zaangażowane dziennikarstwo
polityczne jest tematem filmu „Kwity z Panamy” („The Panama Papers”). Alex
Winter opowiada w nim o prawdopodobnie największej jak dotąd aferze z
ukrywaniem dochodów w rajach podatkowych przez sławy współczesnego świata. W
„Bellingcat: Prawda w czasach postprawdy” („Bellingcat – Truth in a Post-Truth
World”) Hans Pool przedstawia działalność pierwszego w historii obywatelskiego
internetowego serwisu śledczego zajmującego się ujawnianiem prawdy o
współczesnych zagadkowych sprawach – od katastrofy MH17 po wojnę domową w Syrii
czy tajemnicze zatrucie rosyjskiego szpiega w Wielkiej Brytanii.
„Ustrzelić mafię” („Shooting the
Mafia”) Kim Longinotto opowiada o słynnej fotografce, reporterce i artystce z
Palermo - Letizii Battaglii, która przez lata portretowała działania
sycylijskiej mafii, przyczyniając się do wzbudzenia sprzeciwu włoskiego
społeczeństwa wobec okrucieństwa grup wyjętych spod prawa.
Najnowsze filmy Wernera Herzoga i
Agnès Vardy
Widzowie w Warszawie, Gdyni,
Wrocławiu, Bydgoszczy, Lublinie i po raz pierwszy w Katowicach – zobaczą
najnowszy film nominowanego do Oscara®, legendarnego reżysera Wernera Herzoga
„Herzog/Gorbaczow” („Meeting Gorbachev”). To spotkanie na szczycie mistrza kinematografii
z Michaiłem Gorbaczowem, radzieckim przywódcą, nagrodzonym pokojową Nagrodą
Nobla, i historia wydarzeń, które ukształtowały współczesną rzeczywistość
geopolityczną.
Agnès Varda, wirtuozerka
filmowych opowieści, laureatka honorowego Oscara®, w „Varda według Agnès”
(„Varda by Agnès”) kieruje kamerę na siebie samą. Nie jest to jednak typowy
filmowy autoportret. To raczej zbiór komentarzy Vardy do jej życia i pracy jako
reżyserki, fotografki, instalatorki.
Debaty, koncerty i spotkania z
wyjątkowymi gośćmi
Jak co roku w ramach Akademii
Dokumentalnej podczas festiwalu odbędą się wydarzenia towarzyszące ściśle
powiązane z filmowym programem organizowane z największymi organizacjami
pozarządowymi, instytucjami i partnerami medialnymi. Akademia Dokumentalna to
także program skierowany do różnych grup widzów m.in. najmłodszych i seniorów.
Na spotkania z publicznością
przyjadą znakomici goście, m.in. Rob Miller i Henry Singer (współreżyserzy i
współproducenci filmu „Proces Ratko Mladicia”), Alan Tieger, który pełnił
funkcję prokuratora w tym procesie, Witalij Manski („Świadkowie Putina”, „Pod
opieką wiecznego słońca”), Roberto Minervini („Co zrobisz, gdy świat stanie w
ogniu”, „Po tamtej stronie”), Mads Brügger („Kto zabił sekretarza generalnego
ONZ?”, „Ambasador”), André Singer (współreżyser filmu „Herzog/Gorbaczow”),
Janus Metz, reżyser prezentowanego na festiwalu „Za głosem serca”
(„Heartbound”) i głośnego „Armadillo – wojna jest w nas”.
16. Festiwal Filmowy Millennium
Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 10-19 maja w Warszawie, Wrocławiu i
Lublinie, w Gdyni 15-24 maja, zaś w Katowicach 12-19 maja. Lokalna edycja
festiwalu będzie miała miejsce także w Bydgoszczy 11-18 maja.
Więcej szczegółów na www.mdag.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz