Witamy w Czeczenii |
Organizatorzy 17. Festiwalu Filmowego
Millennium Docs Against Gravity przedstawili szczegółowe informacje o tytułach
zakwalifikowanych do Konkursu Głównego.
Tytuły, które będą walczyły o
Nagrodę Banku Millennium (Grand Prix) w czasie Millennium Docs Against Gravity,
zabiorą widzów w podroż, która pozwala otworzyć się na innych ludzi zgodnie z
tegorocznym hasłem festiwalu - „z czułości do świata”. W tym roku w Konkursie
Głównym zostanie zaprezentowanych 13 wyjątkowych filmów, wyreżyserowanych w
sumie przez siedmiu reżyserów i osiem reżyserek. Ogromnie cieszy fakt, że kino
dokumentalne jest coraz bardziej równościowe i liczba reżyserek przekroczyła w
Konkursie Głównym liczbę reżyserów.
Festiwal w formule hybrydowej
odbędzie się od 4 do 18 września w siedmiu miastach. Od 19 września do 4
października potrwa część online festiwalu.
Bohaterki codzienności
W tym roku w Konkursie Głównym
znalazło się kilka tytułów pokazujących silne kobiety i ich próbę zmierzenia
się z często nieprzychylnym oraz pełnym przemocy środowiskiem życia. Od „La
Mami” Laury Herrero Garvin, pokazującego życie tancerek z Barba Azul Cabaret w
Meksyku, przez film „Dla Samy” („For Sama”, reż. Waad Al-Khateab i Edward
Watts), który obrazuje bohaterkę walczącą o życie swoje oraz swojej córki w
oblężonym syryjskim Aleppo, aż po „Lekcję miłości” („Lessons of Love”, reż.
Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja) - historię 69-letniej Joli, która
wyrwała się z toksycznego związku i rozpoczyna życie na nowo. Spojrzeniem na
ciekawą relację, która tworzy się między bohaterką i złodziejem, który ukradł
obrazy jej autorstwa, jest film „Malarka i złodziej” („The Painter and the
Thief”). Barbora Kysilkova dowiaduje się, że jej dwa obrazy zostały skradzione
z galerii. Stawia się na rozprawie i proponuje skazanemu spotka-nie. Ma w
planach namalowanie jego portretu, bo jest zafascynowana osobowością złodzieja.
Z kolei „Blizny” Agnieszki Zwiefki opowiadają o losach Vetrichelvi, która miała
zaledwie 17 lat, gdy wstąpiła do terrorystycznej organizacji Tamilskich
Tygrysów na Sri Lance, a teraz chce odnaleźć się na powrót w rzeczywistości po
jej opuszczeniu.
Kręte ścieżki dorastania
Vetrichelvi dorastała w
ekstremalnych warunkach wojny domowej na Sri Lance, ale to nie jedyna opowieść
o trudnym wchodzeniu w dorosłość w tegorocznym Konkursie Głównym Millennium
Docs Against Gravity. W cieniu konfliktu i wojny dorasta też bohaterka filmu „Ziemia
jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”) Iryny Tsilyk.
Pochodzi z rodziny mieszkającej na pierwszej linii frontu w Donbasie na
Ukrainie. Gdy na zewnątrz panuje chaos i słychać bombardowania, dziewczyna
kręci film inspirowany własnym codziennym życiem w trakcie trwającej wojny,
żeby dostać się do szkoły filmowej. Z kolei bohaterami „Wyrzutków” („Punks”,
reż. Maasja Ooms) jest grupa nastolatków, z którymi nie mogą poradzić sobie ani
szkoła, ani rodzice. Jedyną nadzieją dla tych dojrzewających chłopców okazuje
się izolacja na jednej z farm we Francji. Tymczasowe zamknięcie i nadzór mają
im pomóc powrócić na łono społeczeństwa. Sébastien Lifshitz w filmie
„Nastolatki” („Adolescentes”) podąża dla odmiany za dwoma dziewczynami, nastoletnimi
Francuzkami Emmą i Anaïs, które są najlepszymi przyjaciółkami od dziecka, a
jednak wszystko w ich życiu wydaje się je od siebie różnić: pochodzenie
społeczne oraz osobowość. Jedna wywodzi się z zamożnej rodziny, a druga dorasta
w trudnych warunkach i środowisku. W filmie pokazana jest ich radykalna
przemiana z trzynastolatek w osiemnastoletnie dziewczyny.
W zderzeniu z żywiołem
W dorosłość wchodzi także syn
pewnego nepalskiego Szerpa Nady. W celu zapewnienia edukacji swojemu dziecku,
ojciec łamie tabu i wraz z wybitnymi europejskimi alpinistami bierze udział w
himalajskiej wyprawie na Kumbhakarnę, świętą górę Szerpów. Czy pomimo ciężkich
warunków pogodowych uda się im zdobyć szczyt? Widzowie festiwalu zobaczą
dramatyczny finał tej historii w filmie „Ściana cieni” („The Wall od Shadows”)
Elizy Kubarskiej. Zderzenie z innymi potężnymi siłami przyrody przeżyli
mieszkańcy miasteczka Paradise. W 2018 roku wybuchł tam najtragiczniejszy pożar
w historii Kalifornii, który doszczętnie je zdewastował. Zdobywca Oskara Ron
Howard postanowił pojechać na miejsce katastrofy i tak powstał film „Odbudować
Paradise” („Rebuilding Paradise”), opowiadający o walce o swój dom, ale także o
niszczycielskiej działalności człowieka, która prowadzi do ekologicznej tragedii.
Ciemna strona polityki
O ciemnej stronie działalności
polityków, która potrafi niszczyć ludzkie życie tak skutecznie, jak ogień
zniszczył domu w Paradise, opowiadają trzy filmy w Konkursie Głównym festiwalu.
„Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechenya”) Davida France'a pokazuje, jak
dokładnie wyglądało regularne polowanie na osoby LGBT+ urządzone przez przywódcę
Czeczenii – Ramzana Kadyrowa. Świat pierwszy raz usłyszał o tej niewyobrażalnej
akcji eksterminacji części społeczeństwa w 2017 roku. Twórcy filmu, narażając
własne życie, towarzyszyli ludziom, którzy natychmiast musieli uciekać z
własnego kraju w obawie przed śmiercią. Siergiej Łoźnica cofa się z kolei do
roku 1953 i pokazuje przebieg „Pogrzebu Stalina” („State Funeral”). Dzięki
odnalezionym przez reżysera archiwom widzowie mogą przyjrzeć się z niezwykłej
perspektywy pogrzebowi jednego z największych zbrodniarzy w historii ludzkości.
Nigdy wcześniej niepokazywane, w dużej mierze kolorowe zdjęcia, zapierają dech
w piersiach i przenoszą w samo centrum kultu jednostki. O propagandzie i jej
wpływie na społeczeństwo opowiada też Hubert Sauper w filmie „Epicentrum”
(„Epicentro”). Na ulicach Hawany mieszkańcy w każdym wieku dzielą się z nim
przed kamerą swoimi opiniami na temat życia w skolonizowanym kraju, a także
wewnętrznej wolności, jakiej doświadczają pomimo surowych sankcji. Reżyser
tworzy wciągający i metaforyczny portret postkolonialnej, „utopijnej” Kuby.
Pełna lista tytułów biorących
udział w Konkursie Głównym:
Nastolatki
(Adolescentes)
Francja 2019, 78 min.
Reżyseria: Sébastien Lifshitz
Blizny
(Scars)
Polska, Niderlandy 2019, 79 min.
Reżyseria: Agnieszka Zwiefka
Dla Samy
(For Sama)
Wielka Brytania 2019, 100 min.
Reżyseria: Waad Al-Kateab, Edward
Watts
Lekcja miłości
(Lessons of Love)
Polska 2019, 72 min.
Reżyseria: Małgorzata
Goliszewska, Kasia Mateja
Epicentrum
(Epicentro)
Austria, USA, Francja 2019, 107
min.
Reżyseria: Hubert Sauper
La Mami
(La Mami)
Meksyk, Hiszpania 2019, 80 min.
Reżyseria: Laura Herrero Garvin
Ściana cieni
(The Wall of Shadows)
Polska, Niemcy, Szwajcaria 2020,
90 min.
Reżyseria: Eliza Kubarska
Wyrzutki
(Punks)
Niderlandy 2019, 92 min.
Reżyseria: Maasja Ooms
Witamy w Czeczenii
(Welcome to Chechnya)
USA 2020, 170 min.
Reżyseria: David France
Pogrzeb Stalina
(State Funeral)
Niderlandy, Litwa 2019, 135 min.
Reżyseria: Siergiej Łoźnica
Odbudować Paradise
(Rebuilding Paradise)
USA 2020, 95 min.
Reżyseria: Ron Howard
Ziemia jest niebieska jak
pomarańcza
(The Earth is Blue as an Orange)
Litwa, Ukraina 2020, 74 min.
Reżyseria: Iryna Tsilyk
Malarka i złodziej
(The Painter and the Thief)
Norwegia 2020, 102 min.
Reżyseria: Benjamin Ree
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz