Mroczny rycerz |
Narodowy Rejestr Filmowy (National Film Registry), prowadzony przez Bibliotekę Kongresu USA, to zestaw najbardziej wpływowych w historii filmów amerykańskich. Corocznie dołączanych jest do nich 25 klasycznych tytułów, które są w ten sposób uznawane za filmowe dziedzictwo kulturowe. W tym roku znalazły się w tym gronie m.in. „Mroczny rycerz”, „Mechaniczna pomarańcza”, „Grease” i „Shrek” oraz wiele filmów tworzonych przez kobiety.
„National Film Registry” uzupełniany jest corocznie przez Bibliotekę Kongresu USA o 25 tytułów. Filmy te wybierane są spośród propozycji przekazywanych przez widzów za pomocą strony internetowej Biblioteki Kongresu i w porozumieniu z National Film Conservation Board.
Tegoroczna lista jest bardzo różnorodna. Jest tutaj „The Joy Luck Club” Wayne'a Wanga z 1993 roku, ale też „Pole Lilii” za które Sidney Poitier zdobył aktorskiego Oscara i był pierwszym Afroamerykaninem w historii docenionym tym wyróżnieniem. Czarną kinematografię reprezentuje „Sweet Sweetback's Baadasssss Song” Melvina Van Peebles’a z 1971 roku i jest to prawdziwy hołd dla twórców afro-amerykańskich. Są na liście tak dobrze znane filmy, jak m.in.: muzyczny „Blues Brothers”, dokumentalny „Buena Vista Social Club”, dzieło Kubricka „Mechaniczna pomarańcza”, superbohaterski „Mroczny rycerz” Christophera Nolana, musical „Grease” oraz animowany „Shrek”.
Jednak to co najbardziej wyróżnia tegoroczną listę, to liczba kobiet-reżyserek, które stoją za tymi filmami. W tym roku są to: „Losing Ground” od Kathleen Collins, oscarowy „The Hurt Locker” Kathryn Bigelow, niemy „Suspense” współreżyserowany w 1913 roku przez Lois Weber, niemy „Bread” podpisany w 1918 roku przez Idę May Park, pochodzący z 1929 roku i wyreżyserowany przez Alohę Wanderwell „With Car And Camera Around The World”, „Outrage” z 1950 roku w reżyserii Idy Lupino, opowiadający o rasizmie w Hollywood studencki „Illusions” w reżyserii Julie Dash, pochodzący z 1994 roku „The Devil Never Sleeps” w reżyserii Lourdes Portillo i „Mauna Kea: Temple Under Siege” z 2006 roku współreżyserowany przez Joan Lander.
Bibliotekarka Kongresu Carla Hayden powiedziała: „Biorąc pod uwagę różnorodność twórców filmowych, nie próbujemy ustanowić rekordów, ale raczej zwrócić uwagę na zdumiewający wkład kobiet i osób kolorowych w amerykańskie kino”.
Miejsce dla kina superbohaterskiego na tej liście to wydarzenie. Christopher Nolan, reżyser „Mrocznego rycerza” powiedział: „To nie tylko wielki zaszczyt dla nas wszystkich, którzy pracowali nad filmem, ale także hołd dla wszystkich niesamowitych artystów i pisarzy, którzy przez dziesięciolecia pracowali nad wielką mitologią Batmana”.
Wraz z tegorocznymi tytułami lista tytułów w amerykańskim Narodowym Rejestrze Filmowym liczy już 800 tytułów.
Oto pełne zestawienie filmów przyjętych do „National Film Registry” (w oryginale):
The Battle Of The Century (1927)
The Blues Brothers (1980)
Bread (1918)
Buena Vista Social Club (1999)
Cabin In The Sky (1943)
A Clockwork Orange (1971)
The Dark Knight (2008)
The Devil Never Sleeps (1994)
Freedom Riders (2010)
Grease (1978)
The Ground (1993-2001)
The Hurt Locker (2008)
Illusions (1982)
The Joy Luck Club (1993)
Kid Auto Races At Venice (1914)
Lilies Of The Field (1963)
Losing Ground (1982)
The Man With the Golden Arm (1955)
Mauna Kea: Temple Under Siege (2006)
Outrage (1950)
Shrek (2001)
Suspense (1913)
Sweet Sweetback’s Baadasssss Song (1971)
Wattstax (1973)
With Car And Camera Around The World (1929)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz