niedziela, 31 lipca 2022

„Do piątku, Robinsonie” wygrywa Nowe Horyzonty

Jury 22. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu przyznało Grand Prix oraz nagrodę 15 tys. euro filmowi „Do piątku, Robinsonie” (See You Friday, Robinson) w reżyserii pochodzącej z Iranu Mitry Farahani.

Wolimy, aby Jean-Luc Godard, jeden z bohaterów tego filmu, napisał uzasadnienie tej nagrody, dlatego użyjemy cytatu reżysera, który również podsumowuje cechy „Do piątku, Robinsonie”: „Filmy zostały wymyślone, aby oglądać, opowiadać i poznawać rzeczy. Były głównie naukowym narzędziem do patrzenia na życie w inny sposób. Spektakularność powinna zajmować 5 lub 10 procent kina. Cała reszta powinna być szeroko rozumianą dokumentacją, czyli badaniami i esejami. (...) Filmy zostały wymyślone po to, aby ukazywać rzeczywistość, ale nie zostały w ten sposób wykorzystane. Były używane do pokazywania tańczących dziewcząt, zabójców, karabinów maszynowych, kochanków... (…) Tak naprawdę, mój proces zawsze polegał na patrzeniu z boku, na byciu na marginesie. Notatnik nie istnieje bez marginesów. Margines to miejsce konieczne”

– tak swój werdykt uzasadnia jury w składzie: Agata Buzek – znakomita polska aktorka od lat związana z Nowymi Horyzontami; Michel Franco – jeden z najważniejszych przedstawicieli meksykańskiego kina, laureat m.in. trzech nagród w Cannes oraz weneckiego Srebrnego Lwa; Radu Jude – naczelny egzorcysta narodowych demonów Rumunii i mistrz kinowej groteski, laureat Srebrnego oraz Złotego Niedźwiedzia; Nadav Lapid – jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów izraelskich, laureat Nagrody Jury w Cannes i Złotego Niedźwiedzia; Sandra Wollner – przedstawicielka młodego kina austriackiego, której wyjątkowy debiut – Obraz niemożliwy – zdobył uznanie na międzynarodowych festiwalach, a drugi film – nagrodzony na Berlinale O niedogodności narodzin –  był jednym z najmocniej dyskutowanych tytułów podczas 20. Nowych Horyzontów.

Mitra Farahani to artystka, filmowczyni i producentka urodzona w 1975 roku w Teheranie. Absolwentka grafiki na Uniwersytecie Azad, studiowała również na École nationale supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Obecnie mieszka i tworzy we Włoszech oraz we Francji. Od 2001 roku wszystkie filmy Farahani miały swoje światowe premiery na festiwalu w Berlinie.

Jury przyznało także wyróżnienie filmowi „Afterwater” w reżyserii Danego Komljena. Jak czytamy w uzasadnieniu: film ten, istniejący w płynnych okresach czasu, bada świat nieustannego stawania się, ludzką, przedludzką, a może i postludzką nieświadomością. Jednym słowem: woda. Film często porównywany jest do marzenia sennego, ale poprzez celowe zanurzenie się w wiersze, dźwięki natury i obrazy daleko wykraczające poza nasze wyobrażenia o pięknie i rozpadzie, ten film faktycznie to osiąga.

Swojego laureata wskazali widzowie i widzki 22. Nowych Horyzontów. Nagroda Publiczności trafiła w ręce Pétera Kerekesa, autora „107 matek” (107 Mothers). Warto podkreślić, że oceny wszystkich filmów konkursowych były wysokie.

Tegoroczną laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek, reżyserka „Grubego melona” – za orzeźwiającą nonszalancję, kreatywność i emocjonalną uczciwość, która pozwala nam odczuwać wraz z bohaterami euforię nocy oraz trudy poranka. Fundatorem stypendium jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.

Po raz piąty na festiwalu została przyznana Nagroda im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy biorącego udział w Nowych Horyzontach. Wyróżnienie w tym roku otrzymał Piotr Michalski, współautor pokazywanego na festiwalu filmu „Sperm Obsession”.

To nie koniec festiwalu – jeszcze do 7 sierpnia zapraszamy na pokazy online ponad 100 tytułów!

23. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz