Dziewięć filmów polskich, w
polskiej koprodukcji lub powstałych przy wsparciu naszych twórców znalazło się
w oficjalnym programie 77. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. W
Konkursie Głównym mamy dwa filmy, w tym „Śniegu już nigdy nie będzie” w
reżyserii Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta (wcześniej znany jako „Masażysta”
i „Wonder Żenia”).
„Śniegu już nigdy nie będzie” („Never gonna snow again”) to
pierwszy od pięciu lat polski film w Konkursie Głównym weneckiego festiwalu.
Obraz duetu Szumowska-Englert powstał w oparciu o ich wspólny scenariusz. W
obsadzie znaleźli się: Alec Utgoff oraz Maja Ostaszewska, Agata Kulesza,
Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof
Czeczot.
Pewnego mglistego poranka w
mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego
wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy
zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na
bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od
„gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe
zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.
Za zdjęcia do filmu odpowiada
Michał Englert, za montaż: Jarosław Kamiński i Agata Cierniak, za dźwięk:
Kacper Habisiak, Marcin Kasiński i Marcin Jachyra. Kierownictwo produkcji
sprawowali: Dagmara Bagnecka i Stefaan Schieder. Scenografię przygotowała Jagna
Janicka, kostiumy – Katarzyna Lewińska, charakteryzację – Waldemar Pokromski.
Producentami są: Agnieszka Wasiak i Mariusz Włodarski z Lava Films, Viola Fügen
i Michael Weber z Match Factory Productions, Małgorzata Szumowska i Michał
Englert, a koproducentami: Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Kino Świat,
DI-Factory, Bayerischer Rundfunk we współpracy z Arte. Projekt jest
współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Śniegu już nigdy nie
będzie” do niedawna znajdował się oficjalnie na liście zapowiedzi w polskich
kinach i wejść na ekrany miał 2 października. Dystrybutor nie potwierdził dziś
daty premiery tego filmu.
W Konkursie Głównym znalazł się
również film „Quo vadis Aida”, który
jest koprodukcją aż ośmiu państw: Polski, Bośni i Hercegowiny, Austrii,
Rumunii, Holandii, Niemiec, Francji i Norwegii. Polskim producentem jest Ewa
Puszczyńska (Extreme Emotions). Reżyserką i autorką scenariusza jest Jasmila
Žbanić, której debiut fabularny – „Grbavica” zdobył w 2006 roku Złotego
Niedźwiedzia na Festiwalu w Berlinie, a także był nominowany do Europejskich
Nagród Filmowych w kategorii Najlepszy Film i Najlepsza Aktorka. Autorem muzyki
do filmu jest Antoni Komasa-Łazarkiewicz.
Bośnia, lipiec 1995. Aida jest
tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje
miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających
schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp
do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla
jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?
Z kolei polski operator Michał Sobociński jest autorem zdjęć do
hinduskiego filmu – „The Disciple” w
reżyserii Chaitanya Tamhane, który również bierze udział w Konkursie Głównym.
Sharad Nerulkar poświęcił całe życie, by zostać indyjskim wokalistą klasycznym,
co udaje się niewielu. Wtajemniczony w tę wielowiekową tradycję przez ojca,
realizuje swoje marzenie ze szczerością i dyscypliną, całkowicie oddając się
swojej artystycznej pasji. Dążąc do osiągnięcia najwyższego poziomu swojego
rzemiosła, Sharad śledzi święte tajemnice i rytuały zawarte w dawnych
muzycznych legendach. Ale z biegiem lat będzie zmuszony godzić realia życia we
współczesnym Bombaju z wybraną przez siebie ścieżką, co doprowadzi go do
odnalezienia swojego prawdziwego głosu w muzyce i życiu.
Na weneckim festiwalu w sekcji
„Out of Competition, Fiction” pokazany zostanie również film „Komar” („Mosquito state”) Filipa Jana
Rymszy, który wraz z Mario Zermeno jest również autorem scenariusza. Za zdjęcia
odpowiada Eric Koretz, za muzykę: Cezary Skubiszewski, scenografię: Marek
Warszewski, charakteryzację: Karolina Kordas i Alina Janerka, kostiumy:
Katarzyna Lewińska, dźwięk: Zofia Moruś, a montaż: Bob Murawski. Film
wyprodukowany został przez Włodzimierza Niderhausa (Wytwórnia Filmów
Fabularnych i Dokumentalnych), a koproducentami są Filip Jan Rymsza (Royal Road
Entertainment) i Lightcraft Advertising. W obsadzie znaleźli się: Charlotte
Vega, Beau Knapp, Audrey Wasilewski, Daisy Bishop, Jack Kesy i Olivier
Martinez.
Sierpień 2007. Odosobniony w
swoim penthousie z widokiem na Central Park, obsesyjny analityk danych z Wall
Street, Richard Boca, dostrzega złowieszcze wzorce: jego modele komputerowe
zachowują się nieregularnie, podobnie jak roje komarów rozmnażające się w jego
mieszkaniu; plaga, która towarzyszy jego załamaniu nerwowemu.
W sekcji pozakonkursowej „Out of
Competition, Non Fiction” znalazł się również obraz „HOPPER/WELLES”, który jest polską koprodukcją. Został
wyreżyserowany przez Orsona Wellesa, a wyprodukowany przez Filipa Jana Rymszę
(„Mosquito State”, „The Other Side of the Wind”) i jego firmę Royal Road
Entertainment w koprodukcji z FIXAFILM. Nieprezentowany nigdy wcześniej
materiał to zapis intymnej i twórczej rozmowy, która na początku lat 70. odbyła
się między dwoma, wielkimi osobowościami świata filmu. Odwieczny obrazoburca
Orson Welles zza kadru sonduje Dennisa Hoppera, cieszącego się wtedy wielką
popularnością po sukcesie „Easy Ridera”. Oryginalny, 5-godzinny materiał został
skrócony dzięki pracy nagrodzonego Oscarem montażysty, Boba Murawskiego („The
Hurt Locker”, „Spider-Man”).
„Niepamięć” („Apples”) to grecko-polska koprodukcja debiutującego
reżysera Christosa Nikou, która będzie filmem otwarcia sekcji Orizzonti.
Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski, a główną rolę zagrał Aris Servetalis.
Producentami filmu są Iraklis Mavroidis, Angelo Venetis, Aris Dayios, Nikos
Smpiliris z greckiej firmy Boo Productions oraz Mariusz Włodarski z Lava Films.
Polskim koproducentem jest firma DI Factory, a obraz powstał przy wsparciu
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Nieprzewidywalna,
rozprzestrzeniająca się pandemia powoduje u ludzi nagłą amnezję. Mężczyzna
zostaje objęty programem leczenia, który ma pomóc mu zbudować nowe życie. Jego terapia polegać ma na wykonywaniu
codziennych czynności przepisanych przez lekarzy na kasecie magnetofonowej i
uchwycenie tych nowych wspomnień za pomocą polaroidu.
W ramach Międzynarodowego
Tygodnia Krytyki (Settimana Internazionale della Critica) pokazany zostanie
włosko-polski „Non odiare” („Thou
Shalt Not Hate”) Mauro Manciniego, który wraz z Davide Lisino jest również
autorem scenariusza. W obsadzie znaleźli się: Alessandro Gassmann, Sara
Serraiocco, Luka Zunic, Lorenzo Buonora oraz Lorenzo Acquaviva, Gabriele
Sangrigoli, Paolo Giovannucci, Sheel Cosmet i Mauritium Zacchocka.
Obraz wyprodukował Mario
Mazzarotto i jest to włosko-polska koprodukcja: Movimento Film, Agresywna
Banda, Rai Cinema, we współpracy z Notorious Pictures, przy wsparciu włoskiego
Ministerstwa Dziedzictwa Kulturowego – Dyrekcji Generalnej ds. Kina, Polskiego
Instytutu Sztuki Filmowej i Regionu Lacjum, we współpracy z Friuli-Venezia
Giulia Film Commission. Koprodukcja: Alessandro Leone i Emiliano Caradonna,
Maciej Stern Sterzyński i Mike Stern Sterzyński (Stern Pictures Associate
Producers), Diego Panadisi i Greg Strasz (Associate Producers Why Worry
Production) oraz Guglielmo Marchetti (Associate Producer Notorious Pictures).
Za zdjęcia odpowiada Mike Stern Sterzyński, montaż: Paola Freddy, muzykę: Pivio
& Aldo de Scalzi, kostiumy – Carlo Aloisio i Catia Dottori, dźwięk – Luca
Bertolin i Danilo Romancino.
W mieście na północnym wschodzie,
gdzieś w centralnej Europie, w miejscu będącym połączeniem heterogenicznej
historii, różnych grup etnicznych oraz starej społeczności żydowskiej mieszka
Simone Segre, uznany chirurg pochodzenia żydowskiego. Prowadzi spokojne życie,
mieszka w eleganckim mieszkaniu i nie ma żadnych związków z przeszłością.
Pewnego dnia ratuje mężczyznę, którego potrącił samochód, a sprawca zbiegł z
miejsca zdarzenia. Kiedy odkrywa nazistowski tatuaż na jego piersi, zostawia go
swojemu przeznaczeniu. Simone czuje się jednak winny śmierci mężczyzny. Odnajduje
jego rodzinę, która okazuje się zafascynowana neonazizmem.
W programie sekcji Giornate degli
Autori/Venice Day również można znaleźć polskie akcenty. W konkursie startuje
polsko-rosyjsko-belgijski debiut Filipa Jurejewa „Kitoboy”. Pokazany zostanie też film krótkometrażowy Małgorzaty
Szumowskiej zatytułowany „Nightwalk”,
który jest częścią projektu „Miu Miu Woman’s Tales”. [opr. na podstawie www.pisf.pl]
Jest i dziesiąty polski
reprezentant związany z tegorocznym festiwalem w Wenecji. "Kanał"
Andrzeja Wajdy z 1957 roku zostanie zaprezentowany w sierpniu w Wenecji na
przeglądzie odrestaurowanych dzieł światowego kina. Poprzedza on tegoroczną 77.
edycję międzynarodowego festiwalu filmowego. "Klasyka kina poza
festiwalem" - to tytuł przeglądu trwającego do 30 sierpnia na terenach
Ogrodów Biennale w Wenecji. Jak ogłosiła dyrekcja festiwalu, przedstawionych
zostanie w wersji oryginalnej z włoskimi napisami 12 odrestaurowanych arcydzieł
kinowych i będą to jeszcze m.in. "Obcy - ósmy pasażer Nostromo"
Ridleya Scotta z 1979 roku, horror "Nie oglądaj się teraz" w
reżyserii Nicolasa Roega z 1973 roku, "Cud w Mediolanie" (1951),
którego reżyserem był Vittorio De Sica czy "Toni" Jeana Renoira z
1935.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, jeden z najbardziej prestiżowych na świecie, otworzy włoska produkcja „Lacci” w reżyserii Daniele Luchetti. Przewodniczącą jury Konkursu Głównego będzie aktorka Cate Blanchett. Festiwal odbędzie się w dniach 2-12 września.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, jeden z najbardziej prestiżowych na świecie, otworzy włoska produkcja „Lacci” w reżyserii Daniele Luchetti. Przewodniczącą jury Konkursu Głównego będzie aktorka Cate Blanchett. Festiwal odbędzie się w dniach 2-12 września.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz