Jury 22. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu przyznało Grand Prix oraz nagrodę 15 tys. euro filmowi „Do piątku, Robinsonie” (See You Friday, Robinson) w reżyserii pochodzącej z Iranu Mitry Farahani.
Wolimy, aby Jean-Luc Godard, jeden z bohaterów tego filmu, napisał uzasadnienie tej nagrody, dlatego użyjemy cytatu reżysera, który również podsumowuje cechy „Do piątku, Robinsonie”: „Filmy zostały wymyślone, aby oglądać, opowiadać i poznawać rzeczy. Były głównie naukowym narzędziem do patrzenia na życie w inny sposób. Spektakularność powinna zajmować 5 lub 10 procent kina. Cała reszta powinna być szeroko rozumianą dokumentacją, czyli badaniami i esejami. (...) Filmy zostały wymyślone po to, aby ukazywać rzeczywistość, ale nie zostały w ten sposób wykorzystane. Były używane do pokazywania tańczących dziewcząt, zabójców, karabinów maszynowych, kochanków... (…) Tak naprawdę, mój proces zawsze polegał na patrzeniu z boku, na byciu na marginesie. Notatnik nie istnieje bez marginesów. Margines to miejsce konieczne”
– tak swój werdykt uzasadnia jury w składzie: Agata Buzek – znakomita polska aktorka od lat związana z Nowymi Horyzontami; Michel Franco – jeden z najważniejszych przedstawicieli meksykańskiego kina, laureat m.in. trzech nagród w Cannes oraz weneckiego Srebrnego Lwa; Radu Jude – naczelny egzorcysta narodowych demonów Rumunii i mistrz kinowej groteski, laureat Srebrnego oraz Złotego Niedźwiedzia; Nadav Lapid – jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów izraelskich, laureat Nagrody Jury w Cannes i Złotego Niedźwiedzia; Sandra Wollner – przedstawicielka młodego kina austriackiego, której wyjątkowy debiut – Obraz niemożliwy – zdobył uznanie na międzynarodowych festiwalach, a drugi film – nagrodzony na Berlinale O niedogodności narodzin – był jednym z najmocniej dyskutowanych tytułów podczas 20. Nowych Horyzontów.
Mitra Farahani to artystka, filmowczyni i producentka urodzona w 1975 roku w Teheranie. Absolwentka grafiki na Uniwersytecie Azad, studiowała również na École nationale supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Obecnie mieszka i tworzy we Włoszech oraz we Francji. Od 2001 roku wszystkie filmy Farahani miały swoje światowe premiery na festiwalu w Berlinie.
Jury przyznało także wyróżnienie filmowi „Afterwater” w reżyserii Danego Komljena. Jak czytamy w uzasadnieniu: film ten, istniejący w płynnych okresach czasu, bada świat nieustannego stawania się, ludzką, przedludzką, a może i postludzką nieświadomością. Jednym słowem: woda. Film często porównywany jest do marzenia sennego, ale poprzez celowe zanurzenie się w wiersze, dźwięki natury i obrazy daleko wykraczające poza nasze wyobrażenia o pięknie i rozpadzie, ten film faktycznie to osiąga.
Swojego laureata wskazali widzowie i widzki 22. Nowych Horyzontów. Nagroda Publiczności trafiła w ręce Pétera Kerekesa, autora „107 matek” (107 Mothers). Warto podkreślić, że oceny wszystkich filmów konkursowych były wysokie.
Tegoroczną laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek, reżyserka „Grubego melona” – za orzeźwiającą nonszalancję, kreatywność i emocjonalną uczciwość, która pozwala nam odczuwać wraz z bohaterami euforię nocy oraz trudy poranka. Fundatorem stypendium jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.
Po raz piąty na festiwalu została przyznana Nagroda im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy biorącego udział w Nowych Horyzontach. Wyróżnienie w tym roku otrzymał Piotr Michalski, współautor pokazywanego na festiwalu filmu „Sperm Obsession”.
To nie koniec festiwalu – jeszcze do 7 sierpnia zapraszamy na pokazy online ponad 100 tytułów!
23. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz