Na głębinie |
W pierwotnych datach 24. edycji
festiwalu „LATO Z MUZAMI” (od 13 do 19 lipca) i w oczekiwaniu na premierową
odsłonę tegorocznego wydarzenia (październik 2020), zapraszam na INTERNETOWE
SPOTKANIA FILMOWE.
Wybór filmów został tak
przygotowany, aby wszystkie seanse były DARMOWE!
Wystarczy tylko skorzystać z linka,
który znajduje się pod poszczególnymi propozycjami.
Oto CZWARTY DZIEŃ filmowych spotkań w wersji online. Dziś zapraszamy do
obejrzenia: islandzkiego dramatu o sile walki, radzieckiego klasyka
kształtującego nowoczesny język kina oraz krótkometrażowej etiudy Jana Komasy,
autora m.in. późniejszego „Bożego ciała”. Życzymy udanych seansów!
Czwartek 16 lipca
WYDARZENIE DNIA:
„NA GŁĘBINIE”
REŻ. BALTASAR KORMÁKUR
Obsada: Ólafur Darri Ólafsson,
Jóhann G. Jóhannsson, Thora Bjorg Helga
Film fabularny. Rok produkcji:
Islandia 2012. Czas trwania: 88’
"Na głębinie" to jeden
z najlepszych filmów katastroficznych ostatnich lat. Islandzki film Baltasara Kormákura
opowiada o nieśmiałym Gullim, młodym rybaku, który jest członkiem
sześcioosobowej grupy z kutra. Mieszka gdzieś w Westmannie, a jego życie upływa
na łowieniu, piciu i bijatykach. Kiedy wraz z współpracownikami wypływa w
mroźną pogodę, nie przypuszcza, że wkrótce zdarzy się najgorsze.
Niespodziewanie kuter wywraca się, idzie na dno, a rybacy zostają na
powierzchni lodowatej wody bez kapoków. Ocean jeszcze raz wystawia ich na
morderczą próbę...
PROSZĘ SKORZYSTAĆ Z LINKA:
SPOTKANIE Z KLASYKĄ:
„PANCERNIK POTIOMKIN”
REŻ. SERGIEJ M. EISENSTEIN
Film fabularny. Rok produkcji:
ZSRR 1925. Czas trwania: 71’
Jeden z najważniejszych filmów w
historii kina. Oparta na faktach historia buntu marynarzy na radzieckim
Pancerniku Potiomkin. To jeden z tych filmów, które ukształtowały współczesny
język kina.
Władze sowieckie zamówiły
"Pancernika Potiomkina" jako film okolicznościowy, uświetniający 20.
rocznicę rewolucji 1905. Bolszewicy widzieli w tamtych wydarzeniach zapowiedź
innej, tym razem wygranej rewolucji - tej z roku 1917. Zadanie realizacji filmu
powierzono Siergiejowi Eisenteinowi. Reżyser miał zaledwie 27 lat, ale zdążył
już nakręcić wybitny, debiutancki "Strajk". "Pancernik
Potiomkin" jest dziełem w pełni tego słowa znaczenia propagandowym - młody
reżyser z premedytacją manipuluje uczuciami widowni i historią, ale w kategorii
języka filmowego ten obraz przeniósł kinematografię w inną epokę.
W "Pancerniku
Potiomkinie" Siergiej Eisenstein zerwał z większością zasad obowiązujących
w ówczesnym kinie. Fabuła jest prosta, a bohater zbiorowy. Kino lat 20. było
wciąż mocno zależne od teatru. Tymczasem Eisentein poszukiwał języka czysto
filmowego, nie opowiadał lecz pokazywał, do perfekcji dopracował gramatykę
obrazu opartą na świeżych zdobyczach awangardy. Zasadniczym elementem tej
gramatyki był "montaż atrakcji" - nieliniowe zestawienie ujęć mające
działać na emocje widza na poziomie niemal podprogowym. Eisentein przywiązywał
ogromne znacznie do rytmu i operowania filmowym czasem; przykładem jest
sekwencja masakry cywilów na schodach odeskich - jedna z najsłynniejszych scen
w historii kina. Eisentein rozciągnął czas rzeczywisty za pomocą montażowego
majstersztyku uzyskując niewidziany przedtem efekt dramatyczny. Odnosi się to
zresztą do całego filmu. [opis: alekinoplus.pl]
PROSZĘ SKORZYSTAĆ Z LINKA:
PRZEGLĄD POLSKICH FILMÓW
KRÓTKOMETRAŻOWYCH:
„FAJNIE, ŻE JESTEŚ”
REŻ. JAN KOMASA
Film krótkometrażowy/fabularny.
Rok produkcji: Polska 2004. Czas trwania: 16’
Magda jest studentką jednej z
warszawskiej uczelni. Pewnego dnia przyjeżdża do niej do akademika z
niezapowiedzianą wizytą jej ojciec. W głównej roli, po raz pierwszy na ekranie
występuje Julia Kijowska. Reżyser wyjaśniał: "Chcę zwrócić tym filmem
uwagę na pewien rodzaj zagrożenia, które jest niewidzialne, bo jest w nas. Jest
to rodzaj przyzwolenia na wszystko, życie bez ciężaru. Taki rodzaj życia,
lifestylu przychodzi też do Polski. Tego się bardzo boję, i wiem, że nie jestem
odosobniony. Ze strachu powstał właśnie ten film" [wywiad M. Szymków z J.
Komasą]. Film w 2004 roku był jedynym polskim przedstawicielem na festiwalu w
Cannes (pokazano go w sekcji Cinefondation).
PROSZĘ SKORZYSTAĆ Z LINKA:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz