18 filmów znalazło się w
Konkursie Głównym 77. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. O Złotego
Lwa ubiegały będą się dwie polskie koprodukcje, w tym wspólny film Małgorzaty
Szumowskiej i Michała Englerta od dziś znany jako „Śniegu już nigdy nie będzie”
oraz „Quo Vadis, Aida?” w reżyserii Jasmili Zbanic. W oficjalnym programie
znalazły się filmy wielu wybitnych twórców współczesnego kina. O ile pandemia
nie przybierze na sile, festiwal odbędzie się w dniach 2-12 września.
W sumie w programie festiwalu w
Wenecji polska kinematografia ma bardzo silną reprezentację. Polski Instytut
Sztuki Filmowej poinformował aż o dziewięciu naszych produkcjach/koprodukcjach
i udziale naszych twórców. Szczegóły znajdują się TUTAJ.
Festiwal w Wenecji to pierwsze
znaczące filmowe wydarzenie, które odbędzie się w fizycznej formule w dobie pandemii
koronawirusa. Organizatorzy ograniczyli nieco program i zapewnią dystans
społeczny podczas wydarzenia, ale potwierdzają, że w programie pojawi się wiele
bardzo ciekawych projektów kina artystycznego i autorskiego, podpisanych przez
grono cenionych twórców. Nie wiadomo, jak wielu z nich zdecyduje się na
przyjazd do Wenecji. Przemieszczanie się po Europie jest możliwe, ale podróż z
USA do Włoch odbywać można tylko w celach zawodowych, co niejako kwalifikuje pojawienie
się twórców na festiwalu. Dyrektor weneckiego wydarzenia Alberto Barbera
powiedział, że spodziewa się przybycia na festiwal przedstawicieli znacznej
liczby filmów z oficjalnej selekcji. Nie zabraknie czerwonego dywanu, choć
panowały będą na nim zasady dystansu społecznego. Dla widzów spoza branży
przygotowywane są dwa kina plenerowe, w Wenecji i na Lido. Oczekuje się, że na
festiwalu pojawi się znacznie mniej dziennikarzy, niż zazwyczaj. Konferencje
prasowe dostępne będą online.
Tegoroczny program festiwalu w
Wenecji jest zdecydowanie inny, od tych z lat poprzednich. Brakuje tutaj przede
wszystkim nieco lżejszego repertuaru, dużych filmów z Hollywood, popularnych
nazwisk amerykańskich gwiazd. Mamy za to znacznie więcej propozycji młodych twórców,
także tych na początku swojej twórczej drogi. Na 18 filmów konkursowych, aż 13
pochodzi od autorów, którzy jeszcze nigdy nie rywalizowali o Złotego Lwa. Jeśli
w latach poprzednich Wenecja była dobrym barometrem Oscarów, to w tym roku tak
nie będzie. Choć i takich propozycji zapewne nie zabraknie.
Sam konkurs zapowiada się bardzo
ciekawie. Barbera kilka ciepłych słów powiedział o filmie „Nomadland” z
udziałem Frances McDormand, który to widzi jako poważnego kandydata do
przyszłorocznych Oscarów. Film ten zostanie zaprezentowany oficjalnie 11
września równocześnie na festiwalach w Wenecji i Toronto, co potwierdza
współpracę pomiędzy wydarzeniami. Tylko „Nomadland” (firmowany przez
Searchlight Pictures) i „The World to Come” (od Sony Pictures) reprezentują
Hollywood w programie tegorocznego festiwalu. Netflix, który w latach poprzednich
miał bardzo silną reprezentację w Wenecji, w tym roku zapowiedział, że nie
będzie pokazywał swoich filmów na festiwalach. Słowa dotrzymał.
Kilka propozycji konkursowych
wzbudziło szczególne zainteresowanie obserwatorów. O Złotego Lwa powalczy na
przykład oczekiwany „Nuevo Orden” w reżyserii Michela Franco, którego akcja
rozgrywa się w dystopijnym Meksyku. Japonię reprezentuje emocjonalny romans Kiyoshiego
Kurosawy „Wife of a Spy”, a Izrael nowy film Amosa Gitaia „Laila in Haifa” o
dyskotece w Hajfie, gdzie wspólnie bawią się Palestyńczycy i Izraelczycy. Z
Iranu przybędzie film cenionego Majid Majidi zatytułowany „Khorshid”, opowiadającego
o pracy dzieci w tym kraju.
Bardzo silną reprezentację w
Konkursie Głównym mają kinematografie europejskie. Francuska aktorka Nicole
Garcia zajęła się reżyserią i przygotowała thriller „Amants”, w którym opowiada
o kobiecie przybywającej na rodzinnych wakacjach z mężem i nawiązującej gorący
romans ze swoim byłym chłopakiem. Polska reżyserka Małgorzata Szumowska wraz ze
swoim wieloletnim zawodowym partnerem wyreżyserowała film „Śniegu już nigdy nie
będzie”, w którym opowiada o chłopaku z Ukrainy, który świadczy usługę masażu
bogatym kobietom z Warszawy. Węgry reprezentuje Kornel Mundruczo z filmem „Pieces of a Woman”,
w obsadzie którego znaleźli się Shia LaBouf i Vanessa Kirby. Brytyjska aktorka
znana chociażby z serialu „The Crown” oraz „Obywatela Jonesa” wcieli się w
postać kobiety opłakującej tragiczny poród. W konkursie prezentowany będzie też
nowy film Andrieja Konczałowskiego pt. „Dorogije towariszczi” (Dear Comrades). Kinematografia
brytyjska reprezentowana jest poza konkursem przez nową komedię Rogera
Mitchella „The Duke”, w której występują Jim Broadbent i Helen Mirren. To
oparta na prawdziwych wydarzeniach historia taksówkarza, który w 1961 roku
ukradł obraz Goi z National Gallery w Londynie.
Prawie połowa konkursowych filmów
wyreżyserowana została przez kobiety i „została wybrana wyłącznie na podstawie
ich jakości”. W latach poprzednich Alberto Barbera krytykowany był za niewielką
reprezentację kobiet-reżyserek w programie głównym. W tym roku na 18 filmów w
konkursie, aż osiem podpisały kobiety i są wśród nich m.in.: Małgorzata
Szumowska, Nicole Garcia, Jasmila Zbanic, Emma Dante, Chloe Zhao, Mona Fastvold,
Julia Von Heinz.
Mocną reprezentację w sekcjach
oficjalnych mają Włosi. Dla nich festiwal w Wenecji ma szczególne znacznie,
bowiem kraj ten doświadczony został poważnie przez pandemię, a przemysł filmowy
dopiero się odradza i potrzebuje silnego wsparcia. Liderem włoskim w programie
jest nowy dokument Gianfranco Rosiego zatytułowany „Nocturne”, który przygląda
się nocnemu życiu na Bliskim Wschodzie, w tym w strefach wojny. Rosi w 2013
roku wygrał festiwal w Wenecji dokumentem „Rzymska aureola”, a w 2016 festiwal
w Berlinie filmem „Fuocoammare. Ogień na morzu”. Inny silny włoski reprezentant
w konkursie to „Miss Marx”, angielskojęzyczny film biograficzny Susanny
Nicchiarelli („Nico, 1988”) z nominowaną do Złotego Globu Romolą Garai, która
wciela się w młodszą córkę Karola Marksa, Eleanor, jedną z pierwszych kobiet
podejmujących temat feminizmu. Festiwal otworzy po raz pierwszy od 11 lat
włoski film i będzie to „Lacci” Daniele Luchettiego.
Debiut reżyserski greckiego
reżysera Christosa Nikou zatytułowany „Apples” otworzy sekcję Horyzonty. Twórca
ten jest byłym asystentem między innymi Yorgosa Lanthimosa a na swój pierwszy
film zaproponował niekonwencjonalną komedię. W sekcji tej pojawi się też nowy
film Gii Coppoli zatytułowany „Mainstream”, który poświęcony będzie
niszczycielskiej sile mediów społecznościowych. Główne role w filmie grają Andrew
Garfield i Jason Schwartzman. W sekcjach
pozakonkursowych zobaczyć będzie można najnowsze filmy takich twórców, jak m.in.:
Quentin Dupieux, Abel Ferrara, Alex Gibney, Luca Guadagnino, Frederick Wiseman,
a nawet Orson Welles. Jego „HOPPER/WELLES” to nieprezentowany nigdy wcześniej
materiał będący zapisem intymnej i twórczej rozmowy, która na początku lat 70.
odbyła się między dwoma, wielkimi osobowościami świata filmu. Odwieczny
obrazoburca Orson Welles zza kadru sonduje Dennisa Hoppera, cieszącego się
wtedy wielką popularnością po sukcesie „Swobodnego jeźdźca”. Oryginalny,
5-godzinny materiał został skrócony dzięki pracy nagrodzonego Oscarem
montażysty, Boba Murawskiego.
Na czele jury Konkursu Głównego
stanie w tym roku Cate Blanchett. Aktorka Tilda Swinton i reżyserka z Hongkongu
Ann Hui zostaną uhonorowane Złotymi Lwami za całokształt twórczości.
KONKURS GŁÓWNY
„In Between Dying” Hilal Baydarov
(Azerbejdżan, USA)
„Le Sorelle Macaluso” Emma Dante
(Włochy)
„The World to Come” Mona Fastvold
(USA)
„Nuevo Orden” Michel Franco
(Meksyk, Francja)
„Amants” (Lovers) Nicole Garcia
(Francja)
„Laila in Haifa” Amos Gitai
(Izrael, Francja)
„Dorogije towariszczi” (Dear
Comrades) Andriej Konczałowski (Rosja)
„Spy no tsuma” (Wife of a Spy)
Kiyoshi Kurosawa (Japonia)
„Khorshid” (Sun Children) Majid
Majidi (Iran)
„Pieces of a Woman” Kornel
Mundruczo (Kanada, Węgry)
„Miss Marx” Susanna Nicchiarelli
(Włochy, Belgia)
„Padrenostro” Claudio Noce
(Włochy)
„Notturno” Gianfranco Rosi (Włochy,
Francja Niemcy)
„Śniegu już nigdy nie będzie” Małgorzata
Szumowska i Michał Englert (Polska, Niemcy)
„The Disciple” Chaitanya Tamhane
(Indie)
„Und morgen die ganze Welt” Julia
Von Heinz (Niemcy, Francja)
„Quo Vadis, Aida?” Jasmila Zbanic
(Bośnia i Herzegowina, Austria, Rumunia, Holandia, Niemcy, Polska, Norwegia)
„Nomadland” Chloe Zhao (USA)
Pozostałe sekcje (wersja
angielska)
OUT OF COMPETITION – Fiction
„Lacci” Daniele Luchetti (Italy)
– OPENING FILM
„Lasciami Andare” Stefano Mordini
(Italy) CLOSING FILM
„Mandibules” Quentin Dupieux
(France, Belgium)
„Love After Love” Ann Hui (China)
„Assandira” Salvatore Mereu
(Italy)
„The Duke” Roger Mitchell (U.K.)
„Night in Paradise” Park
Soon-Jung (South Corea)
„Mosquito State” Filip Jan Rymsza
(Poland)
OUT OF COMPETITION – Non-Fiction
„Sportin’ Life” Abel Ferrara
(Italy)
„Crazy, Not Insane” Alex Gibney
(U.S.)
„Greta” Nathan Grossman (Sweeden)
„Salvatore – Shoemaker of Dreams”
Luca Guadagnino (Italy)
„Final Account” Luke Holland
(U.K.)
„La Verità Su La Dolce Vita”
Giuseppe Pedersoli (Italy)
„Molecole” Daniele Segre (Italy)
PRE-OPENING TITLE
„Narciso Em Ferias” Renato Terra,
Ricardo Calil (Brazil)
„Paolo Conte, Via Con Me” Giorgio
Verdelli (Italy)
„Hopper/Welles” Orson Welles
(U.S.)
„City Hall” Frederick Wiseman
(U.S.)
OUT OF COMPETITION – Special
Screenings
„30 Monedas – Episode 1” Alex De
La Iglesia (Spain)
„Princesse Europe” Camille
Lotteau (France)
„Omelia Contadina” Alice
Rohrwacher Jr. (Italy)
HORIZONS
„Apples” Christos Nikou OPENING
FILM
„La Troisieme Guerre” Giovanni
Aloi (France)
„Milestone” Ivan Ayr (India)
„The Wasteland” Ahmad Bahrami
(Iran)
„The Man Who Sold His Skin”
Kaouther Ben Hania (Tunisia, France, Germany, Belgium, Sweeden)
„I Predatori” Pietro Castellitto
(Italy)
„Mainstream” Gia Coppola (U.S.)
„Genus Pan” Lav Diaz
(Philippines)
„Zanka Contact” Ismael El Iraki
(France, Morocco, Belgium)
„La Nuit Des Rois” Philippe
Lacote (Ivory Coast, France, Canada)
„The Furnace” Roderick Mackay
(Australia)
„Careless Crime” Shahram Mokri
(Iran)
„Gaza Mon Amour” Tarzan Nasser,
Arab Nasser (Palestine, France, Germany, Portugal, Qatar)
„Selva Tragica” Yulene Olaizola
(Mexico, France, Colombia)
„Guerra e Pace” Martina Parenti,
Massimo D’Anolfi (Italy, Switzerland)
„Nowhere Special” Uberto Pasolini
(Italy, Romania, U.K.)
„Listen” Ana Rocha De Sousa
(U.K., Portugal)
„The Best is Yet to Come” Wang
Jing (China)
„Yellow Cat” Adilkhan Yerzhanov
(Kazakhstan, France)
VENICE DAYS LINEUP
„Honey Cigar” Kamir Aïnouz
„The Stonebreaker” Gianluca and Massimiliano Serio
„Mama” Li Dongmei
„Residue” Merawi Gerima
„Preparations to be Together for an Unknown Period of Time”
Lili Horvat
„Oasis” Ivan Ilkic
„My Tender Matador” Rodrigo Sepulveda
„Conference” Ivan I. Tverdovskij
„The Whaler Boy” Philipp Yuryev
„200 Meters” Ameen Nayfeh
„Saint-Narcisse” Bruce LaBruce
„Nightwalk” Malgorzata Skumowksa (Short Film)
„In My Room” Mati Diop (Short Film)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz